Search

1 2

Articles for category زرتشت


0
Likes

شر در اديان باستان

فراگيربودن مسئله شر در دين‌هاي ايران باستان نشان‌دهنده‌ي اين است که در مسالک و مذاهب و نحله‌هاي وابسته به ايران باستان، زردشتي، مهرپرستي، مانويت و زرواني و گنوسي بن‌مايه‌ي اعتقادي مشترکي وجود داشته است. در ترجمه‌ي حاضر، مسئله‌ي ثنويت در دين زردشتي با مقايسه بين صفات شر و خير که هر دو با بسامد بسيار گسترده‌اي در زبان‌هاي اوستايي، فارسي باستان و پهلوي به کار رفته بررسي شده است. راه حلي کلي دين زردشتي براي مسئله شر اين است که دو مينوي شر و خير از ازل و بيرون از اين جهان وجود داشته است؛ نيروي شر به سبب گزينش نادرست، شر گرديد و خير به دليل گزينش درست، خير شد.
Categories زرتشت سایر ادیان
Tags اديان باستان اوستا پهلوی خیر زرتشت شر
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 شهریور,1394 03:23:22 ب.ظ
تعداد بازدید : 255
13cf2dc8b4765f4a44053835b20b4496.jpg

0
Likes

سوشيانت موعود زرتشت و مقايسه آن با موعود اديان بزرگ

پيش از آن که اهورامزدا جهان مادي بيافريند، عالم روحاني را که آن را عالم فروهر گويند، آفريد.يعني آن چه بايستي هيئت مادي به خود بگيرد. از پيش صورت معنوي يا فروهر آن آفريده شده است واز روي صور عالم فروهر ترکيب جسماني پذيرفته، به جهان در آمدند. (3000 سال دوام عالم معنوي)
Categories یهودیت مسیحیت زرتشت
Tags سوشيانت مسیحیت موعود اديان بزرگ موعود زرتشت یهودیت
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 شهریور,1394 03:23:22 ب.ظ
تعداد بازدید : 251
monji7.jpg

1
Likes

زن در اديان بودا، زرتشت، يهود، مسيحيت و اسلام

زن حقيقتي است که در طول تاريخ، فراز و نشيب‌هاي فراواني را تحمل کرده و از زنده به گور شدن تا خدايي شدن را به خود ديده است. زن غير از حقيقت انساني، رازي در خود نهفته دارد که بايد جلوه‌هاي مختلف آن کشف و صورت‌هاي گوناگونش پديدار شود تا آن گونه که هست، شناسايي و معرفي گردد.
Categories یهودیت مسیحیت زرتشت بوائیسم
Tags اسلام بودا زرتشت زن مسيحيت يهود
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 شهریور,1394 03:23:22 ب.ظ
تعداد بازدید : 322
th4.jpg

0
Likes

حجاب و پوشش در اديان زرتشت، يهود و مسيحيت

براساس جهان‏بيني اديان الاهي، انسان خليفه خداوند و مركز و محور جهان هستي است. وي عهده‌دار رسالت كسب معرفت، تهذيب نفس و اصلاح جامعه است. و حيات او در جهان آخرت نيز استمرار دارد. علاوه بر حفظ كرامت انسان، استعدادهاي معنوي و عقلاني بشر در پرتو رهيافت‏هاي فطري و هدايت‏هاي وحياني شكوفا مي‌شود. حجاب و پوشش از جمله موضوعاتي است كه رعايت آن موجب حفظ كرامت انسان است.
Categories حجاب یهودیت مسیحیت زرتشت
Tags پوشش حجاب زرتشت عفاف مسيحيت يهود
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 شهریور,1394 03:23:22 ب.ظ
تعداد بازدید : 261
4843945adf0be30cc14adf63897d8190.jpg

0
Likes

مقدمه اى بر مقايسه اديان توحيدى

1. نسبت اديان با يكديگر اديان از ديد كلى به دو مجموعه تقسيم مى شوند: توحيدى و غيرتوحيدى. مجموعه اديان توحيدى (شامل يهوديت، مسيحيت، آيين زردشت و اسلام) به سه اصل توحيد، نبوت و معاد قائلند، ولى اديان غيرتوحيدى هيچ يك از اين سه اصل را قبول ندارند: آن اديان به جاى توحيد، از شرك و به جاى نبوت، از حكمت[1] و به جاى معاد، از تناسخ سخن مى گويند.
Categories یهودیت مسیحیت زرتشت سایر ادیان
Tags آيين زردشت اديان توحيدى اسلام مسيحيت يهوديت
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 شهریور,1394 03:23:00 ب.ظ
تعداد بازدید : 278
,mnvb.jpeg

0
Likes

پوشش زن در اديان الهى

پوشش و عفاف از آن جهت که يک امر فطرى است و براى حيات اجتماعى انسان ضرورت دارد، در اديان و مذاهب الاهى داراى جايگاه خاصى است. تمام اديان آسمانى، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده اند و جامعه بشرى را به سوى آن فراخوانده اند؛ زيرا حيا و لزوم پوشش به طور طبيعى در نهاد زنان به وديعت نهاده شده و احکام و دستورهاى اديان الاهى هماهنگ و همسو با فطرت انسانى تشريع شده است.
Categories یهودیت مسیحیت زرتشت
Tags آيين اسلام آيين زرتشت آيين مسيحيت آيين يهود اديان الاهى پوشش زن
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 شهریور,1394 03:23:00 ب.ظ
تعداد بازدید : 223
16.jpg

0
Likes

شرح‌ نخستين‌ مبارزه‌ مذهبي‌ در ايران‌ (به‌ روايت‌ داندامايف‌)

نخستين‌ مبارزه‌ مذهبي‌ در تاريخ‌ ايران‌ باستان‌ در سالهاي‌ 522-521 قبل‌ از ميلاد اتفاق‌ افتاد. داريوش‌ در بين‌ اقدامات‌ منفي‌ « برديا » (گائوماتا - گئوماتا) تجديد بناي‌ معابد را جزو اقدامات‌ مثبت‌ خود قلمداد مي‌نمايد. از اينجا معلوم‌ مي‌شود كه‌ در زمان‌ سلطنت‌ «برديا» يك‌ مبارزه‌ي‌ شديد مذهبي‌ جريان‌ داشته‌ است‌. ضمناً براي‌ اينكه‌ از موضوع‌ اين‌ مبارزه‌ اطلاع‌ حاصل‌ كنيم‌ بايد كيفيت‌ و خصوصيت‌ مذاهب‌ مختلفه‌ي‌ ايران‌ باستان‌ را مورد مطالعه‌ي‌ خويش‌ قرار دهيم‌. به‌ نظر ما در ايران‌ زمان‌ هخامنشيان‌ سه‌ مذهب‌ وجود داشته‌ است‌: مذهب‌ توده‌ي‌ مردم‌ ايران‌، مذهب‌ پادشاهان‌ هخامنشي‌ و مذهب‌ مغها. اين‌ سه‌ مذهب‌ با يكديگر تطابق‌ نداشت‌، ولي‌ اختلاف‌ و جدايي‌ بين‌ آنها متدرجاً از بين‌ رفت‌ و گاهي‌ هم‌ اين‌ اختلاف‌، نظر به‌ سياست‌ مذهبي‌ هخامنشيان‌ به‌ نحو سريع منتفي‌ مي‌گرديد.
Categories زرتشت
Tags برديا زردشتي‌ مادها مغها هخامنشيان‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 مرداد,1394 07:01:16 ب.ظ
تعداد بازدید : 158
index.jpeg

0
Likes

جنبش هاي ماني و مزدک: ريشه‌ها‏، انديشه‌ها و پيامدها

به گواهي تاريخ، نخستين جنبش‌هاي فکري ايرانيان در برابر قدرت حاکم در دوران پادشاهي ساسانيان رخ داده است. به سخن ديگر، با اطمينان مي‌توان گفت که پيش از بنيانگذاري سلسلة ساساني، در هيچ جاي تاريخ گزارشي که بيانگر قيامهاي مردمي، درگير شدن مردمان با حکومت و حتي دگرانديشي توده‌ها به معناي گستردة آن بوده باشد، ثبت نشده است. علت را شايد بتوان اينگونه توضيح داد که پايه گذاري شاهنشاهي با شکوه هخامنشيان که به تعبيري بنيانگذاري هويت ملت ايران در آغاز تاريخ دوران نو شمرده مي‌شود، با صدور نخستين «اعلامية حقوق بشر»، از سوي کوروش بزرگ همراه بوده است.
Categories زرتشت
Tags پادشاهي ساسانيان هخامنشيان کوروش بزرگ
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 176
index.jpeg

0
Likes

درجات گناه، تاوان و پَتِت در دين زرتشتي

گناه در دين زرتشتي بنابر روايات و متون پهلوي به درجات مختلفي تقسيم مي شود كه عبارتند از: 1. فرمان 2. سروشوچر نام 3. آگرفت 4. اويرشت 5. اردوش 6. خور 7. بازاي 8. يات 9. تناپوهل برخي از اين گناهان چنانكه خواهيم ديد داراي كيفر و تاواني سبك هستند كه با توبه و تعداد معين تازيانه اثرات آن از بين مي رود ولي برخي ديگر چون گناه تناپوهل، تاواني سنگين داشته و شخص گناهكار بعد از تحمل كيفرهاي سخت به اعدام محكوم شده و در خور مرگ است.
Categories اخلاق زرتشت
Tags توبه دين زرتشتي فرمان متون پهلوي
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 236
index.jpeg

0
Likes

يشت‌ها

يشت‌ها سرودهايي هستند که در آنها ستايش ايزدان قديم ايراني مطرح شده است. يشت‌ها از نظر قدمت، سبک و مطالب يکسان نيستند؛ همچنين نام برخي از آنها با مضمونشان مطابقت ندارد. هر يشت به بخش‌هايي به نام «کرده» تقسيم مي‌شود؛ بيت اول و عموماً بيت آخر ِهر کرده با توصيف ايزد و عبارتي مبتني بر پرستش او آغاز مي‌شود، به صورتي که اوصاف اصلي ايزد مورد پرستش در آن نمايان است. در يشت‌ها داستان‌هاي اسطوره‌اي بيشتر به صورت اشاره‌اند، اگرچه در روايت‌هاي زند و پازند آنها کامل‌تر و مفصل‌تر مطرح شده‌اند.
Categories زرتشت
Tags اوستا ستايش پروردگار هرمز يشت‌ها
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 202
Zamyad_Yasht_Reyvand_Neyshabur.JPG

0
Likes

متون ديني آيين ماني

قصد نگارنده در اين نوشتار، نه بيان زندگي يا تعاليم ماني، بلكه بررسي ادبيّات مانوي و معرفي متون عمده آن است. دين ماني هرچند ديني اصيل نيست و آميخته اي از تعاليم چند دين بزرگ، يعني دين زرتشت، بودا و مسيحيّت، است با اين همه از چند نظر از برخي اديان ديگر ممتاز است. شخص ماني به نوشتن كتاب، و به تصوير كشيدن تعاليم خود، اهميّت داده است. برخلاف بودا و زرتشت و عيسي كه چيزي به رشته تحرير درنياوردند، ماني به دست خود، هشت كتاب نوشته است. علاوه بر اين، ادبيّات مانوي انبوهي از كتابهاي مختلف است كه به زبانهاي گوناگون نوشته شده اند، لذا دين ماني از لحاظ گوناگوني زبان متونش نيز جالب توجه است. متون مانوي به زبانهاي پارسي ميانه، پهلوي، سغدي، چيني و اويغوري نوشته شده اند. تصويرگري ماني و آثار به دست آمده در اين زمينه (به ويژه كتاب ارژنگ) از امتيازات او محسوب مي شود.
Categories زرتشت
Tags تعاليم ماني زبانهاي پارسي ميانه مانويّت
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 161
images.jpg

0
Likes

معماي توحيد زرتشتي

در ميان مناقشه‌هاي گوناگون که دربارة دين زرتشتي ‌کرده‌اند، از ديرباز ، موضوع توحيد داراي جايگاه ويژه‌اي بوده است. اين موضوع‌ نه تنها دين‌پژوهان را به خود مشغول داشته است ، بلکه همچنين زبان‌شناسان ، تاريخ‌نگاران ، اهل کلام و اسطوره‌‌ پژوهان هم به آن بسي پرداخته‌اند. اما دستاورد همة کشش‌ها و کوشش‌ها‌ ، پديداري انبوهي از نظريه‌هاي متضاد و سردرگم‌ کننده بوده که دامنه‌‌شان از باور به شرک مطلق تا توحيد ناقص، و از ثنويت تا توحيد ناب متغير است. اين امر، در جاي خود ، سخت شگفتي‌آور مي‌نمايد؛ چه ، با وجود همة اختلاف‌هاي پژوهندگان ، توحيد در دين زرتشتي صورت يا ماهيتِ يک «معما» را نداشته و به خودي خود ، براي يک دين‌آگاهِ زرتشتي ماية دغدغه‌ يا دل‌مشغولي نمي‌بوده است. اين معنا،‌ از اينجا و به سادگي اثبات مي‌گردد که دعواي توحيد يا شرک در کلام زرتشتي ريشه‌اي درون‌ديني يا بنيادي ندارد؛ و آنچه در منابع زرتشتي راجع به اين موضوع ديده مي‌شود ، واکنش‌هاي علماي زرتشتي در برابر باورهاي مطرح در ساير اديان يا رديه‌هاي پيروان آنها بوده است.
Categories زرتشت
Tags اروپاييان دين زرتشت زرتشت‌پژوهي
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 195
religion-zarathustra-the-islam.jpg

0
Likes

مسئله تحويل سال و به رسميت نشناختن نوروز در دين زرتشتي

نوروز به مانند جشن شب يلدا يا شب چله، جشن بهاربُد و ديگر جشن هاي گاهنباري که در آغاز و ميانه فصل ها برگزار مي شده اند، جشني برگرفته از زمان و طبيعت است. براي دانستن سرآغاز پيدايش و ميزان قدمت و ديرينگي جشن ها و مناسبت هاي برگرفته از طبيعت نياز چنداني به پي جويي در منابع مکتوب و شواهد باستان شناختي نيست. چرا که اينچنين جشن ها، از زمان هاي بسيار ديرين و از هنگامي که انسانِ نخستين، محيط پيرامون خود و تغييرات فصول را درک کرده است، شناخته شده بوده اند. انسانِ آغازين، اين زمان ها و هنگام هاي طبيعي را به دليل نيازهاي روزمره و مقتضيات طبيعي خود مي شناخته و بين اين روزها با ديگر روزهاي سال تفاوتي قائل مي شده است. در نتيجه، نوروز و جشن هاي مشابه در اعتدال بهاري، از ديرباز در ميان مردمان سرزمين هاي گوناگون با نام ها و آيين ها و سنت هاي گوناگون روايي داشته و هنوز هم کم و بيش دارد. براي نمونه، جشن نوروز در ميان سومريان و بابليان با نام هاي «زَگموگ» و «اَکيتو» معمول بوده و شناخته مي شده است.
Categories زرتشت
Tags جشن بهاربُد جشن شب يلدا سومريان
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 125
index.jpeg

0
Likes

مرگ در ديانت زرتشتي

در آغاز بايد به اين نکته ي اساسي اشاره کرد که اغلب مسايل مورد اشاره، مستند است به «ونديداد» و منابع و مأخذ پهلوي ساساني که مأخوذ است از ونديداد و انديشه ها و برداشت هاي متأثر از ونديداد. جز در مورد بحث از روح و روان و بخش هاي متفاوت آن که در ساير بخش هاي اوستا کم و بيش آمده است، ساير موارد مورد اشاره در ونديداد و آثار پهلوي ساساني نقل است و در اوستاي جدا از ونديداد ،و به ويژه «گاثاه هيچ اثر و نشاني از چنين معتقدات و رسومي نيست. برابر با متن ونديداد و به شکلي متفاوت، اوستاي متأخر، مرگ عبارت است از جدايي روح از بدن، آن چنان که تجزيه و تفکيک دو جزء اصلي از يک ديگر است.جزئي که فاسد شدني و فناشدني است، جسم يا تن مي باشد.
Categories زرتشت
Tags اوستاي متأخر جدايي روح از بدن قواي اهريمني ونديداد
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 166
index.jpeg

0
Likes

سيماي نماز در آيين زرتشتي و صابئي

يکي از بخش‌هاي بسيار مهم اديان الهي، مناسک و عباديّات است که شامل يک سلسله اعمال مقدّس است که پيروان آنها، از طريق آن به پرستش خداوند مي‌پردازند. پرستش خداوند شيوه‌هاي گوناگوني از قبيل حج، نماز، قرباني، نذر و... دارد که بارزترين و عالي‌ترين آنها نماز است که با آداب و تشريفات خاصّي اقامه مي‌شود. در اين نوشته بر آنيم که سيماي نماز را در دو آيين زرتشتي و صابئي به تصوير کشيده، برخي حکمت‌هاي آن را ذکر کنيم.
Categories زرتشت
Tags اديان الهي اهورا مزدا صابئي مناسک
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 129
51c6db9492c898ea4fa34aaf9b30900b.jpg

0
Likes

سوشيانت موعود زرتشت و مقايسه آن با موعود اديان بزرگ ( يهود، مسيحيت، اسلام)

موضوع اين مقاله سوشيانت (موعود دين زرتشت) و بررسي شباهت ها وتفاوت ها ميان اين موعود و ساير موعودها در اديان بزرگ جهان (اسلام - مسحيت يهود) است.
Categories زرتشت
Tags آئين مزديسنا سوشيانت موعود دين زرتشت
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 168
index.jpeg

0
Likes

زمان ظهور زرتشت از نگاهي ديگر

منابع سنّتي تاريخي، زمان ظهور زرتشت (1) را درست 258 سال پيش از اسكندر، و در عهد گشتاسب، پدر داريوش اوّل هخامنشي، آورده اند. به اين ترتيب و با وجود انبوه كاوشهاي پيگيرانه ، مي توان گفت كه زمان دقيق ظهور زرتشت، به سان چيستاني ناگشوده سبب دلمشغولي و اختلاف نظر پژوهندگان دين و فرهنگ كهن ايران زمين شده است; به طوري كه امروزه تعداد آرا و نظرهاي گوناگون ابراز شده، واقعاً بيرون از حدّ شمار مي نمايد. اما صرف نظر از اين مسأله، مي توان به فراست دريافت كه گاه در لابه لاي اظهار نظرها، گرايشهاي معني داري، براي انتساب زمانه زرتشت به دوراني خاصّ وجود دارد. به سخن ديگر، گفته ها و نظريه ها درباره زمان ظهور زرتشت همواره بر مبناي گواهيهاي تاريخي نبوده، بلكه در موارد قابل توجهي، اين مسأله در چارچوب ايدئالها و پيش فرض هاي خاصي «گنجانده» شده است.
Categories زرتشت
Tags اسكندر عهد گشتاسب يونانيان كهن
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 148
index.jpeg

0
Likes

زردشتي‌گري؛ توحيدي يا ثنوي؟

آيين زردشت، در طول تاريخ با فرازونشيب‌هاي فراواني رو به رو شده و در اين مسير، تجربيات گوناگوني را از سر گذرانده است. اين آيين، ابهامات فراواني را با خود به همراه دارد؛ از زمان و مكان تولد زردشت؛ به عنوان بنيان‌گذار اين دين گرفته، تا توحيدي يا شرك‌آميز بودن آن. در اين نوشتار، تلاش بر اين است تا به گوشه‌اي از اين ابهامات پاسخ داده شود. اين مقاله به بررسي جايگاه آيين زردشت و توحيدي يا ثنوي بودن آن مي‌پردازد. حاصل اين مقاله اين است كه اين آيين، نخست توحيدي بوده است؛ اما به مرور به سمت‌وسوي ثنويت سوق يافته است. ولي اكنون نيز رگه‌هاي توحيدي را در آن مي‌توان يافت. البته لازم به ياد‌آوري است كه بحث از حقيقت غايي در اين دين، موضوع محوري اين مقاله است.
Categories زرتشت
Tags آرياييان آيين زردشت اهريمن سرزمين هند
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 153
index.jpeg

0
Likes

دوگرايي‌ ايراني‌ به‌ روايت‌ اقبال‌ لاهوري‌

در تاريخ‌ انديشه‌ آرياييان‌ ايراني‌، نخستين‌ پايگاه‌ از آن‌ زردشت‌، حكيم‌ ايران‌ باستان‌ است‌. هنگامي‌ كه‌ در دشتهاي‌ آسياي‌ ميانه‌ سرودهاي‌ ودايي‌ پرداخته‌ مي‌شدند، آرياييان‌ ايران‌ كه‌ از گشت‌ و گذار دائم‌ به‌ تنگ‌ آمده‌ بودند، به‌ زندگي‌ سكوني‌ تن‌ در دادند و آغاز كشاورزي‌ كردند. ولي‌ نظام‌ زندگي‌ فلاحتي‌ مخصوصاً استقرار اصل‌ ماليكت‌؛ آنان‌ را مورد نفرت‌ ساير اقوام‌ آريايي‌ كه‌ هنوز خانه‌ به‌ دوشي‌ آغازين‌ را ترك‌ نگفته‌ بودند. گاه‌به‌گاه‌ به‌ تاراج‌ خان‌ و مان‌ خويشاوندان‌ متمدن‌ خود دست‌ مي‌زدند، قرار دارد.
Categories زرتشت
Tags آرياييان‌ ايراني‌ اصل‌ ماليكت‌ ظهور زردشت‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:35 ب.ظ
تعداد بازدید : 124
index.jpeg

0
Likes

نقش موبدان در نگهداري و پويايي دين اهورايي اشوزرتشت

سرزمين اهورائي ايران که بنيان گزار بسياري از علوم و فلسفه علمي بوده است، در طول تاريخ مورد هجوم مختلف قرار گرفته و بارها ويران و دوباره سازي شده است، و موجب شگفتي بسيار است که هرچند بخش سخت افزاري ان (تمدن و ثروت هاي ملي) ايرانيان صدمات بسياري ديد بخش نرم افزاري ان (باور ها و فرهنگ و زبان ايراني)لطمات چنداني نديد، بشکلي که زرتشتي و ايراني که نمادش (سرو) است فقط بصورت بته جغه اي يا سرو خميده در امد(حاشيه نشين قالي و فرش شد) و به جهانيان نشان داد که با نثار خون خود اين سرو دروني را ابياري نموده و زنده و شاداب نگاه خواهد داشت بزرگترين ايران شناسان بر سر پايداري ايرانيان به زبان و فرهنگ خود دهان به حيرت گشوده اند و خيره مانده اند. همه ايرانيان بويژه بهدينان بايستي از اين حقيقت افتخار اميز ديني و ملي بخوبي اگاهي داشته و با تمام وجود بر خود ببالند و همواره کوشش نمايند که به مسئوليت هاي خود عمل کنند.
Categories زرتشت
Tags اوستا سرزمين اهورائي فرهنگ اشو زرتشت موبدان
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 148
index.jpeg

0
Likes

نجات بخشي در آيين زرتشت

همة اديان جهان به گونه اي معتقدند که هرگاه بشر به لحاظ معنوي و اخلاقي پا در انحطاط و ورطة هلاک گذارد، و از مبدأ هستي فاصله گيرد، و جهان را تاريکي جهل، غفلت و ستم در برگيرد، شخصيتي نجات دهنده ظهور خواهد کرد. در هر آييني، به صورت رمز به حقايقي اشاره شده که با معتقدات آيين هاي ديگري توافق و هماهنگي دارد. همة اديان جهان به گونه اي معتقدند که هرگاه بشر به لحاظ معنوي و اخلاقي پا در انحطاط و ورطة هلاک گذارد، و از مبدأ هستي فاصله گيرد، و جهان را تاريکي جهل، غفلت و ستم در برگيرد، شخصيتي نجات دهنده ظهور خواهد کرد. در هر آييني، به صورت رمز به حقايقي اشاره شده که با معتقدات آيين هاي ديگري توافق و هماهنگي دارد.
Categories زرتشت
Tags آيين زرتشتي منجي آخرالزمان موعود مزديسنا
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 180
index.jpeg

-1
Likes

پيشازرتشتيان‌ به‌ روايت‌ شهرستاني‌

ابتدا لازم‌ به‌ گفتن‌ است‌ كه‌ (به‌ روايت‌ دكتر محسن‌ ابوالقاسمي‌ در كتاب‌ دينها و كيشهاي‌ ايراني‌ در دوران‌ باستان‌) magus از فارسي‌ باستان‌ به‌ صورت‌ magous به‌ يوناني‌ راه‌ يافته‌ و از طريق‌ سرياني‌ به‌ عربي‌ به‌ صورت‌ « مجوس‌ » وارد گرديده‌ است‌. « مگوش‌ » نامي‌ است‌ كه‌ بر گروهي‌ مادي‌ كه‌ به‌ امور ديني‌ مي‌پرداخته‌اند اطلاق‌ شده‌ است‌. پس‌ از رواج‌ دين‌ زردشتي‌ در ميان‌ ايرانيان‌، « مگوش‌ »ها امور دين‌ زردشتي‌ را به‌ عهده‌ گرفتند. ايران‌ شناسان‌ «ونديداد» را در برگيرنده‌ي‌ عقايد «مگوش‌»ها دانسته‌اند. كلمه‌ي‌ «مغ‌» بازمانده‌ي‌ «مگوش‌» است‌. عربها پس‌ از فتح‌ ايران‌، كليه‌ مذاهب‌ پيشازرتشتي‌، زرتشتي‌ و پسازرتشتي‌ را مجوس‌ خطاب‌ مي‌كردند. در هر حال‌ مگوشها يا مغان‌ مشتمل‌ بر ( كيومرثيان‌ ، زروانيان‌ و زرتشتيان‌ ) مي‌باشند.
Categories زرتشت
Tags مجوس‌ كيومرث‌ كريستن‌ سن‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 143
index.jpeg

0
Likes

كيش زرتشت

اين نوشتار بخشي است از مقاله كيش زرتشت نوشته پروفسور مري بويس كه در بخش آغازين آن به زرتشت، پيشينه نگارش در ميان زرتشتيان، متون مقدس بهويژه اوستا، و ترجمه و تدوينِ تقريبي تمام آثار پهلوي اشاره كرده، سپس گذرا به تاريخ ديانت زرتشتي پرداخته و از پيشينه ايران و ايرانيان، زرتشت، آغاز تبليغات او و گسترش و رسميّت يافتن دين او ياد كرده است; مغان و تأثيرگذاري آنها بر آموزه هاي زرتشتي و آسيب ديدن اين كيش در چيرگي اسكندر نيز از نظرِ وي دور نمانده است.
Categories زرتشت
Tags ديانت زرتشتي كيش زرتشت مؤبدان ايراني
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 169
index.jpeg

0
Likes

آيين زرتشت

زرتشت مردي حکيم و دانشمندي برگزيده بود و تعليمات اخلاقي و علمي او از قبيل طب و نجوم براي عموم طبقات ان عصر مفيد بوده است. مذهب زرتشت در عهد ساسانيان مذهب رسمي ايرانيان گشت. زرتشت در يکي از مهجمات تورانييان در سال ??? ق.م در روي پله هاي معبد بغ به دست ک نفر توراني به نام - براتروک رش کشته شد. اين دين در سرزمين ايران در شش قرن پيش از ميلاد مسيح به وجود آمد. آورنده ي اين دين، زرتشت پيغمبر است و کتاب مقدس اين دين اوستا نام دارد که حاوي سروده ها، نيايشها و اندرزهاي ايزدي است
Categories زرتشت
Tags تعليمات اخلاقي شهر اروميه ميلاد مسيح
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 132
index.jpeg

0
Likes

آتشکده آذرگشنسب

در تمام دوره قرون وسطي اسناد و مدارک فراواني در باره زرتشت در بيزانس وجود داشتند، اما شدت گرفتن تحقيقات پيرامون زرتشت در اوائل قرن ?? ميلادي به علت اين مدارک نبودند ، بلکه وجود يک سند تاريخي ديگر بنام پيشگويي کلداني: “ The chaldean oracle ”
Categories زرتشت
Tags اروپا زرتشت یهود یونان
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 163
index.jpeg

0
Likes

زمان ظهور زرتشت از نگاهي ديگر

منابع سنّتي تاريخي، زمان ظهور زرتشت (1) را درست 258 سال پيش از اسكندر، و در عهد گشتاسب، پدر داريوش اوّل هخامنشي، آورده اند. به اين ترتيب و با وجود انبوه كاوشهاي پيگيرانه ، مي توان گفت كه زمان دقيق ظهور زرتشت، به سان چيستاني ناگشوده سبب دلمشغولي و اختلاف نظر پژوهندگان دين و فرهنگ كهن ايران زمين شده است; به طوري كه امروزه تعداد آرا و نظرهاي گوناگون ابراز شده، واقعاً بيرون از حدّ شمار مي نمايد. اما صرف نظر از اين مسأله، مي توان به فراست دريافت كه گاه در لابه لاي اظهار نظرها، گرايشهاي معني داري، براي انتساب زمانه زرتشت به دوراني خاصّ وجود دارد. به سخن ديگر، گفته ها و نظريه ها درباره زمان ظهور زرتشت همواره بر مبناي گواهيهاي تاريخي نبوده، بلكه در موارد قابل توجهي، اين مسأله در چارچوب ايدئالها و پيش فرض هاي خاصي «گنجانده» شده است.
Categories زرتشت
Tags جهان بيني مزديسني ظهور زرتشت يونانيان كهن
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:00 ب.ظ
تعداد بازدید : 170
index.jpeg

0
Likes

جهان بيني زرتشت براساس سرودهاي گاتها

براي انجام هر نوع مطالعه درباره ي دين باستاني ايران زمين، بي شک مهم ترين منبع مطالعه، کتاب مقدس آئين زرتشتي يعني « اوستا» و پس از آن کتابهاي ديني است که در دوره هاي بعدي و به زبان پهلوي نگاشته شده اند. چنانکه از سنتهاي زرتشتي و شواهد تاريخي برمي آيد، ادعيه، سرودها و قوانين ديني زرتشتي، از حدود 1500 تا 800 پيش از ميلاد، که به عنوان محدوده ي تاريخي زندگي زرتشت در نظر گرفته مي شود، تا قرنها پس از آن تنها به صورت شفاهي و يا به شکل متوني پراکنده وجود داشت و سينه به سينه آموخته و نقل مي شد. به نوشته ي « دينکرد» اولين پادشاه ساساني اردشير بابکان
Categories زرتشت
Tags آئين زرتشتي اردشير بابکان اوستا زندگي زرتشت
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: جمعه, 09 مرداد,1394 01:10:00 ب.ظ
تعداد بازدید : 158
ad-zartusht-6-380x202.jpg

0
Likes

دساتير آسماني، دين نامه جعلي زرتشتيان

دساتير آسماني نام كتابي است جعلي منسوب به زرتشتيان، كه مدت هاي مديدي دانشمندان و پژوهشگران شرق و غرب به بحث وجدل پيرامون آن مشغول بودند از اين ميان گروهي موافق و اكثريت مخالف قدمت واصالت آن بودند. چندي پيش نسخه دستنويسي به خط خوش نستعليق از ترجمه و تفسير اين كتاب به دست نگارنده رسيد كه به دليل اهميت آن بر آن شدم تا به بهانه معرفي اين دستنويس توضيحاتي پيرامون كتاب ، متن و ترجمه آن و چگونگي پيدايش و چاپ آن ارائه دهم. امروزه تقريباً روشن شده كه به احتمال قوي اين كتاب محصول فرقه آذركيوانيه و ساخته و پرداخته مؤسس اين فرقه يعني آذر كيوان (942ـ1027ق / 1612ـ1529م) است. اين فرقه ادبياتي نسبتاً وسيع داشته كه به نام و مشخصات شماري از آنها، در دبستان المذاهب و شارستان چهار چمن كه خود نيز جزو همين گروه هستند، اشاره شده است.
Categories زرتشت
Tags خسرو پرويز خوي بد و زشت دساتير كيومرث
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه, 23 تیر,1394 06:50:36 ب.ظ
تعداد بازدید : 233
images.jpg

0
Likes

مزدك؛ اصلاح طلبي و فروپاشي

هنگامي كه ابوعلي حسن بن علي بن اسحاق طوسي، ملقّب به خواجه نظام الملك قلم به دست گرفت تا شرحي در احوالِ مزدكيان بنويسد، بيش از هر چيز در دل داشت تا نشان دهد «بَواطنه» نخستين كسان نيستند كه از "دين" روي برتافته اند، بلكه «به همه روزگار، خارجيان بوده اند، از روزگارِ آدم عليه السّلام تا اكنون». آنچه به اين "چشمداشت" مي آمد، برگرفت وبقيه را فروهشت.
Categories زرتشت
Tags متون ديني زرتشتي مزدكيان نظام الملك
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه, 23 تیر,1394 06:50:00 ب.ظ
تعداد بازدید : 245
images.jpg

0
Likes

حيات فکري مانويان در قرون نخستين اسلامي

اني، مدعي پيامبري ايران باستان، در ابتداي تشکيل حکومت ساساني ظهور کرد. وي با آميختن اديان مختلفي چون مسيحيت، يهوديت، بودايي و هندو، توانست به آساني با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر منطقه نزديکي يافته و پيروان فراواني بيابد. اما پس از مقابله شديد موبدان زرتشتي شکست خورد و سرانجام با سعايت آنان کشته شد و در پي آن، مانويت نيز به انزوا فرو رفت. اما پس از ورود اسلام به ايران، مرحله جديدي براي فعاليت مانويان فراهم شد. فضاي باز سياسي و عقيدتي دو قرن اول هجري به ويژه اوايل دوره عباسيان شرايط مناسبي را براي آشنايي و نزديکي پيروان ماني با اسلام و نحله‌هاي آن به وجود آورد و باعث بسط اين آيين و رسوخ آن در اعتقادات و فرقه‌هاي اسلامي گرديد. در پژوهش حاضر، حيات فکري مانويان در دوره اسلامي و تأثير آنان بر فرقي چون معتزله و متصوفه مورد بررسي قرار گرفته است
Categories زرتشت
Tags بودايي مسيحيت موبدان زرتشتي يهوديت
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 209
images.jpg

0
Likes

شر در اديان ايران باستان

فراگيربودن مسئله شر در دين هاي ايران باستان نشان دهنده اين است كه در مسالك و مذاهب و نحله هاي وابسته به ايران باستان، زردشتي، مهرپرستي، مانويت و زرواني و گنوسي بن مايه اعتقادي مشتركي وجود داشته است. در ترجمه حاضر، مسئله ثنويت در دين زردشتي با مقايسه بين صفات شر و خير كه هر دو با بسامد بسيار گسترده اي در زبان هاي اوستايي، فارسي باستان و پهلوي به كار رفته بررسي شده است.
Categories زرتشت
Tags زبان هاي اوستايي زردشتي مهرپرستي
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 166
index.jpg

0
Likes

حيات فکري مانويان در قرون نخستين اسلامي

ماني، مدعي پيامبري ايران باستان، در ابتداي تشکيل حکومت ساساني ظهور کرد. وي با آميختن اديان مختلفي چون مسيحيت، يهوديت، بودايي و هندو، توانست به آساني با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هر منطقه نزديکي يافته و پيروان فراواني بيابد. اما پس از مقابله شديد موبدان زرتشتي شکست خورد و سرانجام با سعايت آنان کشته شد و در پي آن، مانويت نيز به انزوا فرو رفت. اما پس از ورود اسلام به ايران، مرحله جديدي براي فعاليت مانويان فراهم شد. فضاي باز سياسي و عقيدتي دو قرن اول هجري به ويژه اوايل دوره عباسيان شرايط مناسبي را براي آشنايي و نزديکي پيروان ماني با اسلام و نحله‌هاي آن به وجود آورد و باعث بسط اين آيين و رسوخ آن در اعتقادات و فرقه‌هاي اسلامي گرديد. در پژوهش حاضر، حيات فکري مانويان در دوره اسلامي و تأثير آنان بر فرقي چون معتزله و متصوفه مورد بررسي قرار گرفته است.
Categories زرتشت
Tags آيين مانويت بابل فارقليط قريه مردنيو
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 141
240px-The_Manichaean_Hall_03_Longxing_temple.JPG

0
Likes

بحران ديني در عصر ساساني

ظهور ساسانيان در ايران، علاوه بر ايجاد تحول سياسي، دگرگون مذهبي را نيز به همراه داشت؛ به گفته کريستين‌سن،«اگر تمرکز‌گرايي بازگشت به سنتهاي زمان داريوش کبير به شمار آيد، ايجاد دين رسمي حتما از ابتکارات ساسانيان بوده است»(1) در واقع تلاش ساسانيان در برقراري وحدت مذهبي، مکمل کوششهاي آنان در برقراري وحدت سياسي و در جهت نيل به تمرکز قدرت محسوب مي‌شد؛ به همين منظور ساسانيان در نخستين دوران فرمانروايي خود؛ بي‌درنگ مبارزه با کيش زرتشتي را، که با هلنيسم و انواع ناشي از ادغام هلنيسم و فرهنگ شرقي آميخته شده بود، آغاز کردند و کوشيدند تا رسالت زرتشت و دين او را به دور از هر نوع آميختگي و به شکل حقيقي آن بازگردانند.
Categories زرتشت
Tags رسالت زرتشت ساسانيان ماني مزدک
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 153
images.jpg

0
Likes

باورهاي‌ ايرانيان‌ در زمان‌ هخامنشي‌ (به‌ روايت‌ استاد رضي‌)

ژوهش‌ درباره‌ي‌ اينكه‌ هخامنشيان‌ داراي‌ دين‌ زرتشتي‌ بودند يا نه‌، مبحثي‌ است‌ طولاني‌ و بسيار پيچيده‌ ميان‌ آناني‌ كه‌ در تاريخ‌ هخامنشي‌ تحقيقات‌ و كاوشهايي‌ نموده‌ و صاحب‌ نظرند. البتّه‌ با توجّه‌ به‌ زمان‌ اين‌ سلسله‌، متوجّه‌ مي‌شويم‌ كه‌ با تاريخ‌ متداولي‌ كه‌ از براي‌ ظهور زرتشت‌ ذكر مي‌شود. يعني‌ قرن‌ ششم‌ پيش‌ از ميلاد بايستي‌ هم‌ عصر با آغاز سلطنت‌ هخامنشيان‌ بوده‌ باشد. امّا تولد زرتشت‌ در قرن‌ ششم‌ امروزه‌ آن‌ اهميّت‌ و اعتبار گذشته‌ را از دست‌ داده‌ و بسياري‌ از دانشمندان‌، حوالي‌ قرن‌ هشتم‌ پيش‌ از ميلاد را عصر ظهور پيامبر مي‌دانند. در اينجا به‌ هيچ‌ روي‌ بر آن‌ نيستيم‌ تا درباره‌ي‌ عصر پيامبر به‌ گفت‌وگو و بحث‌ بپردازيم‌.
Categories زرتشت
Tags خسانتوس‌ هخامنشيان‌ هرميپوس‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 178
515965_e689dpyG.jpg

0
Likes

اولين اصلاح گر مذهبي

ز خصايص پادشاهان هخامنشي و اشکاني؛ دارا بودن روح تساهل مذهبي و آزاد گذاردن پيروان اديان مختلف و احترام به آرا و عادات ملل ديگر است. در دوره هايي که هخامنشيان و اشکانيان در ايران فرمانروايي مي کردند نفوذ روحانيون محدود بود و طبقه روحاني طبقه حاکم را تشکيل نمي داد. در سال ???ميلادي که اردشير بر اشکانيان فائق آمد و ايالات ايران را به تصرف درآورد، به تدريج بستر براي قدرت يابي روحانيون هموار شد. تنها وحدت سياسي، ذهن اردشير را مشغول نداشته بود بلکه از نظر او وحدت سياسي با وحدت ديني توأم بود و به اين سبب « آتش ها از آتشکده هاي جزء برگرفت و بکشت و نيست کرد» و فردي را به مقام موبد موبدان قرار داد و اختياراتي وسيع درباره امور نظري و عملي دين به او واگذاشت.
Categories زرتشت
Tags دولت ساسانيان مانويان موبدان زردشتي
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:34 ب.ظ
تعداد بازدید : 145
index.jpg

0
Likes

انديشه‌ ايراني‌ قبل‌ از اسلام‌ به‌ روايت‌ بوزاني‌

به‌ دست‌ دادن‌ طرح‌ مختصري‌ از انديشه‌ي‌ فلسفي‌ ايران‌ قبل‌ از اسلام‌، امري‌ هم‌ ساده‌ و هم‌ دشوار است‌ - دشوار بدين‌ معنا كه‌ متوني‌ كه‌ اين‌ بررسي‌ بايد بر آن‌ متكي‌ باشد به‌ مفهوم‌ دقيق‌ كلمه‌ فلسفي‌ نيستند، بلكه‌ در واقع‌ كلامي‌ و حتي‌ گاهي‌ اساطيري‌اند، و ناگزير بايد با گونه‌اي‌ تأويل‌ و تفسير شخصي‌، از دل‌ اين‌ متون‌، لب‌ فلسفي‌ آن‌ را بيرون‌ كشيد و انديشه‌هاي‌ آن‌ را به‌ زبان‌ فلسفي‌ جديد برگرداند؛ و ساده‌ بدين‌ معنا كه‌ در اين‌ كار تأويل‌ و تفسير تازه‌، مي‌توان‌ راه‌حلهاي‌ مسائل‌ بسيار پيچيده‌ي‌ تاريخي‌ را كه‌ فقه‌اللغه‌ ايراني‌ پيش‌ نهاده‌ است‌، يكسره‌ ناديده‌ گرفت‌ و از آنها چشم‌ پوشيد. به‌ گمان‌ ما، تأويل‌ فلسفي‌ جديد از نگرش‌ مزدايي‌ را مي‌توان‌ صرفاً بر پايه‌ي‌ تنها شكل‌ مشخص‌ و مدوّن‌ آيين‌ مزديستا كه‌ اينك‌ مي‌شناسيم‌، يعني‌ مزديسناي‌ كتابهاي‌ پهلوي‌ دوره‌ ساساني‌ و اوايل‌ اسلام‌، بنا نهاد. مشكلات‌ تقريباً لاينحل‌ دين‌ (يا به‌ قولي‌ اديان‌) ايراني‌ قبل‌ از اسلام‌، اساساً به‌ سبب‌ وجود آميختگي‌ بي‌حد و حصر انواع‌ گوناگون‌ ديانت‌ - دين‌ محلي‌، دين‌ برگزيدگان‌ و غيره‌ - در آن‌ است‌.
Categories زرتشت
Tags آيين‌ مزديسنا انديشه‌ي‌ فلسفي‌ سرور خردمند هرودت‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:33 ب.ظ
تعداد بازدید : 143
index.jpg

0
Likes

سلام، زرتشت و فرهنگ ايراني

راي بسياري اين پرسش مطرح است که رابطه ايران با 2 مذهب اسلام و زرتشت چگونه است. آن فرهنگ اصيل ايراني که مايه مباهات ما و دوستداران اين مرز و بوم است آيا متاثر از دين اسلام است يا زرتشت؟ زبان شيرين فارسي و شيوه تکلم مردم ايران، مديون کداميک از اين دو فرهنگ است؟ اين موضوع را از ديدگاه شهيد سيدمرتضي آويني در مقاله «رستاخيز جسم و رستاخيز جان» که در بخش پاياني دربردارنده گزيده‌اي از سخنان استاد شهيد مرتضي مطهري در اين باره نيز است، به بحث مي‌نشينيم.
Categories زرتشت
Tags رستاخيز جان رستاخيز جسم شهيد آويني
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:33 ب.ظ
تعداد بازدید : 142
1958209-b.jpg

0
Likes

جايگاه‌ ويژه‌ اهورامزدا در تفكر زرتشت‌

اشو زرتشت‌ خداوند را به‌ نامهاي‌ اَهورا ، مَزدا ، اَشا يا تركيبي‌ از آنها و بيشتر به‌ نام‌ اَهورامَزدا و يا مَزدااَهورا و گاهي‌ هم‌ مَزدا اَشا خوانده‌ است‌ (براي‌ نمونه‌: واژه‌ «اَهورامَزدا» در يسناهاي‌ 2-28 و 1-53؛ واژه‌ «مَزدااَهورا» در يسنا 10-50؛ واژه‌ «مَزدااَشا» در يسناهاي‌ 7 و 6-49 و 7 و 3-50؛ واژه‌ «اَهورا» در يسنا 5-28 و 3-44؛ واژه‌ «مَزدا» دريسناهاي‌ 1-28 و 2-44 آمده‌ است‌). اَهورامَزدا به‌ چَمْ (معني‌) هستي‌ بخش‌ ، سروردانا و داور هستي‌ است‌. آنچه‌ كه‌ فردوسي‌ « خداوند جان‌ و خرد » خوانده‌ است‌.
Categories زرتشت
Tags اشو زرتشت‌ اَهورا راستي‌ يسنا
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:33 ب.ظ
تعداد بازدید : 169
index.jpeg

0
Likes

بازكاوي تاريخ و آموزه‌هاي آيين زرتشت

در ميان فلات پامير و فلات آناتولي، فلاتي وجود دارد كه از شمال به درياي خزر و از جنوب به خليج فارس و درياي عمان منتهي مي‌شود. اين فلات پل ارتباطي غرب و شرق و يگانه راه تعامل تمدن‌هاي باستاني بين‌النهرين، مصر و يونان با تمدن‌هاي چين و هند بوده است. آثار به جامانده از برخي ساكنين بومي غرب اين منطقه كه در كوه‌هاي زاگرس و منطقه خوزستان تمدني، به نام «اوراتور» و «كيلام» به وجود آورده بودند، نشان مي‌دهد اينان در باورهاي خود، تحت تأثير اديان بين‌النهرين بوده و معابد و مراسمي همانند معابد و مراسم ديني تمدن‌هاي سومر، بابل و آشور داشته‌اند. «زيگورات» چغازنبيل كه آثارش از دل‌تپه‌هاي نزديك شوش بيرون آورده شده ، شدت اين تأثيرپذيري در معماري معابد كيلامي را نشان مي‌دهد. اين نوع از ارتباط و پيوستگي بين ساكنين فلات ياد شده و بين‌النهرين بعد از مهاجرت آريايي‌ها در سمت شمال شرقي به اين فلات از بين رفت و تازه‌واردان كه با ورود خود، فرهنگ و رسوم جديدي را به ارمغان آورده بودند، علاوه بر قلع و قمع ساكنين بومي، نام اين منطقه را نيز به افتخار نام قبيله خود «ايران»، ناميدند.
Categories زرتشت
Tags اديان بين‌النهرين اوراتور كيلامي معابد
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:33 ب.ظ
تعداد بازدید : 205
index.jpeg

0
Likes

اشوزرتشت وآموزه هاي او

درباره زمان و زادگاه زرتشت ، پيامبر ايراني ، روايات گوناگوني وجود دارد که برگرفته از نظرات مورخان يوناني و منابع تاريخي و مذهبي و همچنين محاسبات نجومي است . درباره زمان و زادگاه زرتشت ، پيامبر ايراني ، روايات گوناگوني وجود دارد که برگرفته از نظرات مورخان يوناني و منابع تاريخي و مذهبي و همچنين محاسبات نجومي است . از مجموعه اين نظرات مي توان زمان زرتشت را تاريخي بين « ???? و ???? » سال پيش از ميلاد مسيح دانست . دکتر کوروش نيکنام در کتاب " آيين اختيار" در اين رابطه چنين گفته اندد: « اشو زرتشت پيام آور آيين راستي و خرد ???? سال پيش از سال ميلاد مسيح، به روز ششم خورداد از ماه فروردين، در سرزمين ايران بزرگ آن زمان زاده شد. کتاب اوستا، زادگاه پيامبر را رگه محلي در کنار رودخانه درجي و در نزديکي درياچه ي چيچست گزارش کرده است.»
Categories زرتشت
Tags زادگاه زرتشت گاتاها يوناني
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:33 ب.ظ
تعداد بازدید : 153
index.jpeg

0
Likes

موعود شناسي در آيين زرتشت

آيين زرتشت به عنوان کهن ترين دين آسيا، و به جهت اصالت ژرف و تکيه ي آن بر اقتدار شاهنشاهي ايران، تأثيرات کلاني را بر اديان پس از خود، به ويژه اديان سامي ابراهيمي برجاي گذارده است.
Categories زرتشت
Tags آيين زرتشت انديشه ي موعود شناسي معاد و رستاخيز
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر,1394 04:23:33 ب.ظ
تعداد بازدید : 158
index.jpeg

0
Likes

مرقونيان‌ به‌ روايت‌ شهرستاني‌

مرقيون‌ در سينوپ‌ ، واقع‌ در نزديكي‌ آنكارا ، زاده‌ شد و حدود سال‌ 160 ميلادي‌ درگذشت‌. مرقيون‌ به‌ دو خدا اعتقاد داشت‌: خداي‌ صاحب‌ عدل‌ عهد عقيق‌ و خداي‌ صاحب‌ فضل‌ عهد جديد. وي‌ خداي‌ صاحب‌ فضل‌ را بر خداي‌ صاحب‌ عدل‌، رجحان‌ مي‌نهاد. مرقيون‌ دو كتاب‌، يكي‌ به‌ نام‌ انجيل‌ و ديگري‌ به‌ نام‌ تناقضات‌، براساس‌ انجيل‌ لوقا و نامه‌هاي‌ قديس‌ پولس‌ نوشته‌ بوده‌ است‌. پيروان‌ مرقيون‌، با داشتن‌ كليساي‌ خاص‌ خود، تا سده‌ي‌ دهم‌ ميلادي‌ در شرق‌ و غرب‌ جهان‌ آن‌ روزگار پراكنده‌ بودند.
Categories زرتشت
Tags آنكارا انجيل‌ لوقا عهد عقيق‌ مرقيون‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 تیر,1394 04:59:02 ب.ظ
تعداد بازدید : 130
index.jpeg

0
Likes

متون ديني آيين ماني

قصد نگارنده در اين نوشتار، نه بيان زندگي يا تعاليم ماني، بلكه بررسي ادبيّات مانوي و معرفي متون عمده آن است. دين ماني هرچند ديني اصيل نيست و آميخته اي از تعاليم چند دين بزرگ، يعني دين زرتشت، بودا و مسيحيّت، است با اين همه از چند نظر از برخي اديان ديگر ممتاز است. شخص ماني به نوشتن كتاب، و به تصوير كشيدن تعاليم خود، اهميّت داده است. برخلاف بودا و زرتشت و عيسي كه چيزي به رشته تحرير درنياوردند، ماني به دست خود، هشت كتاب نوشته است. علاوه بر اين، ادبيّات مانوي انبوهي از كتابهاي مختلف است كه به زبانهاي گوناگون نوشته شده اند، لذا دين ماني از لحاظ گوناگوني زبان متونش نيز جالب توجه است. متون مانوي به زبانهاي پارسي ميانه، پهلوي، سغدي، چيني و اويغوري نوشته شده اند. تصويرگري ماني و آثار به دست آمده در اين زمينه (به ويژه كتاب ارژنگ) از امتيازات او محسوب مي شود.
Categories زرتشت
Tags انجيل زنده بودا بين النهرين تعاليم ماني زرتشت
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 تیر,1394 04:59:02 ب.ظ
تعداد بازدید : 164
ma.jpg

0
Likes

مانويان

ماني‌ ، يك‌ روحاني‌ زرتشتي‌ بود كه‌ مدعي‌ وحي‌ شد و مذهبي‌ التقاطي‌ پديد آورد. او آراء اديان‌ زرتشت‌ و بودا و مسيحيت‌ و عرفان‌ سويي‌ را در هم‌ آميخت‌. وي‌ وجود شر را با نظريه‌ دوئاليسم‌ خود توجيه‌ كرد. به‌ نظر او، نور همانا خداست‌ و شيطان‌ از شر برخاسته‌ است‌ و ماده‌، اساس‌ شر است‌ و خواهشهاي‌ نفساني‌، شرّند. ماني‌ شعوت‌ و رياضيت‌ و تجرد از رواج‌ نكردن‌) و رزوه‌ گرفتن‌ را توصيه‌ مي‌نمود.
Categories زرتشت
Tags اديان‌ زرتشت‌ دولت‌ اشكاني‌ ماني‌ مذهبي‌ التقاطي‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 تیر,1394 04:59:02 ب.ظ
تعداد بازدید : 131
index.jpeg

0
Likes

كنتويان‌ به‌ روايت‌ شهرستاني‌

گروهي‌ از متكلمان‌ حكايت‌ كنند كه‌ كنتويان‌ پندارند كه‌ اصول‌ سه‌ است‌: آتش‌ و خاك‌ و آب‌. و همانا موجودات‌ از اين‌ اصول‌ حادث‌ شده‌اند، نه‌ دو اصلي‌ كه‌ ثنويه‌ اثبات‌ كرده‌اند. گويند: آتش‌ به‌ طبع‌ خيّر، نوراني‌ است‌. و آب‌ ضد آن‌ است‌ به‌ طبع‌، پس‌ هر چه‌ از خير است‌ در اين‌ جهان‌ از آتش‌ است‌، و آنچه‌ از شر است‌، از آب‌ است‌، و خاك‌ متوسط‌ است‌. و اينان‌، به‌ سبب‌ آنكه‌ آتش‌ علوي‌، نوراني‌، لطيف‌ است‌ و وجودي‌ جز بد و ممكن‌ نيست‌، و بقايي‌ بدون‌ امدادش‌ ناممكن‌، نسبت‌ به‌ آتش‌ شديداً تعصب‌ مي‌ورزند.
Categories زرتشت
Tags آب‌ آتش‌ تناسخيان‌ خاك‌ كنتويان‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 تیر,1394 04:59:02 ب.ظ
تعداد بازدید : 143
ko.jpg

0
Likes

ديصانيان‌ به‌ روايت‌ شهرستاني‌

- ديصان‌ در سرياني‌ «بار ديصان‌» ناميده‌ شده‌ است‌. «بار» در سرياني‌ به‌ معني‌ «پسر» است‌. در عربي‌، علاوه‌ بر «ديصان‌»، «بارديصان‌» و «ابن‌ ديصان‌» هم‌ به‌ كار رفته‌ است‌. ابن‌ ديصان‌ در سال‌ 154 ميلادي‌ در كنار رود ديصان‌، واقع‌ در بالاي‌ شهر الرها، زاده‌ شد و حدود سال‌ 222 ميلادي‌ در الرها درگذشت‌. وي‌ آييني‌ از عرفان‌ سرياني‌ و كيهان‌شناسي‌ ايراني‌ و فلسفه‌ي‌ يوناني‌ به‌ وجود آورد. پيروان‌ ابن‌ديصان‌ تا قرن‌ دهم‌ ميلادي‌ در ايران‌ و چين‌ پراگنده‌ بودند.
Categories زرتشت
Tags الرها ديصان‌ سرياني‌ ظلمت‌ نور
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 تیر,1394 04:59:02 ب.ظ
تعداد بازدید : 167
index.jpeg

0
Likes

دستگاه مغان در ايران باستان

آن چه اسناد بر جاي مانده از قوم ايراني نشان مي دهد، کاهنان و موبدان همواره از جايگاه ويژه اي _ در باورها و اعتقادات توده هاي مردم برخوردار و پادشاهان اسطوره اي با اتکاي بر مقام الوهيت (فر ايزدي = قدرت الهي) همواره در راه سعادت و بهروزي ملک و رعيت کوشا و پيروزمند بوده اند.با اتکا بر مندرجات اوستا و اسناد و الواح، کيومرث نخستين انسان و پدر (نياي) همه نژاد آريا است. اوست که دين و حکومت را در اين سرزمين براي نخستين بار پي افکند
Categories زرتشت
Tags اوستا حکومت هخامنشيان ميترائسيم کاهنان و موبدان کيومرث
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 تیر,1394 04:59:02 ب.ظ
تعداد بازدید : 168
index.jpeg

0
Likes

مزدكيان‌ به‌ روايت‌ شهرستاني‌

مزدك‌ كسي‌ است‌ كه‌ در روزگار قباد ، پدر انوشيروان‌، ظهور كرد، و قباد را به‌ مذهبش‌ فراخواند و قباد دعوت‌ او را اجابت‌ كرد. و انوشيروان‌ بر خواري‌ و افتراء او آگاهي‌ يافت‌، پس‌ او را طلب‌ كرد، او را يافت‌، او را كشت‌. ابوعيسي‌ وراق‌ حكايت‌ كرد كه‌ قول‌ مزدكيان‌ در دو عالم‌ و دو اصل‌ مانند قول‌ بسياري‌ از مانويان‌ است‌، جزء اين‌ كه‌ مزدك‌ مي‌گفت‌ كه‌ نور به‌ قصد و اختيار عمل‌ مي‌كند و ظلمت‌ به‌ خبط‌ و اتفاق‌ عمل‌ مي‌نمايد. و نور عالم‌، حساس‌ و لمت‌ جاهل‌، كور است‌ و آميزش‌ نور و ظلمت‌ به‌ اتفاق‌ و خبط‌ بوده‌ است‌ نه‌ به‌ قصد و اختيار، و همچنين‌ رهايي‌ ] نو از ظلمت‌ [ به‌ اتفاق‌ رخ‌ مي‌دهد، نه‌ به‌ اختيار.
Categories زرتشت
Tags بالوان‌ مانويان‌ مزدك‌ موبد موبدان‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 خرداد,1394 09:29:24 ق.ظ
تعداد بازدید : 211
index.jpeg

0
Likes

مزدكيان‌ به‌ روايت‌ شهرستاني‌

مزدك‌ كسي‌ است‌ كه‌ در روزگار قباد ، پدر انوشيروان‌، ظهور كرد، و قباد را به‌ مذهبش‌ فراخواند و قباد دعوت‌ او را اجابت‌ كرد. و انوشيروان‌ بر خواري‌ و افتراء او آگاهي‌ يافت‌، پس‌ او را طلب‌ كرد، او را يافت‌، او را كشت‌. ابوعيسي‌ وراق‌ حكايت‌ كرد كه‌ قول‌ مزدكيان‌ در دو عالم‌ و دو اصل‌ مانند قول‌ بسياري‌ از مانويان‌ است‌، جزء اين‌ كه‌ مزدك‌ مي‌گفت‌ كه‌ نور به‌ قصد و اختيار عمل‌ مي‌كند و ظلمت‌ به‌ خبط‌ و اتفاق‌ عمل‌ مي‌نمايد. و نور عالم‌، حساس‌ و لمت‌ جاهل‌، كور است‌ و آميزش‌ نور و ظلمت‌ به‌ اتفاق‌ و خبط‌ بوده‌ است‌ نه‌ به‌ قصد و اختيار، و همچنين‌ رهايي‌ ] نو از ظلمت‌ [ به‌ اتفاق‌ رخ‌ مي‌دهد، نه‌ به‌ اختيار.
Categories زرتشت
Tags انوشيروان‌ بالوان‌ بيشكار مزدك‌ موبد موبدان‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: شنبه, 30 خرداد,1394 12:17:03 ب.ظ
تعداد بازدید : 219
index.jpg

0
Likes

زاد سال‌ و آثار زرتشت‌

اگر چه‌ محل‌ و تاريخ‌ تولد زرتشت‌، به‌ طور دقيق‌، معلوم‌ نيست‌، به‌ نظر مي‌آيد كه‌ ظهور او بعد از 1380 و پيش‌ از 490 يا 480 پيش‌ از ميلاد بوده‌ است‌.
Categories زرتشت
Tags ايندرا خدایان هند وایران كاپادوس‌ ميترا ورونه‌
Comments 0 Comments
تاریخ انتشار: شنبه, 30 خرداد,1394 12:17:03 ب.ظ
تعداد بازدید : 210
index.jpeg

1 2