پرسش: آیا انتظار فرج ارزش تربیتی هم دارد؟
پاسخ: بله آثار تربیتی اش فراوان است. حقیقت این است که انسان اگر حقیقتا در انتظار ظهور باشد، زمینه آن را فراهم میکند؛ همان طور که وقتی کسی منتظر مهمان است، خانه را تمیز و مرتب میکنند. اگر ما منتظر حقیقی امام زمان علیه السلام باشیم زمینه را برای ایجاد جامعه ای که حضرت بنای تشکیل آن را دارد ایجاد میکنیم؛ همان جامعه آرمانی که خواست همه انسانها در طول تاریخ بوده است، جامعهای که همه لوازم تکامل انسان، در آن تجلی کند. اگر انسان بخواهد به آن جامعه نزدیک شود، خودش را میسازد، اطرافیانش را میسازد. قویترین آثار تربیتی ظهور، بر همین مترتب است.
وقتی در انتظار فرج هستیم و برای امام زمان علیهالسلام دعا میکنیم، نخستین سؤالی که به ذهنمان میرسد این است که امام زمان کیست؟ سراغ شناخت او میرویم. معرفت همان و عشق به حضرت همان. عشق و معرفت همان و اطاعت از او همان. یعنی همین دعا، خود، زمینه کمال انسان میشود. وقتی انسان برای امام زمان علیه السلام دعا میکند، گریه میکند، دنبال شناخت او هم میرود. وقتی او را شناخت، عاشقش میشود. وقتی عاشقش شد، مطیعش میگردد. همین طور قدم به قدم خود را به کمال انسانی میرساند.
پرسش: بهترین راه برای نزدیک شدن به امام زمان علیه السلام و دعا برای فرج آن حضرت چیست؟
پاسخ: معرفت و محبت و اطاعت از امام، تکلیف همه مؤمنان است. در کتابهایی از جمله «النجم الثاقب» به وظیفه مؤمنان در این باره اشاره شده است. نزدیکترین فرد به امام زمان علیه السلام کسی است که به مرام و مکتب او نزدیکتر باشد. ممکن است کسی شعار دوستی امام زمان بدهد، دعا هم بکند، اما نماز صبحش قضا شود، چنین کسی از امام زمان علیه السلام دور است.
فردی بسیار علاقه داشت خدمت امام زمان علیه السلام برسد، برای همین هم چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله رفت، (در احادیث آمده است: کسی که چهل چهارشنبه برای عبادت و دعا برای امام زمان علیه السلام به مسجد سهله در کوفه برود، دیدار آن حضرت نصیبش میشود.) اما توفیق دیدار نیافت. سرانجام به او القا شد که اگر میخواهی امام زمان را ببینی، فلان ساعت در فلان مغازه کهنهفروشی حاضر باش. وقتی به آنجا رفت، امام زمان را حاضر دید. صاحب مغازه پیرمرد تعمیرکاری بود. در این میان زنی قفل به دست نزد پیرمرد آمد و گفت: قفل مرا سه درهم میخری؟ او گفت: اگر این قفل تعمیر شود نُه درهم میارزد و دستمزد تعمیر یک درهم است. اگر بخواهی تعمیرش میکنم، اگر هم نخواهی، آن را هشت درهم میخرم. آن زن گفت: من میخواهم سه درهم بفروشم. پیرمرد گفت: ولی من میگویم هشت درهم میارزد. زن گفت: باشد میفروشم. پس قفل را به صاحب مغازه داد، هشت درهم را گرفت و گفت: سه درهم احتیاج داشتم، از اول بازار تا اینجا آمدهام، قفل را به هر کس نشان میدادم گفت یک درهم. این مبلغ هم مشکل مرا حل نمیکرد. سپس امام زمان به کسی که چهل شب چهارشنبه به مسجد سهله رفته بود رو کرد و فرمود: اگر این گونه باشید امام زمان، خودش سراغ شما میآید.
اگر خانمی با حجاب باشد و کارهایی انجام دهد که امام زمان میپسندد، حضرت به او توجه میکند. در غیر این صورت، دعاها و درخواستها اثری ندارد. البته این سخن بدان معنا نیست که دست از دعا برداریم. در این خصوص، خواندن زیارت آل یاسین بسیار سفارش شده است، دعای «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن» را هر روز بخوانیم. امام زمان علیهالسلام را از دور زیارت کنیم، برای سلامتیاش صدقه بدهیم همان طور که برای خودمان صدقه میدهیم. همواره برایش دعا کنیم و اعمال مستحبی انجام دهیم. وقتی به مکه مشرف میشویم برای پدرش و مادرش طواف کنیم. البته مبادا اینهااصل را تحت الشعاع قرار دهد، اصل این است که در زندگی فردی و اجتماعیمان، طبق مرام امام زمان علیهالسلام رفتار کنیم.پرسش: آیا ما باید تا ظهور حضرت امام مهدی علیه السلام صبر کنیم و بگذاریم زمین و زمان به آلودگی کشیده شود؟
پاسخ: انتظار فرج، از موضوعاتی است که گاهی دشمنان آگاه یا دوستان ناآگاه، با کج فهمی، مفهومی منفی و نامناسب از آن ارائه میکنند و میگویند: انسان باید در برابر همه انحرافها و گناهها هیچ عکس العملی نشان ندهد و بگوید: ما منتظر فرج آقا هستیم که بیاید و جلوی همه این انحرافها و ستمها و… را بگیرد. ولی آنچه در آیات و روایات آمده است مفهومی را غیر از این معنا افاده میکند.
معمولاً منتظر به کسی گفته میشود که از وضع موجود ناراضی است و برای ایجاد وضع مطلوب تلاش میکند؛ مانند تاجری که از وضع آشفته و نابسامان بازار، ناراحت و ناراضی است و در انتظار فرونشستن بحران اقتصادی و بهبود وضع بازار است. بنابراین در انتظار ـ به مفهوم مثبت و حقیقی آن ـ دو حالت مثبت و منفی وجود دارد:
۱. نارضایتی از وضع موجود و بیگانه بودن با آن؛
۲. تلاش برای ایجاد وضعی مطلوب و تغییر وضع موجود.
موضوع انتظار حکومت جهانی امام زمان علیهالسلام نیز چنین است؛ منتظر انقلاب مهدی علیه السلام ، کسی است که از وضع موجود ناراحت و ناراضی است و میخواهد شرایط تغییر کند و وضعی مطلوب حاصل شود. این دو حالت، سرچشمه دو عملکرد است:
یک. از هرگونه همکاری و هماهنگی با عوامل به وجود آورنده وضع موجود که جامعه را به سوی فساد و تباهی و ستم سوق دادهاند خودداری میکند و ناراحتی خود را از این وضع پنهان نمیدارد.
دو. از نظر جسمی و روحی، مادی و معنوی، خود را برای کمک به ایجاد وضع مطلوب، آماده میکند. چنین انتظاری نه تنها موجب سستی، خمودی، خاموشی، تنبلی، و تحمل فساد و آلودگی در جامعه نمیشود، که خود عامل تحرک، اصلاح، تلاش، سازندگی، و مبارزه با ظلم و فساد موجود خواهد بود.
برای آشنایی بیشتر با چهره منتظر حقیقی، توجه به روایات زیر مفید است:
۱. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: انتظار فرج بهترین عبادت است.
۲. علی بن الحسین علیهالسلام میفرماید: ای اباخالد! خداوند اهل زمان غیبت را ـ که به امامانش اعتقاد داشته و منتظر ظهورش هستند ـ در آن زمان، به مثابه مجاهد با شمشیر پیش روی رسول اللّه قرار داده است. اینان مخلص حقیقی و شیعه واقعی و دعوت کنندگان به دین خدا ـ در نهان و آشکار ـ هستند.
۳. همچنین میفرماید: کسی که در عصر غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت و پایدار باشد، خداوند پاداش هزار شهید، همچون شهدای بدر و احد را به او عطا خواهد کرد.
۴. امام صادق علیهالسلام فرمود: منتظر امام دوازدهم، همچون کسی است که پیشاپیش رسول خدا صلی الله علیه و آله ، شمشیرش را کشیده و از او حمایت میکند. ( بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۵۲ ، ص ۱۲۰ ـ ۱۵۰.)
تعبیراتی که در این روایات به چشم میخورد، بیانگر این است که انتظار ظهور موعود جهانی و بنیانگذار حکومت عدل الهی، با مرحلهای ویژه از جهاد دامنهدار همراه است. این نوع انتظار، آخرین شکل مبارزه با دشمن است. از این رو، در روایات، برای آن، تعبیراتی همچون: ریخته شدن خون در راه خدا، جنگیدن همراه پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، زیر خیمه حضرت ولی عصر علیهالسلام بودن و… آمده است. انتظار سازنده، مثبت است، در حالی که بر حسب مفهوم منفی انتظار، هر انسان سست ایمان و ضعیف و بی حالی میتواند منتظر باشد. چگونه میتوان پذیرفت، این بی حالی، از هر عبادتی برتر بوده، اجر هزاران شهید داشته باشد؟
در قرآن در توصیف منتظران حقیقی، اشارات روشنی مشاهده میشود؛ چنان که میفرماید:وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُـمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً… (نور: ۵۵ )
خداوند به کسانی از شما که ایمان آوردهاند و کارهای شایسته میکنند، وعده داده است که حتما آنان را [حکمران و] جانشین روی زمین قرار دهد؛ همان گونه که به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشید؛ و دینی را که برای آنان پسندید [اسلام] به سودشان مستقر خواهد ساخت و ترسشان را به ایمنی و آرامش تبدیل میکند… .
در روایات آمده است که این آیه درباره حضرت مهدی علیهالسلام نازل شده است. (بحار الانوار، همان ج ۵۱ ، ص ۵۴ .)
در آیه فوق حضرت مهدی و یارانش، کسانی معرفی شدهاند که دارای ایمانی مستحکم و اعمالی صالح هستند. مطابق آنچه در آیات و روایات آمده است، میتوان منتظر واقعی را دارای ویژگی های زیر دانست:
ـ صبر و تحمل و بردباری برای تحقق وعده الهی، یعنی تشکیل حکومت جهانی الهی؛
ـ حزن و اندوه از دوری آن وجود مقدس و آن عدالت گستر جهانی؛
ـ کسب آمادگی کامل و فراهم کردن زمینه ها و امکانات لازم (به گونه ای که هرگاه از ظهور آن حضرت آگاه شد، بتواند به سرعت خود را به او برساند و کمر خدمت و فرمانبرداری بربندد)؛
ـ امیدواری کامل به تحقق ظهور حضرت؛
ـ آمادگی برای جهاد با دشمنان اسلام و دین خدا به فرمان و در رکاب امام علیه السلام ؛
ـ اقتدا به آن حضرت پیش از ظهور و قیام او، با بیزاری جستن از دشمنانش، و اظهار مودت و دوستی نسبت به امامان شیعه و دوستانش (بحار الانوار، همان، ج ۵۲ ، باب فضل انتظار الفرج، ص ۱۲۲ ـ ۱۵۰.)
ـ پرهیز از ارتکاب گناه و نافرمانی خداوند متعال؛
ـ و… .
شخص منتظر، با چنین حالات و روحیاتی است که هر چند زمان فرج و ظهور نزدیکتر شود، کوشش خود را برای مبارزه با فساد و تباهی و با حفظ خود از آلودگی و گناه، بیشتر میکند و با اشتیاق بیشتری ظهور منجی موعود را انتظار میکشد.
وعده وصل چون شود نزدیک
آتش عشق تیزتر گردد ( ر.ک: پیام قرآن، همان، ج ۹، ص ۴۴۱ ـ ۴۵۰.) پرسش: «انتظار فرج» در روایات، به چه چیزی اشاره دارد؟
پاسخ: در برخی روایات که از شیعه و اهل سنّت به ما رسیده، به صورت مطلق به انتظار فرج اشاره شده است؛ بدون آنکه مقید به فرج حضرت مهدی علیهالسلامشده باشد. از رسول خدا میخوانیم: « أفضل العباده انتظار الفرج (بحار الانوار، ج ۵۲ ، ص ۱۲۵. ) ؛ برترین عبادت، انتظار فرج است». و نیز میخوانیم: «انتظار الفرج عباده (همان، ص ۱۲۲. ) ؛ انتظار فرج، عبادت است». همچنین فرمود: «افضل اعمال امّتی انتظار فرج اللّه (همان)عز و جل؛ افضل اعمال امت من، انتظار فرج خداوند عز و جل است».
شیخ صدوق از امام رضا علیهالسلام نقل میکند:
ما احسن الصبر و انتظار الفرج، اما سمعت قول اللّه عز و جل : « وَارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ » (سوره هود، آیه ۹۳.) و « فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ » (سوره اعراف، آیه ۷۱.) فعلیکم بالصبر. (کمال الدین، ج ۵ ، ص ۶۴۵ . )
چه نیکوست صبر و انتظار فرج، آیا نشنید های گفتار خداوند سبحان را که فرمود: «شما انتظار بکشید من هم در انتظارم» و «پس شما منتظر باشید، من هم با شما انتظار میکشم» پس بر شما باد به صبر.
مرحوم مجلسی از امام صادق علیه السلام نقل میکند: « من دین الأئمه الورع و العفّه و الصلاح… و انتظار الفرج بالصبر (بحار الانوار، ج ۵۲ ، ص ۱۲۲.) ؛ از دین ائمه، پرهیزکاری، عفت، رستگاری… و انتظار فرج به صبر است».
در ظاهر، مراد از انتظار فرج، همان انتظار ظهور حضرت مهدی علیهالسلام است که در این روایات، متعلق آن ـ یعنی حضرت مهدی علیه السلام ـ به جهت وضوح، بیان نشده است؛ چون در احادیث فریقین، آن حضرت، نجات دهنده مردم از ظلم و بیعدالتی معرفی شده است.
شیخ صدوق رحمه الله از امام صادق نقل میکند: « طوبی لشیعه قائمنا المنتظرین لظهوره فی غیبته (کمال الدین، ج ۵۴ ، ص ۳۵۷.) ؛ خوشا به حال شیعیان قائم ما، کسانی که منتظر ظهور او در عصر غیبت اویند.
این گونه معنا کردن روایات مطلق، با نظر اهل سنّت نیز موافقت دارد؛ زیرا گرچه عموما به ولادت مهدی موعود علیه السلام اعتقادی ندارند، او را منجی بشر از ظلم و بیعدالتی میدانند و برآنند که مستضعفان باید او را انتظار بکشند.
همچنین، از قرائنی که مصداق احادیث مطلق را مشخص میکند و بر حضرت مهدی علیهالسلام و قیام او تطبیق میدهد، «لزوم تناسب بین حکم و موضوع» است؛ زیرا انتظار فرجی که تا این حد مهم شمرده شده و بر آن تأکید شده، به طور حتم، همان انتظار روز موعود است؛ از آن جهت که وعده الهی درباره یاری ستمدیدگان در سرتاسر عالم، تنها در انتظار چنین فرجی محقق میشود. نیز چنین انتظاری است که میتواند از پایه های دین به شمار آید نه انتظار رفع هر گرفتاریها؛ هر چند جزئی و با هر سبب.
حاصل آنکه هر چند تحقق فرج اعم از این است که با ظهور حضرت حجت علیه السلام باشد، و یا قبل از آن در زمان سایر امامان علیهم السلام میبود ـ چنان که در برخی روایات به آن اشاره شده است ـ در حال حاضر، تنها فرض باقی مانده، فرج ظهور امام زمان علیه السلام است.