چهل روایت رضوی

چهل روایت رضوی

حسن بن جهم گوید: از امام رضا (ع) شنیدم که می فرمود:

۱-  دوست هر کس عقل اوست و دشمن او جهل اوست.

۲- امام رضا (ع) فرمود: به خدا خوش گمان باش، زیرا خدای غزوجل می فرماید: من به گمان بنده مومن خود همراهم اگر خوبست خوب پیش آید و اگر بد است بد پیش آید.

۳- امام رضا (ع) فرمود: از نشانه های فهم در دین بردباری، دانش و خاموشی است. به راتس خاموشی دریست از درهای حکمت به راستی خاموشی دوستی آورد بر این است که دلیل هر خوبی است.

۴- از امام رضا (ع)  که امام صادق (ع) فرمود: صله رحم کن ولو به یک جرعه آب باشد و بهتر چیزیکه با آن صله رحم شود جلوگیری از آزار اوست. صله رحم مرگ را پس اندازد و دوستی خانواده همراه آورد.

۵- از امام رضا (ع) نقل کرده اند که: نهان داشتن کردار نیک برابر هفتاد حسنه است و آنکه بدکرداری را فاش سازد مخذول باشد و آنکه کردار بد را نهان سازد آمرزیده است.

۶- از امام رضا (ع) که به یاران خود می فرمود: بچسبید به اسلحه پیغمبران به او عرض شد که سلاح پیغمبران چیست ؟ فرمود: دعا است.

۷-  امام رضا (ع) فرمود:: یک دعای بنده در نهانی برابر است با هفتاد دعای آشکار.

۸- از یاسر نقل شده است که امام رضا (ع) فرمود: مثل استغفار چون برگی است بر درختی که بجنبد و پیاپی فرو ریزد و آنکه از گناهش آمرزش جوید و باز گناه کند چون مسخره کننده پروردگار خود باشد.

۹- امام رضا (ع) فرمود: هفت چیز بدون هفت چیز مسخره است هر که به زبان استغفار کند و در دل پشیمان نباشد و هر که از خدا توفیق بطلبد ولی تلاش نکند، هر کس از خداوند بهشت درخواست کد اما در سختیها شکیبا نباشد و هر که از آتش جهنم به خدا پناه ببرد و خواسته های دنیایی را ترک نکند و هر کس مرگ را یاد کند اما آماده مرگ نشود و هر کس به یاد خدا باشد ولی مشتقال دیدار او نباشد. پس این افراد در حقیقت خود را مسخره کرده اند.

۱۰-  امام رضا (ع) امام رضا (ع) نقل کرده اند که امیر المومنین فرمود. باید در دلت احساس نیاز به مردم و بی نیازی هر دو باشند. اظهار نیاز به ایشان در سخن نرم و خوشرویی و بی نیازی از ایشان حفظ آبرو و بقای عزت و شرف می باشد.

۱۱-    مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند.

۱۲-    نظافت از اخلاق پیامبران است.

۱۳-    خاموشی از درهای حکمت است. سکوت محبت انگیز و راهنمای هر خیر است.

۱۴-    امام رضا (ع) فرمود: محبت با مردم نصف عقل است.

۱۵-    از امام رضا (ع) پرسیدند حد توکل چیست؟ فرمود اینکه از احدی جز خدا نترسی.

۱۶-از امام رضا (ع) پرسیدند بهترین بندگان کیانند؟ فرمود: آنها که چون کار نیک کنند شاد شوند و چون کار بد کنند آمرزش خواهند. چون نعمتشان دهند شکر گویند چون گرفتار شوند صبر کنند و چون خشم گیرند در گذرند.

۱۷-  امام رضا (ع) فرمود: از نشانه های فقه حلم و علم است. خاموشی دری از درهای حکمت است. سکوت محبت انگیز و راهنمای هر چیز است.

۱۸-    امام رضا (ع) فرمود: ایمان چهار پایه دارد. توکل به خدا، رضا به قضای خدا، تسلیم در برابر فرمان او و واگذرادن کارها به او.

۱۹-    امام رضا (ع) فرمود: آن که در تلاش کسب روزی رود تا خانواده اش را اداره کند اجرش از مجاهد در راه خدا بیشتر است.

۲۰-    حضرت امام رضا (ع) کمک به ناتوان از صدقه بهتر است.

۲۱-    حضرت رضا : بندگی به نماز و روزه زیاد نیست همانا عبادت منحصر به تفکر در امر خداست.

۲۲-  حضرت رضا (ع) از پدرش و از رسول خدا حدیث کرده است که فرمود: هرگز با سه کس در کارهایت مشورت نکن. ۱- با شخص ترسو و جبون مشورت نکن که به واسطه ترس و بی جرئتی راه را بر تو تنگ می کند و نمی گذارد به آن کار اقدام کنی. ۲- با شخص بخیل هم مشورت نکن زیرا به خاطر بخل کوتاهی می کند که ترا کمک و راهنمایی کند. ۳- با شخص حریص هم مشورت نکن زیرا به خاطر حرص ترا از راه اعتدال خارج می کند.

۲۳-  حضرت امام رضا (ع) از پدرانش حدیث کرده اند که فرمود: از حقوقی که میزبان دارد آن است که هنگام رفتن او تا درب خانه او را مشایعت کند.

۲۴-  امام رضا (ع) از پیامبر حدیث فرموده است که علم و دانش خزینه هایی دارد و کلید این خزائین سئوال و پرسش است پس سئوال کنید.

۲۵-  حضرت رضا می فرماید: از پیامبر پرسیدند که ممکن است مومن ترسو باشد؟ فرمود بلی. گفته شد ممکن است مؤمن بخیل باشد فرمود: بلی، گفته شد ممکن است مؤمن کذاب و دروغگو باشد: فرمود نه.

۲۶-امام رضا (ع) از پیامبر حدیث کرده است که فرمود: در رآس عقل بعد از ایمان به خدا، دوستی با مردم و نیکی کردن به نیکوکار و بدکار است.

۲۷-    امام رضا (ع) می فرماید: تجاوز و تعدی بر بندگان خدا توشه بدی از برای آخرت است.

۲۸-  امام رضا (ع) فرمود: ما اهل بیتی هستیم که وعده ای که به کسی دادیم ان را دین خود می بینیم یعنی مستلزمیم که دین خدا را ادا کنیم هم چنانکه پیغمبر چنین کرد.

۲۹-  علی بن شعیب می گوید: به حضور امام رضا (ع) رسیدم به من فرمود: ای علی بهترین روزی را چه کسانی دارند؟ عرض کردم : سرورم تو از من بهتر می دانی فرمود: ای علی بهترین روزی را کسانی دارند که دیگران را نیز در روزی خود شریک گردانند و بدترین روزی، از آن کسانی است که دیگران را در روزی خود را ه نمی دهد.

۳۰-  آنچنانکه در تحف العقول آمده از امام رضا (ع) روایت شده است که فرمود: خرد فرد مسلمان آنگاه کامل است که در او ده خصلت زیر جمع آمده باشد: امید خیر از او رود و از شرش در امان باشند. اندک خیری که از دیگری به او رسد بسیار  بیند و خیر بسیاری که در خود دارد اندک بیند. از برآوردن نیاز خسته نشود و همواره از کسب دانش روی نگرداند. فقر در راه خدا را از غنای خود بیشتر دوست داشته باشد و گمنامی نزد او از شهرت محبوبتر باشد و هم اینکه هر کس را بیند از سر تواشع بگوید که از من بهتر وپرهیزگارتر است. اگر چنین بود عظمت پیدا می کند و خوش نام می گردد و بر مردم زمانه اش سروری می کند.

۳۱-  امام هشتم فرمود: هر کس مرا زیارت کند، روز قیامت در سه جا نزد او می آیم. تا او را از هرس نجات دهم، در وقتیکه نامه های اعمال از راست و چپ داده شود، در پل صراط و نزد سنجیدن کردارهای نیک و بد.

۳۲-    امام رضا (ع) فرمود: : نسبت به مصارف مال درباره خود و عائله خودت معتدل و میانه رو باش.

۳۳-  علی بن شعیب می گوید به محضر امام رضا (ع) شرفیاب شدم به من فرمود: چه کسی از تمام مردم معاش بهتر و زندگی نیکوتری دارد؟ عرض کردم شما داناترید. فرمود: کسیکه دیگران در معاش او به خوبی معیشت نمایند و در پرتو زندگی او مرفه زندگی کنند.

۳۴-    امام رضا (ع) می فرمود: انسان بخشنده- به خدا، مردم و بهشت نزدیک است.

۳۵-    هر وقت مردم به گناه تازه آلوده شوند خداوند آنها را به بلا تازهای دچار می کند.

۳۶-امام رضا (ع) از جدش امام صادق حدیث کرده است که فرمود: اگر خداوند برای جلوگیری از رنجش و آزار پدر و مادر کلمه ای را کوتاه تر از « اف» می دانست آن را در قرآن شریف می آورد.

۳۷-  امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا فرموده است: تمامی مردم روی زمین مشمول رحمت و فیض الهی هستند مادامی که به سه اصل عمل کنند. بشر دوست باشند، در امانتها خیانت نکنند، عملا پیرو حق و عدالت باشند.

۳۸-  حضرت رضا (ع) فرموده است: از لذایذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راههای مشروع برآورید. مراقبت کنید در این کار به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد و دچار اسراف و تندروی نشوید. تفریح و سرگرمیهای لذت بخش شما را در اداره زندگی یاری می کند و با کمک آن بهتر به امور دنیای خویش موفق خواهید شد.

۳۹-  امام رضا (ع) فرموده است: اوقات شبانه و روز شما چهار ساعت باشد ساعتی برای عبادت و خلوت با خدا ساعتی برای تأمین معاش، ساعتی برای آمیزش و مصاحبت با برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیوبتان واقف می سازد و در باطن نسبت به شما خلوص و صفا دارند و ساعتی را به تفریحات و لذائذ اختصاص دهید و از مسرت و نشاط ساعت تفریح نیروی انجام وظایف ساعات دیگر را تأمین نمائید.

۴۰-  امام رضا (ع) فرمود: گمان خود را به خدا نیکی سازید و به رحمتش امیدوار باشید که خداوند می گوید: عمل من با بنده مومن طبق گمانی است که او به من دارد. اگر گمانش نسبت به من رحمت و عفو است از عفر و رحمتم برخوردار می شود. اگر گمانش مؤاخذه و مجازات است دچار مؤاخذه و کیفرم خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا