اولین ها ۸

اولین ها 8

اولین نشست اجلاس کمیته سیاسی جنبش عدم تعهد
اولین نشست اجلاس کمیته سیاسی جنبش عدم تعهد که با حضور نمایندگان ۱۰۱ کشور عضو جنبش در تاریخ ۱۳/۶/۱۳۶۵ در «حراره» آغاز شد،بعد از بررسی نظر ایران و عراق درباره پیش‌نویس قطع‌نامه نهایی اجلاس سران در مورد جنگ دو کشور ایران و عراق،بدون نتیجه خاصی پایان یافت و ادامه بحث به جلسات بعد موکول شد.در این جلسه نماینده‌ی ایران به تشریح جنگ همراه موارد مستندی از دلایل تجاوز عراق پرداخت و در ادامه نماینده عراق۴ دقیقه پاسخ داد. و با استناد به مواردی که آنها را نقل قول از رهبران ایران می‌خواند،می‌کوشید تا ثابت کند ایران جنگ‌طلب است.ریاست جلسه بدون نتیجه،جلسه را خاتمه داد که مورد اعتراض نماینده‌ی عراق قرار گرفت.اولین نشست وزرای امور خارجه
پس از تهیه نمودن پیش‌نویس قطعنامه ۵۹۸ جلسه شورای امنیت در بیستم ژوئیه ۱۹۸۷ (۲۹ تیرماه سال ۱۳۶۶) تشکیل گردید و برای اولین بار در طول سالهای جنگ، هفت وزیر خارجه از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌ آلمان غربی، ایتالیا،‌ آرژانتین و امارات متحده عربی و جانشین وزیر امورخارجه ژاپن در آن شرکت کردند. این جلسه به ریاست ژان برنار ریمون وزیر خارجه فرانسه تحت عنوان «وضعیت بین عراق و ایران تشکیل گردید. در ۲۹ تیرماه در جلسه شماره ۲۷۵۰» طرح قطعنامه (۵۹۸) که قبلاً روی کلمه به کلمه آن توافق شده بود به اتفاق آراء به تصویب رسید.
اولین نمایش قدرت نیروی دریایی سپاه
حسین علایی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاریخ ۴/۵/۱۳۶۴ درگردهم‌آیی توجیهی مانور دریایی شهادت در چالوس ضمن اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس گفت:«این مانور اولین نمایش قدرت نیروی دریایی سپاه بعد از حکم حضرت امام در رابطه با تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
اولین هدف دشمن در استراتژی دفاع متحرک
منطقه «دربندیجان» اولین هدفی بود که در چارچوب تحرک موسوم به «استراتژی دفاع متحرک» عراق (که بعد از عملیات فاو طراحی شد) به تصرف دشمن درآمده است و نیروهای دشمن در تاریخ ۱۵/۱/۱۳۶۵ با اجرای آتش تهیه شدید، حمله به محور «بیاروک» را آغاز کردند و طی دو روز ارتفاعات مهم «شاخ سورمز»، «شاخ شمیران»، «شاخ بردکان» و قسمتی از «یال بیاروک» را تصرف کرده‌اند.
اولین هفته فیلم‌های جنگ
اولین هفته فیلم‌های جنگ تحمیلی به مناسبت دومین سالگرد شروع جنگ از ۳۱ شهریورماه تا ششم مهرماه سال ۱۳۶۱ به همت ستاد تبلیغات جنگ به منظور تشویق فیلمسازان برگزار گردید و در کنار آن یک نمایشگاه عکس از صحنه‌های جنگ ترتیب یافت.
 اولین همایش روابط عمومی‌ها
اولین همایش تجلیل از بهترین روابط عمومی‌های دفاع مقدس در خردادماه سال ۱۳۶۱ در مرکز فرهنگی سیدالشهدا (ع) و با حضور مدیران کل روابط عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای فعال در عرصه دفاع مقدس برگزار شد.
اولین هیات رسیدگی به خسارات
دبیر کل سازمان ملل متحد در خردادماه ۱۳۷۰، عبدالرحیم فرح، دستیار سابق خود را مأمور تهیه گزارشی از خسارات ناشی از جنگ تحمیلی کرد وی در رأس هیات‌های کارشناسی دو سفر به ایران در خرداد و آبان همین سال انجام داد و دو گزارش برای شورای امنیت تهیه کرد.
اولین هیات رسیدگی به خسارات اقتصادی جنگ
دبیر کل سازمان ملل متحد در خردادماه ۱۳۷۰ عبدالرحیم فرح، دستیار سابق خود را مأمور تهیه گزارشی از خسارات ناشی از جنگ تحمیلی کرد. وی در رأس هیاتهای کارشناسی دوسفر به ایران در خرداد و آبان همین سال انجام داد و دو گزارش برای شورای امنیت تهیه کرد گزارش مرحله اول بازدید هیات مشتمل بر ۶۲۴ پاراگراف، در پایان سفر هیات به دبیر کل سازمان گردید.
اولین هیات میانجیگری
به دنبال شدت یافتن جنگ ایران و عراق و شکست فاحش نیروهای نظامی عراق از ارتش ایران که منجر به تقاضای میانجیگری عراق از کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی شد. یاسرعرفات رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین و ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان پنجم و ششم مهرماه ۱۳۵۹ به طور جداگانه به ایران آمدند.
اولین واکنش آمریکا در برابر پیروزی رزمندگان اسلام
وزارت خارجه آمریکا در تاریخ ۱۳/۱/۱۳۶۱ از پیروزی ایران در جنگ (عملیات فتح المبین)‌ ابراز نگرانی کرد و پیروزی ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه توصیف کرد.دین فیشر سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد:«آمریکا از کلیه اقدامات بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران و قبول طرفین برای انجام مذاکرات در این زمینه پشتیبانی خواهد کرد.
اولین یادداشت اعتراض‌آمیز
در رابطه با تجاوز مکرر رژیم عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران و حوادث مرزی بین دو کشور یادداشت‌های اعتراض‌آمیزی به دولت عراق تسلیم شده است اولین یادداشت اعتراض از جانب ایران به مسئول پاسگاه مرزی واقع در مهران تعلق دارد زیرا در تاریخ پانزدهم فرودین ماه ۵۸ مطابق با آوریل ۱۹۷۹ میلادی جنگنده‌ای در ارتفاع کمی بر فراز پست گمرکی بهرام آباد و شهر مهران پرواز میکرده است.فردای آن روز در حوالی مرز قصرشیرین عراقی‌ها به روی یک گله گوسفند که در حال چرا در خاک ایران بودند آتش گشودند و تعدادی از آنان را زخمی کردند.این حادثه نیز موضوع یادداشت اعتراض‌آمیز دیگری قرار گرفت. و در شانزدهم فروردین ۵۸، پنجم آوریل ۱۹۷۹ از سوی مسئول پاسگاه مرزی واقع در قصر شیرین به همتای عراقی وی ارسال شد و باشماره (۱-۵-۵-۷۷-۴۰۱) به ثبت رسید.
اولین یدک‌کش ساخت نیروی دریایی ارتش
اولین یدک‌کش ساخت جهاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که یونس نام گرفته است، طی مراسمی با حضور سرتیپ جلالی وزیر دفاع، دریادار ملک زادگان فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از مقامات محلی استان هرمزگان، در منطقه یکم نیروی دریایی به آب انداخته شد.
اولین کاربرد واژه دفاع مقدس
اولین بار که امام خمینی (ره) واژه دفاع مقدس را به کار بردند در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۰ مصادف با شانزدهم ربیع الثانی ۱۴۰۲به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود.
اولین کاربرد کلمه تجاوز
کارتر همزمان با سفر نخست‌وزیر ایران در یکی از نطق‌های انتخاباتی خود هنگام صحبت از جنگ ایران و عراق برای نخستین بار کلمه تجاوز را در مورد عراق به کار برد سپس در دو مورد دیگرنیز ضمن اظهاراتی مجدداً روی تجاوز عراق تکیه کرد و در پاسخ یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا نسبت دادن تجاوز به عراق اتفاقی بوده یا آگاهانه گفت:«در من این کلمه را کاملاً آگاهانه به کار بردم».
اولین کتاب از مجموعه خاطرات آزادگان
اولین کتاب مجموعه خاطرات آزادگان به همت دفتر ادبیات و هنر مقاومت منتشر شد. «جعفر ربیعی» نویسنده این کتاب به مدت ۲۹ ماه در اردوگاههای رژیم عراق اسیر بوده است. کتاب رملهای تشنه در صد صفحه در قطع رقعی به قیمت ۳۴۰ ریال به چاپ رسید.
اولین کتاب دفتر سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش
اولین کتاب دفتر سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با عنوان «مروارید چین صحرای عشق» منتشر شد. این کتاب با شرح هشت خاطره از رزمندگان اسلام در تیراژ ۶ هزار نسخه به چاپ رسید.
اولین کنگره سرداران شهید
اولین کنگره سرداران شهید به منظور بزرگداشت سرلشگر پاسدار شهید مهدی زین‌الدین در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۷۳ در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد.
اولین‌ شهیدان بمباران هوایی تهران
طبق آماری که تا ساعت یک بامداد سی و یکم شهریور ماه سال ۱۳۵۹ به دست آمده و نیز تماس با بیمارستان‌های تهران ۹ نفر از هموطنان عزیزمان در جریان حمله ناجوانمردانه عراقی‌ها شهید شده‌اند.سه نفر از شهداء در بیمارستان امام خمینی درگذشته‌اند و چهار نفر در بیمارستان میمنت که دو نفر به نامهای تقی صفری و شاه محمدی شناسایی شده‌اند.همچنین در بیمارستان بیمه‌های اجتماعی شماره ۲ یک نفر که راننده تانکر نفتکش بوده و هنگام عبور در حوالی فرودگاه مجروح گردیده بود شهید شده است پزشک قانونی نیز وجود جنازه یک شهید حادثه را که یک کارگر شهرک اکباتان بود تایید نمود.
اولین‌های تجاوز
اولین تجاوز هوایی به گمرک بهرام آباد مهران سیزدهم فروردین ماه سال ۱۳۵۸ انجام شد.
اولین تجاوز زمینی به قصر شیرین، چهاردهم فروردین ماه سال ۱۳۵۸ صورت گرفت.
اولین تجاوز دریایی دهم خردادماه سال ۱۳۵۸ به خسرو‌آباد صورت گرفت.
اولین تجاوز زمینی – هوایی عراق شانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در منطقه خان‌لیلی صورت گرفت و تعداد این نوع تجاوز زمینی – هوایی تا ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به پنج مورد رسید.
اولین پیام آیت‌الله محلاتی
اولین پیام آیت‌الله محلاتی به ملت شریف و نیروهای رزمنده ایران پس از آغاز جنگ تحمیلی در روزنامه کیهان منتشر شد. ایشان با تشکر از حضور نیروهای مسلح، اشتیاق خودشان را در صورت توانایی جهت حضور اعلام کردند و این جنگ را باعث ظهور هویت حزب نحس بعث عراق دانستند.عملیات آفندی دشمن
نخستین عملیات آفندی ارتش به فرماندهی بنی‌صدر در ۲۳ مهرماه ۱۳۵۹ در غرب رودخانه کرخه اجرا شد اما به خاطر عدم آموزش نیروها، رعایت نکردن اصل غافلگیری و حفاظت و شناسایی ضعیف موقعیت دشمن این عملیات پس از ۲ تا ۳ ساعت متوقف شد.ورود اولین گروه آزادگان
۲۷ مرداد سال ۱۳۶۹ اولین گروه آزادگان در میان استقبال به یادماندنی مردم ایران از مرز خسروی واقع در استان کرمانشاه وارد خاک میهن اسلامی شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا