کمک های معنوی زن

کمک های معنوی زن

پرسش. چگونه زن می‏تواند به شوهرش در رسیدن به کمالات کمک کند؟

پاسخ: قرآن تشبیه زیبایی کرده است تا این مفهوم را برساند که زن و مرد می‏توانند به یکدیگر در تحصیل کمال کمک کنند. قرآن می‏ فرماید:    هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ (بقره: ۱۸۷)    
زنان لباس شما مردان هستند و شما لباس زنان هستید.
در روایت است: آن زمانی‏که مرد همسرش را شبانگاه بیدارکند و هر دو وضو بگیرند و نماز (شب) بخوانند از مردان و زنانی خواهند بود که بسیار یاد خدا می‏کنند.    (وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۵۷.)  
این بیدار کردن برای نماز شب نمونه ‏ای از همکای زن و مرد در جهت حرکت به سوی کمال است. امّا روش صحیح و مؤثر ترغیب همسر برای طیّ این مسیر کدام است؟ نشان دادن راه خوبی و تمییز خوب از بد تنها با سخنرانی و موعظه ممکن نبوده، این کار به تنهایی مؤثر و مفید نیست. زن باید به قدر کافی معرفت و آگاهی نسبت به امور دین داشته باشد و بعد از آن به این حقایق عمل کند به گونه ‏ای که مرد متوجه شود که عمل همسرش با آنچه می‏گوید و می‏داند هم‏خوانی دارد. پس قدم اول ارائه الگوی عملی است؛ چنان که در روایت آمده است:    کُونُوا دُعاهَ النّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.   (بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۳۰۹.)       
مردم را به غیر از زبان‏هایتان (یعنی با عمل) (به سوی حق) دعوت کنید.
مطلب دوم اینکه زن محیط خانه را پاک و طاهر نگه دارد. فضای سالم خانواده و خانه، شوهر را تحت تأثیر قرار می‏دهد و او را به سوی معنویت می‏کشاند.
سوم ایجاد فضای صمیمی و همراه با لطف است که فضا را آماده پذیرش مسائل تربیتی و معنوی می‏کند. در نتیجه آقای خانه بیشتر تحت تأثیر معنویت خانه قرار می‏گیرد.
یکی از کارکردهای مثبت همسر آن است که موانع حرکت به سمت کمال را از بین ببرد و زمینه حرکت را فراهم کند. زن برای اینکه چنین کارکردی داشته باشد باید کمبودهای خود را رفع کند و در راه کسب کمالات تلاش کند تا در مرحله بعدی الگوی رفتاری دیگران باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا