تولید علم و افزایش قدرت علمی۱۵

توليد علم و افزايش قدرت علمي15

تدبیر ش ۴۰-  ۴۱

ما باید از راه‌های میان‌بر استفاده کنیم و در همه‌ی علوم تولید داشته باشیم

خوشبختانه من می‏بینم در دانشگاهها تولید علم و لزوم عبور از مرزهای دانش به یک گفتمان عمومی تبدیل شده. این خیلی برای من خرسند کننده و نویدبخش است. باید اجرایی کنید. این پیشنهادهایی که این عزیزان من در زمینه‏ های دانش و تحقیق و پژوهش و ایجاد مراکز و نخبه پروری و ارتباطات و غیره گفتند، همه در جهت همین مسئله‏ ی تولید علم است. این بسیار باارزش است. این راه را باید دنبال کرد. ما عقبیم. امروز سرعت پیشرفت ما خوب است؛ اما با توجه به عقب‏ماندگی‏های گذشته که کشور ما دارد، هر چه سرعتمان بیشتر باشد، باز هم زیادی نیست. ما باید خیلی پیش برویم؛ از راه‌های میان‏بر استفاده کنیم؛ از شتاب فراوان بهره ببریم؛ ما باید در همه ‏ی علوم تولید داشته باشیم۱۷.   ۱۷.  ۲۷/۰۲/۸۸     بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان

مواظب باشید، تراز بازرگانی علم منفی نباشد

رابطه‏ی بین کشورها در زمینه‏ی علم باید رابطه ‏ی صادرات و واردات باشد؛ یعنی در آن تعادل و توازن وجود داشته باشد. همچنانی‏که در باب مسائل اقتصادی و بازرگانی، اگر کشوری وارداتش بیشتر از صادراتش شد، ترازش منفی می‌شود و احساس غبن می‌کند، در زمینه‏ی علم هم باید همین جور باشد. علم را وارد کنید، عیبی ندارد؛ اما حداقل به همان اندازه که وارد می‌کنید – یا بیشتر – صادر کنید. باید جریان دو طرفه باشد. والّا اگر شما دائماً ریزه‏خوار خوان علم دیگران باشید، این پیشرفت نیست. علم را بگیرید، طلب کنید، از دیگران فرا بگیرید؛ اما شما هم تولید کنید و به دیگران بدهید. مواظب باشید تراز بازرگانی شما در این جا هم منفی نباشد. متأسفانه در این یکی دو قرن شکوفایی علم در دنیا، تراز ما تراز منفی بوده. از اول انقلاب کارهای خوبی شده؛ اما این کارها بایستی با سرعت و شدت هرچه بیشتر ادامه پیدا کند. البته منظورم فقط هم علوم طبیعی نیست؛ اهمیت علوم انسانی کمتر از آن نیست: جامعه‏ شناسی، روانشناسی، فلسفه. نظریه ‏های جامعه‏ شناسی غرب، مثل قرآن برای بعضی‏ها معتبر است؛ از قرآن هم معتبرتر! فلان جامعه‏شناس این جوری گفته؛ این دیگر برو برگرد ندارد! چرا؟! بنشینید فکر کنید؛ نظریه‏پردازی کنید؛ از موجودی این دانش‌ها در دنیا استفاده کنیم؛ بر آن چیزی بیفزاییم و نقاط غلط آن را برملا کنیم. این از جمله‏ی کارهایی است که جزو الزامات حتمی پیشرفت است۱۷.  ۱۷.  ۲۷/۰۲/۸۸     بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان

    تدبیر ش ۴۲امروز هم باید در دنیای علمی  سهم عمده‌ای داشته باشیم

  عزت ملی در عرصه‏ ی علم به این است که جوان دانشجوی او، پژوهشگر او، عالمِ محقق او سعی کند مرزهای علم را درنوردد – همین چیزی که ما گفتیم نهضت نرم‏افزاری و تولید علم – و علم را تولید کند. آن کسانی که دانش را به این نقطه رساندند، انسان‌هایی بودند که از لحاظ متوسط استعداد از ما اگر عقب‏تر نبودند، جلوتر نبودند. ما قرنها سابقه‏ی درخشان علمی در تاریخ داریم و امروز هم باید بتوانیم علم را بسازیم، به وجود بیاوریم، کشف کنیم و در بنای علمی دنیا سهم عمده‏ای داشته باشیم۴.    ۴.  ۱۴/۰۳/۸۸    بیانات در بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)

    تدبیر ش ۴۵نگذارید حرکت علمی متوقف بشود  
بر روی یک نقطه بخصوص هم تأکید می‌کنم … و آن نقطه، علم است. چند سالی است که حرکت علمی در کشور آغاز شده است. نخبگان نگذارند این حرکت کند شود یا خدای ناکرده متوقّف شود؛ پیش بروید. حوزه و دانشگاه در این مورد مسئولیت سنگینی دارند. استاد و دانشجو همه مسئولیت دارند. راه علم را باید دنبال کنید. اگر ملّتی نتواند در میدان علم و پیشرفت علمی و خط‌شکنی علمی پیشرفت کند، کلاهش پسِ معرکه خواهد ماند.
اگر می‏بینید کسانی آگاهانه، بی‏پروا در دنیا ظلمِ آشکار می‌کنند، این به پشتوانه علمشان هست. علم است که برای آنها ثروت به وجود آورده است، قدرت سیاسی به وجود آورده است، نفوذ در دنیا و در مناطق گوناگون عالم به وجود آورده است. کلید پیشرفت، علم است. نگذارید حرکت علمی متوقف بشود.۱۰  ۱۰. ۲۹/۰۶/۸۸      خطبه‏های نماز عید سعید فطر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا