۱۰ باور غلط در رژیم غذایی (بخش دوم)

10 باور غلط در رژيم غذايي (بخش دوم)

اگر از ۱۰ نفر بپرسید که بهترین راه لاغری کدام است، هر کدام‌ از آنها یک نظر خواهند داد و شما در نهایت ۱۰ جواب متفاوت خواهید داشت که باز هم نمی‌توانید بر اساس آن تصمیم بگیرید که از کدام شیوه می‌توان بهترین نتیجه را گرفت. البته بسیاری از حرف‌هایی که بین رژیم‌گیرنده‌ها متداول است، حرف‌های نادرستی است که در بسیاری از موارد باعث می‌شود همه تلاش‌های فرد برای کاهش وزن و لاغر ماندن از بین برود. در ادامه به معروف‌ترین ادعاهایی که در زمینه لاغری شاید سال‌هاست شنیده‌ایم، می‌پردازیم و در هر مورد، واقعیت موضوع را نیز بررسی می‌کنیم.
 
 باور شماره ۶. دسرها را حذف کنید
واقعیت: خود را از شیرینی‌ها محروم نکنید
محرومیت‌ها نقطه سقوط هر رژیمی است. می‌توانید مقدار کمی دسر یا شیرینی بخورید تا میل‌تان برای خوردن شیرینی را ارضا کنید و همچنان بتوانید به رژیم‌تان ادامه دهید. فقط کافی است اندازه شیرینی و دسرتان زیادی بزرگ نباشد! شما می‌توانید رژیمی داشته باشید که به شما اجازه دهد روزی یک شکلات کوچک یا هفته‌ای یک بار شیرینی بخورید. وقتی در طول رژیم خودتان را شکنجه کنید و زیادی سخت بگیرید، احتمال اینکه با دیدن یک شکلات یا شیرینی اختیار از کف دهید، بسیار بیشتر است. باور شماره ۷. نگران رژیم غذایی نباشید؛ فقط ورزش کنید
واقعیت: ورزش به تنهایی کافی نیست
شاید شما نتوانید به اندازه کافی ورزش کنید که برای خوردن یک وعده بزرگ آمادگی داشته باشید. ورزش فقط برای سوزاندن کالری نیست. اگر شما یک برش پای سیب بخورید که حدود ۵۰۰ کالری انرژی دارد، حداقل باید ۲ ساعت پیاده‌روی سریع کنید تا همه کالری دریافتی از پای سیب را بسوزانید، بنابراین تا زمانی‌که کالری دریافتی را کاهش ندهید، وزن کم نخواهیدکرد باور شماره ۸. وزن عضلات بیشتر از وزن چربی‌هاست
واقعیت: مسلما یک کیلو عضله برابر است با یک کیلو چربی
اگر منظم ورزش می‌کنید و عدد ترازو همچنان بیشتر از چیزی است که باید باشد، این حرف حسابی به دلتان می‌نشیند که: «خب، به خاطر وزن عضله‌هایم است. عضله سنگین‌تر از چربی است.» که البته این حرف چندان درست نیست. هیچ ماده‌ای نیست که در مقدار برابرش، از ماده دیگر سنگین‌تر باشد. یک کیلو عضله برابر است با یک کیلو چربی؛ هر دوی اینها یک کیلوگرم هستند! اما چون عضلات متراکم‌تر از چربی‌ها هستند، وقتی عضله‌های بدنتان بیشتر از میزان چربی‌ها باشد، لاغرتر به نظر می‌رسید. البته یک خوبی دیگر هم دارد: اینکه یک کیلو عضله حدود ۱۰۰ کالری انرژی در روز می‌سوزاند و این در حالی است که یک کیلو چربی روزانه حدود ۴ کالری انرژی می‌سوزاند، بنابراین هر قدر لاغرتر شوید، سرعت متابولیسم بدنتان بالاتر می‌رود. ورزش‌های هوازی، مثل دوچرخه‌سواری و دویدن، باعث آب شدن چربی‌ها می‌شود و وزنه‌برداری به ساخت بافت عضلات کمک می‌کند. انجام هر دو نوع این ورزش‌ها تضمین خوبی برای افزایش متابولیسم بدن است. باور شماره ۹. شب چیزی نخورید
واقعیت: کالری‌ها زمان نمی‌شناسند!
مهم مقدار کالری مصرفی است؛ نه زمان غذا خوردن. بسیاری از رژیم‌گیرندگان موفق ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری را به شام‌شان اختصاص می‌دهند. قاعدتا خوردن یک بشقاب قورمه‌سبزی قبل از رفتن به تختخواب باعث سوء‌هاضمه می‌شود، اما رژیم‌تان را خراب نمی‌کند.
بهترین کار برای کاهش کالری دریافتی «حرکت معکوس» است. کالری روزانه‌تان را جمع کنید. اگر هر روز ۵۰۰ کالری کمتر از روز قبل بخورید، می‌توانید انتظار داشته باشید که در عرض یک هفته نیم کیلوگرم وزن کم کنید که از حق نگذریم، راه خوب و سریعی برای لاغری است. اگر روزی ۲۵۰ کالری کمتر مصرف کنید، یک کیلوگرم در ماه وزن کم خواهید کرد. البته روند کاهش وزن‌تان مستقیما با وضعیت بدنی، سن، سلامت، جنسیت و سطح فعالیت فیزیکی‌تان مرتبط است؛ خانم‌ها روزانه به هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۶۰۰ کالری انرژی نیاز دارند. اگر می‌خواهید سریع‌تر- یا آهسته‌تر- وزن کم کنید، باید میزان مصرف کالری‌هایتان را دستکاری کنید. باور شماره ۱۰. میان‌وعده ممنوع! واقعیت: کالری، کالری است
میان‌وعده‌ها تقصیری ندارند؛ کالری‌ها مقصر هستند. می‌توانید یک کاسه ماست برای صبحانه بخورید و یک میوه را به عنوان میان‌وعده قبل از ناهار میل کنید. بعضی‌ها وقتی رژیم دارند، ترجیح می‌دهند در چارچوب خاصی حرکت کنند و خود را محدود به ۳ وعده غذا می‌کنند و توضیح می‌دهند هیچ خوراکی خاصی بین وعده‌های اصلی نداشته باشند.
اما بعضی‌ها راحت‌ترند که خوراکی‌های کم‌کالری و کوچکی بین وعده‌های اصلی‌شان میل کنند. جزئیات اهمیتی ندارد؛ مهم، کالری دریافتی نهایی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید