خوشبختی دور نیست!

خوشبختي دور نيست!

 ازدواج یک رابطه تأیید شده اجتماعی بین دو انسان بالغ و باشعور است. زوج سالم از روی میل یکدیگر را انتخاب و به یکدیگر متعهد می شوند. به طور کلی یک ازدواج هنگامی صورت می گیرد که نقاط اشتراک زن و مرد از نقاط اختلافشان بیشتر باشد. یک رابطه سالم زناشویی سعی دارد بر پایه مساوات و برابری و عشق پیشرفت کند تا خوشبختی زوج را فراهم آورد. بسیاری از زوج های جوان برداشتهای مختلفی از خوشبختی دارند. اختلاف در تعریف خوشبختی آنقدر فاحش است که هر انسانی را بی شک به تعجب وا می دارد. از زوجی که بهترین و عاقلانه ترین حالت خوشبختی را توانایی ها و امکانات و آموخته های بالقوه خود می دانند که باید به فعل در آورند تا زوجی که خوشبختی را در بدترین و بی انصافانه ترین حالت یک رویا و هدف آزمانی و غیر قابل دسترسی می دانند که مانند پرنده از دست های ملتهب ما می گریزد. به طور کلی خوشبختی مانند یک هنر است و همانطور که ما می توانیم هنر کوزه گری، نقاشی یا موسیقی را یاد بگیریم می توانیم هنر خوشبخت بودن را هم یاد بگیریم و با در دست گرفتن مهار زندگی ثابت کنیم که خوشبختی دور نیست!

موضع گیری را کنار بگذاریدشاید بدترین حالت برای احساس عدم خوشبختی در یک زوج، عدم درک یکدیگر و موضع گیری در برابر افکار، اعمال و اندیشه های یکدیگراست. مردان باید سعی کنند که از تأثیر سخنان و رفتار خود بر روی همسرشان آگاه باشند و برای زنان لازم است که جلوی تمایل خودشان را به اینکه هر واقعه را بیش از معنی واقعی اش تفسیر کنند بگیرند. زنان لازم است در هیچ شرایطی خود را کنار نکشند و یا متقابلاً به شوهر خود حمله نکنند. بهتر است احساسات خود را به شوهرشان ابراز کنند تا بینشی در مورد واکنش هایشان به او بدهند. حمایت عاطفی زوجین از طرف مقابل در همه حالات به جای موضع گیری سبب می شود که طرف مقابل احساس کند که به او اهمیت می دهد و دارای ارزش است و این همان احساسی است که در تمام ما انسان ها وجود دارد و گاه نیاز داریم که آن را تقویت کنیم.
در جدال ها منصف باشید
یاد بگیرید که عقایدتان را بدون هیچ گونه حرف آزار دهنده و نیش و کنایه ای بیان کنید. ذکر این نکته که همسران خوب هیچ وقت با هم مجادله نمی کنند بسیار اشتباه است. هیچ زندگی ای بدون کشمکش نیست و وجود کشمکش و اختلاف نظر در زندگی نشان دهنده اندیشمندی و بلوغ فکری طرفین می باشد. باید دانست که نفس اختلاف مشکل ساز نیست بلکه نحوه برخورد زوجین با اختلافات مهم می باشد.
سعی کنید در جدال ها از اعمال خشونت و برچسب هایی چون بی فکری و گستاخی به شدت پرهیز کنید و در عین حال برابری را هم رعایت کنید. عاشقی که بداند بیش از آنچه که استحقاق دارد به دست می آورد، دلواپس می شود و وجدان معلومی پیدا می کند و اگر بداند کمتر از حقش دریافت می کند، خشمگین و کینه جو می شود. رابطه زناشویی منصفانه که مبتنی بر برابری باشد به شکل عجیبی محکم و استوار می گردد.
رابطه عاطفی را فراموش نکنید
همه می دانیم که تماس محبت آمیز احساس خوبی است که باعث صمیمیت یک زندگی می شود و فقدان این برخوردهای بشری می تواند به انزوای شدید و دوری از یکدیگر و سردی زندگی منجر شود. علیرغم تمام این موارد افراد کمتر از آنچه که تصور می کنند یکدیگر را از لحاظ احساس لمس می کنند. راز تماس های احساسی در وهله اول تنش زدایی و بعد نزدیک شدن به یکدیگر است و این چیزی است که امروزه دانشمندان از نقش آن در بهبود زندگی سخن گفته اند. کشیدن دستی بر پشت یکدیگر، در آغوش گرفتن، تقدیم یک شاخه گل، تکان دادن دست برای یکدیگر و حتی گفتن یک کلمه محبت آمیز احساس خوشبختی بین زوجین را بیش از پیش متجلی می سازد.
افکارتان را عوض کنید
سعی کنید پس از آغاز زندگی مشترک، افکار و احساسات قدیمی و خودخواهانه خود را کنار بگذارید و دیدتان را وسعت ببخشید. مطمئناً با این رویه در زندگی دچار سردرگمی و مشکل نخواهید شد. اگر با همسرتان دچار مشکل شده اید نگذارید ناراحتی در دل طرف مقابلتان لانه کند و به بذر کینه تبدیل شود. سعی کنید با ناراحتی او ارتباط صحیح برقرار کنید. افکار مبارزه طلبانه و لفظ «من» را از خود دور کنید؛ در مورد موارد و مشکلات حتی جزئی ترین آنها مشورت کنید و سعی در ثابت کردن خود و عقاید خود نداشته باشید.
صمیمی باشید
صمیمیت عاطفی برای هر دو جنس اهمیت وافر دارد اما تبعات آن نزد دو جنس متفاوت است. در مورد زن، صمیمیت باعث شادمانی در زندگی او می شود، در این مورد، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری بیشتری ایجاد می کند که مشوق وی در پیشرفت های دنیوی است. خوشبخت ترین زوج ها همسر خود را حتی بیش از خود او در پرتوی خوش بینی و مثبت باوری می نگرند، آنها می توانند امور مهم زندگی از جمله ارتباط زناشویی شان را با یکدیگر به بحث بگذارند و در نتیجه احتمال پا بر جا ماندن عشقشان بیشتر است و صمیمیت این زندگی انگیزه های لازم را برای احساس خوشبختی ایجاد می نماید.
گفتگو را فراموش نکنیدزوج ها نیاز دارند که با هم صحبت کننند به طریقی که احساس کنند به هم نزدیک هستند. هر روز حتی اگر خسته هستید، ولو برای چند دقیقه با همسرتان به گفتگو بنشینید و از مسائل روزمره با خبر شوید. سعی کنید حتی در مواقع پر مشغله و هنگامی که حتی کارهای زیادی برای انجام دادن دارید با هم صحبت کنید، مهم نیست که راجع به چه موضوعی صحبت می کنید، مهم این است که مسئله ای هر قدر هم که کم اهمیت، سبب نزدیکی و درک عمیق طرفین می گردد. سعی کنید که در هنگام گفتگو از تحریک اعصاب یکدیگر به شدت اجتناب کنید و همچنین از بیان مسائل خودداری نکنید. شما می توانید راجع به هر موضوعی که دوست دارید صحبت کنید، اگر می خواهید راجع به مسأله یا موضوعی صحبت کنید که کمی برای شما مشکل است می توانید با گفتن جمله: «می خواهم راجع به مسأله ای صحبت کنم که کمی مشکل است». شرایطی را به وجود آورید که بتوانید راحت تر صحبت راجع به موضوع مورد نظر را آغاز کنید. لازم است که زوجین برخی اوقات موضوع بچه ها و مشکلات خانه را کنار هم بگذارند و به جای آن راجع به مسائل مورد علاقه یکدیگر صحبت کنند. آیا تا به حال فکر کرده اید که همسرتان علاقه دارد راجع به چه موضوعی صحبت کند؟! از دیگر مزایای گفتمان و گسترش فرهنگ صراحت و مبادله اطلاعات و خواسته های صحیح، مقابله با سوء تفاهم است. شاید تاکنون متوجه این نکته بدیع نشده بودید که یکی از روش های موثر و کارساز در عرصه روابط انسانی در وهله اول تبدیل درونی شکایت به درخواست و سپس اعلام درخواست به راحتی و با صراحت لهجه و صداقت می باشد.
با گذشت و قانع باشید
گذشت و فداکاری از صفات عالی بشر است و در زندگی او از شرایط اصلی به شمار می رود. سعی کنید فداکار باشید و گاهی از اشتباهات و خطای یکدیگر چشم پوشی کنید تا اختلافات برطرف شود. هنگامی که مرتکب اشتباهی می شوید سعی کنید حتماً عذرخواهی کنید، حتی اگر تقصیر از شما نبوده است. سعی کنید همسر خود را با تمام خصوصیات اخلاقی، رفتاری و جسمی (ظاهری) قبول داشته باشید و به داشتن او افتخار کنید و با صبر و حوصله و تشویق های به موقع و حساب شده سبب اصلاح یکدیگر و در نهایت پیروزی یکدیگر شوید و با کمک و مساعدت و قناعت در خواسته ها، یکدیگر را به مرحله ای از زندگی که می خواستید برسانید و زندگی ای سرشار از آرامش، آسایش و خوشبختی داشته باشید.
عشق را فراموش نکنید
برای داشتن یک زندگی سرشار از خوشبختی، هم باید به دیگران عشق ورزید و هم مورد عشق و محبت آنها واقع شوید. زندگی بدون عشق خالی از نشاط و خوشبختی است؛ زندگی بدون عشق زندگی در انزوا و غربت است؛ وقتی یک زوج به هم عشق می ورزند و مورد مهر یکدیگر قرار می گیرند حس می کنند که در زندگی طرف مقابل تفاوتی ایجاد می کنند و این تفاوت مطمئناً به تفاهم خواهد رسید. ممکن است برخی بر این باور باشند که عشق و مهر اصیل، فراموش کردن خویشتن است. اینان معتقدند که عشق واقعی باید فداکارانه باشد. اگر نتوانید به دیگران این امکان را بدهید که متقابلاً محبتشان را به شما عرضه کنند و اگر نتوانستید ابراز عشق آنها را بپذیرید به احتمال زیاد رنجش به دل می گیرید. خدمت به دیگران، رسیدگی به آنها و از خود مایه گذاشتن اشکال ندارد اما در ضمن، توجه به نیازهای خود هم از اهمیت فراوان برخوردار است. باید به دیگران هم این امکان را داد تا متقابلاً به ما خدمت کنند و نیازهایمان را برآورده سازند. عشق متقابل و دو طرفه عشقی است واقعی و نه رمانتیک و خیال پردازانه و گاه زجر آور و در مقالب عشق یکسو نوعی خدمتگذاری است تا عشق و دوست داشتن.
طبق نظر مشاوران، زندگی زناشویی بر سه پایه است: «من،تو و ما». «ما» به مثابه یک حساب مشترک بانکی است، اگر شخص از خودش بیشتر مایه بگذارد طرف مقابل متوقع تر می شود.
خوشبختی دور نیست
اگر شما بدانید که فقط ۱۵ دقیقه دیگر زندگی می کنید، چه می کنید؟ آیا به این مسأله فکر کرده اید؟ از خود بپرسید برای چه زنده هستم و چرا زندگی می کنم؟ به یاد داشته باشید که خوشبختی یک هدف آرمانی و غیر قابل دسترسی نیست که انگار باید روزی نه چندان نزدیک اتفاق بیفتد. خوشبختی را عینی تر و ملموس تر در نظر بگیرید. چرا خوشبختی را دور از دسترسی تلقی می کنید؟ چون نمی خواهید باور کنید که خوشبختی در درون ماست و کلیدش را هم در دست داریم و هر لحظه اراده کنیم می توانیم خوشبختی را احساس کنیم. پیش از هر چیز باور کنید که خوشبختی یک اتفاق نیست بلکه کاری است که باید انجام دهیم، درست مثل همه فعالیت های متمرکز دیگر. پس بیایید از حداقل ها، حداکثر استفاده را کنید و بر اساس توانایی های فردی و اجتماعی، خوشبخت ترین زندگی را برای خود و خانواده تان به وجود آورید.

نویسنده:ناصر مهران فرد
مترجم: وحید افضلی راد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا