من ((سس )) هستم !

من ((سس )) هستم !

پزشکان سنتی ایران سرطان و جنون را با من معالجه می کردند و در تحت شرایطی نتیجه می گرفتند.
تشمع کبدی را هم می توان بامن معالجه کرد.
اسم من ((سس )) بر وزن مس است . دارای انواع و اقسام کوچک و بزرگ سبز و قرمز می باشم ، به نوع قرمز کوچک من در کتب قدیم – ((افتیمون )) و ((دواء الجنون )) و به انواع دیگر من – کشوت – کشوث – کثوت – اجمول – حامول و پیچ شبدر می گفتند و با شرایط اختصاصی القاب دیگری دارم که در این سطور به آن اشاره خواهد شد.
من همان گیاه انگلی هستم که در باغچه ها و مزارع حتی کوه ها و بیابانها مانند نخ و ریسمان به دور بوته های گل و گیاه و خار پیچیده و آنها را پژمرده و زرد کرده و شیره جان آنها را می کشم . شما مرا آفت باغچه و مزارع می دانید ولی من دوست شما بوده ، و سخت ترین امراض شما را که مهمترین آنها سرطان است درمان کرده ام . در سالهای اخیر عده ای با مطالعه ی کتب قدیمی ، به خاصیت ضد سرطانی من پی برده و بدون توجه به شرایط اختصاصی و اتفاقی ، خود را کاشف داروی ضد سرطان معرفی کرده و جار و جنجال به راه انداخته و پس از ناکامی سکوت کرده اند. غافل از اینکه من دارای دو نوع خاصیت هستم . یکی خاصیت دایمی و ذاتی و دیگری خاصیت اکتسابی و اتفاقی . منافع ذاتی من لینت مزاج زیاد شدن ادرار و عرق و بالاخره خارج کردن سموم داخلی و اخلاط است ، ولی خواص اتفاقی من که در حقیقت اکتسابی است هرگز ثابتی نبوده ، و متغیر است و بستگی به گیاه دارد که من به دور آن تنیده و با قلابهای مکنده ی خود عوامل مفید و درمانی آنها را مکیده و بر منافع خود افزوده ام . مثلا وقتی که من به دور انواع پونه و آویشن می پیچم ((سس صعتری )) لقب گرفته ، برای قلب مخصوصا رماتیسم قلبی و امراض رماتیسمی مفید می شوم . و چنانچه به دور گیاه سنبل الطیب پیچیده شوم ، اثر من در آرامش قلب به مراتب از جوهر سنبل الطیب هم زیادتر می شود و به همین دلایل است که خواص من اتفاقی است و بستگی به شانس و اقبال بیمار دارد و اگر یک کمیسیون تحقیق مرا در روی گیاهان دارویی مختلف امتحان کند وبا چشم باز در معالجه امراض به کار برد موضوعات اتفاقی به صورت حقیقت در می آید.
من دارای عوامل مسهلی – صمغی – مازویی بوده و خاکستر من دارای فسفر و پتاسیم زیاد است . من بادشکن – مسهل – سودا و صفرا و بلغم هستم . جهت امراض دماغی و عصبانی – صرع – مالیخولیا – مانیا – وسواس – کابوس – فلج – لقوه و بی حسی اعضا مفید می باشم – نوع صعتری من که به دور آویشن تنیده باشد، با گل بنفشه برای امراض فوق مفیدتر است .
وقتی به دور کاسنی بیابانی پیچیده شوم ، بهترین دوست کبد بوده ، تشمع کبدی را از پیشرفت جلوگیری می کنم و چنانچه به دور گیاهان سمی پیچم ، مسموم کننده خواهم بوده ، اگر به دور هندوانه ابوجهل بپیچم بیمار قندی را که منشا عصبی داشته باشد، معالجه می کنم . قسمت مورد استفاده من تارهای نخی و بذر من می باشد. من چنانچه گفتم به مزاج لینت می دهم و چنانچه با فلفل و ادویه مصرف شوم ، حالت اسهالی من سریعتر می شود. برای پیران مناسب بوده نفخ معده را زایل می کنم و جهت درمان امراض سودایی نظیر ندارم . من جهت تب های کهنه – یرقان – تقویت معده و جگر سودمند می باشم ، و برای تنگ نفس – دیفتری و دل درد به کار می روم ، و با سکنجبین ، عروق و طحال را باز می کنم و فضولات متعفن را بیرون می کنم . مطبوخ من برای باز کردن سده معده مفید می باشد.
انواع کوهی و بیابانی که به دور صدها گیاه طبی پیچیده می شود گاه گاهی فوایدی معجزه آسا دارند که اثر آن با فرآورده ای که از یک منطقه ی دیگر با گیاهان دیگر بدست آمده است متفاوت است و به همین جهت است که استفاده از من بایستی تحت نظر یک هیئت علمی و تحقیقاتی باشد. مقدار خوراک من مرا شیخ الرئیس ابوعلی سینا تا چهار مثقال نوشته ، ولی اکثر حکمای قدیم تا سه مثقال می دانند و نیز دستور داده اند که مرا نباید زیاد جوشانده و حرارت داد و بذر مرا نیز نباید کوبید.
برای معالجه سرطان توجه بافتیمون صعتری بوده است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا