آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی

بخش دیگر آسیب‌های فضای مجازی، آسیب‌های اعتقادی است امروزه جنگ بر سر جنگ اعتقادات است درگیری انسان‌ها به خاطر اعتقاداتشان است به همین خاطر رسانه‌ها هم به دنبال این هستند که باورهای مردم را تغییر دهند جنگ نرم یعنی این‌که آرام‌آرام ذهن‌ها را تغییر دهند (استعمار فکر، تسلط بر افکار) غربی‌ها می‌گویند: اگر شما در جنگ نرم یک تیربه دشمن بزنید دو امتیاز می‌گیرید ولی اگر در جنگ سخت فقط یک امتیاز می‌گیرید چرا؟

چون در جنگ سخت وقتی یک تیر به دشمن می‌زنید یک نفر از لشکر دشمن کم می‌شود ولی در جنگ نرم وقتی یک تیر به دشمن می‌زنیم یک نفر از لشکر دشمن کم می‌شود و یک نفر به لشکر خودمان اضافه می‌شود پس تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا این جنگ را انجام بدهند چون هم کم‌هزینه‌تر است هم اثرگذارتر است واگرهم رهبر این جنگ امام علی علیه‌السلام هم باشد ولی وقتی ذهن مردم تسخیرشده باشد منجر به خانه‌نشینی ۲۵ سال امام علی علیه‌السلام می‌شود رهبران منزوی می‌شوند و جمعیت کاهش پیدا می‌کند. پس اگر مردم با امام و رهبر آن جامعه همراه نباشد آن جامعه متزلزل خواهد شد چگونگی استفاده رسانه‌ها از جنگ نرم:

۱-اولین قدم آسیب‌های اعتقادی= ابتلا به شبهات است یعنی همواره فرد در معرض شبهات در رسانه‌ها قرار می‌گیرد و بارش متفاوت فکری شبهات (اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی، باورهای قلبی مخاطبان) بستر پخشی از شبهات شبکه‌های اجتماعی (موبایل، فضاهای مجازی) فیلم سینمایی است مثلاً فیلم سینمایی از پیامبران می‌سازند درحالی‌که در آن فیلم پیامبر مشروب می‌خورد یا از اولیای خدا فیلم می‌سازند تا آن‌ها را به سخره بگیرند دربازی‌های رایانه‌ای شبهه القا می‌کنند.

شبه چون کوتاه است و ایجاد سؤال می‌کند ذاتاً جذاب است و طرف مقابل کنجکاو می‌شود که جریان چیست درحالی‌که پاسخ‌های شبهات طولانی است مثلاً این شبهه چه کسی گفته خدا هست؟ با چهار کلمه شبهه ایجادشده است درحالی‌که برای اثبات خداوند نیاز به پاسخ طولانی دارد تا طرف قانع شود چون بسترهای فضای مجازی کوتاه است برای ایجاد شبهه مناسب است ولی برای پاسخ به شبهه خیر مثلاً در صفحات مجازی شعبه کوتاه ایجاد می‌شود درحالی‌که پاسخ آن وجود ندارد.

۲- مرحله بعدی از تجمع به شبهات تزلزل ایمان =است که منجر به سستی ایمان و اعتقاد او می‌شود اعتقاد نسبت به (نظام، فرهنگ، جامعه، مباحث دینی) کاهش پیدا می‌کند چون یک هجمه زیادی از شبهات در ذهن فرد ایجادشده است و چون توان پاسخگویی به این‌همه شبهات را ندارد همه را انکار می‌کند.

۳-در مرحله بعد گرایش پیدا می‌کند به عرفان‌های نوظهور= که بستر ترویج این فرقه‌ها هم این فضاهای مجازی هستند که بزرگ‌ترین تبلیغ و ترویج دین برای مسیحیت است حتی در ایران در برخی از شهرستان‌ها این فرقه‌ها مخاطبان زیادی هم دارند که از تکنیک (کاشت، داشت، برداشت) استفاده می‌کنند یعنی عقیده را در ذهن فرد می‌کارند سپس آن را پرورش می‌دهند و درنهایت در یک برحه اجتماعی آن را برداشت می‌کنند.

۴- مرحله بعدی گرایش به ادیان است =این مرحله حتی از عرفان‌های نوظهور بالاتر است به‌طوری‌که فرد گرایش به دین‌های دیگر مثل مسیحیت پیدا می‌کند و کم‌کم مردم منجر به ارتداد و تغییر مذهب و می‌شود چون اصل دین خود را انکار کرده است چون شبهات زیادی در ذهنش واردشده است و پاسخی برای آن‌ها نگرفته است و درواقع بستری برای پاسخ به شماها وجود نداشته است مثلاً در دهه‌های محرم به اهل‌بیت توهین می‌کند، خدا را منکر می‌شود و ضروریات دین مثل امربه‌معروف و نهی از منکر و اعتقاد به اهل‌بیت و خدا را به‌سادگی زیر سؤال می‌برد. گاهی وقت‌ها این اتفاق با شوخی شروع می‌شود امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: اگر می‌خواهید گناهان کبیره خود را ترک کنید باید از ترک گناهان صغیره شروع کنید مثلاً قوم لوط در جلسات و گفت‌وگوهای خود حیارا رعایت نمی‌کردند و برخی چیزها را به مسخره می‌گرفتند این گناهان کوچک کم‌کم تبدیل به گناهان بزرگ می‌شود به‌طوری‌که الآن هم خیلی رایج شده یک جوک برای اعتقادات و ضروریات دین درست می‌کنند کم‌کم این باورها تقویت می‌شود عادی‌سازی می‌شود و منجر به ارتداد فرد می‌گردد.

۵-و در مرحله آخر رسیدن به پوچ‌گرایی است =بسیاری از خودکشی‌ها که در جامعه رخ می‌دهد به خاطر همین پوچ‌گرایی است چرا؟ چون هیچ امیدی برای زندگی وجود ندارد و معتقد است بعدازاین دنیا، جهان آخرتی نیست چون باور قلبی او تغییر کرده پس سراغ خودزنی و آزار و اذیت دیگران و خودکشی می‌رود.

آسیب‌های اعتقادی= تزلزل ایمان= عرفان‌های نوظهور= گرایش به ادیان= پوچ‌گرایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا