خداوند در آیه ۳۰ سوره ملک می فرماید: ” « قل أرأیتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماء معین »” به حسب ظاهر آیه برمیگردد به حالت یک امر طبیعی. قبل از توضیح درباره این آیه لازم به ذکر است که هرچه در عالم طبیعت هست اینچنین نیست که لازمه ضروری باشد که باید باشد و تخلفش محال است، بلکه زمام همه امور به دست خداوند است و خداوند است که هرچه بخواهد باشد هست و اگر بخواهد نباشد نیست یا حتی اگر نخواهد باشد دیگر نیست. از این جهت است که انسان باید همه آنچه را که در عالم هست نعمتهایی بداند که دست لطف پروردگار به او داده است، یعنی از ورای همه اسباب و مسببات، باز باید دست لطف و عنایت او را ببیند. او اگر نخواهد، تمام این نظامها بهم میخورد. مثلا اگر انسان به ظاهر و اسباب ظاهر نگاه کند، باران یک سلسله علل و اسباب دارد که آمدنش تابع آن است، خورشیدی است، بر دریاها میتابد، آب دریاها بخار میشود، این بخارها بالا میرود، ابر به وجود میآید، در اثر تغییر جو و حرارت باد به وجود میآید، ابر حرکت میکند، در یک جاهایی بالاخره به صورت قطرات باران پایین میآید. این دیگر لازمه نظام جبری عالم است، غیر از این شکل دیگری اساسا تصور ندارد. ولی اینطور نیست، سررشته همه این علتها و اسبابها در یک جا متمرکز است، در آنی اگر بخواهد، همه چیز تغییر ماهیت میدهد:
جمله ذرات زمین و آسمان *** لشکر حقاند گاه امتحان
آب را دیدی که در طوفان چه کرد *** باد را دیدی که با عادان چه کرد
چه کسی اساسا از راز نهایی عالم آگاه است؟ آنچه که ما میبینیم، اموری سطحی است. سررشته همه اینها در دست خداست. اگر چشمهای میبینید، چاهی میبینید، آب زلالی میبینید، آب جاریای میبینید (ما معین یعنی آب جاری) همه اینها را لطف خدا بدانید، اگر خدا نخواهد و اگر خدا خلافش را بخواهد چشمههای عالم خشک میشود. اگر خشک بشود، آن که بخواهد برای شما باز آب جاری بیاورد کیست؟
در بعضی از روایات به تعبیر این آیه توجه شده است، که مقصود از آن چشمه، تنها این چشمه ظاهری نیست، چشمه معنوی هم هست، درواقع کانه اشاره است به خود حضرت رسول و ادامه وجود ایشان به وسیله اوصیاشان، یعنی قدر این سرچشمه آب جاری و قدر این آب زلال را بدانید. اگر خدا بخواهد این سرچشمه را خشک کند و بگیرد، آن وقت کیست که برای شما آبی از نو جاری کند؟ آیا دیگر پیغمبری برای شما خواهد بود، هادی و اهنمایی برای شما خواهد بود؟ امامی برای شما خواهد بود؟ در احادیث آمده که اشاره به غیبت امام زمان است. بگو اگر این آب پنهان شود ( چون آب اگر قاعر بشود معدوم که نشده، میرود در قعر زمین و مخفی میشود )، بگو اگر این آب که آب هدایت و راهنمایی است و به وسیله مقام امامت در میان شما جاری میشود از شما مخفی و پنهان بشود، کیست که باز آب جاری را به شما برگرداند غیر از ذات اقدس باریتعالی؟