آیا صابئین در داخل آب رودخانه عقد ازدواج را جاری می کنند؟

آيا  صابئين در داخل آب رودخانه عقد ازدواج را جاري مي كنند؟

پاسخ:صائبان که هم اکنون قریب پنج هزار نفر از آنان در خوزستان ( کنار رود کارون، در اهواز، خرمشهر، آبادان و شادگان ) به سر می برند. آئین خود را به حضرت یحیی بن زکریا که مسیحیان او را یحیی تعمید دهنده یا « یوحنای معتّمد » می خوانند منسوب نموده اند.[۱]
در آیین صابی مانند ادیان دیگر، عباداتی مقرر است. از جمله احکام بسیار مهمی که در اکثر احکام و دستورات این آیین به صورت جزء یا شروط یا مقدمه قرار دارد، مراسم «غسل تعمید» است. تعمید عبارت است از شستشوی در آب که طی مراسم ویژه ای و با اذکار مخصوصی انجام می گیرد. آنها خود را در این مراسم تشبیه به یحیی تعمید کننده می کنند. به وسیله‌ی تعمید، بسیاری از امور فیصله می یابد و هیچ کسی صائبی نمی شود مگر این که تعمید شود و با تعمید گناهان از بین می رود! طعام حلال می شود، کودک پاک می گردد، شخص را مساعد مراحل عالیه‌ی نفسانی می سازد، به وسیله‌ی تعمید، مجرمان کیفر می شوند. خلاصه آن که تعمید از بزرگترین احکام و پر عرض و طویل ترین دستورات آیین صابی است.[۲]
چون تعمید باید در آب جاری یا چشمه انجام گیرد از این رو صائبان ناگزیرند همواره در کنار رودخانه ها زندگی کنند. مراسم تعمید بیشتر در روزهای یکشنبه و یا اعیاد مخصوص انجام می گیرد.[۳]
غسل تعمید در چند مورد الزامی است. یکی از آنها تعمید زناشوئی است. به این نحو که عروس و داماد قبل از عروسی باید تعمید شوند.[۴]
بنابراین آنها عقد را در آب جاری نمی کنند، بلکه قبل از عقد عروسی ، باید عروس و داماد در آب رودخانه غسل تعمید انجام بدهند و بعد ازدواج کنند و این غسل قبل از عروسی در آئین صابی الزامی است. مراسم تعمید به قدری از اهمیت برخوردار است که باید بدون توجه به گرمی و سردی هوا، در زمستان و بهار یا ایام دیگر آن هم در آب روان، با تشریفات خاصی انجام گیرد.[۵]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
اـ تفسیر المیزان ذیل آیه ۶۲ بقره.
2ـ تحقیقی درباره صائبان داوود الهامی.
3ـ مجله تخصصی کلام اسلامی از شماره ۲۵ تا ۳۰.
4ـ تفسیر نمونه، جلد ۱.
[۱] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، اسماعیلیان، چاپ چهل و هفتم، ۱۳۸۳، ج۱، ص۳۴۴.
[۲] . الهامی، داوود، تحقیقی درباره صائبان، مکتب اسلام ، ۱۳۷۹، ج۱، ص۱۰۴.
[۳] . همان.
[۴] . مجله تخصصی کلام اسلامی شماره ۲۸، ص۸۲.
[۵] . همان.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید