پرسش: مگر امام زمان علیه السلام ، در امان خداوند نیست؟ صدقه دادن ما برای سلامتی او، چه اثری دارد؟
پاسخ: باید برای حضرت دعا کرد و صدقه داد. امام زمان علیه السلام بقیه اللّه است و دشمنان بسیاری در میان انسانها و جنها دارد. شیاطین همه دشمن او هستند، همه اهریمنان و کسانی که نمیخواهند حق حاکم شود دشمن امام زمان علیه السلام هستند. طبیعی است که شخصی که این همه دشمن دارد، باید برایش دعا کرد و صدقه داد؛ بیشتر از آنکه برای خودمان صدقه میدهیم و دعا میکنیم. البته نباید فراموش کرد که این، تعبد شرعی هم هست، به ما دستور دادهاند برای امام زمان علیهالسلام دعا کنیم و صدقه بدهیم و ما تعبدا این کار را انجام میدهیم. حاصل صدقه دادن و دعا کردن برای امام زمان علیهالسلام ، بیشتر از آنکه به امام زمان علیه السلام برسد، نصیب خودمان میگردد. ما بیشتر نیاز داریم که برای امام زمان علیهالسلام دعا کنیم و به یادش باشیم. یاد حضرت بر زندگی روحی ما بسیار اثر دارد، برای ایشان هم اثر دارد؛ مثل صلواتی که برای پیامبر صلی الله علیه و آله میفرستیم؛ این صلوات مراتب و درجات پیامبر صلی الله علیه و آله را بالا میبرد. همین طور، دعا برای امام زمان علیه السلام حتما اثر خود را میگذارد. برای مثال، اگر مقدر بوده بیماری به سراغ حضرت بیاید، این دعا آن را بر طرف میکند.پرسش: چرا باید امام زمان علیه السلام در جایی زندگی کند که کمتر شناخته شود، در حالی که خداوند میتواند آن حضرت را از همه بلاها حفظ نماید؟
پاسخ: امام زمان علیه السلام در میان ما حضور دارد و اینکه ما او را نمیبینیم، دلیل عدم حضورش نیست. پروردگار متعال، آن حضرت را با شناخته نشدن در میان مردم، از خطرها حفظ میکند. مقتضای حکمت الهی، این است که ایشان، در میان مردم ناشناخته بماند. برای خداوند آسان است که امام زمان علیه السلام را به لطف و اعجاز خود، از گزند دشمنان در امان بدارد، امّا به تعبیر پیامبر اسلام: «اَبی اللّه اَنْ یجری الاشیاء اِلاّ بالاسباب» (بحار الانوار، ج ۲، ص ۹۰.)
خداوند متعال ابا دارد از اینکه امور عالم را از غیر مجرای اسباب و علل جاری کند.
بهترین سبب محافظت از امام مهدی علیهالسلام ، ناشناخته بودن او در میان مردم است. اگر خداوند بخواهد آن حضرت را از طریق خرق عادت و غیر طبیعی حفظ کند، ممکن است لازم شود که شخص حضرت پنهان باشد که همان طور که در پاسخهای قبلی اشاره شد، این اعجاز و خرق عادت دائم، وجهی ندارد.پرسش: محل زندگی امام زمان کجاست؟ آیا در جزیرهای به نام «خضراء» به سر میبرد؟ آیا این مکان ارتباطی با مثلث برمودا دارد؟
پاسخ: در این خصوص باید چند نکته به صورت جداگانه بررسی شود. اول اینکه کسی به طور دقیق از محل زندگی حضرت خبر ندارد. امّا از روایات و قرائن و شواهد میشود بعضی مکانها را نام برد؛ مثلاً «رضوی»، «ذیطوی»، شهر مدینه جاهایی است که در روایات آمده است. رضوی کوهی است نزدیک مکه، ذیطوی کوهی است نزدیک مکه و بعضی نقلها هم به خود شهر مدینه اشاره کرده است. یا مثلاً در برخی نقلها آمده است که حضرت در موسم حج در «موقف» تشریف دارد کمال الدین، ص ۴۴۰. ؛ یعنی ایشان همراه بقیه حجاج در موقف عرفات وقوف میفرماید و بعد هم در مشعر و جاهای دیگر. اینها مکانیهایی است که به طور عمومی میتوان به آن اشاره کرد. اما در جایی نیامده است که حضرت مشخصا جای خاصی داشته باشد و دائم همان جا زندگی کند. البته از شواهد و قرائن برمیآید که حضرت در جوامع اسلامی زندگی میکند؛ جایی که حساسیت برانگیز نباشد. از این نظر، شاید شهر مدینه مناسب ترین گزینه باشد؛ هم به لحاظ نزدیکی به قبور اجداد حضرت، هم به دلیل قداست این شهر؛ چنان که پیغمبر فرمود: «مدینه هم مثل مکه حرم است». جاهای دیگری را هم میتوان احتمال داد؛ به کربلا تشریف میبرد، به مشاهده مشرفه دیگر برای به زیارت اجدادش میرود، در جبهه های ایران حضور پیدا میکرد و… .
نکته دوم، درباره جزیره خضراست. اصل بحث جزیره خضرا و نقل هایش، در بحار الانوار (ج ۵۲ ، ص ۱۵۹.) آمده است. اما باید توجه داشت که هیچ کدام از این نقلها روایت نیست؛ یعنی از معصوم نقل نشده، بلکه یک شخص عادی گفته است که من در سفر دریایی راه را گم کردم و به جزایری با این مشخصات، یا در شهرهای با این مشخصات، مثلاً با کسی برخورد کردم که گفت: من نوه دوم یا سوم امام زمان هستم. طبیعی است که این گفته چون روایت نیست و سند ندارد در خور اعتماد نباشد. از لحاظ سند اصلاً روایت نیست، چون سخنی است که از آدم عادی جاری شده است. فرموده معصوم نیست که بخواهیم به آن اعتنا کنیم. از لحاظ دلالت هم خالی از اشکال و ایراد نیست. به هر حال نقلهای مربوط به آن، در بحار الانوار به طور مفصل آمده است.پرسش: منظورتان از دلالت چیست؟
پاسخ: آیا ممکن است شهرهایی با این مشخصات در دنیا وجود داشته باشد و هیچ کس خبر نداشته باشد؟ گاهی تعارضها و تناقضها وجود دارد که البته باید بررسی دلالی دقیقتری روی آن صورت گیرد. اما مشکل عمده، این است که بر فرض پذیرش، این نقلها از یک انسان عادی است و معلوم نیست واقعا چنین اتفاقی برای آن شخص افتاده است یا نه. امکان اشتباه هست، امکان دروغ گفتن هست. به هر حال از انسان عادی غیر معصوم اشتباه و غرضورزی و… سر میزند. ضمن اینکه ممکن است چنین چیزهایی به ذهنش آمده باشد. اصل این مباحث در بحار الانوار آمده و ترجمههای آن نیز در دست است. کتابهای مستقلی هم در خصوص جزیره خضرا نوشتهاند. در برخی از این کتابها تلاش کردهاند میان مثلث برمودا و جزیره خضرا رابطه برقرار کنند و بگویند جزیره خضرا همان مثلث برموداست.
نکته سوم اینکه به فرض که ما بپذیریم واقعا جزیره خضرایی وجود دارد، در هیچ منبعی نیامده که محل سکونت امام زمان علیهالسلام جزیره خضرا بوده و همواره آنجا زندگی کرده است، بلکه گفتهاند که مثلاً نوه امام زمان یا نوه چهارم امام زمان حاکم این جزیره بود. هرگز کسی ادعا نکرده است که امام زمان را دیدهام که در فلان نقطه جزیره زندگی میکرد. در ضمن، از میان همان حاکمان که این ادعا از ایشان نقل شده، بعضی میگویند: من ندیدم ولی پدرم دیده است یا من ندیدم ولی پدرم که او هم نوه امام زمان است، گفته است من امام زمان را دیدهام. یعنی کسی ادعا نکرده است که من امام زمان را در جزیره خضرا دیده ام و این نکته دقیقی است.
حال اگر بپذیریم که جزیره خضرایی وجود دارد و امام زمان هم در آن زندگی میکند، آیا میتوان گفت که جزیره خضرا همان مثلث برموداست؟ از این گذشته، از عقلانیت به دور است و دلایل اعتباری و تجربی و تاریخی و نقلی هم این را نمیپذیرد. امام زمان در گوشهای، در مثلث برمودا در دریای کارائیب زندگی کند و هر هواپیمایی از بالای آن بگذرد نابودش کند، عدهای بیگناه که در هواپیما نشستهاند، راه را گم کردهاند سقوط کنند یا هر کشتیای که از آن حوزه سر درآورد نابود شود؛ این خلاف عقل است، خلاف منطق اسلامی و روح حاکم بر فرهنگ اسلامی است. بنابراین، بر فرض که بپذیریم جزیره خضرایی وجود دارد و امام زمان هم محل در آن سکونت دارد، تطبیق جزیره خضرا بر مثلث برمودا، نه عقلاً قابل قبول است، نه نقلاً و نه روح اسلام با چنین ادعایی سازگاری دارد.
بنابراین کسانی که در این مسیر کوشیدهاند و ای بسا بعضی بزرگان نیز تلاششان را تأیید کرده باشند، باید دقت کنند که چنین چیزی، هیچ دلیل منطقی و عقلی و نقلی ندارد. بنا بر روایات، امام زمان در جوامع اسلامی به سر میبرد نه در یک جزیره دور افتاده که ممکن است هیچ مسلمانی هم آنجا زندگی نکند و آنجا نه رضوی نه ذیطوی نه مدینه و نه شهرهای دیگر هست. ضمن اینکه مشخصاتی که از نظر علمی درباره مثلث برمودا و محدوده آن گفته میشود، هیچ کدام با روایات ما قابل تطبیق نیست. امام زمان علیه السلام در جوامع اسلامی، مانند دیگر مسلمانها زندگی میکند و افراد هم ایشان را زیارت میکنند. وقتی هم که حضرت ظهور کرد خیلی ها میبینند که او را بارها ملاقات کردهاند، خدمتش رسیده اند ولی نشناختهاند. در روایات ما تطبیقی بین حضرت یوسف و حضرت مهدی علیهالسلام آمده است: برادرها چندبار خدمت حضرت یوسف رسیدند و با او صحبت کردند، ولی او را نشناختند تا زمانی که خودش اظهار کرد. مسلمانها و شیعیان هم خدمت امام زمان میرسند (اصول کافی، ج ۱، ص ۲) ، ولی حضرت را نمیشناسند تا زمانی که خداوند مصلحت بداند و به او اجازه ظهور بدهد. آن وقت بسیاری متوجه میشوند که کسی که بارها خدمتش رسیده اند امام زمان بوده است.