معنی عصمت و رابطه آن با عبادت

معنی عصمت و رابطه آن با عبادت

شنیده‏اید که پیغمبران و ائمه معصومند. از شما می‏پرسند اینکه پیغمبران‏ یا ائمه معصومند یعنی چه؟ میگوئید اینها هرگز گناه نمی‏کنند. درست است‏ معنایش همین است، ولی بعد از شما می‏پرسند چرا گناه نمی‏کنند؟ این چرا را دو جور ممکن است جواب بدهید، یکی اینکه پیغمبران و ائمه از آن جهت‏ معصومند و گناه نمی‏کنند که خداوند به قهر و قصد مانع گناه کردنشان است، یعنی هر وقت می‏خواهند گناه بکنند خداوند مانع می‏شود و جلویشان را می‏گیرد. اگر معنی عصمت این باشد، فضیلت و کمالی نیست.
بنده و شما هم اگر اینجور باشد که هر وقت بخواهیم معصیت بکنیم یک قوه‏ای از خارج جلوی ما را بگیرد، مانع و مزاحم بشود و حائل میان ما و گناه گردد، قهرا معصیت‏ نمی‏کنیم. پس آنها چه فضیلتی بر ما دارند؟! در چنین صورتی فرقشان با ما فقط این خواهد بود که آنها بندگانی هستند که خدا نسبت به آنان تبعیض‏ قائل شده است، وقتی که آنها می‏خواهند معصیت بکنند جلویشان را می‏گیرد، ولی ما که می‏خواهیم معصیت بکنیم، جلوی ما را نمی‏گیرد.
نه، اشتباه است. اینکه آنها معصومند به این معنی نیست که آنها می‏خواهند معصیت بکنند ولی خدا مانع می‏شود! پس قضیه چیست؟

معنی عصمت، آن نهایت درجه ایمان است. ایمان به هر اندازه که زیادتر باشد خدا بیشتر بیاد انسان است.
مثلا فرد بی ایمان اساسا یک روز تمام‏ می‏گذرد، یک هفته می‏گذرد یک ماه می‏گذرد، اصلا چیزی که بیادش نمی‏افتد، خداست. این شخص، غافل مطلق است.
بعضی از افراد اینجور هستند که گاهی‏ از اوقات بیاد خدا می‏افتند، فکر می‏کنند که ما خدائی داریم، این خدا بالای سر ماست، خدا می‏بیند، ولی همین یک لحظه خدا در ذهنش می‏آید، بعد دومرتبه فراموش می‏کند، گوئی اساسا خدائی نیست. ولی بعضی از افراد که ایمانشان بیشتر است، گاهی در حال غفلتند و گاهی در حال حضور. وقتی‏ که در حال غفلتند، معصیت از آنها صادر می‏شود، اما وقتی که در حال حضور هستند قهرا معصیت از آنها صادر نمی‏شود. چون در حالی که توجه بخدا دارند امکان ندارد معصیت کنند «لا یزنی الزانی و هو مؤمن» در حالی که‏ ایمان واقعا در روح انسان هست و حضور دارد، انسان معصیت نمی‏کند. حال‏ اگر ایمان انسان به حد کمال رسید، بطوری که انسان دائم الحضور شد یعنی‏ همیشه خدا در دل او حاضر بود، اصلا غفلت به او دست نمی‏دهد، هر کاری را که می‏کند در عین حال بیاد خداست.

قرآن می‏گوید: «رجال لا تلهیهم تجارش و لا بیع عن ذکر الله» (نور/۳۷) مردانی که معامله، خرید و فروش، تجارت، آنها را از یاد خدا هرگز باز نمی‏دارد. نمی‏گوید مردانی که تجارت نمی‏کنند. اسلام نیامده است که به مردم بگوید معامله نکنید، تجارت نکنید، بر عکس تشویق کرده است که کار کنید، کسب کنید، معامله کنید، تجارت‏ کنید. می‏فرماید مردانی که خرید و فروش می‏کنند، تجارت می‏کنند، کسب‏ می‏کنند، مشاغل زندگی دارند ولی در حالی که همه اینها را دارند، آنی، هم از خدا غافل نیستند، پشت ترازوی عطاری و بقالی خودش است و دائما هم مشغول حرف زدن و مکالمه و جنس تحویل دادن و پول گرفتن است، اما چیزی را که هرگز فراموش نمی‏کند خداست، خدا همیشه در ذهنش هست.
اگر کسی دائم الحضور باشد، همیشه خدا در نظرش باشد، طبعا هیچوقت گناه‏ نمی‏کند. البته ما یک چنین دائم الحضوری غیر از معصومین (ع) نداریم، معصومین یعنی کسانی که هیچوقت فراموش نمی‏کنند که خدائی دارند.
مثالی برایتان عرض کنم: آیا هیچ برای شما اتفاق افتاده است که‏ دستتان را در آتش ببرید یا بروید در آتش؟ حالا اگر تشخیص ندهید مسئله‏ دیگری است. در تمام عمر یک بار هم اتفاق نمی‏افتد که ما و شما اراده‏ بکنیم که خودمان را توی آتش بیندازیم مگر وقتی که بخواهیم خود کشی بکنیم‏.

چرا؟ برای اینکه علم مایه سوزندگی آتش، علم ما به اینکه اگر توی‏ آتش بیفتیم قطعا خواهیم مرد، یک علم قطعی یقینی است و تا آتش را می‏بینیم، آن علم در ذهن ما حاضر می‏شود و لحظه‏ای غفلت نمی‏کنیم. لهذا ما از اینکه خودمان را در آتش بیندازیم، معصومیم، یعنی آن علم و یقین و ایمانی که ما به سوزندگی آتش داریم همیشه جلوی ما را از اینکه خودمان را توی آتش بیندازیم می‏گیرد.
اولیاء حق به همان اندازه که ما به سوزندگی آتش ایمان داریم، به‏ سوزندگی گناه ایمان دارند و لهذا آنها معصومند.

حالا که این مطلب معلوم شد که معنی معصوم چیست، مقصود از این جمله که‏ عبادت جزء برنامه تربیتی اسلام است روشن می‏شود. عبادت برای اینست که‏ انسان زود به زود بیاد خدا بیفتد و هر چه که انسان بیشتر به یاد خدا باشد، بیشتر پایبند به اخلاق و عدالت و حقوق می‏شود و این یک حساب بسیار بسیار روشنی است.
* * *
منبع :
آزادی معنوی، صفحه ۱۴۳-۱۴۱
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه نگاه کنید به:
*((فلسفه تربیتی عبادات در اسلام))
*((ایمان، پشتوانه اخلاق و عدالت))

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا