پرسش . پل صراط را توضیح دهید.
پاسخ: یکی دیگر از مواقف قیامت که خود مرکب از مواقف متعددی میباشد، صراط است، و آن پلی بر روی جهنم که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: « ان علی جهنم جسراً ادق من الشعر واحد من السیف» (میزان الحکمه ج ۵ ص ۳۳۸.) . تمام انسانها از این پل عبور میکنند. قرآن میفرماید: «وَإِن مِّنکُمْ إِلاَّ وَارِدُهَا کَانَ عَلَی رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیّاً» (مریم: ۷۱ و ۷۲) همه شما وارد جهنم میشوید. این امری است حتمی و فرمانی است قطعی از پروردگارتان؛ سپس آنها که تقوا پیشه کردند از آن رهایی میبخشیم و ظالمان را در حالی که به زانو درآمده رها میسازیم. انسانهای نیک و مومن با سرعث میگذرند و وارد بهشت میشوند ولی افراد بد و کافر از آن لغزیده و به جهنم سقوط میکنند.
در آن پل ایستگاههای متعددی است از قبیل: موقف نماز، روزه، زکاه، صله رحم و… و مهمترین موقف در آن موقف ولایت است؛ چنانکه در دنیا چنین است. در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است: « اذا کان یوم القیامه و نصب الصراط علی جهنم لم یجز علیه الا من کان معه جواز فیه ولایه علی بن ابی طالب(ع)» (بحار ج ۸ ص ۶۸ ح ۱۱.) در روز قیامت هنگامی که صراط بر روی جهنم نصب میشود تنها کسانی از آن عبور میکنند که جواز عبور داشته باشند. آن جواز، ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام است. دلیل مطلب نیز روشن است؛ خط ولایت در دنیا همان خط مستقیمی است که از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است و به جز همین صراط مستقیم بقیه خطوط و راهها خطوط کج و منحرفاند. حال کسی که در دنیا باورها و اعمال و رفتار خود را با میزان الاعمال تنظیم کرده در آخرت هیچ مشکلی نخواهد داشت و با سرعت برق از روی صراط عبور خواهد کرد و اصولاً صراط همان طریق به سوی معرفت الهی است که در ایمان و عمل انسان تجلی میکند.
ایمان و عمل تنها گرد محور ولایت تبلور مییابد. این مطلب را در حدیث جالبی مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام نقل کرده است. میگوید: از امام درباره صراط پرسیدم. حضرت فرمود: صراط همان معرفت خداوند متعال است. آنگاه افزود: « هما صراطان: صراط فی الدنیا و صراط فی الاخره فاما الصراط الذی فی الدنیا فهو الامام المفروض الطاعه من عرفه فی الدنیا و اقتدی بهداه مر علی الصراط الذی هو جسر جهنم فی الاخره و من لم یعرفه فی الدنیا زلت قدمه عن الصراط فی الاخره فتردی فی نار جهنم» (معانی الاخبار ص ۳۲ ح ۱.) دو صراط وجود دارد: صراطی در دنیا و صراطی در آخرت و اما صراط در دنیا همان امام واجب الاطاعه است. هر کس او را بشناسد و از هدایت او پیروی کند از صراطی که همان پل بر روی جهنم است در آخرت عبور میکند و هر که او را در دنیا نشناسد قدمش بر صراط آخرت میلغزد و در آتش جهنم سقوط میکند.
در زمینه بحث از عوامل سقوط، علت سردی و خاموشی جهنم هنگام عبور مومن، و شعله کشیدن هنگام عبور کافر و معاند، تعداد و کیفیت مواقف، فلسفه وجودی آن، آثار تربیتی ایمان به این موقف و… نکات جالب و قابل توجه فراوانی در آیات و روایات وجود دارد که برای رعایت اختصار از ذکر آنها صرفنظر میشود و در اینجا تنها یک روایت نقل میشود که بیانگر چند نکته است:
۱. عبور از صراط برای همه یکسان نیست؛ بلکه بر حسب چگونگی معتقدات و میزان و کیفیت مکتسبات نفسانی و اعمال با هم متفاوتند.
۲. مواقف صراط به منزله ایستگاههای بازرسی است که نوعی حسابرسی و مجازات یا پاداش محسوب میشود.
۳. چون مومن با آتش و عذاب سنخیت ندارد، آتش در مقابل نور او یارای مقاومت را ندارد و سرد و سلامت خواهد شد ولی کافر چون با آتش سنخیت دارد و اصولاً آتش گیره جهنم محسوب میشود در هر موقف که به سبب نافرمانی خدا، مستحق سوختن شده است، خواهد سوخت. مثلاً اگر کسی با تارک الصلوه بودن استحقاق عقاب پیدا کرده است در موقف صلوه طبعاً خواهد سوخت.
۴. نکته قابل توجه دیگر این که راه بهشت از داخل جهنم میگذرد و انسان تا از سختی و شدائد و کوره های آزمایش سوزان نگذرد به بهشت سعادت و آرامش و صفا و آسایش نخواهد رسید.
حدیث چنین است: امام صادق علیه السلام فرمود: « منهم من یمرمثل البرق و منهم من یمر مثل عدو الفرس و منهم من یمر حبواً، و منهم من یمر مشیا و منهم من یمر متعلقا قد تاخذ النار منه شیئاً و تترک شیئاً» (امالی الصدوق مجلس ۳۳. ) هنگام عبور از صراط و ورود به بهشت، انسانها متفاوتند: بعضی مانند برق از آن میگذرند و بعضی همچون اسب تندرو و بعضی به دو و برخی همچون پیادگان و بعضی وارونه و آویزان از آن عبور میکنند در حالی که گاهی آتش جهنم چیزی از آنها میگیرد و قسمتی از آنها را میسوزاند. از حدیث نکته دیگری نیز استفاده میشود و آن، این که سبکبالان همچنانکه در دنیا با سرعت به مقصد میرسند در آخرت نیز چنیناند و سنگین باران که بارهای گران بر دوش حمل میکنند در آنجا گرفتارند.