بازسازی معبد و آیین قربانی

بازسازي معبد و آيين قرباني

عقیده به بازسازی معبد یهودی در مرکز ستیزه های مرتبط با ادعای حق حاکمیت یهود بر اورشلیم و بسط و توسعه مرزهای اسراییل تا مناطق تحت تسلط فلسطینیان قرار داشته و کاملاً مبتنی بر اجرای دقیق گفته های کتاب پیدایش (۱۵:۱۸) می باشد.
این موضوع مربوط به حق تسلط ماست. او که معبد شریف را تحت کنترل دارد، اورشلیم را نیز کنترل می کند. و او که اورشلیم را تحت کنترل دارد بر سرزمین اسراییل هم ناظر است.۱
با مقایسه ساده حلقه های متحدالمرکز، می بینیم که سرزمین اسراییل نمایش دهنده حلقه بیرونی است. اورشلیم حلقه میانی و معبد حلقه مرکزی می باشد. این سه حلقه مشمول برنامه زمانبندی توسعه اسراییل می باشند که حلقه خارجی آن در سال ۱۹۴۸ مطالبه شد، حلقه میانی در سال ۱۹۶۷ و هم اکنون حلقه داخلی در معرض شدیدترین تهدیدات قرار دارد.
اهمیت معبد برای یهودیان و مسیحیان صهیونیست
طی ۱۹ قرن پیش تا کنون یهودیان مذهبی روزی سه بار این دعا را می کنند که »آیا اینگونه رخ می دهد که معبد با سرعت هر چه بیشتر در زمان ما ساخته شود«. رونالد پرایس ادعا می کند تورات »ملت یهود را ملزم به بازسازی معبد می کند تا در هر زمان که امکان آن فراهم شد به وظیفه خود عمل کنند.«۲
در سال ۱۹۸۹ مجله تایم از یافته های یک سنجش گزارش داد که نشان می داد ۱۸ درصد اسراییلیان فکر می کنند بیست سال بعد زمان ساخت معبد است.۳ نظرسنجی عمومی مشابه دیگری نیز در سال ۱۹۹۶ با سؤال از حق حاکمیت بر معبد سلیمان و بازسازی آن در اسراییل صورت گرفت. این نظرسنجی نشان داد، ۵۸ درصد اسراییلیان در آن زمان از سازمان وفادار معبد و از بازسازی آن حمایت می کرده اند. ظاهراً این وسیعترین نمایش حمایت از یک سازمان در اسراییل بر سر موضوع بوده است. بالاترین درصد حمایت کنندگان جوانان اسراییلی هستند. یک جست وجوی ساده اینترنتی کلمه Temple Mount، بیش از ۳۶۰/۰۰۰ صفحه نمایش می دهد. با اضافه کردن کلمه Christian می بینید که هنوز ۵۵/۰۰۰ صفحه اطلاعات وجود دارد.۴
از میان مسیحیان معاصری که درباره بازسازی معبد سلیمان مطلب نوشته اند می توان به توماس آیس۵، راندال پرایس۶، گرنت جفری۷، هال لیندسی۸، تیم لاهای۹ و دیوهانت۱۰ اشاره کرد. جمع فروش کتب چاپ شده آنها از ۷۰ میلیون نسخه در بیش از ۵۰ زبان تجاوز می کند. بنابراین، عقاید و نظریات این افراد تأثیرگذار بوده و نمی توان آنها را مطالب حاشیه ای و مبهم دانست. این مطالب از سوی بعضی از بزرگترین کالجهای الهیات و مؤسسات مربوط به تبلیغات مذهبی به علاوه نسبت وسیعی از مسیحیان انجیلی و بنیادگرای سراسر جهان نوشته شده اند. گریس هال سل تخمین می زند ۱۰ درصد آمریکاییها از این جنبش حمایت می کنند. مسیحیان و یهودیان صهیونیست، بر این اندیشه که قبهالصخره مسلمانان باید نابود شود، معبد سوم یهود ساخته گردد، روحانیون تقدیس شوند و عمل قربانی دوباره پایه ریزی شود با هم متحد شده اند. به عقیده آنان تمام این اعمال رخ دادن پیشگوییهای کتاب مقدس و آمدن مسیح موعود را تضمین می کند.
اساس انجیلی بازسازی معبد
اندیشه اهمیت بازسازی معبد بر این فرضیه مبتنی است که پیشگوییهای صریح کتاب عهد عتیق در مورد معبد هنوز تکمیل نشده اند و براساس برخی مأخذ کتاب عهد جدید، در صورتیکه با عقاید آینده گرایی تفسیر شوند وجود معبد یهودی درست پیش از بازگشت مسیح است.
معبد برای قربانی کردن
بازسازی معبد بدون برپایی همزمان آیین قربانی دوران موسی(ع) بی معناست. به عنوان مثال والورد براساس تعبیر خود از سخنان دانیال نبی چنین ادعا می کند:
با قضاوت براساس کتب مقدس، عمل قربانی دقیقاً همان کاری است که یهودیان انجام خواهند داد. جلوگیری از انجام این عمل غیر ممکن است. انجام ندادن عملی که در سال ۷۰ میلادی سنت بوده نه تفسیری مستدل از متن کتب مقدس دارد و نه علت بازگشت عیسی(ع) است.۱۱
زمان بازسازی
بازسازی معبد در سال ۱۹۶۷ با گرفتن شهر قدیمی اورشلیم آغاز شد. هال لیندسی با اطمینان می گوید: »همین حالا که در حال مطالعه هستید تدارکات ساخت معبد سوم در حال فراهم شدن است.«
محل معابد گذشته
یکی از مسائل حل نشده افراد علاقه مند به بازسازی معبد، تعیین محل آن است. سه تئوری در این باره از سوی تاریخ دانان و باستان شناسان ارائه شده. تئوری C توسط فادر بلارمینو بگاتی۱۳، محقق وابسته به فرقه فرانسیس مقدس ارائه گردید که براساس یافته های باستان شناسی اولیه است. او استدلال می کند معبد در گوشه جنوبی منطقه، نزدیک محلی که در حال حاضر مسجدالاقصی در آن مستقر است واقع بوده.
آنها، براساس مروری بر عملیاتهای انجام شده با اشعه فرو سرخ (مادون قرمز) بر روی معبد، ادعا می کنند ممکن است ساختار زیرزمینی، وجود طاقها را در این منطقه در جنوب قبهالصخره نمایان سازد. اگر رومیان معبد خود را روی معبد ویران شده یهودیان ساخته باشند که معمولاً سنتشان اینگونه بود، این مکان، محل واقعی معبد می باشد.
تئوری پذیرفته شده دیگر (A) توسط آشرکافمن۱۴، فیزیکدانی در دانشگاه عبرانی ارائه شده. کاوشهای وی براساس حسابهای رساله میشنا۱۵ بخشی از تلمود (مجموعه قوانین شرعی و عرفی یهود) و محاسبات زوایای مسیر دید میان کوه زیتون، محلی که گوساله سرخ ظاهراً قربانی شده بود و حیاط شرقی معبد، جایی که محراب بزرگ قرار داشت، می باشد.
کافمن براساس این محاسبات معتقد است معبد درشمال غربی منطقه، حدود ۳۳۰ فوت دور از قبهالصخره واقع بوده.
عمومی ترین تئوری (B) که از حمایت باستان شناسان سنتی و عوام برخوردار است این می باشد که معبد در محل قبهالصخره واقع بوده و براساس شواهد فیزیکی باقی مانده، معابد اول و دوم هر دو زیر قبهالصخره قرار داشته اند.
تئوری کافمن به طور فزاینده از سوی مسیحیان صهیونیست مورد توجه واقع شده.
چگونگی ساخت معبد
چیم ریچمن سخنگوی مؤسسه معبد می گوید برنامه ها و نقشه های معبد سوم چندین سال است وجود دارند. ساختمانهای دیگر مربوط به معبد در حال برنامه ریزی و ساخت هستند. برای مثال خاخام اشلومو گرون۱۶ بر ساخت نسخه عینی ساختمان حیاط بزرگ شادرین جدید۱۷، در مجاور معبد شریف نظارت کرده است.
آموزش روحانیون
براساس رسوم خاخامی، با وجود اینکه سوابق خانواده معبد در سال ۷۰ میلادی با پراکنده شدن یهودیان ناپدید شد، اعضای قوم لوی۱۸، یکی از ۱۲ قوم اسراییل اجازه تغییر نام فامیل خود را نداشتند. استفاده از آزمایشات مدرن DNA برای تأیید صحت افراد مناسب آموزش صورت گرفته اند. خاخام ناچمن کهین۱۹، مدیر کنیسه نو اسراییل، به همراه مؤسسه تفاسیر تلمود از اطلاعات نرم افزاری تمام افراد نامزد روحانیت در معبد نگهداری می کند. دیگر سازمانهای متعصب در اسراییل به آموزش آنان کمک می کنند.
پرورش گوساله سرخ
مشکل روبروی روحانیون آینده معبد این است که چگونه در انجام تشریفات مذهبی، برای شروع خدمت در معبد آینده به خلوص برسند. بر مبنای رساله چهارم کتاب مقدس، خاکستر یک گوساله سرخ پاک و بی عیب باید با آب ترکیب شده و بر روحانیون و وسایل معبد پاشیده شود. با نابودی معبد در سال ۷۰ میلادی، خاکسترهای مورد استفاده در مراسم مفقود شد و به همین دلیل از آن زمان به بعد یهودیان پراکنده، تا ابد ناپاک شدند. جستجو برای یافتن خاکسترهای آخرین گوساله سرخ ناموفق بود. با این وجود در سال ۱۹۹۸، کلایدلات، گله داری در می سی سی پی، مؤسسه استقرار مجدد سرزمین کنعان اسراییل را با هدف پرورش چهارپایان اهلی مناسب قربانی در معبد تشکیل داد.
مدت اندکی پس از این، لات صاحب یک گوساله سرخ شد که تمام شرایط رساله چهارم، فصل ۱۹ را دارا بود. از آن زمان، گوساله های سرخ در حال پرورشند و برای فرستادن آنها به اسراییل از سوی مقامات اسراییلی موافقت صورت گرفته است.
گنجینه معبد
سفارتخانه بین المللی مسیحی و میلیونها کلیسا، برای سرمایه گذاری بر روی بنیاد معبد اورشلیم (۲۰(JTF که توسط استنلی گلدفوت۲۱ و چندین رهبر مسیحی انجیلی پایه ریزی شده همکاری می کنند. تری رایزن هاور، ریاست و گلدفوت، مدیریت بین الملل سازمان را برعهده دارند. براساس روزنامه اسراییلی داور۲۲ گلدفوت مسؤول بمب گذاری در هتل کینگ دیوید در اورشلیم در ۲۲ جولای ۱۹۴۶ بود که در آن حادثه ۱۰۰ سرباز انگلیسی و مقامات عالی رتبه کشته شدند. ظاهراً گلدفوت در جمع کردن پول تا سالی ۱۰۰ میلیون دلار برای JFT، از طریق شبکه های تلویزیونی مسیحی در آمریکا و ایستگاههای رادیویی و کلیساهای انجیلی صاحب نفوذ بوده است.
مخالفت با مسلمانان
حمایت از سازمانهای یهودی در میان مسیحیان صهیونیست با دشمنی آنها با مسلمانان گره خورده است. به عنوان نمونه این اظهاریه در سومین کنگره بین المللی مسیحیان صهیونیست در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید:
ادعای اسلامی، در قبال اورشلیم با دربر داشتن ادعای انحصاری بر معبد شریف، با مفاد تاریخی و انجیلی شهر و مناطق مقدس آن در تناقض است و این ادعا بیشتر از سرچشمه ای سیاسی – مذهبی برخوردار است تا ریشه های قرآنی یا مسلمانان صدر اسلام.
لیندسی نیز به طور مشابه در سال ۱۹۹۴ پیشگویی کرد:
دو مذهب یهود و اسلام، در واکنشهای جهانی و خدایی در تضادند. اسلام هیچگاه اورشلیم را به عنوان پایتخت جدا نشدنی کشور اسراییل نخواهد پذیرفت و اسراییل هیچگاه تسلیم نخواهد شد. این است بحران حل نشدنی و رام نشدنی که نتیجه آن به اوج رسیدن تاریخ جهان خواهد بود.
تمام نمایشات پیشگویی در این مکان است. ما می بینیم که ملل اسلامی در دشمنی با اسراییل با هم متحد می شوند. این ستیزه هیچ ارتباطی با مرزها و سرزمینها ندارد ارتباط آن با موجودیت اسراییل و مطالبه اورشلیم است.
نتیجه
نشان داده شد که عقیده مسیحی و حمایت آن از ساخت دوباره معبد یهود به طور کلی از آخرت شناسی ظهور عیسی(ع) قبل از هزار سال و به طور خاص به برتری جدید میان اسراییل و کلیسا و تفاسیر انجام شده فراتر از تحت اللفظی و آینده گرایانه برخاسته. براساس پیشگوییهای ظاهراً رخ نداده کتاب عهد جدید و کتاب عهد قدیم، مسیحیان صهیونیست عقیده دارند معبد سوم در محل قبهالصخره یا نزدیک آن در اورشلیم ساخته خواهد شد. آنها همچنین اطمینان دارند مقام روحانی یهود بار دیگر مراسم قربانی و پیشکش را از سر می گیرد. به علاوه آنان معتقدند معبدی که – تازه می خواهد ساخته شود مورد تجاوز و هتک حرمت ضد مسیح قرار می گیرد و معبدی چهارم جایگزین آن می شود.
نمایان شد علت خدشه وارد شدن به این اعتقادات و تفاسیر که بر مبنای آن عمل می کنند، درماندگی آنان در درک و فهم تفسیر و عمل و طریقه قربانی عیسی(ع) است.
حمایت مسیحی از ساخت معبد یهود به صورت اجتناب ناپذیری به ادعاهای سیاسی سلطه جویانه انحصاری یهود بر معبد، اورشلیم و بیشتر خاورمیانه ارتباط دارد. مسیحیان صهیونیست چه از عمد و یا غیر آن در دائمی کردن شکلی از آپارتاید به علاوه فعالیتهای تطهیر نژادی فلسطینیان در مناطق اشغال شده همدست هستند. صهیونیزم، تعصبات مذهبی را جاودانه ساخت و موجب تحریک خشونتهای نژادی شد. مسیحیان صهیونیست که با عقیده به سرنوشت جنگ قریب الوقوع آخرالزمانی تغذیه می شوند و بی صبرانه مشتاق آرمگدون هستند.
پی نوشتها :
۱. ییرزاییل میدا Yisreal Meida
JewishPlans to Rebuild the Temple Time for a Temple .Randall Price.2
October 1989) Time Time for a NewTemple .Ostling .Richard N.3 6)
۴. استفاده از Google-Com در تاریخ اول جولای ۲۰۰۱.
Ready toRebuild ,Randall Price & Thomas Ice.5
Randall Price.6
Appointmentwith Desting ,Armageddon ,Grant Jeffery.7
Planet ,Lindsey.8
Are we living in the EndTimes ,Tim Lattaye.9
۱۰.The cup of Trembling.Jerusalem in Bible Prophecy , Dave Hunt
۱۱.John Walvoord Will Israel Build a Templein Jerusalem
Planet P.156 , Lindsey.12
۱۳.Father Bellarmino Bagatti
۱۴.Asher Kaufmann
۱۵.Mishna Tractate
۱۶.Rabbi Shlomo Goren
۱۷. بالاترین بارگاه یهودیان قدیم در معبد دوم.
۱۸.Levi
۱۹.Rabbi Nachman Kahane
۲۰.Jerusalem Temple Foundation
۲۱.Stanley Goldfoot
۲۲.Davar

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا