
شیطان رانده شده
موضوع ابلیس نزد ما امرى ساده و پیش پا افتاده است به گونهاى که روزى چندبار او را لعنت کرده و از شر آن به خدا پناه مىبریم. و بعضى افکار پریشان خود را به این دلیل که از ناحیه اوست تقبیح مىکنیم. اما باید دانست که این موضوع بسیار
116 مقاله

موضوع ابلیس نزد ما امرى ساده و پیش پا افتاده است به گونهاى که روزى چندبار او را لعنت کرده و از شر آن به خدا پناه مىبریم. و بعضى افکار پریشان خود را به این دلیل که از ناحیه اوست تقبیح مىکنیم. اما باید دانست که این موضوع بسیار

پرسش:با عرض ادب و احترام به استحضار می رساند : اخیراً شائبه ای در فکر برخی از جوانان ایجاد و گاهاً مطرح می کنند که ما قبول داریم که مرگ وجود دارد و قیامت برپا می شود و افراد به بهشت یا جهنم می روند اما غایت نهایی چیست؟ آیا

پرسش: معنای این روایت چیست که : قبل از آدم (ع), آدم بوده است؟ پاسخ : طبق روایاتی،پیش از آفرینش این آدم و نسل حاضر آدمها و نسلهایی از همین نوع بر این زمین می زیستهاند. در اکتشافات قرون اخیر فسیلهایی از نوع بشر پیدا شده که میلیونها سال قبل؛

پرسش: چه ایرادی دارد اگر باور کنیم خداوند وجود دارد. انسان وجود دارد، اما مرگ پایان زندگی و تمام شدن هستی است؟ پاسخ: پاسخ اجمالی: اگر فرض شود که مرگ پایان داستان خلقت انسان است، آیا دیگر انگیزه ای برای انواع فداکاری ها و تلاش های اساسی در راه خدمت

پرسش: آیا می شود خداوند را به زبانی ساده اثبات کرد؟پاسخ: برای اثبات وجود خداوند براهین متعددی اقامه شده است که بعضی برای همه قابل فهمند و بعضی نیاز به تاملات دقیق فلسفی دارند یکی از براهین همه فهم و در عین حال متقن و قوی برای اثبات خداوند، برهان

پرسش: چرا خداوند برای انسان ها دشمن آشکار آفرید؟ پاسخ: قبل از بیان جواب اشاره به یک مطلب مورد نیاز است و آن اینکه ما نباید در قضاوتهای خود خداوند را با بشر و هر موجود ضعیف دیگر قیاس کنیم و به او موقعیت یک مخلوق را بدهیم و بعد

پرسش:هدف خداوند از آفرینش چیست؟پاسخ: ما می گوییم یک موجود عالی نمی تواند یک موجود سافل را هدف و غرض خود قرار دهد. و اصلا هدف و غرض داشتن برای یک موجود که از جمیع جهات واجب الوجود است، و هیچ گونه نقص و کمبودی ندارد ،معنا ندارد. پس هدف

پرسش: هدف از خلقت چیست؟ ادله ی عقلی آن را بیان کنید. اگر هدف تکامل است، چرا خدا انسان را کامل نیافرید؟ پاسخ: جواب اجمالی: خداوند وجودی بی نهایت است و همهی کمالها را دارا ست و آفریدن (ایجاد کردن) فیض است و خداوند فیاض است. کمال فیاضیت او اقتضا

جهنّم، از آنِ متکبّرین است : استکبار ـ یعنی خود را بزرگ دیدن ـ موجب هبوط و نزول شیطان از بهشت شد، و او را ملعون و جهنّمی نمود، و مطرود و منفور شد. چرا که در قبال حقّ، خود را ذی أثر دانست، و این خیالی است عظیم و

پرسش: هدف از زندگی چیست؟ چرا خداوند بشر را خلق کرد و هدف ما از زندگی چیست؟ پاسخ: در نظام هستی هر پدیده ای پدیدآورنده ای دارد، تا آنجا که پدید آورنده خود پدیده نباشد تا حاجتمند پدید آورنده باشد و آن حضرت حق است، این از لحاظ نظام فاعلی

تمام این عالم وجود با همه این گسترش و پهناوری ای که دارد، از مُلک و مَلکوت، و عالم نفوس و أرواح و عقول و طبیعت، تماماً تجلّیات و ظهورات حضرت حقّ سبحانه و تعالی می باشند، که از کَتم عدم و نیستیِ محض آنها را موجود نموده و به

پرسش: انسان چرا خلق شده است؟ انسانی که نه به دنیا آمدنش دست خودش بوده و نه از دنیا رفتنش، ماموریتش در این دنیا چه بوده است؟ پاسخ: جواب اجمالی: الف. خالقیت پروردگار متعال اقتضا می کرد که خلق کند و دست به آفرینش بزند. ب. نظام آفرینش نظامی حکیمانه

اگر ما چیزی را از قرآن کریم استنباط می کنیم، بعد، از ترس اینکه مبادا روزی علم خلافش را بگوید نمی توانیم بگوییم امروز استنباط نمی کنیم. حداکثر این است که قرآن ما این طور گفته، علم هم خلاف آن را گفته است. شما باید به ما ایراد بگیرید که

آیات شریفه قرآن، درباره جهنم و تفاصیل آن، همانطور که استاد ما: حضرت آیه الله علامه طباطبائی مُدظله فرموده اند، از آیات بهشت بیشتر است. زیرا درباره دوزخ، قریب چهارصد آیه در قرآن شریف آمده است، و هیچ سوره ای از سور قرآن از ذکر جهنم تصریحاً و یا تلویحاً

پرسش: هدف خداوند از خلقت دنیا و فنای آن با برپایی قیامت چیست ؟ پاسخ: یکی از پرسش هایی که پیوسته فکر بشر را به خود مشغول کرده , هدف آفرینش است . حقیقت آن است که دفتر خلقت بدون برگ زرین معاد, بی ارزش می باشد و بدون معاد

مفسرین بحثی را طرح کرده اند که خلق الموت و الحیوه یعنی چه؟ خدا، هم مرگ را آفرید و هم حیات را. حیات امری است وجودی، قابل آفرینش هست، مرگ نیستی است، فقدان حیات است، نیستی که دیگر قابل آفرینش نیست. مثل این است که ما نور داریم و سایه،

قبل از اسلام در برخی از کشورها مثل یونان و هند (عقیده ای) وجود داشته است و آن اینکه روح انسان قبلاً در عالم دیگر به تمام و کمال آفریده شده است و بعد، از آنجا مثل مرغی که در قفس می کنند، او را به این عالم می آورند.

حقیقت صراط مستقیم آن راهی است که بدون مختصر اعوجاج و انحرافی انسان را بسوی وطن اصلی خود که حرم امن و امان الهی باشد برساند. یعنی آن راه مستقیمی که او را حرکت دهد به نقطه بَدء و مبدأ نزولش به این عالم . انسان از مبدئی که به

آیا قوانین آفرینش، استثناء پذیر است؟ آیا معجزه ها و کارهای خارق العاده، نقض سنت خدا است؟ پاسخ در هر دو مورد، منفی است. نه قوانین آفرینش استثناء پذیر است و نه کارهای خارق العاده استثناء در قوانین آفرینش است. اگر تغییراتی در سنتهای جهان مشاهده می شود آن تغییرها

اختلاف ها و تفاوت های موجودات جهان، اختلاف های ذاتی است. پست ها و موقعیت هایی که در آفرینش برای موجودات معین شده است مانند پست های اجتماعی نیست که قابل تبدیل و تغییر باشد. جمادات، رشد و درک ندارند و گیاهان رشد دارند و درک ندارند و حیوان هم

انگور یاقوتی را دیده اید دانه هایش چه اندازه به هم پیوسته است؟! حیوان کوچکی است که روی این دانه ها حرکت میکند و بعضی از اوقات داخل خوشه میرود؛ ما به این حیوان پینه دوز میگوئیم. حیوانی است ریز، بالهای قرمز رنگی دارد و روی آن رنگ، خالهای سیاه

برای نیل به سعادت، علاوه بر جریان اعمال و گامهایی که خود انسان بر می دارد، یک جریان دیگری نیز همیشه در جهان است و آن جریان رحمت سابقه پروردگار است. در متون دینی آمده است: «یا من سبقت رحمته غضبه؛ ای کسی که رحمت او بر غضبش تقدم دارد».

پرسش ـ چرا خداوند جهنم را آفرید؟ پاسخ ـ با توجه به آیات فراوان، اصل در نظام خلقت، رساندن انسان به کمال و پاداش و بردن او به بهشت است. خداوند انسانها را خلق کرده تا راه عبودیت بپیمایند و رابطه بندگی خود با مولای حقیقی را محکم کنند و

پرسش. اینکه گفته میشود حضرت حوا از دنده چپ حضرت آدم آفریده شده است، تا چه حدی صحت دارد؟ آیا در تعالیم اسلامی به این موضوع پرداخته شده است؟ پاسخ: این موضوع صحت ندارد. در تعالیم اسلامی منشأ خلقت زن و مرد، امر واحد است؛ چنانکه در قرآن کریم آمده

۱- هدف فاعل یا هدف فعل: یکی از مسائل اساسی که همیشه برای بشر مطرح بوده است و هر انسان عاقل و متفکر پیوسته در اندیشه پاسخ به آن است، هدف زندگی است یعنی انسان برای چه آفریده شده است، برای چه زندگی میکند. از کجا آمدهام، آمدنم بهر چه

خداوند به خلق انسان و جهان آفرینش نیازی نداشت بلکه آنرا برای رفع فقر و نیاز از مخلوقات و هدایت آنها به طرف کمال مطلوب خلق نمود. هر فاعلی به خاطر یکی از امور زیر کاری را انجام میدهد. ۱- برای سود خود. ۲- برای سود خود و دیگری. ۳-