قدیمی ترین ساز ایرانی

تاریخ موسیقی در دنیا به سال های بسیار دور می رسد، همان زمانی که صدای زوزه باد از لای برگ درختان و نیز نوک دارکوب بر روی تنه درخت توجه بشر را به خود جلب کرد اولین سازها ساخته شد و به مرور زمان و با تحقیق و مطالعه پیشرفت کرد و به شکل ظاهری امروز درآمد. کما اینکه با اندگی تحقیق می توان شکل اولیه قدیمی ترین ساز ایرانی را نیز یافت.

کشور ایران هم از زمان های خیلی دور دارای هنر موسیقی بوده که این هنر به اشکال گوناگون در میان مردم دیده می شده است و تقریبا مورد توجه قرار می گرفته چرا که در کشور ایران از دوران باستان و چه بسا در روزگار نه چندان دور جشن و مراسم گوناگون شادی بسیاری برگزار می شد و آلات موسیقی و نوازندگان در آن نقش مهم و گوناگونی داشتند.

قدیمی ترین ساز ایرانی

حال در مورد اینکه قدیمی ترین ساز ایرانی چه سازی بوده است نظرات مختلفی وجود دارد و هرگز کسی قطع به یقین، سازی را با این لقب معرفی نکرده است اما گفته می شود که سنتور و نیز ساز نزدیک به آن یعنی قانون که هر دو از سازهای زهی هستند در گروه اولین های ساز ایرانی قرار می گیرند.

در برخی از اسناد آمده که سنگ‌تراشی‌ های به جا مانده از زمان آشور و بابل نشان می دهد در یکی از مراسم خاص که صف تشریفاتی در آن وجود دارد، سازی بسیار شبیه سنتور دیده می شود و همین موضوع می تواند قدمت این ساز را نمایان سازد.

سازی شبیه سنتور در کشورهای دور

حال این ساز به عنون ساز سنتی ایرانی شناخته می شود که در سال های بسیار و متوالی به کشور های دیگری هم مانند عراق، ترکیه، سوریه، مصر، پاکستان، هند، تاجیکستان، چین، ویتنام، کره، اوکراین و دیگر کشورهای آسیای میانه و نیز در یونان راه یافته و همین ساز و یا سازی بسیار شبیه آن در کشورهای ذکر شده مورد استفاده قرار گرفته و نواخته می شود.

چنانکه سنتوری که این روزها در گروه سازهای ایرانی قرار می گیرد با سنتور سال ها و دهه های گذشته بسیار متفاوت می باشد اما همچنان به عنوان قدیمی ترین ساز ایرانی معرفی و شناخته می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا