صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۰۸- مدیران اینترنت- بخش ۳

متن

دورۀ دست‌های پنهان فضای‌مجازی

(بخش پنجم- قسمت سوم)

دانش پژوه در این درس چه می‌آموزد:

  • نقش سازمان یونسکو چیست؟
  • آیا سند ۲۰۳۰ برای اولین‌بار به کشورها ابلاغ شده است؟
  • جامعه اینترنت چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

مدیران – بخش دوم: یونسکو

بُعد نرم‌افزاری یونسکو همین سند توسعه پایدار را که اجراشدن آن توسط آموزش‌وپرورش مشخص شد تلقی‌های نادرستی در کشور ما درست شد که این مثلاً این سند ۲۰۳۰ یک چیز جدیدی است و سابقه نداشته است و فقط هم مربوط به آموزش‌وپرورش است درحالی‌که باید دو تا نکته رو بدانیم:

  • یک: این ۲۰۲۰ داشته ۲۰۱۰ داشته الان ۲۰۳۰ در حال اجراست قبل از آن یعنی این چند سال از زمان پهلوی این سیاست‌ها دارد اجرا می‌شود تا الان.

اما در دولت آقای روحانی لو رفت ایشان هم مقاومت می‌کرد و دستورات صریح آقا در این موضوع عمل نمی‌شد و بچه حزب‌اللهی نیز اعتراضاتی داشتند و اخیرا الحمدلله بالاخره شورای انقلاب‌فرهنگی در دولت سیزدهم ابلاغ کرده است که اجرای این سند در کشور ممنوعه پس سند توسعه پایدار این نیست که اختصاص به سال ۲۰۳۰ داشته باشد نه ۲۰۲۰ هم داشتیم ۲۰۱۰ داشتیم با این مؤلفه داشت بی‌سروصدا جلو می‌رفت.

  • دوم: اختصاصی به آموزش‌وپرورش هم ندارد آموزش‌وپرورش بخشی از کار است؛ ولی بخش مهمی است؛ اما یک بخش دیگر رسانه است ویک بخش فناوری اطلاعات یا بهداشت و درمان در تمام اینها یونسکو برنامه دارد خوب یک نگاهی به این مواردی که در سند توسعه پایدار وجود دارد بیندازیم:

۱- ریشه کن کردن فقر

به فقر در هر شکلی و در همه‌جا پایان دهیم

۲- ریشه‌کن‌کردن گرسنگی

گرسنگی را در جهان به صفر برسانیم.

۳- سلامتی و تندرستی

تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه در تمام سنین

۴- آموزش باکیفیت

فراهم‌کردن شرایط آموزش باکیفیت در همه جای دنیا

۵- برابری جنسیتی

دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران

۶- آب تمیز و سیستم تخلیه فاضلاب

اطمینان از دسترسی به آب و سرویس بهداشتی برای همه

۷- انرژی مقرون‌به‌صرفه و پاک

اطمینان از دسترسی به انرژی مقرون‌به‌صرفه، قابل‌اتکا، پایدار و مدرن

۸- کار شایسته و رشد اقتصادی

ترویج رشد اقتصادی فراگیر و پایدار، اشتغال و کار شایسته برای همه

۹- صنعت، نوآوری و زیرساخت

ایجاد زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، ترویج صنعتی‌شدن پایدار و تقویت نوآوری

۱۰- کاهش نابرابری

کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها

۱۱- شهرها و جوامع پایدار

شهرهای فراگیر، ایمن، انعطاف‌پذیر و پایدار

۱۲- مصرف و تولید مسئولانه

پیروی از الگوهای مصرف و تولید پایدار

۱۳- اقدام برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی

اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و اثرات آن

۱۴- زندگی زیر آب

حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها و منابع دریایی

۱۵- زندگی در خشکی

مدیریت پایدار جنگل‌ها، مبارزه با بیابان‌زایی، توقف و معکوس کردن تخریب زمین، توقف ازبین‌رفتن تنوع زیستی

۱۶- صلح، عدالت و نهادهای قوی

ترویج جوامع عادلانه، صلح‌آمیز و فراگیر

۱۷- مشارکت برای رسیدن به اهداف

احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار

مثلاً فرض بفرمایید بحث برابری جنسیتی رو می‌خواهند دنبال کنند یا آموزش برای همه را می‌خواهند دنبال کنند اگر فضای مجازی نباشد اینها چگونه محقق می‌شود؟ شما این فضای مجازی را جمع کن اساساً امکان یونسکو برای پیاده‌سازی سند توسعه پایدار به یک‌صدم کاهش پیدا می‌کند شاید شما بپرسید در این سند موردی به‌عنوان فضای مجازی نیست؟

 عرض بنده این است که فضای مجازی پایه تحقق همه آن‌هاست این جایگاه راهبردی فضای مجازی است؛ بنابراین یونسکو یک نگاه بسیار ویژه به این مقوله دارد برای نمونه اجلاسیه‌های مختلف برگزار کرده است در سال ۲۰۱۲ در سال ۲۰۱۳ در سال ۲۰۱۶ سه‌تا اجلاسی مهم داشتند که این مورد ۲۰۱۶ دولت حسن روحانی هم جزء مشارکت‌کنندگان و امضاکنندگان بوده است حالا یک خانمی از ایران به نام مریم نظری رفت آنجا در جلسه شرکت کرده است و کنفرانسی تشکیل دادند و تصمیم‌گیری کردند و این‌ها در ۲۰۱۶ هم‌ بر اساس سایت یونسکو بر دو تا سند تأکید ویژه کردند یک سند مربوط می‌شد به ۲۰۱۲ و دیگری یک مورد برمی‌گردد به دانش سواد رسانه و سواد اطلاعاتی دیگری نیز یک برنامه عملیاتی پیشنهادی بود که کشورها چه‌کارهایی را در این مورد باید انجام دهند و یک دستورالعمل چهارصفحه‌ای قرار دادند.

تصویر بالا مربوط به سند ۱۹۳ صفحه‌ای یونسکو در مورد سواد رسانه‌ای است.

یونسکو می‌گوید من این متن سواد رسانه‌ای را تدوین کردم وبه عنوان یک علم در اختیار اساتیدی قرار دادم در سراسر کشورهای جهان من‌جمله ایران این اساتید آمدند اینها را مستقیم یا باواسطه یاد گرفتند.

این اساتید موظف‌اند این مؤلفه‌های سواد رسانه در سراسر کشور خودشان بروند نشر دهند الان در کشور ما ۹۹% کتاب‌هایی که با عنوان سواد رسانه تولید می‌شود، مطابق با سیاست‌های یونسکو تدوین شده است؛ مثلاً کتاب ۱۵۰ هشتگ آقای سید بشیر حسینی این‌گونه است یا مباحث آقای منطقی در حوزه سواد رسانه این‌گونه است، مباحث آقای حمیدرضا آیت‌اللهی نیز این‌گونه است این بندگان خدا ممکن است ندانند هم دارند با آن سیاست یونسکویی سواد رسانه را نشر می‌دهند این سواد رسانه بر اساس نظریه جریان آزاد اطلاعات و دسترسی آزاد به اطلاعات است که بسیار زیبا و دل‌فریب است؛ اما مثل یک مار خوش‌خط‌وخال گول زننده در ظاهر اما در باطن بسیار، بسیار خبیث و کشنده است. برای مثال یک نمونه از این آموزه‌های سواد رسانی این است:

تفکر انتقادی داشته باشیم.

کمپانی‌ها در تولید محتوای رسانه اهدافی دارند شما باید بفهمید برای چه هدفی این را تولید کرده‌اند.

با هر محتوایی مواجه شدید این چند تا چیز را باید بدانی.

من اینها را به تو بگویم تو دیگر بیمه می‌شوی.

باسواد رسانه‌ای در بخش‌های تلویزیون خبرگزاری مطبوعات رادیو و بازی‌های ویدئویی شبکه‌های اجتماعی موتورهای جستجو و…. وقتی می‌نشینید پای بازی ویدئویی دیگران چهارتا چیز می‌فهمند تو چهل تا چیز می‌فهمی؛ چون تو الان زبان رسانه را می‌دانی از آن طرف آن تفکر انتقادی هم به شما منتقل کردم شما منتقدان به این پدیده نگاه می‌کنید مخاطب اکتیو و فعال می‌شوید شما منفعل و تأثیرپذیر نیستید شما مخاطب فعالید ضمن اینکه من (سواد رسانه یونسکو) یک کنشگری بهت یاد می‌دهم شما بازی‌گردان می‌شوید بازیگر می‌شوید دیگران تحت‌تأثیر قرار می‌دهیم و یک‌دنیای بسیار خوب برای ما به وجود خواهد آمد با این محتوا حالا یک نگاه به آن سند چهارصفحه‌ای بیندازید:

ببینید موانع سواد رسانه چه نکته‌ای تشخیص دادند تیترها را ملاحظه کنید.

این موارد به‌عنوان مانع شناخته‌شده در کشورها هستند:

– اهمیت سواد رسانه پی نبردند نمی‌دانند بااین‌همه چیز حل می‌شود.

– اصلاً اینترنت دست آمریکا مهم نیست مهم مخاطب است او را تجهیز کنید و ما به‌وسیله این دانش نجاتتان می‌دهیم.

تاریخچه سواد رسانه یونسکو در ایران:

دانش و نهضت سواد رسانه به‌صورت خیلی ویژه از حدود سال ۹۴ شروع شد و سال ۹۵ اولین محصولش آمدن کتاب تفکر و سواد رسانه در آموزش‌وپرورش بود و بعد هم‌ده‌ها کتاب و مقاله در خصوص سواد رسانه در ایران منتشر شد و الان هم‌کلاس‌ها و جلسات و برنامه‌ها در حال برگزاری در سراسر کشور است.

این‌که می‌بینیم نظریه غالب در کشور ما این است که گمان می‌کنم مهم‌ترین شأن ما تولید محتوا است و حالا دیگر محل نشر مهم نیست، اینستاگرام، تلگرام، فیس‌بوک، یوتیوب و… هست دیگر شما محتوای خوب تولید کن مطابق مؤلفه جنگ شناختی تولید کن نگران نباشید این مطلب به مخاطب می‌رسد و تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، خلاصه تصور می شود محوریت در رسانه با محتواست.

این سنخ مطالب همه آموزه‌های یونسکو است و بسیار عجیب مالکان مسلط رسانه‌های بین‌المللی و سهام‌داران اصلی‌اش که عمدتاً همان هفت شرکت بودن جزء حامیان سواد رسانه ایی خیلی جالبه چاقو که دسته خودش را نمی‌برد!

چه شده که کشورهای استعماری مثل انگلیس و آمریکا افتاده پشت سواد رسانه؟

چه شده یونسکو افتاده پشت سواد رسانه؟

چرا کتاب‌های اساتید سواد رسانه در کشور ما نود و نه درصدش با سرفصل یونسکو هیچ تفاوتی ندارد؟

چرا جریان استعماری بامحتوا و سواد رسانه مشکل ندارد؟

خیلی قشنگ هم ادعا می‌کنند می‌گویند شما وقتی سواد رسانه یاد می‌گیرید تفکر انتقادی که دارید آن چند تا سؤال هم که مطرح می‌کنیم قبلاً پنج تا پیام می‌فهمید از این فیلم الان پنجاه پیام می‌فهمد خوب وقتی شما وقتی پیام را فهم کردید دانستید این چه می‌گوید می‌توانید خوب و بد را تشخیص بدهید دیگر بدی‌ها را می‌گذارید کنار و از خوبی‌ها استفاده می‌کنید؛ این یک ادعای بسیار، بسیار جذاب و دل‌فریب؛ اما آیا سواد رسانه‌ای که اینها می‌گویند مشکل را حل می‌کند؟

  نه در دوره مقدماتی بلکه در دوره‌های تکمیلی ما یک بحث مفصل ۴ساعته داریم درمورد سواد رسانه که سواد رسانه از کجا شروع شد؟ چه کسی پشت‌صحنه آن بود؟ مؤلفه‌ها ادعاها را راستی‌آزمایی می‌کنیم و می‌رویم سراغ وضعیت مردم آمریکا، انگلیس، ژاپن، کانادا که آیا اینها در استفاده از اینترنت به‌وسیله سواد رسانه موفقیتی به نسبت کشورهایی که سواد رسانه ندارند داشته‌اند یا خیر.

موتور جستجوی گوگل یاهو و توییتر فیس‌بوک و یوتیوب اینستاگرام می‌رویم بررسی می‌کنیم که آنجا دارند چه می‌کنند سایت‌های برترشان چیست و بعد تفاوتشان با ایران را می‌سنجیم تفاوت این‌ها را با سایر کشورهای غیرمسلمان فاقد سواد رسانه می‌سنجیم نتایج بسیار جالبی رخ می‌دهد.

اما به این مطلب خوب دقت کنید که اگر من زبان چینی بلد نیستم یک رسانه مانند کتاب چینی را در نظر بگیرید که مطالب خوب و بد در آن وجود دارد.

من هم چینی بلد نیستم به من می‌گویند اگر شما زبان چینی بلد باشید می‌فهمید کتاب چه می‌خواهد بگوید چهارتا حرف خوب دارد چهل تا حرف بد؛ خوب از خوبی‌اش استفاده کن بدی‌اش را دور بینداز ساده بدی وخوبی را از هم تشخیص می‌دهید.

ما می‌رویم یک دوره شرکت می‌کنیم دو سال سه سال چهار سال زبان چینی را مسلط می‌شوید برمی‌گردید سر این کتاب؛ کتاب را که باز می‌کنید تازه متوجه می‌شوید یک‌کتابی است ضد مبانی اعتقادی شیعه به زبان چینی در آن دو تا حرف خوب هم انصافاً هست بالاخره یک جایی مقدمه درواقع مؤخره‌ای چیزی بالاخره از دستش دررفته دو تا حرف خوب هم زده است و بیست حرف غلط هم دارد.

در این کتاب ملاک تشخیص این‌که این حرف‌هایی که در این کتاب آمده خوب است یا بد است و سواد رسانه است یا سواد دینی؟

فرض کنید محتوایی پخش می‌شود یک کلیپ را دو نفر کنار هم می‌نشینند نگاه می‌کنند هر دو تا هم استاد سواد رسانه هستند.

آقا اصلاً فیلم شکارچی شنبه رو استیون اسپیلبرگ در نگاه می‌کند، مرحوم سلحشور هم نگاه می‌کند از نظر فنی قضاوت‌ها یکی است؛ چون سواد رسانه است مثلاً: نورپردازی این‌طور بود تدوین این‌طور بوده، نریشن این‌طور بود، اصلاً صدا، بازی‌گردان و بازیگر و… همه حرف می‌زنند و می‌گویند من‌حیث‌المجموع فنی ما نمره مثلاً ۱۵ و یا ضعیف‌تر نیز به این فیلم می‌دهیم؛ اما از حیث محتوا که این خوب است یا بد است استیون اسپیلبرگ صهیونیست نمی‌گوید این خوبه می‌گوید این فیلم بسیار فاسدی است؛ اما آقای سلحشور می‌گوید این فیلم فوق‌العاده عالی است و جایش خالی بود.

ملاک چه بود؟ ملاک سواد رسانه بود؟ یا سواد دین بود، سواد مکتب بود، سواد ایدئولوژی بود؟

آدم بی‌دین که سواد رسانه دارد می‌نشیند این فیلم را نگاه می‌کند و یک آدم متدین دارای سواد رسانه نیز می‌نشیند نگاه می‌کند؛ قضاوت‌ها مختلف خواهد بود.

البته از نظر فنی به‌احتمال نود و نه درصد یکسان حرف می‌زنند این اثر سواد رسانه است؛ اما ملاک تشخیص این‌که آقا این چیز خوب یا بد است که اصلاً ربطی به سواد رسانه ندارد و با یک مغالطه خیلی زیرکانه همه ما قبول کرده‌ایم یگانه راه و مهم‌ترین راه نجات از مفاسد فضای مجازی و معضلاتش و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها سواد رسانه است؛ چون بد و خوب را تشخیص می‌دهید! خیر بد خوب را باسواد رسانه تشخیص نمی‌دهیم برای مثال:

سواد خواندن و نوشتن به من کمک می‌کند ببینم این چه می‌گوید؛ اما تشخیص این‌که این مطلب که می‌گوید درسته یا غلط، بد است یا خوب، سواد من نیست که مبانی دینی من است.

خوب آیا مردم در ایران مبانی دین یکسانی دارند؟ سطح آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بالای پنجاه‌درصد نمره می‌دهید؟ یا زیر پنجاه‌درصد؟

حالا مردم رها کنید برسیم به کودک و نوجوان؛ کودک و نوجوان ما معلومات دینی و ایدئولوژیک‌اش در چه سطحی است؟ حالا او را با این وضعیت معلومات تجهیز کردی به سواد رسانه وقتی می‌رود فیلم ببیند این برای او فرصت می‌شود یا تهدید؟

اگر محتوا متعلق به دشمن باشد قطعاً تهدید است؛ چون اگر قبلاً چهارتا پیام می‌فهمید الان چهل تا می‌فهمد با همان سطح پایین اطلاعات دینی لذا ضربه‌پذیرتر می‌شود این هنر یونسکو بود که این نوع سواد رسانه را تبدیل کرد به باور عمومی.

چهارده اشکال دیگر به سواد رسانه وارد است که این یکی از آنها بود که عرض کردم و چهارده اشکال دیگر وارد است که دوره تخصصی سواد رسانه‌ای عرض خواهیم کرد، اما بدانید نرم‌افزار پشت‌صحنه این‌که مهم نیست رسانه را چه کسی می‌گرداند، یونسکو بود این‌که می‌بینید بچه حزب‌اللهی با تسلط دشمن بر فضای مجازی کشور ما اصلاً مشکل ندارد این‌همه مقام معظم رهبری در تأکید می‌کند؛ اما بچه حزب‌اللهی ما اصلاً مشکلی ندارد و به‌خاطر این‌که سواد رسانه آمد غالب شده است مقاله نوشتن کتاب نوشتن سخنرانی جلسه تلویزیون هم دارند همین را می‌گویند همه دارند می‌گویند محدودیت نگذاریم همه دارند می‌گویند فیلترینگ چیز بدی است اینها حرفه‌ای سواد رسانه‌ای است (پایان‌بخش یونسکو)

: WSIS خروجی‌اش در قالب کنفرانس‌های چند سال است هر چهار سال یک‌بار معمولاً از  2004 یا ۲۰۰۳ در تونس شروع شد آخرین بار هم وزیر ارتباطات سابق ما محمدجواد آذری جهرمی رفت آنجا اگر در

اینترنت جستجو کنید با این سایت‌ها مواجه می‌شوید:

همین که الان تو تصویر ملاحظه می‌فرمایید: نوشتیم WSIS Jahromi بعد شما نگاه می‌کنید و خیل‌عظیمی از سایت‌ها مطلب می‌زنند که جهرمی رفته است آنجا گفته آقا ما داریم ۲۰۳۰ را در ایران پیاده می‌کنیم.

کجا رفته این مطلب را گفته است؟

در کلیپی که از اجلاس منتشر شد و در فیلم آموزشی این قسمت دوره نیز وجود دارد، آذری جهرمی این‌گونه به اعضای wsis گزارش عملکرد دولت را اعلان می‌کند:

(من مفتخرم اعلام کنم سند ۲۰۳۰ را در ایران داریم پیاده می‌کنیم …)

خوب مشخص است که فیلم با یک دوربین غیرحرفه‌ای مانند تلفن همراه فیلم‌برداری شده است ابتدا این فیلم منتشر نشد؛ اما وقتی خبر منتشر شد که جهرمی این حرف‌ها را زده است بلافاصله رسانه‌های اطراف جهرمی آمدن انکار کردند و گفتند وزیر ارتباطات که این حرف‌ها را نمی‌زند در این هنگام این فیلم به همراه متن پیاده شده انگلیسی بیانات آقای جهرمی و ترجمه آن در باشگاه خبرنگاران، مشرق و… منتشر شد.

هر چهار سال این اجلاس برگزار می‌شود و در این چهار سال آخرین دستورالعمل‌ها را به ما ابلاغ می‌کنند.

این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل است.

چهار سال بعد آقایان وقتی تشریف بردند در کنفرانس گزارش کار چهار سال قبلشان تحویل به WSIS می‌دهند و ما در مدیریت دبلیو اس ای اس، یونسکو، آی تی یو متأسفانه ورود نداریم پنج‌چشم هم که عرض کردم دشمنان درجه یک ما آنجا دارند

کار را می‌گرداندند از مدیران سازمان ملل متحد عبور کنیم و برسیم به ISOC سه‌شاخه مهم دارد:

IAB دو تا زیرمجموعه دارد:

IRTF – IRSG

IETF- IESG

وظیفه WSIS چیست؟

این نهاد کارش درواقع علمی نخبگانی حوزه فنی است ویک نهاد هم کارش حقوقی است که در هشت محور دارد کار می‌کند.

بخش فنی در یازده بخش دارد کار می‌کند، مثلاً اینکه چگونه اینترنت را به کف دریا برسانند فنی یابد از نظر فنی این قابلیت را از نظر مسائل فنی بررسی کنید.

وقتی بخواهید سایتی را ایجاد کنید در مرورگرهای مختلف در گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها و در دستگاه‌های بازی بالا بیاید کلی مسائل فنی نیاز دارد که در نظر گرفته شود اگر آن قوانین رعایت نشود ممکن در گوشی بیاد بالا اما در لپ‌تاپ نیاید بالا یا برعکس.

این متخصصین تدوین می‌کنند چگونه اینترنت را به اعماق اقیانوس‌ها برسد؟

چگونه اینترنت به آسمان‌ها برسد؟

چگونه اینترنت را به‌کل کره زمین برسانیم؟ چگونه اینترنت را به تک‌تک افراد برسانیم؟

 با چه ضوابطی اینترنت و تک‌تک اشیا می‌توانیم برسانیم و…

IRTF یک رئیس دارد آن طرف هم که این بخش حقوقی‌ها در آن کار حقوقی می‌کنند ؛ مثلاً یک شاخه‌شان بحث رابطه حقوق بشر و فناوری اطلاعات دارند کار می‌کنند این هم یک رئیس دارد.

این آقایان می‌روند در آن IAD که سیزده نفر عضو هستند می‌روند آنجا جالب اینجاست بخش حقوقی حق اظهار رأی ندارد؛ یعنی نظرش را می‌تواند بگوید؛ ولی رأی ندارد یعنی شمرده نمی‌شود روش همان بخش فنی رأی شمرده می‌شود مجموعاً این آقایان دور هم نشستند سیزده تا عضو مصوب کردند عضو آی اس او سی را در اختیار سازمان ملل متحد می‌دهد.

حال یک بخش می‌رود مثلاً آی‌سی‌یوی یک بخش می‌رود یونسکو و غیره بعدی کار فکری علمی حقوقی تحویل‌شان می‌دهد.

  • شاخه بعدی، (آیکان) است.

آیکان یک نهاد کنترل‌کننده اینترنت، دامنه‌ها در اختیار این‌هاست چند تا دامنه و سایت در خبرها آمد که مرتبط هم بود با امام حسین علیه السلام در کل دنیا از کار افتاد که کار آیکان بود آیکان حتی ما را تهدید کرد که دامنه آی‌آر را از شما می‌گیریم، مدیریت و کنترل این موارد در اختیار این‌هاست متأسفانه ما شأنیتی در آیکان هم نداریم و از (IANA) از شاخه NRO به اینترنت وصل می‌شویم و داریم استفاده می‌کنیم تمام قواعد بحث‌های دامنه و سرور نام دامنه و این‌ها هم توسط آیکان در مدیریت می‌شود.

  • بخش آخر لایه مدیران هم بخشW3C  است.

که بحث‌های فنی رو در واقع این تیم را کار می‌کند و به کمک آیکان و آی ای‌بی فعالیت می‌کند.

  • من‌حیث‌المجموع سه‌شاخه مدیریتی سازمان پنج چشم سازمان ملل متحد و اینترنت سایتی جامع اینترنت دارد این کار مدیریتی انجام می‌دهد.
  • سندی را که ملاحظه می‌فرمایید دال بر این است که بخشی از بودجه آی اس او سی توسط سازمان پنج چشم دارد تأمین می‌شود:

حال دیگر دارد فضا روشن‌تر می‌شود که این بخش نخبگانی با پول سازمان پنج چشم چه کارهایی را انجام می‌دهد و در اختیار سازمان ملل هم ابلاغ می‌کند الزام قانونی می‌آورد و کار دارد پیش می‌رود و فناوری اطلاعات و فضای مجازی به این نحو مدیریت می‌شود.

در جلسات بعدی می‌رویم با دوشاخه آشنا می‌شوید یک شاخه کسانی هستند که حوزه‌های زیرساختی و خدماتی رو دارند کنترل می‌کنند یک بخش هم آنهایی که حوزه محتوایی را کنترل می‌کنند می‌رویم با این شرکت‌ها آشنا بشویم.

محتوای درس
اسکرول به بالا