جواز نماز در کنار قبور

جواز نماز در کنار قبور

مناظره دانشمند شیعی با رئیس آمرین به معروف حجاز

یکی از علمای شیعه، در مدینه به مرکز تجمّع هیئت آمرین به معروف برای کاری رفت، در آنجا بین او و رئیس هیئت مذکور، گفتاری پیرامون بعضی از امور شیعیان به ترتیب زیر، به میان آمد

رئیس: شما برای چه کنار قبر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ، نماز زیارت می‌خوانید، با این‌که نماز برای غیر خدا شرک است؟

دانشمند شیعی: ما برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز نمی‌خوانیم، بلکه نماز را برای خدا بجا می‌آوریم، و ثواب آن را به روح رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ نثار می‌نمائیم.

رئیس: نماز خواندن در کنار قبرها، شرک است.

دانشمند شیعی: اگر نماز در کنار قبرها شرک باشد، بنابراین باید نماز در کنار کعبه نیز شرک باشد، زیرا در «حجر اسماعیل» قبر هاجر و اسماعیل و قبرهای بعضی از پیامبران دیگر قرار دارند (و این مطلب از طریق اهل تسنّن و شیعه نقل شده است، که قبور جمعی از پیامبران و بزرگان در آنجاست)

و به گفته شما باید نماز در حجر اسماعیل، شرک باشد با این‌که علمای همه مذاهب (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) و غیر آنها در حجر اسماعیل نماز می‌خوانند، بنابراین نماز در کنار قبور شرک نیست.[۱]

یکی از آمرین به معروف گفت: «پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز خواندن در کنار قبرها نهی کرده است!»

دانشمند شیعی: این سخن، نسبت دروغ به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، اگر واقعاً رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز در کنار قبور نهی کرده و آن را حرام دانسته، پس چرا میلیون‌ها نفر از حاجیان و زائران با او مخالفت می‌کنند، و همین فعل حرام را در مسجد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در کنار قبر آن حضرت و در کنار قبر عمر و ابوبکر، مرتکب می‌شوند؟[۲]

وانگهی روایاتی نقل شده که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و بعضی از اصحاب در کنار قبور نماز خوانده‌اند، از جمله

در کتاب صحیح بخاری[۳] نقل شده که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع در روز عید قربان، دو رکعت نماز خواند، و پس از نماز فرمود «نخستین مناسک در این روز آن است که نماز می‌خوانیم، و سپس مراجعت می‌کنیم، و قربانی می‌نمائیم، کسی که چنین کند، با سنت ما موافقت کرده است.»

مطابق این روایت، رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در کنار قبرها نماز خواند ولی شما از خواندن نماز در کنار قبرها مانع می‌شوید و می‌گویید، اسلام آن را جایز نکرده است، اگر منظور شما از اسلام، شریعت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، صاحب شریعت، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع نماز خواند، با توجه به این‌که بقیع، هنگام ورود آن حضرت به مدینه، قبرستان بود، و تا حال قبرستان است، بنابراین در نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و کسانی که از او پیروی می‌کنند، نماز خواندن کنار قبرها جایز است، ولی شما برخلاف رأی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز خواندن در کنار قبرها را منع می‌کنید.

پی نوشت:

[۱] . مناظرات فی الحرمین الشریفین، سید علی بطحائی، مناظره، پنجم و چهاردهم.

[۲] . همان.

[۳] . ج ۸، ص ۲۶، (چاپ مطابع الشّعب).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا