قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … لِلْابنِ و الاخِ ما فوقَ الدَّرعِ و لِغَیْرِ ذی مَحرمٍ ارَبَعه اثوابٍ: دِرعٌ وَ حمِارٌ وَ جِلْبابٌ وَ ازارٌ. | «تفسیر نور الثقلین، ج ۳، ص ۶۲۴»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: زن در پیش برادر و فرزند خود اگر یک پیراهن بپوشد که تا زانوان یا ساق پای او مستور باشد کافی است ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس داشته باشد: پیراهن، روسری یا مقنعه، چادر و شلوار.
قال الامام الصادق – علیه السّلام – : فیما اخَذَ رسولُ اللهِ – صلّی الله علیه و آله – مِنَ البَیعَهِ عَلی النّساءِ أن لا یَحْتَبینَ و لا یَقْعُدْنَ مَعَ الرّجالَ فی الخَلَاء . | «وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸۵»
امام صادق – علیه السّلام – فرمود: از جمله پیمانهائی که رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – از زنان امت خود گرفته است، این است که چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند و بر بدن نچسبانند و با مردان نامحرم در محل خلوت ننشینند.
قال الحجه بن الحسن – عج الله تعالی فرجه الشریف – فی الدّعاء: … وَ عَلیَ النِّساءِ بالحَیاءِ و العِفَّهِ. | «مفاتیح الجنان، ص ۲۱۷»
امام زمان – عج الله تعالی فرجه الشریف – (در فرازی از مناجات خویش با خداوند)، فرمود: پروردگارا به زنانِ (امت من) حیاء و پاک دامنی ارزانی بدار.
قال الامام علی – علیه السّلام – : زکاهُ الجمالِ العِفافُ. | «تصنیف غررالحکم، ص ۲۵۶، ح ۵۴۰۹»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است.
قال الامام علی – علیه السّلام – : افضَلُ العبادَهِ العِفافُ. | «الکافی، ج ۲، ص ۷۹»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: عفت و پاکدامنی، برترین عبادات است.
عن فاطمه الزهرا – سلام الله علیها – : اِذا سُئِلَتْ: ایُّ شیٍ خیرٌ للمراهِ؟ قالَتْ: ان لا تَری رجُلاً و لا یَراها رجُلٌ. | «بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۸۴»
حضرت فاطمه – سلام الله علیها – در جواب این سؤال که: بهترین چیزها برای زن چیست؟ فرمود: اینکه او مردی را نبیند و مردی نیز او را نبیند.
قال الامام علی – علیه السّلام – : دَخَلْتُ أنا و فاطمَهُ عَلی رسول الله – صلّی الله علیه و آله – … فقالَ، یا علیُّ، … رایتُ اِمرَاَهً معلَّقَهً بشَعْرِها یَغْلی دماغُ راسها … فانّها لا تُغَطّی شَعْرَها من الرّجالِ. | «بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: (روزی) من و فاطمه خدمت رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – رسیدیم، (دیدم که ایشان شدیداً گریه می کنند. عرض کردم: پدر و مادرم فدایت، ای رسول خدا، چه چیزی شما را به گریه انداخته است؟) حضرت فرمود: ای علی شبی که مرا به آسمانها بردند. زنانی از امت خود را دیدم که در عذاب های بسیار سختی به سر می بردند، به یاد عذاب سخت آنها افتادم و گریه بر من غلبه نمود، زنانی را دیدم که از موهای سر خود آویزان هستند و از آتش جهنم مغز سرشان می جوشید … پس آنها کسانی هستد که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشانند.
قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و رایتُ اِمرَاهً تاکُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها … فاِنَّها کانَتْ تَزیّنُ بَدَنها للنّاس. | «بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدن خود را می خوردند در حالیکه آتش جهنم از زیر آنها شعله ور بود … همانا آنها کسانی هستند که خود را برای مردم نامحرم زینت می کنند.
قال الامام علی – علیه السّلام – : قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : … و رایتُ اِمْراَهً تُقطَعُ لحمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدِّمِها و مؤخّرِها بِمَقاریض من نارٍ.| «بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۰۹»
امام علی – علیه السّلام – فرمود: رسول خدا فرمود: در شب معراج زنانی را دیدم که گوشت بدنشان توسط قیچی های آتشین از جلو و عقب بریده می شد … پس آنها کسانی هستند که خود را در معرض مردان نامحرم قرار می دهند و با رفتارهای مختلف توجه آنها را جلب نموده و به آنها اظهار تمایل می نمایند.
قال رسول الله – صلّی الله علیه و آله – : ایُّ اِمْرَاَهٍ تطیَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَیتِها فَهِیَ تُلْعَنُ حتّی ترجَعَ الی بیتِها مَتَی ما رَجَعَتْ. | «بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۷»
رسول خدا – صلّی الله علیه و آله – فرمود: هر زنی که خود را خوشبو نماید و از منزل خارج شود تا زمانی که بر می گردد مورد لعنتِ (خدا و ملائکه) قرار می گیرد.