راهکارهای توسعه حجاب(۲)

راهکارهای توسعه حجاب(2)

۶. به کارگیری روش‏های صحیح برای گسترش حجاب

سلیقه ‏ای عمل کردن و تأکید و تکیه بر آداب و عادات غیر اصیل، نقش مهمی در جهت بدبین کردن مردم نسبت به حجاب ایفا نموده است.
تصویری که از زن در جوامع اسلامی عرضه می‏شود و نحوه نگرش و برخورد زن، همه گویای این مطلب است که التقاط و انحرافی صورت گرفته است. به این معنا که برخی از احکام دینی با آداب و سنت ناصواب که بعضی ریشه در جاهلیت نخستین دارد، در آمیخته است و مسلمانان باید به عنوان مالکان برترین میراث دینی فهم دینی را از رسوبات فرهنگی‏های جاهلی و سنت‏های غلط بپیرایند.
مصلحان واقعی جوامع یعنی انبیا نسبت به عرف زمان خودشان دست به اصلاحات زدند و دیدگاه‏هایِ ناصواب را تغییر دادند. پیامبر گرامی اسلام(ع) با عرف مقابله نمود و هویت از دست رفته زن را به جامعه باز گردانید. دستورات الهی را در همسانی زن و مرد به مردم ابلاغ نمود.
بدین ترتیب یکی از واقعیت‏های تلخ جوامع اسلامی، دیدگاه‏های افراطی و گرایش‏های نادرستی است که به عنوان مذهب و عرف اسلامی درباره مسائل زنان رواج داشته است، تبیین ناهنجاری‏ها و اثرات سوئی که بر این نگرش مترتب است، به سادگی امکان‏پذیر نمی‏باشد چرا که بسیاری از مصادیق این مسأله به عنوان ارزش تلقی می‏شود. البته این مهم از منظر اندیشمندان مخفی نمانده و نسبت به آن هشدار داده ‏اند. یکی از نویسندگان از انحرافی که درجوامع اسلامی رخ نموده، داد سخن می‏زند:
مسلمانان در برخورد با زنان از مسیر تعالیم شریعت اسلام منحرف گذشته و روایات مدسوس و مجعول در بین آنان گسترش یافته، از این رو زن مسلمان در ورطه جهل و غفلت از دین و دنیا سقوط کرده است. آموزش زنان گناه عظیم شمرده می‏شود، رفتن به مسجد ممنوع و اطلاع او نسبت به اوضاع و احوال فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی امری بعید تلقی می‏شود.
این درحالی است که زن دائما گرفتار نگرش افراطی و تفریطی بوده و رفتار عادلانه را کمتر تجربه کرده است. بر این اساس توصیه به رعایت حجاب در محیط‏های زنانه، تأکید بر گونه خاصی از حجاب بدون توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه جغرافیایی و بافت فرهنگی را می‏توان نمودهای نگرش افراطی دانست.
به طور کلی، طی کردن مسیر اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط می‏تواند فضای رغبت و میل به رعایت حجاب را فراهم کند. اما به طور مشخص اقدامات ذیل تا حدودی مؤثر و مفید است.۱. معماری و شهرسازی متناسب با فرهنگ حجاب صورت پذیرد از جمله معماری مراکز آموزشی دخترانه به گونه‏ای باشد که تا حدودی آزادی عمل را برای آنان فراهم نماید تا آنان مجبور نباشند ساعات متمادی پوشش کامل را رعایت کنند.
۲. برنامه‏ ریزی در جهت توسعه فرهنگ حجاب باید چنان باشد که شرایط و مقتضیات فرهنگی، روحی و سنی افراد لحاظ شود و نیز به نوع کار و خصوصیات اقلیمی و منطقه‏ ای ـ با رعایت اصل حکم حجاب ـ توجه شود. بدین ترتیب نباید بر رنگ خاص یا شکل خاص پافشاری نمود.
۳. باید تدابیری اندیشید تا چادر و لباس‏هایی که به عنوان حجاب استفاده می‏شود با قیمت مناسب و سهل الوصول در اختیار همگان قرار گیرد.
۴. توجه به حس تنوع‏ طلبی و مدگرایی جوانان و متناسب با فرهنگ دینی و آداب محلی و منطقه‏ای آنان، الگوهای پوششی ارائه شود.

۷. توجه به هدایت زمینه‏های طبیعی میل به خودنمایی

شاید بتوان گفت که خودآرایی و تزیّن در زن، امری طبیعی است. در فرهنگ اسلام، تمایلات و غرایز انسانی به هیچ وجه منفی تلقی نمی‏شود و سعی بر آن است که با شیوه صحیح نگرش به تمایلات و ارضا مشروع آن، انسان را در جهت تکامل سرعت بخشد. در این راستا، به زن توصیه می‏کند غریزه خودآرایی را جهت دهد و آن را به محارم به ویژه همسر خویش اختصاص دهد.
هدایت و جهت‏ دهی این غریزه آن قدر مهم است که اگر در موقع مناسب خود انجام نگیرد، جامعه را گرفتار کج‏روی و ابتذال خواهد کرد. جلوه‏گری زن و صرف انرژی و توان او در جهت جلب رضایت و توجه مردان یکی از نمودهای این ابتذال است، که نهایتاً زبونی و حقارت قشر زن را در پی دارد چرا که محیط اشتغال را به محیطی همراه با تبرج تبدیل می‏کند و بخشی از نیاز مرد را در محیط اجتماعی اشباع می‏نماید و بازیچه مردان هوس‏باز می‏شود.

۸. تقویت مرزهای زنانگی و مردانگی

تفاوت‏های تکوینی زن و مرد، مطلبی انکارناپذیر است و خداوند حکیم با احاطه بر این تفاوت‏ها برای هر یک از دو صنف، وظایف و مسئولیت‏هایی مقرر فرموده تا نظام هستی به نحو احسن اداره شود. از این رو در آیه ۳۲ سوره نساء تفاوت‏های موجود بین زن و مرد را مطابق حق و عدالت می‏داند. پس آرزوی تغییر آن‏ها یک نوع مخالفت با مشیت پروردگار تلقی می‏شود:
(ولا تتمنّوا ما فضّل الله بعضکم علی بعض…)
بر این اساس، قرآن کریم بر تفاوت‏هایی که در سایه خلقت انسان به طور طبیعی در اصناف بشر قرار داده شده، صحه می‏گذارد. اما اختلافاتی که به دست بشر به خاطر روابط ظالمانه بشری به وجود آمده، به هیچ وجه مورد قبول اسلام نیست.
بدین ترتیب، پذیرش مرزها و تفاوت‏های جنسیتی میان زن و مرد که ریشه در نظام خلقت آن دو دارد، امری کاملاً منطقی و عقلانی است. اما تبعیض‏ها، بی عدالتی‏ها و بی توجهی به خواسته‏ ها و آزادی‏های مشروع زنان که ناشی از برداشت‏های ناصحیح از اسلام می‏باشد و ریشه در اندیشه‏های خرافی و مردسالارانه دارد امر را بر بسیاری از مردم مشتبه ساخته و عموماً این نحوه نگرش و برخورد را در مبانی و معارف دینی و اعتقادی جست و جو می‏کنند. این همه، مسئولیت دست اندرکاران فرهنگ و هنر را سنگین‏تر کرده که در جهت تصحیح و پالایش افکار عمومی جامعه تلاش کنند و مرز میان تعصبات و ارزش‏های دینی را بازشناسی و تفکیک نمایند.
اقدامات عملی که می‏تواند در زدایش این نوع نگرش کارساز باشد، بسیار متنوع و متعدد است به عنوان مثال: در عرصه ورزش جهت حضور فعال و سالم بانوان باید سرمایه‏گذاری شود مسلماً فراهم نمودن زمینه فعالیت بانوان در این زمینه از نظر اقتصادی سرمایه‏گذاری مضاعفی را می‏طلبد.
به ویژه در جامع اسلامی که بایستی تقویت فرهنگ دینی و حفظ موازین اسلامی مدنظر مسئولین مربوطه باشد.
در عرصه دانش و پژوهش هم باید اقدامات جدی صورت بگیرد. قشر پژوهشگر و فرهیخته بانوان شاهد تبعیض‏ها و نابرابری‏هایی در ارائه خدمات مراکز علمی ـ پژوهشی و کتابخانه‏ ها هستند. وجود این محدودیت‏ها که نوعاً توجیه منطقی و یا شرعی ندارد جامعه فرهنگی زنان را به عقب‏نشینی از صحنه پژوهش و تحقیق سوق می‏دهد، در حالی که اگر دست اندرکاران و مسئولان مراکز علمی و فرهنگی نگرشی مثبت به حضور زنان در این عرصه داشته باشند، با چنین مشکلی روبرو نخواهیم بود.

راهکارهای توسعه حجاب

در فرهنگ اسلام، محور اصلاحات فرهنگ سازی است. لذا با فعالیت‏های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی می‏توان فضای اجتماعی جامعه را به سمتی هدایت کرد که افراد به صورت طبیعی و خودجوش به رعایت عفاف و حجاب رغبت نمایند.
راهکارهای بنیادینی که می‏توانند در توسعه حجاب نقش جدی ایفا نمایند بدین قرار است:

۱. احیای فرهنگ اسلامی

پیاده کردن آموزه‏های دینی و عینی نمودن دستور العمل‏های شریعت، وظیفه آحاد جامعه است. اما در این میان سازمان فرهنگی حکومت دینی، وظیفه‏ای مضاعف به دوش می‏کشند و باید خط مشی کلی جامعه را بر اجتناب از رذایل اخلاقی، ترغیب جوانان به ازدواج بنا نهند.
عدم اهتمام به تقویت باورهای دینی و ارزش‏های اخلاقی سبب می‏شود نسل جوان نسبت به ارزش‏ها بیگانه گشته و نسبت به اعتقادات دینی خود احساس حقارت نماید و بن‏بست فکری در این باب خودباختگی به فرهنگ غرب را در پی دارد.
احیای ارزش‏های اصیل اسلامی و فراخوانی زن مسلمان به تعقل و دریافتن ارزش‏ها و آفریدن روح تعبد و تعهد نسبت به این‏ها نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

۲. اصلاح نگرش‏های فرهنگی در سیاست گزاران و برنامه ‏ریزان

تحلیل صحیح، برنامه‏ریزی و سیاست‏گذاری درست آن‏گاه میسر می‏شود که از جزئی‏نگری پرهیز شود. گاهی برنامه‏ریزان به جای آسیب‏شناسی و پرداختن به معضلات اساسی جامعه، به اتخاذ برنامه‏های موقتی رو می‏آورند.
این شیوه، آسیب‏های جدی بر جامعه تحمیل می‏کند.
آگاهی مجریان و توجه آنان به معضلات اخلاقی جامعه، اختصاص اعتبار مناسب و سوق دادن جامعه به سمت اصلاحات می‏تواند گام مؤثری در رفع مشکلات فرهنگی جامعه باشد.

۳. اصلاح عملکرد رسانه‏ها

گاهی برنامه‏ های تبلیغی و فرهنگی، زمینه تحقیر زنان و تضعیف موقعیت آنان را فراهم نموده است. از این رو مناسب است با اجتناب از عرضه برنامه‏ هایی که زنان را به سوی جلوه‏ گری سوق می‏دهد زمینه تعالی آن‏ها را فراهم سازند.
رعایت متانت و حفظ پوشش که ضامن مصونیت اخلاقی و روانی زن به هنگام حضور در عرصه‏ های اجتماعی است، گاه در میان هنرپیشگان مورد بی‏مهری قرار گرفته و حجاب سنتی و اصیل تحقیر شده است.
نهادهای فرهنگی باید بیش از پیش به تربیت هنرمندان و هنرپیشگان متعهد به مبانی اعتقادی بپردازند تا حفظ ارزش‏های دینی نه به عنوان تحمیل قانونی، بلکه به عنوان باورهای قلبی و تمایلاتی خودجوش متجلی شود.

۴. اصلاح نظام الگوسازی

انسان پیوسته در این اندیشه است ارزش‏هایی را که باور دارد در چهره‏ای مجسم بنگرد. مسأله الگو در اخلاق اسلامی و روان‏شناسی نیز جایگاه مهمی دارد. از این رو، قرآن کریم زنانی شایسته چون آسیه همسر فرعون و حضرت مریم(س) را معرفی و از آنان تجلیل نموده است.
یکی از تأسف‏های جدی عصر حاضر این است که زن مسلمان به طور بایسته با چهره‏های بلند تاریخ اسلام آشنا نیست.

۵. به‏کارگیری روش‏های صحیح برای گسترش حجاب

طی کردن مسیر اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط می‏تواند فضای رغبت و میل به رعایت حجاب را فراهم نماید. اگر شهرسازی و معماری به ویژه در مراکز آموزشی دخترانه به گونه‏ای باشد که تا حدودی آزادی عمل را برای آنان فراهم نماید و نیز شرایط و مقتضیات فرهنگی، روحی و سنی افراد لحاظ شود و نیز به نوع کار و خصوصیات اقلیمی و منطقه‏ای توجه شود.
و در نهایت به حس تنوع‏طلبی و مدگرایی جوانان توجه شود و متناسب با فرهنگ دینی و آداب محلی و منطقه‏ای آنان، الگوهای پوششی ارائه شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا