کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد عزیزی
عنوان: اثر گذاری یعنی چه؟
- اثرگذاری یعنی چه؟
- چه کسی تعیین می کنید که یک موضوعی به چه میزان اثرگذار بوده است؟
- چه اتفاقی باید بیفتند که ما بگوییم اثرگذار است؟
چه بسیار موضوعات پیشپاافتاده که خیلیها میفهمند. فلان خواننده مبتذل میآید و چرت و پرتی میگوید و بعد میرود و به همه خانههای ما هم میرسد بعد ما همین نسخه را میخواهیم برای جریان مؤمن انقلابی هم تجویز کنیم. اثرگذاری این نیست.
- اثرگذاری در مبانی ما آن چیزی است که به دل مینشیند. آن چیزی است که ولایت دارد، مسیر مستمر و ادامهدار میشود.
ایبسا یک هیئتی میآید و یک کار قشنگی میکند فرض کنید کمک مؤمنانه در ماه رمضان و همین یک الگویی میشود برای سایر هیئتها که این کار را انجام میدهند. شاید دیده هم نشود و در رسانه هم نیاید؛ ولی استمرار همین اثرگذار میشود.
چه کسی گفته است اثرگذاری حتماً همان چیزی است که همه باید ببینند؟ خیر اثرگذاری آن چیزی است که آن جایی که خود شما میخواهید عمل به وظیفه کنید آن جایی است که خودتان بروید و مخاطبتان را بشناسید. وقتی شما در هیأتی یک کاری انجام میدهید، هیأت خودش یک رسانه است.
اتفاقاً هیأت یک رسانه بسیار قوی است. وقتی که شما در هیأت خودتان یک کاری انجام میدهید، زمانی که یک مسیری را طی میکنید و هیأت داری می کنید، اجازه بدهید که سینهبهسینه از مسیر هیأتها به اقشار مختلف برود و برسد. الزاماً آن کار شما رسانهای شدنش صحیح نیست و کمک به اثرگذاریاش نمیکند.
دیدهشدن بعضی از موارد و بعضی موضوعات این چنینی خودش کار را میسوزاند. شما یک کار خوب و اثرگذار را ابتدا اگر بیایید و سینهبهسینه جلو ببرید و چراغ خاموش کار کنید به یک نقطه مهم خواهید رسید.
دائم ما میگوییم: محتوا – میدان – رسانه
الآن کار هیأت یک کار میدانی است که یک محتوای عمیق هزار و چند ساله پشت آن است و ما میخواهیم بهزور رسانهای بکنیم. شاید آن بالاسری نمیخواهد این موضوع الآن در رسانهها دیده بشود. اگر دیده بشود هم شما ضربه خواهید خورد و هم هیأتی که دارید. کار ادامهدار نمیشود. ولی اگر خیلی خوب آمد و جا افتاد، سینهبهسینه رفت، هیأتهای مختلف دیدند و شروع کردند و کار انجام شد و کار به ماه رمضان بعدی رسید و کار جامع شد بعد بیایید کار رسانهای کنید. فضا آماده شد.
ایبسا اثرگذاری آن چیزی نباشد که شما اول میخواهید. یک کار خوب انجام دادید و بعد میخواهید که با نیت خیرخواهانه همه ببینند، ولی نتیجه را به بالاسری واگذار کنیم. ما عمل به وظیفه میکنیم، برکت از آن طرف میآید. الزاماً اثرگذاری آن چیزی نیست که ما فکر میکنیم.