یاران خدا از منظر قرآن

یاران خدا از منظر قرآن

در آیه ۱۴ سوره صف آمده است :
«یا ایها الذین امنوا کونوا انصارالله‏ کما قال عیسی ابن مریم للحواریین من انصاری الی الله قال الحواریون نحن‏ انصار الله فامنت طائفه من بنی‏اسرائیل و کفرت طائفه فایدنا الذین امنوا علی‏ عدوهم فاصبحوا ظاهرین».
”ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید! یاران خدا باشید همان گونه که حضرت عیسی علیه السلام به حواریون (اصحاب حضرت عیسی) گفت: یاران من در راه خدا چه کسانی هستند؟ حواریون گفتند: ما یاران خداییم. پس گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند، و کسانی را که ایمان آوردند در برابر دشمنانشان یاری دادیم تا پیروز شدند.”
خطابی است به اهل ایمان به صورت «یا ایها الذین امنوا»:
ای اهل ایمان! یاران خدا باشید. این تعبیر (یاران خدا باشید) تعبیری خاص در قرآن‏ کریم است و یک تعبیر ”
”استعطافی” ” (طلب عطوفت و مهربانی) است. وقتی قرآن می‏خواهد مردم را در راهی که به سوی خدا و در واقع به سوی سعادت خودشان دارند دعوت کند، به‏ این اعتبار که مردم را به دین خدا دعوت می‏کند و دین خدا راهی به سوی‏ خداست، چنین تعبیر می‏کند که خدا را یاری کنید.

برای اینکه بینش و توحید انسان خدشه‏ای نپذیرد و انسان خیال نکند که‏ العیاذبالله خدای عالم نیازمند به نصرت و کمک انسانهاست، مطلب را به‏ این‏صورت بیان می‏کند که خداوند غنی مطلق و بی‏نیاز از همه عالم و عالمیان است و همه عالم و عالمیان نیازمند به او و بلکه نیاز مطلق به او هستند تا از جنبه توحیدی کوچکترین خدشه‏ای وارد نشود.

هر کس‏ کوچکترین توهمی کند که با کاری که انجام می‏دهیم، نمازی که می‏خوانیم، روزه‏ای که می‏گیریم، جهادی که می‏کنیم و حجی که انجام می‏دهیم، به خدا کمکی کرده‏ایم، این بر ضد اصل توحید است.

ولی تعبیرات خداوند متعال در قرآن آنچنان دوستانه است که گویی دوستی با دوستی سخن می‏گوید: ای‏ انسانها بیایید خدای خود را یاری کنید.
در واقع ” ”خودیاری” ” را ” ”خدایاری” ” تعبیر می‏کند. ای اهل ایمان یاوران خدا باشید، حزب‏الله‏ باشید، جندالله باشید. در قرآن چندین بار تعبیر ” ”حزب‏الله” ” و ” ”جندالله” ” آمده است.
پس ترجمه بخش اول آیه چنین است :
ای اهل ایمان! یاوران خدا باشید. آنچنان‏که عیسی پسر مریم خطاب به حواریین گفت: کیستند یاران من به سوی‏ خدا؟ حواریین گفتند: ما هستیم یاران خدا.

در تعبیر عیسی علیه السلام‏ تعبیر توحیدی مطلب آمده است و در تعبیر حواریین تعبیر استعطافی مطلب.
حضرت عیسی اینچنین به حواریین و به بنی اسرائیل خطاب کرد: کیستند یاران من به سوی خدا، یعنی در این حرکت به سوی حق، یاران من کیستند؟
حواریین به همین سوال جواب مثبت دادند؛ ولی ” ”ماییم یاران تو به سوی‏ خدا” ” را به تعبیر ” ”ماییم یاران خدا” ” بیان کردند. این نشان می‏دهد که همان مطلب است که به این تعبیر بیان می‏شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
به بالا بروید