نماز از منظر روایات (۱۱)

نماز از منظر روایات (11)

التجا به نماز در سختیها

پیامبر (ص ) :اذا حزنه امر فزع الی الصلاه
شیوه رسول خدا (ص ) چنان بود که چنانچه مشکلی برای او پیش می آمد، به نماز پناه می برد و از آن استعانت می جست .
( تفسیر درالمنثور، ج ۱، ص ۶۷ )

جبران ناراحتی با نماز

ابوعبدالله (ع ) :کان علی – علیه السلام – اذا هاله شی ء، فزع الی الصلاه ، ثم تلی هذه الآیه “واستعینوا بالصبر و الصلاه ”
هنگامی که برای امیرالمؤمنین (ع ) مشکلی پیش می آمد، به نماز پناه می برد(ناراحتی خود را به طریق نماز جبران می کرد) و آیه “واستعینوا بالصبر و الصلاه “را تلاوت می نمود.
( وسائل الشیعه ، ج ۵، ص ۲۶۳ )

استقبال خدا از نمازگزار

امام باقر (ع ) :اذا استقبل المصلی القبله استقبل الرحمن بوجهه
آنگاه که نمازگزار رو به قبله نماید، خداوند رحمان به صورتش رو می آورد.
( اصول وافی ، ج ۲، ص ۵۸ )

عبور از صراط

پیامبر (ص ) :الصلاه جواز علی الصراط
نماز جواز عبور ازصراط است .
( بحار الانوار، ج ,۹۸ ص ۱۶۸ )

اثر کار نیک برای میت

امام صادق (ع ) :یدخل علی المیت فی قبره الصلاه و الصوم و الحج و الصدقه و البر و الدعاء،و یکتب اجره للذی یفعله و للمیت
نماز و روزه و صدقه و نیکی و دعا برای میت در قبر او داخل می شود، واجر و پاداش این امور برای میت و آن کسی که آن را انجام می دهد، نوشته می شود.
( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۶۲ )

نماز پاسدار انسان

امام علی (ع ) :و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات
و از اینجاست که خداوند با نمازها و زکاتها و سختکوشی درنماز، از بندگان با ایمانش پاسداری می کند.
( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص ۷۹۸ )

حایل آتش دوزخ

پیامبر (ص ) :و تکون صلاه العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار
نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش ، لباس برای بدن وی ، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است .
( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۱ )

شفیع نمازگزار

پیامبر (ص ) :الصلاه شفیع بینه و بین ملک الموت
نمازشفیع نمازگزار در نزد ملک الموت است .
( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۲ )

نماز محبوب پارسایان

امام علی (ع ) : ، و الحج جهاد کل ضعیف ، و لکل شی ء زکاه و زکاه البدن الصیام ، و جهاد المرأه حسن التبعل
نمازوسیله تقرب و نزدیک شدن هر پارسایی به خداست ، و حج ، جهاد افرادناتوان است .هر چیزی زکات دارد و زکات و پاک کردن بدن ، روزه گرفتن است . جهاد زن هم خوب شوهرداری کردن می باشد.
( نهج البلاغه ، فیض الاسلام ، ص ۱۱۵۲ )

اجر نماز

پیامبر (ص ) :الصلاه … مفتاحا للجنه و مهورا لحورالعین و ثمناللجنه
نماز موجب فتح و گشایش ابواب جنت برای او می باشد و مهریه حورالعین وثمن و بهای بهشت است .
( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۱ )

حق نماز را چه کسانی می شناسند؟

امام علی (ع ) :و قد عرف حقها (الصلوه )رجال من المؤمنین الذین لا تشغلهم عنها زینه متاع ،و لا قره عین من ولد و لا مال ،یقول الله سبحانه : “رجال لا تلهیهم تجاره ولا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاه وایتاء الزکوه ”
حق نماز را مؤمنین شناخته اند که نه زینت های دنیا، نه نور چشمی هااز فرزند ونه مال ، آنان را از عبادت پروردگارشان باز نمی دارد، زیرا که خداوندسبحان می گوید: “مردانی هستند که تجارت و داد و ستد آنان را از یاد خدا وبرپاداشتن نماز و پرداخت زکات باز نمی دارد”.
( نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۹ )

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید