کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد عباسی
عنوان: تفکیک مدیریت نوجوان در والدگری
والدینی که نوجوان دارند گاهی اوقات در مدیریت رفتار نوجوان دچار مشکل میشوند. به این دلیل که تمامی رفتارهای نوجوان را به یکشکل نگاه میکنند.
بیاییم مشخص کنیم، دستهبندی کنیم رفتار نوجوان را تا بتوانیم درست واکنش نشان بدهیم.
در ابتدا تفکیک کنیم مشکل نوجوان و مسئلهای که با او داریم آیا قابلمذاکره است یا غیرقابلمذاکره؟
قابلمذاکرهها مثل:
تو میتوانی جشن تولد بگیری یا نه؟
این که تو میتوانی با دوستت بیرون بروی و چگونه بیرون بروی
غیرقابلمذاکرهها، قانونهای ما برای نوجوان است مثلاً:
سیگارکشیدن ممنوع! قانون خانه ما میباشد.
این که ترک تحصیل کند نمیتواند؛ چون قانون خانه طوری است که باید ادامه تحصیل بدهد.
بنابراین، غیرقابلمذاکرهها را لطفاً مشخص کنید و برایش تکنیکهای پاداش و امتیاز بگذارید. حتی جریمه بگذارید.
اما قابلمذاکرهها را باز تفکیک کنید.
مثلاینکه تو میتوانی جشن تولد دوستت بروی یا نه؟
این که دوستت را میتوانی خانه بیاوری یا نه؟
این که میتوانی کدام مدرسه را انتخاب کنی
اینها قابلمذاکره است. اما در همه این قابلمذاکرهها مشخص کنیم که مسئله از آنِ والد است یا از آنِ نوجوان!
زمانی مسئله مربوط به والد است که حال والد بَد است. حال والد به علت رفتار نوجوان خوب نیست. عصبانی است.
وقتی مسئله از آن نوجوان است که شرایط برای او خوشایند نیست. حس خوبی ندارد. مثلاً حس او نسبت به معلم خوب نیست. دوستش را ازدستداده است. کارش را ازدستداده است.
این دستهبندی به ما که قرار است مدیریت رفتار داشته باشیم در والدگری کمک میکند برای هر کدام از اینها واکنش مناسبی داشته باشیم.
مثلاً آنجایی که حال نوجوان خوب نیست و مرتب از وضعیتش شکایت میکند ما باید با او همدلی کنیم. فقط گوش کنیم. انعکاس احساس و محتوا داشته باشیم.
یعنی وقتی که شکایت میکند به او بگوییم که:
آهان تو از این که من آمدم در اتاقت و وسیلههایت را گَشتم اذیت شدی!
تو دوست نداشتی که من بروم و پیامکهایت را نگاه کنم!
آنجا نصیحت نکنید. سرزنش نکنید. داد نزنید.
حال نوجوان خوب نیست. اتاقش را جستجو کردی! پیامکهایش را دیدی! فقط با او همدلی کنید. اگر قرار است حل مسئله کنید به گام بعدی مربوط میشود.
در گام اول فقط گوش کنید. فعال و منفعل