شهادت آیت اللّه آقا زاده در راه مبارزه با بی حجابی

شهادت آيت اللّه آقا زاده در راه مبارزه با بی حجابی

شهادت آیت اللّه آقا زاده در راه مبارزه با بی حجابی

شهید آیت اللّه میرزا محمد خراسانی مشهور به آقا زاده فرزند آخوند آیت الله شیخ کاظم خراسانی صاحب کتاب کفایه الاصول است، وی در نیمه شعبان ۱۲۹۴ ه‍ق در نجف اشرف به دنیا آمد، و پس از رشد علمی و دریافت درجه اجتهاد، در سال ۱۳۲۵ ه‍ق (یک سال بعد از رویداد مشروطیت) به مشهد هجرت نمود، و در آنجا سکونت نموده علاوه بر تدریس و تربیت شاگرد، در امور سیاسی دخالت میکرد، و تا سر حد جهاد و تبعید و زندان، با هر گونه فساد مبارزه مینمود.

هنگامیکه رضاخان کشف حجاب اجباری را به اجرا گذاشت، مرحوم آیه اللّه آقا زاده همراه علمای دیگر، اعتراض شدید خود را اعلام نمود.

علمای برجسته مشهد مانند: آیت اللّه العظمی حاج آقا حسین قمی، آیت اللّه حاج شیخ محمد آقا زاده، آیت اللّه شیخ هاشم قزوینی، آیت اللّه سید عبداللّه شیرازی، آیت اللّه سید علی اکبر خویی، آیت اللّه شیخ غلامحسین قزوینی، آیت اللّه سید علی سیستانی و… در بیت آیت اللّه العظمی سید یونس اردبیلی (ره) اجتماع کردند و اعتراض خود را طی تلگرافی به رضاخان، ابلاغ نمودند، این تلگراف، با امضای ۳۱ نفر از علمای برجسته مشهد، مزیّن شده بود.

پس از کشتار فجیع مسجد گوهر شاد به دست مزدوران رضاخانی، چون رژیم پهلوی احتمال قیام عمومی را میداد، همه علمای مبارز را دستگیر کرده و از مشهد تبعید نمود.

از جمله تبعیدشدگان به تهران سه نفر از مراجع برجسته بودند که عبارتند از: آیت الله حاج آقا حسین قمی، آیت اللّه سیدیونس اردبیلی و آیت الله شیخ محمد آقا زاده.

مرحوم آیت اللّه آقازاده وقتی به تهران رسید، به دستور رضاخان خلع لباس شد، و در دوره سرپاس مختاری (رئیس شهربانی وقت) با تزریق آمپول هوا به دست دکتر احمدی به شهادت رسید، و در روز ۳۱ ذیقعده سال ۱۳۵۶ در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم علیه السلام به خاک سپرده شد.

آری او در حالیکه بیش از ۶۲ بهار از عمر پر بار و شریفش نگذشته بود، به خاطر مبارزه با کشف حجاب، جان خود را فدا کرد تا امّت اسلام بیدار گردند، و دستور حجاب را پاس دارند، و در برابر بی حجابی، مقاومت نموده و حریم حجاب وعفاف را از گزند دشمنان و غرب زدگان، و مزدوران استعمار حفظ نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا