علل بی حجابی

علل بی حجابی

اساساً علت بی‌حجابی افراد جامعه با توجه به بالابود فرهنگ ما بالأخص با بالا رفتن سطح علم و دانش در جامعه چیست؟
عوامل متعددی می‌تواند منجر به این پدیده غیراخلاقی گردد که در اینجا به‌اختصار ما آن‌ها را به دو گروه عوامل درونی و بیرونی تقسیم می‌نماییم و در مورد هریک به‌اختصار توضیح می‌دهیم. 
یکی از عوامل مهم در بی‌حجابی افراد جامعه عدم معرفت دینی است چه اینکه بدحجابی تعبیر کنیم بهتر است از اصطلاح بی‌حجابی. از این جهت که علی رغم آنچه ادعا می‌شود سطح علم و دانش در جامعه بالا رفته، باید اذعان کرد که آنچه به‌عنوان علم نمود پیدا کرده یک سری دانش‌ها و اطلاعاتی است که هیچ گاه جای معرفت دینی را نمی‌گیرد و علم نمایی بیش نیست و حتی در همین جامعه دینی ما که حداقل یک ربع قرن بعد از انقلاب تبلیغ شده است هنوز عده‌ای از محرمات و محرم نامحرم‌ها را به‌درستی نمی‌دانند و برخی از امور را که جزء محرمات است همچون دست دادن با برخی از اقوام نامحرم، حضور عاری از حجاب در محافل یکدیگر و … بر آن‌ها مکشوف و معلوم نیست و حتی برخی توصیه‌ها و تذکرها را در این خصوص فقط امر حکومتی می‌دانند و از این که بی‌حجابی و بدحجابی یک حرام الهی است بی‌خبرند. یکی از عوامل دیگر را می‌توان در برخی افراد جستجو کرد، عده‌ای از افراد بااینکه می‌دانند برخی از حضورها و نمایش‌ها خود در محضر دیگران حرام است اما غفلت نموده و سهل انگاری می‌کنند و گهگاه دیده می‌شود که با وضعی نامناسب در مجامع و محافل حضور پیدا می‌کنند که البته این خود به عوامل دیگری همچون خلأهای درونی افراد برمی گردد. کمبودهای عاطفی در خردسالی و حتی بزرگ‌سالی، هویت و شخصیت انسان را به‌شدت کاهش می‌دهد آنگاه نبود ایمان و اعتقاد کافی و کمبودهای عاطفی و درونی که تحت عوامل مختلف گریبان گیر یک زن شود، سعی می‌کند برای جبران آن خلأ به شیوه‌های گوناگونی از جمله توجه دیگران به خود و نمایاندن خود به دیگران روی می‌آورد. عامل دیگری که می‌تواند درافزایش بدحجابی مؤثر باشد بعد روانی زن‌هاست که اساساً سعی در زینت و زیور و آراستگی دارند و این توجه به خود در پیرایش و آرایش هنگامی که مانعی همچون ایمان و اعتقاد نباشد یا ضعیف باشد نتیجه‌اش آن می‌شود که با چهره‌های جذاب و جلب کننده در محافل و اجتماع ظاهر گردند تا آن تمایل درونی خویش را ارضاء نمایند.

از جمله عوامل گسترش این پدیده ضد اخلاقی از تلاش مستمر، آگاهانه و روزافزون استعمار در زدودن پوشش اسلامی نباید غافل بود. یکی از عوامل مهم جلوگیری از فساد و شیوع آن در سطح جامعه از بین بردن مظاهر شهوت، لذت رانی و محرک شهوت است. استعمارگران خارجی و ایادی داخلی آن‌ها برای اینکه بتوانند در جوامع اسلامی با گسترش فساد جوانان و زنان و مردان به کام‌جویی و هوسرانی مشغول کنند، تمام تلاش خود را برای کشاندن زنان نیمه عریان و بزک کرده و آرایش‌های غلیظ و دلربا انجام می‌دهند و حتی برداشته شدن هر چادر از سر زن ایرانی و مسلمان را یک سنگر مهم در راستای اهداف شوم خود می‌دانند. حجاب یک اصل اجتماعی است و مصونیتی برای زنان از دست اهریمنان است و استعمار در جهت زدودن این دژ مستحکم از هیچ کوششی فروگذار نکرده و بلکه بودجه‌های سرسام آوری را که از طرق مختلف هزینه می‌شود صرف این راه می‌کند. مسئله کشف حجاب در دوره رضاخان نمونه‌ی این تلاش‌هاست.

دگرگونی ارزش‌ها عامل دیگری در راستای ترویج بی‌حجابی و بدحجابی است کوشش پی گیر استعمار و ایادی فرنگی مآبش سعی در نمایش چهره‌ای خشن، بی‌سواد، کهنه پرست از یک زن محجبه دارد. آنان برای اینکه بتوانند ارزش یک زن محجبه را در اسلام فروریزند و حجاب که نشانه اقتدار شخصیت یک زن مسلمان است را بریزند از راه‌های گوناگون به هجو و تمسخر چنین شخصیتی می‌پردازند و آنگاه که موفق شوند یک ارزش را به ضد ارزش تبدیل کنند و آن را به مردم القا نمایند به آرزوی خود در فتح یک سنگر مهم دست یافته‌اند. 
بدیهی است که چنانچه بیرون بودن موی سر، خودآرایی و بزک کردن در ملأ عام یک ارزش شود زنان و دختران نیز به همان گونه‌ای رفتار می‌کنند که بدان ارزش یابند.
آخرین عامل را در ترویج بی‌حجابی از الگوهای نامناسب در اجتماع می‌توان یاد کرد. مسئله الگو در اخلاق اسلامی و روانشناسی جایگاه مهمی دارد. از این رو بدخواهان پوشش و حجاب از هر تلاشی در راستای معرفی زن شایسته و الگو با ظاهری عاری از پوشش اسلامی دریغ نمی‌کنند و این نیز کمک مؤثر در راستای ترویج بی‌حجابی است. برای تحقیق بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید:
۱- رساله حجابیه، رسول جعفریان
۲- مسأله حجاب، شهید مرتضی مطهری
۳- حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، فتحیه فتاحی زاده
۴- فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حداد عادل
۵- زن از نظر اسلام، فرید مصطفوی الخمینی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا