نحوه کنترل رفتار کودکان در مهمانی

اگر شما مادر یا پدر هستید می دانید که مهمانی ها با لذت های زیاد و همچنین چالش های بسیاری همراه است .  برای خردسالان ، اگرچه مهمانی ها به خصوص در تعطیلات عید به شدت هیجان انگیز است اما برای برخی از آن ها گاهی خسته کننده می شود .

اگرچه مهمانی با تجربیات جدید و ملاقات با افراد و اتفاقات غیر منتظره همراه است ، اما رفتار کودکان گاهی اوقات از این اتفاقات غیر منتظره تر می شود . به همین دلیل بسیار مهم است که والدین از مهارت های فرزندپروری مخصوص به نحوه کنترل رفتار کودکان در مهمانی برخوردار باشند تا بتوانند استرس خود را کاهش دهند . در ادامه با این مهارت ها آشنا خواهید شد .

 

نحوه کنترل رفتار کودکان در مهمانی

از مهارت های فرزندپروری زیر می توانید هم به منظور تربیت کودک برای عید و هم برای مهمانی هایی که در طول سال اتفاق می افتد استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر مدیریت موقعیت ، استرستان را کاهش دهید  . علاوه بر این فرزندتان نیز در این شرایط رفتار مناسب تری خواهد داشت .

  •  از قبل کودک را برای موقعیت ها ، آماده کنید . این راهکار به معنی ایجاد انتظارات و تعیین قوانین است . برای مثال به منظور تربیت کودک برای عید، قبل از اینکه به مهمانی بروید برای چند دقیقه و به آرامی در کنار فرزندتان بنشینید و برای او توضیح بدهید قرار است در مهمانی چه اتفاقاتی بیفتد ، زمان بندی چگونه است (برای مثال، چه زمانی عیدی می گیرد) ، در مهمانی چه کسانی هستند و غیره . کودکان عاشق روتین ها هستند و اگر درمورد اتفاقات خارج از روتین برای آن ها توضیح دهیم ، برایشان بسیار مفید خواهد بود . همچنین صحبت کردن با فرزندتان ، به او کمک می کند که قوانین را به صورت واضح بداند و سردرگم نشود .

مثال : همراه با خانواده می خواهید به مهمانی مادربزرگ و پدربزرگ بروید . می توانید قبل از رفتن برای فرزندتان توضیح دهید که کدام یک از اقوام در آنجا حضور دارند ، چه اتفاقی خواهد افتاد و از فرزندتان درمورد رفتار هنگام مصرف شیرینی ، آجیل و شام چه انتظاراتی دارید .  همچنین می توانید به او یادآوری کنید که قوانین در آنجا به چه صورت است و چه موقعی می خواهید آنجا را ترک کنید  .

 

  •   یک کلمه رمز تعیین کنید . فکر کنید که یک مأموریت دارید اما یک مأموریت ساده . وقتی می خواهید به مهمانی بروید برای کنترل رفتار کودکان، همراه با آن ها یک کلمه رمز تعریف کنید که وقتی فرزندتان باید به دستشویی برود ، نیاز به استراحت داشته باشد و غیره ، از این کلمه استفاده کند . وقتی کودک نیازی داشت تنها کاری که لازم است انجام دهد این است که پیش شما بیاید  و کلمه رمز را بگوید . این کار بسیار مفیدی است زیرا کودکان معمولاً خجالت می کشند که مسائل خود را جلوی چشم بزرگترها توضیح دهند . به این ترتیب ، کودک می تواند نیاز خود را ابراز کند و شما نیز می توانید بدون اینکه او خجالت بکشد به نیازش پاسخ دهید .

مثال : شما و فرزندتان با مشورت با یکدیگر ، یک کلمه رمز را انتخاب می کنید که هر وقت او احساس خستگی یا نیاز به یک مکان ساکت برای بودن در کنار شما داشت ، از این کلمه استفاده کند . این راهکار به خصوص برای کودکانی مفید است که به صداهای بلند یا جمعیت زیاد حساسند .

  •   خلق و خوی فرزندتان را در نظر بگیرید . کودکان بسته به خلق و خویشان،  واکنش های متفاوتی نسبت به دورهم بودن ها و موقعیت های اجتماعی دارند . برای دانستن نحوه کنترل رفتار کودکان در مهمانی به شخصیت فرزندتان توجه کنید . کودکان درون گرا ممکن است در مهمانی ها ، خسته شوند و نیاز به مکانی ساکت داشته باشند . برون گراها ، از سوی دیگر ، در طول مهمانی هیجان زده اند و از آن لذت می برند اما موقع ترک مهمانی ممکن است خشمگین شوند و قشقرق به راه بیندازند . بنابراین ، در نظر گرفتن نیازهای احتمالی فرزندتان از قبل از رفتن به مهمانی ، به هر دوی شما کمک زیادی خواهد کرد .

مثال :  اگر فرزندتان درون گرا است می توانید یک گوشه یا اتاق ساکتی پیدا کنید که هروقت خسته شد به آنجا برود . اگر فرزندتان ، بیشتر برون گرا است می توانید از قبل با او در مورد زمان ترک مهمانی صحبت کنید و به این شکل از خشمگین شدنش و به راه افتادن قشقرق پیشگیری کنید .

 

  •   محبت اجباری بی فایده است . اخیراً در شبکه های مجازی و مقالات ، می بینیم که بارها اشاره می شود فرزندتان را مجبور نکنید که به دیگران اجازه بدهد بغلش کنند یا ببوسند و این کار به نوعی کودک آزاری محسوب می شود . خیلی خوشحال کننده است که این هنجار اجتماعی در تربیت کودک در حال تغییر است . با این روش ، فرزندان از همان سنین کودکی یاد می گیرند که به رضایت خودشان اهمیت بدهند . همچنین این کار به خویشاوندان نیز کمک می کند که احساسات کودکان را بهتر درک کنند و از آن ها دلخور نشوند .

مثال : شما و فرزندتان یکی از بستگانی را ملاقات می کنید که کودک هرگز او را ندیده است . اگر فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شده که حرف های شما را متوجه شود با او صحبت کنید که با چه روشی حاضر به خوشامدگویی با این خویشاوند است . برای مثال با در آغوش گرفته شدن احساس راحتی می کند یا ترجیح می دهد فقط با طرف مقابل دست بدهد یا چه گزینه های دیگری را خودش مطرح می کند ؟ اگر از قبل درمورد این مسئله با فرزندتان صحبت کنید ، در مهمانی هردوی شما احساس راحتی بیشتری خواهید داشت .

 

  •  متناسب با سن فرزندتان ، از او انتظار داشته باشید . به نظر می رسد این نکته واضحی است اما اغلب نادیده گرفته می شود . از فرزند شش ساله خود انتظار نداشته باشید که در جمع ، مانند یک کودک ده ساله رفتار کند . این کار ، بسیار دشوار است . اگرچه بزرگسالان دیگر از ما انتظارات زیادی مانند جمع شدن دور هم برای صرف شام ، رفت و آمد با خویشاوندان و غیره را دارند . گاهی اوقات ، کودکان با این مهمانی ها راحت نیستند اما غالباً مجبورند که با آن کنار بیایند .

مثال : شما به یک شام دعوت شده اید که می دانید فرزندتان آن را دوست ندارد . بهترین توصیه این است که تا جایی که می توانید آماده باشید . چند اسباب بازی کوچک ، کتاب های رنگ آمیزی ، میان وعده و چیزهای دیگر را با خود همراه داشته باشید تا بتوانید تا جای ممکن فرزندتان را سرگرم کنید. وقتی به مهمانی رسیدید چیزهای شکستنی و خطرناک را بررسی کنید . سعی کنید درمورد همه چیز حس شوخ طبعی داشته باشید و در صورت امکان، مهمانی را زود ترک کنید.

 

  •  تشکر کردن را تشویق کنید اما کودک را به این کار مجبور نکنید . معمولاً کودکان در مهمانی ها از بزرگترها هدیه می گیرند و معمولاً نیز والدین از فرزندان خود می خواهند که به خاطر این هدیه ها تشکر کنند . خیلی خوب است که والدین قدردانی کردن را به فرزندانشان یاد می دهند اما خردسالان فهم محدودی درمورد این مسئله دارند . وقتی آن ها را به تشکر کردن تشویق می کنیم آن ها معمولاً با بی علاقگی این کار را انجام می دهند و اشکالی هم ندارد چون در نهایت یاد می گیرند که چگونه تشکر کنند . اما در هر صورت اگر فرزندتان نسبت به تشکر کردن مقاومت بسیار زیادی دارد ارزش ندارد که تا این حد او را مجبور به قدردانی بکنیم ( در خردسالان ) . هرچه کودکان بزرگتر می شوند ، انتظار از آن ها برای تشکر کردن بیشتر می شود و بچه ها معمولاً با بزرگتر شدن این کار را بهتر درک می کنند و آن را انجام می دهند .

مثال : یکی از بستگان ، به فرزند نوپای شما هدیه می دهد . ممکن است به روش فرزندپروری سنتی ، به فرزندتان بگویید : چی باید بگی ؟ و انتظار داشته باشید که او بگوید : ممنون . اگر فرزندتان متوجه نشد ، می توانید به جای او تشکر کنید  و بعداً تلاش کنید که تشکر کردن را به او یاد بدهید و می توانید زمانی که تشکر کردن را یاد گرفت به او پاداش بدهید .

 

  •  عجله نکنید . این نکته مطمئناً از نکته های دیگر آسان تر است. همه ما قصد داریم مهمانی را به موقع ترک کنیم اما گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد . زمانی که فرزندتان خردسال است، بهتر است زمان بیشتری برای آماده شدن به او بدهید . عجله کردن در لحظه آخر برای پوشیدن کفش ها و درست کردن موهای فرزندتان ، تنها پیامدی که دارد این است که برای همه استرس به همراه دارد . وقتی شما استرس دارید کودکان متوجه می شوند و به همین دلیل در این مواقع نمی توانند به خوبی از پس کارهایشان بربیایند .

مثال :  در صورت امکان ، به زمان مورد نظرتان برای آماده شدن و ترک کردن مهمانی ، پانزده تا بیست دقیقه اضافه کنید . این برنامه ریزی زمانی و عجله نکردن ، برای موارد دیگری همچون چرت روزانه کودک ، زمان بازی و غیره نیز مفید است .

 

در انتها و با مطالعه راهکارهای مطرح شده ، متوجه می شویم که مهم ترین نکته در نحوه کنترل رفتار کودکان در مهمانی ، آماده کردن کودک قبل از این رویدادها و همچنین توجه به ویژگی های شخصیتی او است . آیا شما هم درمورد رفتارهای فرزندتان در مهمانی ها با چالش روبرو شده اید ؟ نظرتان درمورد این راهکارها چیست ؟ امیدواریم انجام این راهکارها به شما کمک کند که مهمانی های خوبی را پیش رو داشته باشید و از آن ها لذت ببرید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا