عقاید و باورهای غلط در دوران بارداری

عقايد و باورهاي غلط در دوران بارداري

بارداری تغییرات احساسی و فیزیولوژیکی بسیار در خانم های ایجاد می کند. در این دوران از هر گوشه و کناری به خانم های باردار توصیه و نصیحت ارائه می شود: از طرف پزشک متخصص زایمان، دوستان و اعضای خانواده وهمکاران در محل کار. حتی غریبه ها هم دست از اظهار نظر درمورد وضعیت یک خانم باردار برنمی دارند.
با این شرایط و باوجود این اطلاعات و توصیه های درست و غلط که در اکثرموارد با هم تناقض دارند (به ویژه درمورد رژیم غذایی و تغذیه) برایمادر دشوار خواهد بود که برنامه غذایی متوازن و صحیح داشته باشد. از آنجا که داشتن یک رژیم غذایی سالم یکی از مهمترین مسائلی است که یکخانم باردار برای ارتقاء وضغیت سلامت خود و فرزندش باید رعایت کند، درزیر به برخی باورهای غلط و نادرست درمورد رژیم غذایی و تغذیه خانم هایباردار اشاره می کنیم، تا با دانستن این اطلاعات؛ شروعی عالی برای بارداری خود داشته باشید.تو باید برای دو نفر غذا بخوری
در واقعیت، شما برای یک نفر و یک موجود خیلی خیلی کوچک غذا می خورید. اکثر خانم ها نیاز دارند که فقط ۳۰۰ کالری بیشتر از کالری های مصرفی خود، استفاده کنند. این دوره، دوره افراط در غذا خوردن نیست. بارداریدوره ای است که باید در نهایت سلامت و عاقلانه غذا بخورید. اضافه وزن معمول در دوران بارداری باید بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم باشد؛ اما این مسئلهتا حد زیادی به وزن مادر قبل از بارداری و تعداد جنین در شکم او دارد. خانمی که وزنش زیر وزن نرمال است ممکن است تا ۲۰ کیلو هم اضافه وزنبیاورد اما خانمی که قبل از بارداری خودش اضافه وزن دارد، اضافه وزندوران بارداری او نباید از ۱۵ کیلو بیشتر باشد. پزشکتان باتوجه به وزن،قد و شکل بدنتان، وزن بارداری شما را تعیین خواهد کرد.رژیم غذایی شما باید کم کربوهیدرات و پر پروتئین باشد
این باور امروزه در بین رژیم های غذایی شهرت و طرفداران زیادی پیداکرده است. اما خوب است بدانید که یک رژیم پر پروتئین برای دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمیشود. بر طبق هرم راهنمای موادغذاییروزانه، حبوبات، میوه جات، و سبزیجات باید بیشتر رژیم غذایی شما را بهخود اختصاص دهد نه شیر و موادغذایی گوشتی. درواقع، فقط ۳-۲ وعدهپروتئین در روز برای خانم های غیرباردار کافی است. این مقدار ازپروتئین را می توان در یک عدد تخم مرغ، ۱۰۰-۵۰ گرم مرغ یا گوشت قرمز، و ½ فنجان نخودفرنگی یا لوبیا خلاصه کرد. کالری های اضافی که در دورانبارداری باید استفاده شود، باید بین هر ۵ نوع ماده غذایی در هرم موادغذایی پخش شود.فشارخون ناشی از بارداری به خاطر مصرف نمک زیاد است
واقعیت این است که فشار خون ناشی از بارداری به خاطر تغییرات مختلف فیزیولوژیکی در این دوران می باشد و از اینرو نباید مانند فشارخون درافراد عادی مورد درمان قرار گیرد. تعادل شرط اولیه است. بااینکه پرخوریدر غذاهای پرنمک به هیچ عنوان سالم نیست، اما کاهش نمک مصرفی یا قطع آناز رژیم غذایی نیز به هیچ عنوان صحیح نیست.
دوران بارداری بهترین زمان برای شروع مصرف اسید فولیک (ویتامینهایBکمپلکس) است
اسید فولیک در روزها و هفته های اول شکل گیری جنین اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، توصیه می شود که خانم ها قبل از حامله شدن روزانه از یکعدد قرص مولتی ویتامین استفاده کنند تا اطمینان یابند که اسید فولیک بدنشان در دوره اولیه بارداری کافی است. علاوه بر ویتامین ها، منابع بسیار عالی از ویتامین های B کمپلکس عبارتند از: آب پرتقال، حبوبات،مرکبات، سبزیجات، آجیل. بهتر از بیشتر از رژیم غذایی خود، روی ویتامین ها تکیه کنید.
ویتامین ها نباید هیچگاه جایگزین رژیم غذایی شما شود. گرچه اکثر پزشکهای متخصص زایمان برای بیماران خود مولتی ویتامین تجویز میکنند، این ویتامین ها فقط حکم مکمل غذایی را دارد و نمی تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم شود. بهترین منابع از ویتامین ها و موادمعدنی، موادغذایی طبیعی است، چون بهتر جذب میشوند.شیر کامل برای شما بهتر از شیر کم چرب است
شیر کم چرب برای کلیه افراد بالای ۳ سال انتخاب بهتری به شمار می رود. شیر کم چرب کلیه مواد مغذی موجود در شیر کامل را در خود دارد اما میزان کلسترول و چربی آن کمتر است. درواقع، می توان گفت که حتی کلسیم موجوددر آن از شیر کامل هم بیشتر است.داشتن یک رژیم غذایی سالم طی دوران بارداری که شامل انتخاب های عاقلانه و سالم از انواع و اقسام گروه های موادغذایی باشد، باعث می شود اضافه وزن شما در این دوران در حد نرمال باشد و وضعیت سلامت خودتان وفرزندتان تضمین شود. اگر به وضعیت غذایی خود اطمینان کافی ندارید وسوالاتی در این زمینه دارید، می توانید از پزشک های متخصص تغذیه یاپزشک خودتان سوال کنید تا شما را راهنمایی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید