درآمد
علم و معرفت جایگاه و ارزش بسیار والایی در دین انسان ساز اسلام دارد. اسلام، علم را اساس همه ارزشها، پیروزی ها و موفقیت ها و جهل را زمینه همه مفاسد فردی و اجتماعی، عصیانها و طغیانها میداند و از انسان میخواهد که در تمام زمینه های زندگی خویش مبنای علمی را رعایت کند و بدون علم، عمل نکند. امام علی علیه السلام می فرماید: «دانش، بهترین فضیلت است.»
و در جای دیگری میفرماید: «دانش، برترین هدایت است و دانش، زندگی و درمان و بهترین همدم است.» پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله و سلّم) نیز میفرماید: «گفتوگوی علمی در میان بندگان، دلهای مرده را حیات میبخشد.»
بهتر از هر سیم و زر علم است و بس
زینت جنس بشر علم است و بس
در گلستان وجود ممکنات
آن درخت پرثمر علم است و بس
آنچه قلب و روح را لذت دهد
بهتر از شهد و شکر، علم است و بس ( سید نعمت الله حسینی )
برای کسب علوم و معارف، لازم است که آدمی از فرصتها و وقتهای خود استفاده بهینه کند.
فرصت عزیز است
فرصتها، همانند ابر بهاری در آسمان عمر آدمی میگذرد و کسانی که از این فرصتها استفاده نکنند، جز افسوس و پشیمانی چیزی نصیبشان نخواهد شد. حضرت علی علیه السلام درباره بهره گیری از فرصتها می فرماید: «فرصت را غنیمت شمارید، به درستی که فرصتها مانند گذر کردن ابر میگذرد».
خداوند در قرآن میفرماید: «و العصر؛ سوگند به زمان». (سوره عصر: آیه ۱)
یکی از معانی زمان، همان وقت است و ارزش آن، چنان است که خداوند بدان سوگند میخورد. به گفته سعدی:
جوانا ره طاعت امروز گیر
که فردا جوانی نیاید ز پیر
من آن روزها، قدر نشناختم
بدانستم اکنون که درباختم
مکن عمر، ضایع به افسوس و حیف
که فرصت عزیز است و الوقت ضیق
انسان فقط در دوران خاصی از عمر خویش توانایی بیشتری برای آموختن دارد و چه بسا با گذشت عمر و از دست دادن فرصت های طلایی زندگی، دیگر نتوان علوم و دانشها را فراگرفت، آنچنان که با تأمل در فرمایش زیبای علی علیه السلام نیز میتوان به این نتیجه رسید که ایشان میفرماید: «آن کس که در خردسالی نیاموزد، در بزرگسالی پیش نیفتد».
نگهدار فرصت که عالم دمی است
دمی پیش دانا به از عالمی است
سکندر که بر عالمی حکم داشت
در آن دم که میرفت عالم گذاشت
میسر نبودش کزو عالمی
ستانند و مهلت دهندش دمی!
غنیمت شمار وقت
تنها چیزی که در سرای دنیا از انسان باقی میماند، اعمال نیک، علم و دانش و خدمات ارزنده علمی وی است. کسانی که با دید حساس خویش زمان را مینگرند، گذشت حتی یک دقیقه آن برایشان ارزشمند است. به گونهای که میتوان گفت: آنان که به درجات علمی بالایی دست یافتهاند، در واقع ارزش وقت را میدانستند و در برنامههای علمی خویش، نظم منطقی داشته اند.
آنچه ندارد عوض ای هوشیار
عمر عزیز است غنیمت شمار
فرصت غنیمت است غنیمت شمار وقت
زان پیش کو برون رود از دست ناگهان
دل بر زمانه کی نهد آن کس که عاقل است
دانا به عمر خود نکند تکیه بر جهان
علل تضییع وقت در تحصیل علم
۱.نا آگاهی از ارزش علم
بی شک آنانی که از فرصتهای تحصیلی خویش سود کافی نمیبرند و آن را به بطالت و بیکاری میگذرانند، به ارزش علم و تأثیر فراوان آن بر رشد و پرورش و طراوت روح و زندگی پی نبرده اند. ولی در مقابل افرادی که علوم بسیاری در درون خویش نهفته دارند، زندگی در دید آنها به گونه ای دیگر است. آنها دستیابی به مقامات علمی و کمال حقیقی را هدف زندگی خویش قرار میدهند و در راه رسیدن به آن میکوشند و این تلاشها، بسیار لذتبخش و شیرین است.
گوهر وقت بدین تیرگی از دست مده
آخر این درّ گرانمایه بهایی دارد
صرف باطل نکند عمر گرامی، پروین
آن که چون پیر خرد، راهنمایی دارد (پروین اعتصامی)
۲. غفلت از کوتاهی فرصتها
غفلت از کوتاهی عمر و فراموش کردن مرگ، سبب تضییع وقت گرانبهای انسانها میشود. عدهای در تحصیل علم، امروز و فردا میکنند و به کوتاهی فرصتها بیتوجهند. در اندیشه آنان، گذشت عمر و تلف شدن فرصتها مفهومی ندارد. امام علی علیه السلام میفرماید: «بپرهیزید از غفلت و فریب خوردن به مهلت. پس به درستی که غفلت، کردارها را فاسد میکند و اجلها، امیدها را میبرند».
ابوریحان بیرونی، از عالمان برجسته مسلمان در قرن چهارم و پنجم ه .ق و معاصر ابن سینا بود. او در علم طب و ریاضی و… سرآمد دانشمندان زمان خود گردید و یافته های علمی بسیاری از خود بر جای گذاشت. یکی از اسباب موفقیت او، وقت شناسی و توجه به اوقات عمر خود بود. شگفت اینکه وقتی در حال احتضار بود، یکی از شاگردانش برای احوالپرسی به بالینش آمد. ابوریحان همان لحظه از شاگردش درباره یکی از مسائل ریاضی پرسید، شاگرد گفت: آیا تو در این حال از مسائل ریاضی سخن میگویی؟ ابوریحان پاسخ داد: اگر با دانستن این مسئله از دنیا بروم، برایم بهتر است از آنکه با ناآگاهی از دنیا بروم. شاگردش میگوید: مسئله را تشریح کردم و سپس او را وداع گفتم. هنوز چند قدمی نرفته بودم که صدای شیون و ناله را از منزلش شنیدم.
۳.تأخیر در انجام کارها
بسیار دیده شده است که برخی افراد برنامهای علمی برای روزهای خود میچینند، ولی به بهانه هایی، از انجام آن سر باز میزنند و کار را به روزهای بعد موکول میکنند. روز دیگر، باز عملی این چنین تکرار میشود و سرانجام میبینند که وقتها و عمرشان سپری گشت و آنان هیچ اندوخته علمیای ندارند. ازاینرو، انسان باید تلاش کند و همت عالی به کار بَرد و از تلف شدن وقت جلوگیری کند تا بتواند مدارج عالی علمی را به دست آورد. حضرت علی علیه السلام میفرماید: «هر که فرصت مناسبی را از دست دهد، باید مطمئن باشد که آن وقت دیگر به دست نمیآید.» در جای دیگر میفرماید: «ای بسا که عمل خود را آنقدر به تأخیر میاندازد که اجلش میرسد.» امام باقر علیهالسلام نیز میفرماید: « مبادا در عمل تأخیر کنید که تأخیر، دریایی است که بسیار کسان در آن به هلاکت میرسند.» و فرمایش امام علی علیه السلام در اینباره چه زیباست: «مبادا که برای پرداختن به عمل، امروز و فردا کنید. هر وقت امکان برایتان پیدا شد، به پا خیزید.» ابوالفضل بیهقی، مورخ مشهور، در سخنی ارزشمند میگوید:
نگر! تا کار امروز به فردا نیفکنی که هر روزی که میآید کار خویش میآرد… کار امروز به فردا افکندن، از کاهلی تن است.
کار امروز هر که فردا کرد
نشود بر مراد خود پیروز
نقد نتوان به نسیه داد از دست
همچو فردا نیافت کس امروز
۴.تنبلی، بی حوصلگی و بیکاری
بی حوصلگی و تنبلی، از جمله عواملی است که موجب تلف شدن وقت انسان میشود و از فقدان برنامه ریزی نشئت میگیرد. مروری بر زندگی دانشمندان و بزرگان علم و دین، نشان میدهد که آنان در طول زندگی خویش برنامه ریزی داشتند و حتی از فرصتهای دقیقه ای نیز برای کارها و فعالیتهای علمی سود می جستند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: «به راستی خداوند، انسان تندرست و بیکار را که نه به کار دنیا میپردازد و نه به کار آخرت، دشمن میدارد».
حضرت علی علیهالسلام نیز میفرماید: «وقت را با کار غنیمت شمار».
عمر را باید رفو با کار کرد
وقت کم را با هنر بسیار کرد (پروین اعتصامی)
بیکاری و نداشتن فعالیتهای علمی، آدمی را خسته و باطل و ملول میکند.
به کار اندرآ این چه پژمردگی است
که پایان بیکاری افسردگی است
هر چند به کار خویش در مینگرم
عمری بگذشت و هیچ معلومم نیست
امام خمینی رحمه الله از هر لحظه عمر گرانمایه خویش استفاده میکرد، پرمطالعه و مأنوس با کتاب بود و هر گاه فرصتی پیش میآمد، به مطالعه میپرداخت. از بیکاری و وقت گذرانی عذاب میکشید. درباره ارزشی که بر مطالعه مینهاد، یکی از همراهانش نقل کرده است:
تابستان ها به کوفه میرفت و عصرها راننده اش، ایشان را برای ادای نماز مغرب و عشا به نجف می آورد. روزی برای دیدار ایشان، خدمتش رسیدم. از قضا آن روز، راننده یادش رفته بود کتاب ایشان را با خود بیاورد. آقا با ناراحتی به وی گفت: تو کی دیده ای که من بدون کتاب بنشینم؟ تو که میدانی من هر جا باشم باید کتاب همراهم باشد. وقتی به نجف میرسید، در زمان اندک تا اذان مغرب، همیشه از فرصت کم آن بهره میبرد و به مطالعه میپرداخت.
۵.اشتغال به کارهای غیر مهم و سخنان بیهوده
پرداختن به سخنان و کارهای بیهوده و لغو، انسان را از استفاده بهتر و بیشتر زمان در جهت توسعه علمی بازمیدارد. وقتی انسان میزان بازدهی و کارایی بالایی دارد که بتواند از زمانهای کوتاه بیشترین استفاده را بکند و آن را بر اثر بی حوصلگی، با کارهای بیارزش سپری نسازد. هنگامی میتوانیم در آسمان علم و دانش پرواز و قله های بلند علم را فتح کنیم که از بطالت و بیهوده گویی دوری گزینیم. در این صورت نام ما نیز همانند اسوه های تاریخی، مانا و جاویدان خواهد بود. رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: «با ارزشترین مردم کسی است که آنچه به کارش نیاید ترک کند».
همچنین پیامبر خطاب به ابوذر میفرماید: « ای اباذر! پرگویی را واگذار و از سخن گفتن، آنچه به نیازت رساند، تو را بسنده است».
اگر بزرگان علم و دانش منشأ خدمات علمی ارزنده شده اند، علت آن را میتوان در تلاش آنان و نیز ارزش گذاری به لحظه های زندگی یافت. علامه محمد تقی جعفری رحمه الله میگوید:
… آنچه برای خود من اهمیت دارد و از این نظر خداوند منان را همواره شکرگزار هستم، این است که در طول ۲۵ سال، هیچگاه از تدریس و تحقیق و تألیف باز نایستادم و همواره مشغول طلبگی بودم. درست مثل اینکه در حوزه نجف یا قم باشم و ایام بیکاری من در این سالها منحصر است به ایام بیماری یا مسافرتهای کوتاه و ضروری، در غیر این صورت هیچ بیکاری نداشتم… .
کاشکی قیمت انفاس بدانستندی
تا دمی چند که مانده است غنیمت شمرند
۶.پرداختن به گذشته از دست رفته
سر به زانوی غم فرو بردن و حسرت گذشته را خوردن، سبب باز ماندن انسان از آموزش میشود. دیروز و گذشته را باید رها کرد و به امروز و حال نگریست و برای آن برنامه ریزی کرد. اگر دیروز نتوانستیم کار علمی بکنیم و دانش بیندوزیم، باید تلاش کنیم تا امروزمان نیز همانند گذشته نشود و از آن سود کافی را ببریم. یکی از دانشمندان در اینباره مینویسد: «به روی گذشته و آینده درهای آهنین بکشید و هر روز برای همان روز زندگی کنید».
سعدیا دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست
در میان این و آن فرصت شمار امروز را
… شهید بهشتی با اینکه خانه اش در اصفهان بود، برای صرفه جویی در وقت و استقلال فکر و مطالعه از سال ۱۳۲۴ حجرهای در مدرسه صدر اصفهان گرفت. وی در عین [توانایی] سکونت در اصفهان و داشتن خانه پدری، زندگی در حجره را ترجیح داد تا شبانه روز در مدرسه سرگرم درس خواندن و سازندگی خویش باشد. هوشیاری آن شهید مظلوم در صرفه جویی از وقت، عامل دیگری برای پیشرفت او بود.
۷.پر خوابی
خواب بیش از اندازه، نه تنها سبب نابودی وقت گرانبهای انسان میشود، بلکه آثار بدی همانند کسلی، تنبلی و بی حوصلگی را نیز به همراه دارد. در دین اسلام که دین جامع و کاملی است، تأکیدهای بسیاری در اینباره شده است و آن را از کارهای بسیار ناپسند شمرده است. ائمه معصومین علیهمالسلام نیز در روایتهای متعددی، پرخوابی را به عنوان عمل بسیار زشت و نکوهیده بیان و مردم را از آن نهی کردهاند. امام کاظم علیه السلام میفرماید: « به راستی که خداوند بنده پرخواب را دشمن میدارد.» بنابراین، پرخوابی از عوامل بازدارنده کسب فیوضات علمی است و باید از آن پرهیز کرد.
آیت الله العظمی بروجردی، همیشه دو ساعت پیش از اذان صبح، از بستر خواب برمیخاست و نماز میخواند. سپس در دل شب، مدتی مطالعه میکرد. اول وقت نماز صبح میخواند و پس از تعقیبات نماز و قرائت قرآن، دوباره مشغول مطالعه میشد. هنگام صبح، صبحانهای مختصر ـ که بیشتر از نان و پنیر نبود ـ صرف میکرد و سپس به کتابخانه میرفت وتا هنگام تدریس ـ که اغلب ده صبح آغاز میشد ـ به مطالعه درباره درس آن روز میپرداخت و در این وقت هیچکس را نمیپذیرفت. آیت الله العظمی بروجردی میفرمود: «تا آنجا که به خاطر دارم، هیچ وقت از اوقات عمرم بیهوده تلف نشده است».
استفاده از فرصتهای تعطیلی
پویندگان علم و دانش باید برای لحظه لحظه عمر خویش برنامهریزی کنند و با بهره گیری از آن، عمر خویش را پربار سازند. در غیر این صورت، از دست دادن فرصتها، غصه است.تعطیلات، فرصت بسیار مناسبی برای جبران کوتاهی هاست و در این زمانها که فراغ خاطر و آسودگی بیشتری وجود دارد، میتوان در جهت رشد علمی و مطالعه دروس متنوع، توان بیشتری به کار برد.
منبع:ماهنامه گنجینه
نویسنده : فاطمه محمدی