آیین نامه ها و مقررات

مقدمه:
جهت ایجاد انگیزه در بالابردن سطح علمی و توانایی تخصصی خانواده های قرآنی در رشته های مختلف و شناسایی نخبگان قرآنی در بین خانواده ها، جز از طریق ایجاد فضای رقابتی عادلانه و یکسان میسور نیست و در حقیقت مسابقات قرآن فرصتی است برای ایجاد انگیزه و رقابتی سالم در بین خانواده که هرساله در سه مرحله مقدماتی و نیمه نهایی و نهایی اقدام به برگزاری آن می نماید.
دستور العمل حاضر در خصوص چگونگی برگزاری مرحله مقدماتی و نیمه نهایی این مسابقات تهیه و تنظیم گردیده است.
فصل اول – کلیات:
الف – هدف :
ترویج و گسترش فرهنگ و معارف قرآنی و انس بیشتر خانواده با قرآن کریم.
ب- منظور :
۱- ایجاد زمینه مناسب ویکسان برای رقابت سازنده درعرصه های قرآنی بین خانواده .
۲- شناسایی چهر ه های نخبه قرآنی و ارزیابی سطح علمی و فنی آنان در بندی مسابقات حفظ و قرائت و مفاهیم قرآن کریم.
ج-تعاریف:
۱ – مسابقات قرآنی: فرصتی است مغتنم برای تمامی خانواده ها تا با برنامه ریزی و شرکت در مسابقات مقدماتی ونیمه نهایی و راه یابی به مرحله نهایی مسابقات، باهم به رقابت سالم و سازنده بپردازند.
۲- شرکت کنندگان: خانواده های شرکت کننده در مسابقات نهایی قرآن کریم در رشته های مذکور.
۴-خانواده : خانواده شامل همسران و فرزندان دختر وپسر می باشد.
۶- مسابقات فرزندان در سه گروه های سنی برگزار گردد:
الف – زیر ۱۵ سال ( متولدین سال ۱۳۸۶ و بعد از آن )
ب – ۱۶ تا ۲۵ سال ( متولدین سال های ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۵ )
ج – ۲۶ سال به بالا (متولدین سال ۱۳۷۵ و قبل از آن )
د- اختصارات :
۳- ناظر فنی: شخصی مسلط به دستورالعمل و شیوه اجرای مسابقه، جهت نظارت بر حسن انجام کار در محل ستاد اجرایی مستقر می گردد.
۴- هادی حفظ: یکی از داوران حافظ کل جهت پرسش قرعه متسابقین رشته حفظ در محل استقرار داوران در ستاد اجرائی مستقر می گردد. هادی حفظ می تواند خود داور رشته حفظ و یا فردی دیگر با شرایط مذکور باشد.
فصل دوم – اجرا
۱– تدابیر ومستندات :
الف- تدابیر، منویات و رهنمودهای امام خامنه ای (مدظله العالی) مبنی بر توجه به برنامه های قرآنی:
۱- انس با قرآن، آشنائى با قرآن، ما را (به خدا) نزدیک می کند. این جلسات قرآنى، این دوره‌هاى قرآنى، این مسابقات قرآنى، این که ما به تربیت قراء و حفاظ دل بستیم، به خاطر این است؛ اینها همه‌اش مقدمه است؛ ولى مقدمات لازمى است.
امام خامنه ای (مد ظله العالی)۲۴/۴/۸۹
۲- زبان ما قاصر است از شکر نعمت اقبال به قرآن در کشور، بنده هر وقت در خبرها یا در تلویزیون مشاهده می کنم که جوانان ما در سراسرکشور به قرآن اقبال دارند، از ته دل خدای متعال را شکرگزاری می کنم.
نعمت بزرگی است، ما این نعمت را و عظمت آن را درک می کنیم. در دورانی دیدیم که در کشور ما حفظ قرآن وتلاوت قرآن رونقی نداشت، در دوران طاغوت، علاقه مندان به قرآن همه جا بودند، اما رونق وعمومیت وشیوع اقبال به قرآن در کشور وجود نداشت. امروز که نگاه می کنیم، می بینیم به برکت جمهوری اسلامی، جوان های ما، مردان ما، زنان ما، نوجوانان ما، به قرآن علاقه و گرایش نشان می دهند، قرآن را حفظ می کنند. اینها البته هدف های برتر و نهایی نیست، هدف نهایی، فهم قرآن وعمل به قرآن است، اما اینها قدم های لازم ابتدایی است.
امام خامنه ای (مد ظله العالی)۱۳/۳/۹۳

هـ – رشته های برگزاری مسابقه:
۱- حفظ: رشته حفظ قرآن کریم در ۸ زیررشته ( ۱ جزء، ۳جزء، ۵ جزء، ۱۰ جزء، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء، ۲۵ جزء و حفظ کل) برگزار می گردد .
۲- قرائت: رشته قرائت شامل ترتیل و تحقیق می باشد.
۳- مفاهیم: سرفصل برگزاری مسابقه رشته مفاهیم درسال ۱۴۰۱، تفسیر نمونه(آیت الله مکارم شیرازی )جزء ۲۲ قرآن کریم می باشد.
۴- اذان: در این رشته متسابقین در قرائت اذان به رقابت می پردازند.( این رشته ویژه فرزندان پسر می باشد).

و- مراحل اجرائی:
۱- ملاحظات عمومی:
۱/۱ اطلاع رسانی به نحو مطلوب در سطح خانواده ها به شیوه های موثر (نصب بنر، پوستر، تراکت، سایت و کانال شمیم آشنا و…)در جهت جذب حداکثری.
۲/۱ مسابقات صرفا در رشته های تعیین شده برگزار گردد.
۳/۱ برای اجرای مسابقات ازاساتید و داوران خبره استانی(حتی الامکان از ظرفیت خانواده) دعوت بعمل آید. (اخذ کپی مدرک داوری هر یک از داوران و درج در پرونده الزامی می باشد.)
۴/۱ به منظور جلوگیری از تجمع متسابقین در محل برگزاری مسابقات، برنامه ریزی و زمانبندی مناسب در نظر گرفته و به متسابقین اطلاع رسانی شود.
۵/۱ با توجه به شرایط کرونایی و نیز حوادث محتمل، تمهیدات بهداشتی درمانی مناسب و رعایت دستورالعمل های بهداشت و درمان، در نظر گرفته شود.
۶/۱ در صورت ادامه داشتن شرایط کرونایی جهت حفظ سلامت خانواده ها، برگزاری مسابقات به صورت نیمه حضوری و یا غیرحضوری بلامانع می باشد.
۷/۱ مسابقات مقدماتی و نیمه نهایی در هفت گروه همسران، مسابقات فرزندان (دختر و پسر)در سه گروه های سنی برگزار گردد:
الف – زیر ۱۵ سال ( متولدین سال ۱۳۸۶ و بعد از آن )
ب – ۱۶ تا ۲۵ سال ( متولدین سال های ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۵ )
ج – ۲۶ سال به بالا (متولدین سال ۱۳۷۵ و قبل از آن )
۸/۱ شرکت هر یک از گروه های سنی فرزندان در دیگر گروه سنی ممنوع بوده و متخلف از دور مسابقات حذف می گردد.
۹/۱ متسابقین مجاز به شرکت از دو نمی باشند و این مورد می بایست قبل از برگزاری به تمامی متسابقین اطلاع رسانی شود.
۱۰/۱ فرزندان در سه سطح سنی زیر ۱۵ سال و ۱۶ تا ۲۵ سال و ۲۶ سال به بالا به رقابت می پردازند.
۱۱/۱ برنامه ریزی برای بهره گیری از نفرات برتر سالهای قبل در امور اجرائی و آموزشی .
۱۲/۱ به منظور آمادگی شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی،لازم است مسئولین قبل ازمرحله نهایی مسابقات، دوره آمادگی و ارتقاء سطح قرآنی شرکت کنندگان را با حضور اساتید مجرب برگزار نمایند.
۱۳/۱ نفرات اول تا سوم مرحله نیمه نهایی سال ۱۴۰۰، می توانند بدون شرکت در مسابقات مقدماتی ۱۴۰۱، مستقیما در مرحله نیمه نهایی سال ۱۴۰۱ شرکت نمایند.
۱۴/۱ در رشته حفظ، افرادی که میزان محفوظات آنها ارائه و ثبت شده است، نمی توانند سطح آن را تقلیل دهند (به عنوان مثال فردی که حافظ کل قرآن است، نمی تواند در رشته ۲۰ یا ۲۵ و یا پایین تر از آن شرکت نماید.)
۱۵/۱ نفرات اول رشته های مختلف مرحله نهایی مسابقات سال ۱۴۰۰ مجاز به شرکت در مسابقات سال ۱۴۰۱ در همان رشته نمی باشند. لکن می توانند با تغییر رشته در مسابقات سال ۱۴۰۱ شرکت نمایند.
۱۶/۱ نفرات دوم و سوم رشته های مختلف مرحله نهایی سال ۱۴۰۰ در تمامی رشته ها، با شرط کسب رتبه ای بالاتر ازسال قبل در امتیاز بندی نهایی ای، در نظر گرفته می شوند؛ در غیر این صورت علی رغم اهداء لوح تقدیر و هدیه ی رتبه اکتسابی، در امتیاز بندی ای به حساب نمی آیند.
۱۷/۱ نفرات اول رشته حفظ مسابقات سال ۱۴۰۰ تنها در صورت ارتقاء سطح محفوظات میتوانند در مسابقات شرکت نمایند.(به عنوان مثال نفر اول تا سوم رشته ۱۰ جزء نمی توانند در رشته ۱۰ جزء شرکت نمایند لکن شرکت در رشته های ۱۵، ۲۰، ۲۵ و کل، بلا مانع است).
۱۸/۱ نفرات اول حفظ کل مسابقات سال ۱۴۰۰ نمی توانند در رشته حفظ شرکت نمایند لکن با تغییر رشته میتوانند در مسابقات شرکت نمایند.(به عنوان مثال می تواند در یکی از رشته های ترتیل ، تحقیق ، اذان یا مفاهیم شرکت نماید.)
۱۹/۱ متسابقین مجاز به شرکت وثبت نام فقط در یک رشته تخصصی (حفظ، قرائت اذان) می باشند و امکان جابجایی رشته ها پس از ثبت نام وجود ندارد.
۲۰/۱ شرکت در رشته مفاهیم از قانون بند ۱۹/۱ مستثنی بود ه و تمامی متسابقین می توانند علاوه بر رشته تخصصی خود در رشته مفاهیم نیز شرکت نمایند.
۲۱/۱ تهیه جوایز و لوح تقدیر در مرحله نیمه نهایی با هماهنگی می باشد.
۲۲/۱ طراحی و ارسال بانک سؤالات و کلید سوالات رشته مفاهیم در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی به صورت متمرکز انجام می پذیرد و مربوطه از بین سوالات ارسالی (حداقل ۲۰ سوال ) آزمون برگزار می نماید.
۲۳/۱ در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی رشته مفاهیم جمع آوری پاسخ نامه ها، تصحیح اوراق مطابق کلید ارسالی از ، تنظیم لیست شرکت کنندگان در هر مرحله وجمع بندی نمرات جهت اجرای مقدمات مرحله بعدی آزمون، توسط مربوطه خواهد بود.
۲۴/۱ حداقل نمره قابل قبول تمامی رشته ها جهت ارتقاء به مرحله بعد ۷۰ درصد کل نمرات می باشد.
۲۵/۱ نسبت به برگزاری مراسم اختتامیه وتشویق نفرات برتر بخصوص شرکت کنندگان کمتر از ۱۵ سال در پایان مرحله نیمه نهایی اقدام گردد.
۲۶/۱ گزارش مسابقات می بایست در قالب فرم های تخصصی ارسال شده از سوی دارالقرآن و در زمانبندی معین شده به منعکس گردد. (از آنجا که بررسی و تایید نفرات برتر معرفی شده در هر جهت اعزام به مسابقات نهایی، مستلزم صرف زمان می باشد لذا گزارش و اسامی نفرات برتر ها پس از زمان اعلام شده پذیرفته نخواهد شد و امتیاز منفی برای آن محسوب می گردد.)
۲۷/۱ فایل پی دی اف منبع آزمون رشته مفاهیم در قسمت دانلود های سایت شمیم، به آدرس  بارگزاری و قابل بهره برداری می باشد.
۲۸/۱ اعلام نتایج و تعیین افراد مجاز به حضور در مرحله نیمه نهائی، می باشد.
۲۹/۱ گزارش برگزاری مسابقات به صورت مصور و متنی تهیه و به خانواده ارسال گردد.
۳۰/۱ مسئولین موظفند جمع بندی نظرسنجی در خصوص مسابقات را همراه با گزارش برگزاری، ارسال نمایند.
۳۱/۱ %۳۰ از شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات می بایست از نفرات جدید و غیر تکراری در سال های گذشته باشند.
۳۲/۱ مسابقات فرزندان در سه گروه های سنی برگزار گردد:
الف – زیر ۱۵ سال ( متولدین سال ۱۳۸۶ و بعد از آن )
ب – ۱۶ تا ۲۵ سال ( متولدین سال های ۱۳۷۶ الی ۱۳۸۵ )
ج – ۲۶ سال به بالا (متولدین سال ۱۳۷۵ و قبل از آن )
۳۳/۱ متسابقین رشته مفاهیم در مرحله مقدماتی می توانند در یک رشته دیگر نیز شرکت کنند. ( شرکت در رشته مفاهیم برای تمامی متسابقین دیگر رشته ها بلامانع می باشد).
۳۴/۱ مدیران می بایست پس از برگزاری مسابقات، جهت گزارش اجرای مراحل مقدماتی و نیمه نهایی تمامی اطلاعات خواسته شده در فایل پیوستی را تکمیل و به دارالقرآن ارسال نمایند.
۳۵/۱ قبل از برگزاری مرحله نهایی مسابقات، از تمامی معرفی شدگان آزمون انتخابی به صورت غیر حضوری توسط دارالقرآن اخذ خواهد شد و نفراتی که حد نصاب نمره قبولی (۷۰%) را کسب ننمایند اجازه ورود به مرحله نهایی را ندارند و امتیاز آن رشته از مربوطه کسر خواهد شد، لذا مدیران محترم ضمن اطلاع رسانی این موضوع به متسابقین خود می بایست در اجرای طرح اعتلای نخبگان قرآنی و بالا بردن سطح کیفی تلاوت متسابقین خود اقدام نمایند.
۲- زمان بندی مسابقات
۱/۲ – مرحله مقدماتی:
۱/۱/۲ این مرحله شامل همسران، فرزندان (دختر و پسر) زیر ۱۵ سال و ۱۶ تا ۲۵ سال و ۲۶ سال به بالا می باشد.
(در این مرحله ها می توانند مسابقات را در دو سطح زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برگزار نمایند )
۲/۱/۲ رشته حفظ در زیر رشته های (۱ جزء، ۳جزء ، ۵ جزء ، ۱۰ جزء ، ۱۵ جزء ، ۲۰ جزء ، ۲۵ جزء و حفظ کل) برگزار می گردد.
۳/۱/۲ رشته قرائت در دو زیر رشته تحقیق و ترتیل برگزار می گردد.
۴/۱/۲ منبع آزمون رشته مفاهیم در این مرحله، سوره مبارکه سبأ ازتفسیر نمونه(آیت الله مکارم شیرازی) می باشد.(این رشته شامل فرزندان زیر ۱۵ سال نمی باشد.)
۵/۱/۲ رشته اذان ویژه فرزندان پسر در تمامی مقاطع برگزار می گردد.
۶/۱/۲ زمان برگزاری مسابقات مقدماتی تا۳۰ مردادماه سال ۱۴۰۱ و ارائه گزارش برگزاری آنها تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ در کلیه ها در رشته های تعیین شده می باشد.
۲/۲ – مرحله نیمه نهایی:
۱/۲/۲ زمان برگزاری مسابقات نیمه نهایی حداکثر تا ۳۰ مهر ماه سال ۱۴۰۱ و ارائه گزارش برگزاری آنها تا پایان آبانماه ماه ۱۴۰۱ در کلیه ها در رشته های تعیین شده می باشد.
۲/۲/۲ بعد از برگزاری مرحله نیمه نهایی مسابقات ، لیست تمامی نفرات شرکت کننده در قالب فایل اکسل پیوستی همراه با نمرات آنان حداکثر تا پایان آبانماه به ارسال گردد.
۳/۲/۲ تعیین زمان، مکان و اتخاذ تدابیرلازم جهت چگونگی برگزاری مرحله نیمه نهایی مسابقات با رعایت فاصله گذاری و اقدامات لازم امنیتی و بهداشتی انجام پذیرد.
۴/۲/۲ منبع آزمون رشته مفاهیم در این مرحله، جزء بیست و دوم قران کریم سُوَرِ مبارکه سبأ ،فاطر ازتفسیر نمونه(آیت الله مکارم شیرازی) می باشد.
۵/۲/۲ این مرحله نیز شامل همسران،فرزندان (دختر و پسر) زیر ۱۵ سال و ۱۵ تا ۲۵ سال و ۲۶ سال به بالا می باشد.(در این مرحله ها می توانند مسابقات را در دو سطح زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برگزار نمایند لکن جهت انتخاب و اعزام به مرحله نهایی در سه گروه سنی یاد شده عمل نمایند)
۶/۲/۲ رشته قرائت در دو زیر رشته تحقیق و ترتیل برگزار می گردد.
۷/۲/۲ رشته حفظ در زیر رشته های (۱ جزء، ۳جزء ، ۵ جزء ، ۱۰ جزء ، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء ، ۲۵ جزء و حفظ کل) برگزار می گردد.
۸/۲/۲ رشته اذان ویژه فرزندان پسر در تمامی مقاطع برگزار می گردد.
۳/۲- مرحله نهایی:

۱/۳/۲ مرحله نهایی در اسفندماه ان شاء الله در مشهدمقدس برگزارخواهدشد.
۲/۳/۲ در خصوص امکان برگزاری و عدم امکان برگزاری مسابقات فرزندان زیر ۱۵ سال پس از بررسی در کارگروه تخصصی دارالقرآن اطلاع داده خواهد شد.
۳/۳/۲ شرکت هر یک از گروه های سنی در گروه سنی دیگر تخلف محسوب شده و فرد از دور مسابقات حذف و سهیمه آن رشته نیز از مربوطه حذف خواهد گردید.
۴/۳/۲ افرادی که در مرحله مقدماتی و نیمه نهایی شرکت نکنند حق شرکت در مرحله نهایی را ندارند.(به جز افراد مشمول بند ۱۳/۱ ملاحظات عمومی)
۵/۳/۲ افرادی که در مراحل قبلی در دو مسابقات شرکت نموده باشند، از دور مسابقات حذف می شوند. این موضوع قبل از شروع مسابقات باید به متقاضیان شرکت در مسابقات اطلاع رسانی شود.(به بند های بند ۹/۱ و ۲۲/۱ مراجعه شود).
۶/۳/۲ با توجه به اینکه ملاک معرفی متسابقین به مرحله نهایی محل خدمت سرپرست خانواده می باشد (به جز بازنشستگان) چنانچه از سایر ها معرفی صورت گیرد تخلف محسوب شده و ضمن مکاتبه با متخلف، نام متسابق و سهمیه آن از مذکور حذف خواهد شد.
۷/۳/۲ در این مرحله رشته قرائت در زیر رشته های برگزار شده در مراحل مقدماتی و نیمه نهایی ( ترتیل و تحقیق) برگزار می گردد.
۸/۳/۲ در این مرحله رشته حفظ تنها در زیر رشته های (۱۰ جزء۲۰ جزء و حفظ کل) برگزار می گردد.
۹/۳/۲ رشته اذان ویژه فرزندان پسر برگزار می گردد.
۱۰/۳/۲ منبع آزمون رشته مفاهیم در مرحله نهایی،منحصراً تمام آیات جزء بیست و دوم ازتفسیر نمونه(آیت الله مکارم شیرازی) می باشد. ( از آیه ۳۱ سوره مبارکه احزاب تا آیه ۲۷ سوره مبارکه یس)
۱۱/۳/۲ امتیاز بندی تیمی بر اساس : الف -تعداد شرکت کنندگان برابر سهمیه ابلاغی جهت شرکت در مرحله نهایی
ب – تعداد نفرات دارای امتیاز بالای ۷۰% ج- رتبه های اول تا سوم خواهد بود.

جدول امتیاز بندی تیمی بر اساس بند الف : تعداد شرکت کنندگان برابر سهمیه ابلاغی جهت شرکت در مرحله نهایی:
رشته حفظ کل حفظ ۲۰ جزء حفظ ۱۰ جزء تحقیق ترتیل اذان مفاهیم سطح ۱ مفاهیم سطح ۲
امتیاز ۲۰ ۱۸ ۱۶ ۱۸ ۱۶ ۱۰ ۱۶ ۱۸

جدول امتیاز بندی تیمی بر اساس بند ب: تعداد نفرات دارای امتیاز بالای ۷۰%:
رشته حفظ کل حفظ ۲۰ جزء حفظ
۱۰ جزء تحقیق ترتیل اذان مفاهیم سطح ۱ مفاهیم سطح ۲
امتیاز ۷۰ تا ۷۵ ۵۰ ۴۰ ۳۰ ۴۰ ۳۰ ۲۰ ۳۰ ۴۰
امتیاز ۰۱/۷۵ تا ۸۰ ۴۰ ۳۰ ۲۰ ۳۰ ۲۰ ۱۰ ۲۰ ۳۰
امتیاز ۰۱/۸۰ به بالا ۳۰ ۲۰ ۱۰ ۲۰ ۱۰ ۵ ۱۰ ۲۰

جدول امتیاز بندی تیمی بر اساس بند ب: تعداد رتبه های اول تا سوم:
رتبه حفظ کل حفظ ۲۰ جزء حفظ ۱۰ جزء تحقیق ترتیل اذان مفاهیم سطح ۱ مفاهیم سطح ۲
اول ۱۰۰ ۹۰ ۸۰ ۹۰ ۸۰ ۵۰ ۸۰ ۹۰
دوم ۹۰ ۸۰ ۷۰ ۸۰ ۷۰ ۴۰ ۷۰ ۸۰
سوم ۸۰ ۷۰ ۶۰ ۷۰ ۶۰ ۳۰ ۶۰ ۷۰

پیمایش به بالا