غذا دادن به سگ و گربه های خیابانی

از آنجایی که ما حیوانات را دوست داریم، نمی‌خواهیم گرسنگی آنها را ببینیم. با این حال، تغذیه غیرمسئولانه عواقب جدی دارد و ممکن است حتی بیشتر به حیوانات آسیب برساند. غذا دادن به حیوانات ولگرد به طور غریزی به نظر کار درستی است. همه سگ ها و گربه ها، چه خانه داشته باشند و چه نداشته باشند، به عشق نیاز دارند. ولگردها در پی بیرون بودن در طبیعت، خطرات زیادی برای مقابله دارند. از ترافیک گرفته تا دعوای منطقه ای با حیوانات دیگر، و به طور کلی زندگی سختی دارند. غذا دادن به سگ یا گربه ولگرد ممکن است وسوسه انگیز باشد، به خصوص اگر دوستدار حیوانات هستید، اما ممکن است همیشه بهترین کار نباشد. سگ یا گربه ولگرد به سگ یا گربه ای گفته می شود که پس از اهلی شدن در حیات وحش زندگی می کند. معمولاً این گونه سگ ها یا گربه ها ممکن است به عنوان توله سگ یا بچه گربه توسط انسان هایی رها شده باشند که مسئولیت عقیم کردن خود حیوان یا والدین این حیوانات یا مراقبت از توله ها و بچه گربه ها را ندارند. سگ‌ها و گربه‌های ولگرد همچنین می‌توانند آنهایی باشند که به سادگی در فضای باز زندگی می‌کنند و اجازه دارند آزادانه در سراسر محله پرسه بزنند یا گم شده‌اند. غذا دادن به چنین حیواناتی در واقع می‌تواند برای شما و خانواده‌تان و همچنین سگ‌ها و گربه‌هایی که دارید، دردسر ایجاد کند. حیوانات ولگرد زندگی سختی دارند، بنابراین طبیعی است که هر وقت آنها را دیدید بخواهید به آنها غذا دهید. با این حال، این حیوانات پس از غذا دادن بازمی‌گردند، که می‌تواند همسایه‌ها را آزار دهد یا باعث مشکلاتی شود. غذا دادن به سگ ها و گربه های ولگرد آنها را قادر می سازد تا کمی راحت تر زندگی کنند. با این حال، انجام این کار باعث افزایش جمعیت این حیوانات می شود و منجر به گرسنگی سایرین می شود. غریزه شکار آنها جمعیت حیات وحش محلی را کاهش می دهد. همچنین، ولگردها اغلب ناقل بیماری هستند که می تواند برای حیوانات خانگی و انسان مضر باشد.

ممکن است تعجب آور باشد که بسیاری از حامیان رفاه حیوانات توصیه می کنند که به ولگردها غذا ندهیم. به این دلیل که این اقدام عواقبی دارد، حتی اگر به نظر کار درستی باشد. غذا دادن به یک ولگرد نه تنها بر سایر حیوانات بی خانمان در منطقه شما تأثیر می گذارد، بلکه پیامدهایی برای موارد زیر دارد:

  • حیات وحش محلی
  • همسایه ها
  • پناهگاه های حیوانات
  • جمعیت ولگرد محلی

اولین و محتمل ترین دلیل عدم تغذیه آنها خطر بیماری هاری است که یک بیماری ویروسی شدید و تهدید کننده حیات است و از حیوانات خونگرم به انسان و سایر حیوانات نیز سرایت می کند. این بیماری تمایل به حمله به سیستم عصبی مرکزی دارد. به خصوص در انسان، ممکن است کشنده باشد، به ویژه اگر به موقع درمان نشود. بهترین وسیله برای جلوگیری از هاری، کنه، کرم و کک دوری از حیوانات ولگرد یا وحشی است. تغذیه این حیوانات به ویژه خطرناک است زیرا انگل ها و بیماری های بیشتری را به مناطق پرجمعیت منتقل می کنند.

غذا دادن به سگ ها و گربه های ولگرد تعادل اکولوژیکی موجود در محیط زیست را بهم می زند و باعث زاد و ولد بیشتر این حیوانات می شود. مسئله اصلی این است که غذا دادن به ولگردها باعث افزایش جمعیت آنها می شود. هرچه بیشتر تغذیه شوند، سریعتر تکثیر می شوند. برای مثال برآوردها نشان می دهد که یک گربه ماده بالغ و بچه گربه های بعدی می توانند تا ۴۲۰۰۰۰ گربه در ۷ سال تولید کنند. این بدان معنی است که شما مشکل را تشدید می کنید و گربه های وحشی بیشتری ایجاد می کنید که نیاز به مراقبت دارند. در عوض می توانید گربه های ولگردی را که وحشی نیستند پرورش دهید و برای آنها خانه پیدا کنید. همچنین، بردن آنها به یک پناهگاه می تواند منجر به مراقبت های پزشکی و واکسیناسیون شود.

 

دخالت انسان در حیات وحش منجر به وابستگی مصنوعی حیوانات به انسان ها می شود، و وابستگی به انسان ها به منزله ی خطری برای حیوانات خواهد بود.

علاوه بر آن نزدیک شدن انسان به حیوانات باعث از بین رفتن ترس آن ها از انسان شده که این مسئله هم برای انسان هم حیوانات خطرناک است. به نفع هردو گونه است که ترس وجود داشته باشد چرا که باعث حفظ فاصله بین آن ها می شود، خطراتی از جمله تصادف با ماشین ها کمتر می شود و از همه مهمتر انگل و سایر بیماری ها را منتقل نمی کنند.

یکی دیگر از دلایل جدی برای ممانعت از غذا دادن به سگ ها یا گربه های ولگرد، احتمالات بروز رفتارهای مختلف از است. رفتارهای خاصی از آنها می تواند ناشی شود که درد دارند و در نتیجه پرخاشگر شوند. همچنین، به طور کلی، سگ‌ها یا گربه‌های ولگرد وحشی هستند و همیشه می‌خواهند از خود دفاع و محافظت کنند. وقتی سگ یا گربه ولگرد را می گیرید، این احتمال وجود دارد که شما را گاز بگیرد یا خراش دهد، فقط به این دلیل که می خواهد از شما دور شود.

از دیگر دلایل می توان اشاره کرد که غذا دادن به حیوانات ولگرد حیات وحش محلی را تحت تأثیر قرار می دهد. جمعیت گربه های آزاد بر حیات وحش محلی به روش های ویرانگری تأثیر می گذارد.

1 در مورد “غذا دادن به سگ و گربه های خیابانی”

  1. با سلام واحترام
    حیواناتی مثل سگ یا گربه رو جداگانه باید دور از شهر برده شوند …اصلا کسی که تو خونه سگ نگهداری میکنه اون خونه به نظر من دیگه نماز نداره برکت از اون خونه میره ..شیطان تو اون خونه هست اگه سگ گله دارید سگ گله قضیه اش فرق میکند تمیزترین سگ .سگ گله هست ..از سگ ولگرد دوری کنید… بیماریهای که هست بیماریهای انگلی این چیزها خیلی باید مراعات کنید ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا