وصیت پیامبر (ص) به امام علی (ع) ۲

وصیت پیامبر (ص) به امام علی (ع) 2

۱ . ای علی! مؤمن دارای
سه علامت است: گرفتن روزه، خواندن نماز و دادن زکوه، مردان مؤمن نما و
متظاهر نیز سه علامت دارند: چون در حضور باشند تملق گویند، در پشت سر غیبت
نمایند و چون بکسی مصیبتی رسد سرزنش کنند. ستم پیشه را سه علامت است: پیوسته نسبت به زیردست خود با چیرگی، گردم کشی ونسبت به بالادست خود سرپیچی و ستمگران را پشتیبانی میکند.شخص ریاکار سه نشان دارد: چون با مردم است، برای انجام کار خود را سرزنده و با نشاط نشان میدهد و چون تنها شد، سستی و تنبلی میکند، و دوست دارد در هرکاری مردم او را سپاس گویند. شخص منافق سه نشان دارد: چون سخن گوید بدروغ گوید، چون امانتی بدو سپرده شد در آن خیانت میکند و چون وعده ای داد خلافش را انجام میدهد. شخص تنبل را سه علامت است: در کار آنقدر سستی میکند تا مطلب از دست برود و چنان دست بدست میکند تا کار ضایع گردد، آنقدر کارها را ضایع میگرداند تا بگناه آلوده شود. مرد عاقل را شایسته نیست اقدام و خودنمائی کند مگر در سه کار: اصلاح معاش، گاهی برای معاد یا لذتی در غیرحرام.

۲. ای علی!فقری بدتر از نادانی و مالی سودمندتر از خرد و تنهائی وحشتناکتر از خودپسندی نیست. نه کاری همچون کاردانی است و نه پارسائی چون خودداری و کف نفس و نه هیچ حسبی همچون حسن خلق. آفت گفتار دروغ است و آفت دانش فراموشی و آفت بخشش منت گذاری.

۳. ای علی! چون  هلال ماه را دیدی سه بار تکبیر بگو و بخوان: « الحمدلله الذی خلقنی و خلقک و قدرک منازل و جعلک آیه للعالمین» سپاس بر خداوندی که من و ترا خلق کرد و برای تو منازلی مقدر کرده، ترا نشانه ای برای جهانیان قرار داد.

۴. ای علی! چون در آئینه نظر کردی سه مرتبه الله اکبر گفته بگو: « الهم کما حسنت خلقی فحسن خلقی» پروردگارا همچنان که مرا نیکو آفریدی خلق و خویم را هم نیکو بگردان.

۵. ای علی! چون کاری ترا به ترس و فزع انداخت بگو: خدایا بحق محمد و آل محمد فرجت را شامل حال من گردان.

۶. ای علی! چهار خصلت از بدبختی است؟ خشکی چشم، سختی دل، درازی آرزو و دوستی دنیا.

۷. ای علی! اگر ترا در خلوت ثنا گفتند پس بگو: پروردگارا مرا بهتر از آنچه گمان دارند قرار ده و از آنچه نمی دانند مرا بیامرز، و از آنچه میگویند و بمن نسبت میدهند مرا مؤاخذه مکن.

۸. ای علی! چون پسر یا دختری برایت زائیده شد درگوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگو که در این صورت هرگز شیطان ضرری بدو نخواهد رسانید.

۹. ای علی! آیا میخواهی ترا از حال بدترین مردم خبر دهم؟ گفتم بلی ای رسول خدا. فرمود کسی که گناه را نبخشد و از لغزش درنگذرد. آیا میخواهی ترا از بدتر از این خبردهم؟ گفتم بلی ای رسول خدا. فرمود: کسی که مردم ازشرش ایمن نباشند و بخیرش امیدوار.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا