اسهال در بالغین

اسهال در بالغين

اسهال، دفع مکرر مدفوع شل یا آبکی می باشد. اسهال اغلب با دردهای زورپیچی قسمت تحتانی شکم همراه است. در بریتانیا اکثر موارد اسهال در نتیجه عفونت های ویروسی ایجاد می شود و کمتر از ۴۸ ساعت طول می کشد. اسهال به ندرت خطرناک است و معمولاً به جز نوشیدن مقدار زیاد مایعات برای پیشگیری از کم آبی نیاز به درمان دیگری ندارد. با این حال، اگر اسهال بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد یا شما دچار دوره های اسهال راجعه باشید باید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر اسهال دارید و شغلتان در رابطه با تهیه غذا است به پزشک مراجعه کنید.

هشدار

اسهال و داروها

اسهال از جذب داروهای خوراکی جلوگیری می کند بنابراین ممکن است تأثیر دارو کم شود. اگر قرص ضد بارداری خوراکی مصرف می کنید تا زمانیکه اسهال وجود دارد لازم است از یک روش ضد بارداری دیگر مثل کاندوم استفاده کنید. اگر از روشی که استفاده کرده اید مطمئن نیستید، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در صورتی که هر نوع داروی خوراکی دیگر نیز مصرف           می کنید و اسهال دارید باید با پزشک خود مشورت کنید.

* آیا متوجه خون درمدفوع تان شده اید؟
همین حالا به پزشک مراجعه کنید

دلیل احتمالی: ممکن است کولیت اولسراتیو(Ulcerative colitis) که باعث التهاب و زخمی شدن کولون می شود یا یک عفونت روده ای وجود داشته باشد.

اقدام درمانی: پزشک برای رد عفونت، نمونه مدفوع را برای آزمایش درخواست می کند. ممکن است برای اقداماتی نظیر کولونوسسکوپیی به بیمارستان ارجاع داده شوید. درمان، شامل داروهای کورتیکواستروئیدی برای کولیت اولسراتیو یا آنتی بیوتیک برای عفونت می باشد.

در صورتی که در هفته ها یا ماه های اخیر دوره های متعددی از اسهال داشته اید:

·    آیا دوره هایی از یبوست نیز داشته اید؟

دلیل احتمالی: ممکن است سندرم روده تحریک پذیر وجود داشته باشد. این سندرم اختلالی است که در آن اسهال و یبوست جای خود را به همدیگر می دهند. با این حال احتمال اندکی از برای سرطان کولون وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید.

اقدام درمانی: پزشک،‌ شما را معاینه میکند و ممکن است برای رد سرطان کولون، کولونوسکوپی درخواست کند. اکثر افراد با انجام اقدامات خودیاری می توانند علایم سندرم روده تحریک پذیر را کنترل کنند. اگر تشخیص ، سرطان کولون باشد، درمان شامل جراحی خواهد بود.

·    آیا دردهای شکمی دوره ای نیز دارید؟

بلی – به مبحث دردهای راجعه مراجعه کنید.
خیر- طی ۲۴ ساعت به پزشک مراجعه کنید

دلیل احتمالی: اسهال راجعه بایستی حتماً بررسی شود با علت زمینه ای مثل سرطان کولون رد شود.

اقدام درمانی: پزشک شما رامعاینه می کند و آزمایش خون انجام می دهد. او ممکن است شما را برای اقداماتی نظیر کولونوسکوپی به بیمارستان ارجاع دهد. درمان به نتایج آزمایش ها بستگی دارد و ممکن است شامل جراحی باشد.

·    آیا هیچ کدام از موارد زیر را دارید؟

·    تب

·    استفراغ

·    خوردن غذای آلوده

دلیل احتمالی: ممکن است در اثر خوردن غذای یآلوده با باکتری یا سم، مبتلا به مسمومیت غذایی و یا گاستروآنتریت داشته باشید. گاستروآنتریت التهاب لوله گوارش ناشی از عفونت ویروسی است.

اقدام درمانی: توصیه های پیشگیری از کم آبی در بالغین را پیگیری کنید. معمولاً نیازی به درمان نیست، اما اگر طی ۴۸ ساعت بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید. برای کاهش خطر عود، اقدامات پیشگیری از مسمومیت غذایی را انجام دهید.

دلیل احتمالی و اقدام درمانی: ممکن است اسهال عارضه جانبی بعضی داروهای باشد. با پزشک خود مشورت کنید. دراین ضمن مصرف داروهای تجویز شده را قطع نکنید.

اگر با استفاده از این سؤال و جواب ها نتوانستید به تشخیص برسید، توصیه های پیشگیری از کم آبی را انجام داده و اگر طی ۴۸ ساعت بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا