صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۱۴- شرکت های کنترل کننده جریان محتوا ۲

متن

دورۀ دست‌های پنهان فضای‌مجازی

(بخش هشتم – بخش دوم)

در پایان این درس، از دانش‌پژوه انتظار می‌رود تا بتواد:

  • با تعدادی از شرکت های فعال در تولید محتوا آشنا شود:
    • الکترونیک آرتز
    • تیک تو اینتراکتیو
    • اسکوئر انیکس هولدینگ
    • اکتیویژن بیلزارد
    • یوبیسافت کورپوریشن
    • نینتندو

شرکت الکترونیک آرتز[۱]:

الکترونیک آرتز شرکتی آمریکایی است که از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌آید. تریپ هاوکینگز این شرکت را در سال ۱۹۸۲ تأسیس کرد و هدف اولیه‌ی او تولید انواعی از بازی‌های کامپیوتری بود که در خانه می‌توان با آن‌ها بازی کرد. ای‌اِی در اواخر دهه‌ی ۸۰ به بهبود و توسعه‌ی حوزه‌ی کاری خود درزمینه‌ی بازی‌های کامپیوتری پرداخت و با جذب چندین چهره‌ی مبتکر، موفق به رشد و توسعه‌ی بسیار در این زمینه شد. شرکت ای‌اِی در سال ۲۰۰۷ رتبه‌ی هشتم در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی نرم‌افزار را به خود اختصاص داد. درآمد سالانه‌ی شرکت ای‌اِی در مه ۲۰۰۸ به بیش از ۴٫۰۲ میلیارد دلار رسید و این مقدار، رو به افزایش است. موفق‌ترین بازی‌های ای‌اِی، بازی‌های ورزشی (که توسط بخش EaSports، وابسته به این شرکت تولید می‌شود)، بازی‌های برگرفته از فیلم‌های محبوب و البته بازی‌های معروفی است که این شرکت همواره به ساختن آن‌ها مشغول بوده است؛ ازجمله‌ی این بازی‌ها می‌توان به بازی‌هایی مانند رُود راش، نید فور اسپید، مدال افتخار، سیمز، بَتِل فیلد و برن اَوت اشاره کرد.

بیش از ۸.۸۰۰ نفر برای این شرکت کار می‌کنند و مجموع دارایی‌های آن بالغ‌بر ۴ میلیارد دلار است. [۲]

الکترونیک آرتس از ۶ بخش اصلی درست شده است که چندین استودیو ذیل هر بخش مشغول تولید بازی هستند: [۳]

  • ای‌اِی وردواید استودیوز[۴]: این بخش مسئول ساخت بازی‌های حادثه‌ای ماجرایی، مسابقه‌ای، رزمی و نقش‌آفرینی (Role Playing) است. رهبری این بخش را فرانک گیبو بر عهده دارد.
  • ای‌اِی اسپرتس[۵]: این بخش بازی‌های ورزشی را تولید می‌کند. این بازی‌ها عبارت‌اند از: فوتبال (فیفا ساکر)، فوتبال (فیفا)، فوتبال آمریکایی (مَدن ان‌اف‌ال)، بسکتبال ) ان‌بی‌ای(، بوکس (فایت نایت)، گلف (تایگروودز پی جی‌ای تور)، هاکی (ان‌اچ‌ال) و راگبی. رهبری این بخش را پیتر مور در اختیار دارد.
  • ای‌اِی آل پلی[۶]: این بخش برای کسانی که به‌طورمعمول از این بازی‌ها استفاده می‌کنند و نیز کسانی که استفاده‌کننده‌ی همیشگی این بازی‌ها نیستند، بازی تولید می‌کند. کیتی ورابک این بخش را رهبری می‌کند.
  • ای‌اِی ماگزیس[۷]: این بخش بازی‌های شبیه‌سازی زندگی را تولید می‌کند که از معروف‌ترین این بازی می‌توان به سری‌های سیمز اشاره کرد. راد هامبل رهبر این بخش است.
  • سید[۸]: این بخش به‌عنوان بخش تحقیق فناوری و انکوباتور در نمایشگاه سرگرمی الکترونیک در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. در این بخش تلاش می‌شود تا آنجا که ممکن است بازیکن با استفاده از ابزارهای یادگیری عمیق و با شبکه‌های عصبی، تجربیات جدیدی را برای توسعه روایت‌های عمیق‌تر در بازی ایجاد کند. به‌عبارت‌دیگر بازیکن بیشتر از پیش در بازی غرق می‌شود.
  • ای‌اِی کامپتیتو گیمینگ دیویژن[۹]: این بخش، درواقع بخش رقابتی کمپانی است که در سال ۲۰۱۵ پایه‌گذاری شد. در این بخش رقابت‌های جهانی بازی‌های تولیدی ای‌اِی مانند فوتبال، بتلفیلد و … پیگیری می‌شود.

۹۰.۲۲% سهام الکترونیک آرتز را شرکت های چندملیتی تصاحب کرده اند.

شرکت تیک تو اینتراکتیو[۱۰]:

شرکت تیک تو اینتر اکتیو، یک ناشر، توزیع‌کننده بازی‌های ویدئویی و لوازم جانبی بازی‌های ویدئویی آمریکایی است. استودیوهای مهم دنیای بازی‌سازی و انتشار بازی یعنی «2K Games»، «Private Division»، «Rockstar Games» و «Social Point» متعلق به این شرکت هستند. [۱۱] برخی از مهم‌ترین بازی‌هایی که این شرکت تولید کرده است عبارت‌اند از: «Grand Theft Auto»، «Civilization»، «NBA 2K»، «BioShock»، و «Borderlands». بازی‌های «Mafia»، «Max Payne»، «Midnight Club»، «MLB 2K»، «Red Dead»، «WWE 2K» و «XCOM» از دیگر محصولات این شرکت است. [۱۲] شرکت مزبور سومین شرکت بزرگ تولید و عرضه بازی (بعد از اکتیویژن بیلزارد و الکترونیک آرتز) است. ۳۷۰۷ نفر برای این شرکت کار می‌کنند و مجموع دارایی‌های آن بیش از یک میلیارد دلار است. [۱۳]

مدیریت این شرکت در اختیار یک یهودی بانام اشتراوس زلنیک است. وی عضو گروهی با نام جوانان حرفه‌ای یهودی است که هدفشان ایجاد سازمانی به‌منظور اطمینان از ایجاد شبکه مناسب میان رهبران تجاری جامعه متعهد (یهودی) است. [۱۴]

 در حوزه‌ی سیاست نیز ازجمله همراهان «جان کری»، «باراک اوباما» و «جان ادواردز» بوده و در انتخابات اخیر آمریکا از «هیلاری کلینتون» حمایت کرده است. او توجه خاصی به موسیقی، فیلم، تلویزیون و سرگرمی‌های تعاملی دارد. به همین دلیل شرکت دیگری را تحت عنوان «ZelnickMedia» کنترل می‌کند که درزمینه‌ی رسانه‌های بین‌المللی با درآمد حدود ۳ میلیارد دلار در سال فعالیت می‌کند. زلنیک نقش رهبری در تعدادی از شرکت‌های رسانه‌ای مهم را ایفا کرده است؛ مدیرعاملی BMG (شرکت موسیقی و سرگرمی)، مدیرعاملی شرکت کریستال دینامیک (تولیدکننده نرم‌افزار سرگرمی تعاملی) و ریاست و مدیر اجرایی شرکت فاکس قرن بیستم با مسئولیت تولید و توزیع فیلم در سراسر جهان بخشی از مسئولیت‌های سابق اوست. وی مدتی نیز در کمپانی «کلمبیا پیکچرز» فعالیت کرده است. به‌طورکلی این یهودی مجموعه‌ای از شرکت‌های رسانه‌ای شامل سرگرمی‌های تعاملی، تلویزیون، نرم‌افزارهای شبکه بی‌سیم، اطلاعات کسب‌وکار، نمایشگاه‌های تجاری و خدمات مرتبط با رسانه در ایالات‌متحده، اروپا، آسیا و استرالیا را مدیریت می‌کند. [۱۵]

شرکت های چند ملیتی ۸۹.۵۸% سهام تیک تو اینتراکتو را از آن خود کرده اند.

شرکت اسکوئر انیکس هولدینگ[۱۶]:

شرکت ژاپنی اسکوئر انیکس با ادغام دو شرکت اسکوئر و انیکس در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد. [۱۷] این شرکت درزمینه‌ی تولید بازی، فیلم، کتاب، مجله، پویانمایی و شبکه تلفن همراه[۱۸] فعالیت می‌کند. روحیه انحصارگرایی این شرکت نیز به حدی است که طی سال‌های نه‌چندان زیاد، شرکت‌های زیادی را خریداری کرده و برای توسعه خود، دفاتری را در دیگر کشورها ازجمله آمریکا، چین و اتحادیه اروپا تأسیس کرده است. ازجمله مشهورترین شرکت‌های توزیع‌کننده بازی، شرکت «Eidos Interactive» است که در توسط اسکوئر انیکس خریداری شد تا بازی‌های مشهوری مانند «Tomb Raider»، «Hitman» و «Deus Ex» تحت تدبیر این شرکت توزیع شوند. [۱۹]

برخی از بازی‌های مشهور این شرکت عبارت‌اند از: «Kingdom Hearts»، «Dragon Quest» و «Final Fantasy» که این مورد آخری بیش از ۱۱۵ میلیون نسخه در جهان فروش رسمی داشته است.

ریاست این شرکت در اختیار یاسوهیرو فوکوشیما است[۲۰] که اطلاعات بسیار اندکی درباره وی موجود است. وی در لیست ثروتمندترین افراد ژاپن، در رتبه ۳۲ قرار دارد. [۲۱] مجموع درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷، حدود ۲.۳۳۱ میلیارد دلار بوده است. [۲۲] در لیست سهامداران اصلی این شرکت، بانک جی. پی مورگان چیس آمریکا، در رتبه پنجم و بانک چیس منهتن در رتبه هشتم قرار دارند (نیازمند بروزرسانی). [۲۳] 3.۹۲۴ نفر برای این شرکت کار می‌کنند. [۲۴]

۶۷.۲% سهام این شرکت در اختیار شرکتهای چندملیتی است.

شرکت اکتیویژن بیلزارد[۲۵]

یک شرکت سرگرمی تعاملی آمریکایی است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ از ادغام دو شرکت «Vivendi Games» و «Activision» در سال ۲۰۰۸ تأسیس گردید. [۲۶]

بازی مشهور این شرکت بانام «Call of Duty: Black Ops III» با فروش ۵۵۰ میلیون دلاری در سطح جهان، رکورد فروش بازی در جهان را شکست و به بزرگ‌ترین رویداد سرگرمی جهان در سال ۲۰۱۵ تبدیل شد. [۲۷] Nd’دیگر بازی‌های مهم این شرکت عبارت‌اند از «Destiny»، «World of Warcraft»، «StarCraft»، «Hearthstone»، «Skylanders»، «Call of Duty»، «Overwatch»، «Diablo»، «Heroes of the Storm»، «Candy Crush Saga»، «Pet Rescue Saga»، «Farm Heroes Saga»، «Candy Crush Soda Saga»، «Candy Crush Jelly Saga»، «Bubble Witch» و «Skylanders».

شبکه سرگرمی این شرکت بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد. اکتیویژن بیلزارد جزو ۱۰۰ شرکت برتر از نگاه مجله اقتصادی فرچون نیز محسوب می‌شود. بیش از ۹.۰۰۰ نفر برای این شرکت کار می‌کنند. [۲۸]

شرکت اکتیویژن بیلزارد از ۵ بخش اصلی تشکیل‌شده است:

  • اکتیویژن: این بخش مسئول توسعه، توزیع و انتشار سرگرمی‌های تعاملی برای کنسول‌های بازی، تلفن همراه و تبلت و رایانه خانگی است. فرانچایزهای پرفروش مانند «Call of Duty»، «Destiny» و «Skylanders» محصول عملکرد این بخش می‌باشند.
  • سرگرمی بیلزارد: این بخش از بیلزارد مسئول توسعه، توزیع و انتشار برخی تجربیات نمادین سرگرمی‌های درون بازی «World of Warcraft»، «StarCraft»، «Diablo»، «Hearthstone»، و «Heroes of Storm» برای رایانه‌های شخصی، سیستم‌عامل‌های تلفن همراه، تبلت و کنسول‌ها است.
  • پادشاه سرگرمی دیجیتال: سرگرمی تعاملی برای دنیای موبایل تولید می‌کند. بیش از ۲۰۰ عنوان سرگرمی از قبیل فرانچایزهای «Candy Crush»، «Farm Heroes»، «Pet Rescue» و «Bubble Witch» محصول این بخش هستند.
  • بازی‌های لیگ برتر: این بخش با ایجاد روش‌های جدید برای ارائه بهترین تجارب برای طرفداران در سراسر قسمت‌های مرتبط با بازی است. درواقع این بخش مسابقات سراسری در آمریکا و کانادا بین بازیکنان برقرار می‌کند.
  • استدیوهای لیگ برتر: تولید و نمایش تلویزیونی بر اساس حق انحصاری محصولات اکتیویژن بیلزارد از وظایف این بخش است. [۲۹] برنامه تلویزیونی «Skylanders Academy» محصول این بخش از اکتیویژن بیلزارد است.

مجموع دارایی‌های این شرکت بیش از ۱۷.۴ میلیارد دلار است. [۳۰]

۸۷.۳۹% درصد سهام اکتیویژن در اختیار شرکت های چند ملیتی است.

شرکت یوبیسافت کورپوریشن[۳۱]

یکی از شرکت‌های ساخت و انتشار بازی است، این شرکت دارای امکاناتی پیشرفته است که قسمت اصلی آن در مونترال کشور فرانسه قرار دارد. یوبیسافت دارای استودیوهایی در بیش از ۲۰ کشور مختلف جهان است که شامل استودیوهایی در تورنتو، مونترال و شهر کبک، کانادا، بخارست، رومانی، بارسلونا، اسپانیا، شانگهای، چین، سنگاپور، کری، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا، دوسلدورف، آلمان، صوفیه، بلغارستان، کازابلانکا، مراکش، سیدنی، استرالیا، میلان، ایتالیا، هند، سائوپائولو، برزیل و نقاط دیگر؛ این شرکت چهارمین شرکت بزرگ تجاری (حوزه بازی‌سازی) در آمریکا و اروپا است.[۳۲]

بازی‌های مشهوری مانند «Assassin’s Creed»، «Far Cry»، «Just Dance»، «Prince of Persia»، «Rayman»، و «Tom Clancy’s» محصول این شرکت فرانسوی است. همچنین شبکه توزیع محتوا و ارتباطی «UPLAY» متعلق به یوبیسافت است.

بیش از ۱۱.۷۰۰ نفر برای این شرکت کار می‌کنند. [۳۳]شرکت فیدلیتی بزرگ‌ترین سهامدار یوبیسافت است. [۳۴]مجموع دارایی‌های این شرکت ۲.۸ میلیارد دلار است. [۳۵] شرکت جی پی مورگان چیس، دومین سهامدار محسوب می شود.

شرکت نینتندو[۳۶] :

شرکت نینتندو، یک شرکت چندملیتی لوازم الکترونیکی مصرفی و شرکت ویدئویی ژاپن است که مقر آن در کیوتو است. نینتندو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و عرضه بازی‌های ویدئویی و کنسول‌های مخصوص بازی در جهان است. این شرکت برخی از بهترین و رایج‌ترین بازی‌های ویدئویی مانند ماریو، The Legend of Zelda و Pokémon را تولید و عرضه کرده است.[۳۷]

دومین سهامدار این شرکت بانک جی. پی مورگان آمریکا است. [۳۸] این بانک بزرگ‌ترین بانک آمریکا و دومین بانک جهان است. بنابراین اگرچه همانند شرکت سونی مقر این شرکت در ژاپن است اما سهامداران اصلی، شبکه بین‌المللی صهیونیزم هستند.

شرکت نینتندو از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید و عرضه بازی‌های رایانه‌ای است که برخلاف رقبای قدرتمند خود مانند سگا و آتاری توانست در عرصه رقابت باقی بماند. برخی از مهم‌ترین کنسول‌های این شرکت عبارت‌اند از: نینتندو، وی، وی. یو و نینتندو سوئیچ. آخرین بازی معروف این شرکت یعنی The Legend of Zelda در سال ۲۰۱۷ عنوان برترین بازی رایانه‌ای جهان را از آن خود کرد. [۳۹] این بازی موضوعی آخرالزمانی دارد و همانند تمامی محصولات غربی و شرقی، تلاش می‌کند تا در موضوع منجی آخرالزمان و شیوه نجات گری او انحراف ایجاد کند.

این شرکت نمایندگی‌های زیادی در آمریکا، اروپا، استرالیا و کره جنوبی دارد. البته محصولات این شرکت در ژاپن و غیر ژاپن متفاوت است؛ بدین معنا که نینتندو در کشور ژاپن می‌تواند خشونت را در تولیدات خود بگنجاند اما مجاز به انتشار محتوای حاوی تصاویر غیراخلاقی نیست. درحالی‌که برای سایر نقاط جهان مجاز به ارائه هر نوع محتوایی مانند برهنگی، جنسیت، بی‌شرمی (ازجمله نژادپرستی، جنبش جنسی یا انحرافات)، خون، خشونت خانگی، مواد مخدر، پیام‌های سیاسی یا نمادهای مذهبی (به‌استثنای مذاهب، مانند پانتئون یونانی) است.[۴۰]

نکاتی پیرامون مجریان

در رابطه با مجریان فضای مجازی، چند نکته جالب‌توجه وجود دارد:

  1. غالب مجریان فضای مجازی، یهودی هستند. [۴۱] مدیران شرکت‌های چندملیتی و رسانه‌های معروفی چون: «گوگل»، «اپل»، «فیس‌بوک» (شرکت‌های چندمنظوره‌ی فضای مجازی)، «والت‌دیزنی»، «برادران وارنر»، «پارامونت»، «فاکس قرن بیستم»، «یونیورسال»، «دِریم‌وُرکز»، «میراماکس»، «یونایتدآرتیست»، «مترُگُلدِن مایر»، «کلمبیا» و… (بازی، پویانمایی و سینمایی)، «نیویورک تایمز»، «وال استریت ژورنال»، «دیلی نیوز»، «نیوزویک»، «واشنگتن پست»، «دیلی‌تلگراف»، «تایمز لندن» و… (بخش سایت روزنامه‌ها و مجلات)، «اِی‌بی‌سی»، «سی‌بی‌سی»، «فرانس‌پرس»، «رویترز»، «اِن‌بی‌سی»، «سی‌اِن‌اِن» و… (خبری و تلویزیونی و…) در این گروه قرار می‌گیرند.
  2. ما درحقیقت حکمرانی رسانه را به‌صورت مطلق در حوزه فضای مجازی واگذار کردیم به یک مشت صهیونیست حالا مسیحی صهیونیست یا یهودیت صهیونیسم و البته ۹۰ درصد یهودی.

 بچه‌هایمان را راه‌هاکردیم جلوی این دستگاه‌ها و با اینها مواجه کردیم عرصه قوانین و مقررات را کامل سپردیم به این‌ها قوانین و حوزه کاربری حوزه مدیریت اینترنت اینها دارند می‌نویسند اجرا می‌کنند خدمات را کاملاً سپردیم به این اسم‌هایی که خواندم در این چند جلسه‌ای که با هم‌دیگر رفتیم جلو خوب چند شرکت بودند که الان نرم‌افزارشان روی گوشی‌هایمان نصب است و سیستم‌عاملشان دست ماست بازی‌هایشان شبکه‌های اجتماعی‌شان موتورهای جستجو و سرویس های ایمیل کدام خدمت فضای مجازی وجود داردزکه به اینها مربوط نمی‌شد؟

 ما تمام خدمات را در اختیار اینها قرار دادیم وقتی خدمات مدیریتش در اختیار کسی باشد می‌تواند محتوا را مدیریت کند این بحث را در بحث فلسفه تکنولوژی مفصل درباره آن گفت‌وگو خواهیم کرد بدین ترتیب این‌ها محتوا را به نفع ارزش‌های خودشان رقم می‌زنند و این مسئله یعنی تسلط کفار و مشرکان در دین که به‌شدت مورد نفی قرار گرفته است.

نظر قرآن کریم درباره وضعیت کنونی تسلط این شرکت ها بر کاربران مسلمان چیست؟

  • لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّهً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ ﴿مائده.۸۲﴾

مسلما یهودیان و کسانى را که شرک ورزیده‏ اند دشمن‏ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهى یافت و قطعا کسانى را که گفتند ما نصرانى هستیم نزدیکترین مردم در دوستى با مؤمنان خواهى یافت زیرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى‏ اند که تکبر نمى ‏ورزند.

  • وَلَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا ﴿نساء ۱۴۱﴾

خدا تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین تسلطی بر مؤمنان داشته باشند.

ما دشمن ترین دشمنان را  مسلط کردیم بر عرصه فکر و اندیشه اینکار هرگز با مبانی دینی و عقلی نمی‌سازد این وضعیت باید اصلاح شود.

 یکی از اهدافی که این دوره در همین است که عزیزان با این مسائل آشنا بشوند بعد ان‌شاالله درادامه عرض خواهیم کرد چگونه می‌توانیم جریان سازی کنیم که جلوی بسط این مسئله را درکشور بگیریم بلکه آن را تبدیل کنیم به یک فرصت با کسب استقلال در فضای رسانه.

 ان‌شاءالله مورد رضایت‌تان باشد و سلام علیکم و رحمت الله و برکاته.


[۱]. https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/ea/institutional-holdings

[۲]. http://ir.ea.com/releasedetail.cfm?releaseid=1025604

[۳].http://yahoo.brand.edgar-online.com/displayfilinginfo.aspx?FilingID=5960135-11435-63788&type=sect&dcn=0000891618-08-000290

[۴]. EA Worldwide Studios

[۵]. EA Sports

[۶]. EA All Play

[۷]. EA Maxis

[۸]. SEED

[۹]. EA Competitive Gaming Division

[۱۰]. https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/ttwo/institutional-holdings

[۱۱].https://www.gamasutra.com/view/news/305110/Earnings_report_roundup_Game_industry_winners_and_losers_in_Q2_2017.php

[۱۲]. https://www.vg247.com/2010/10/28/boom-zenimax-buys-tango-and-shinji-mikami/

[۱۳].http://ir.take2games.com/phoenix.zhtml?c=86428&p=irol-SECText&TEXT=aHR0cDovL2FwaS50ZW5rd2l6YXJkLmNvbS9maWxpbmcueG1sP2lwYWdlPTExNjE1ODMwJkRTRVE9MCZTRVE9MCZTUURFU0M9U0VDVElPTl9FTlRJUkUmc3Vic2lkPTU3

[۱۴]. http://www.jewocity.com/blog/yjp-ceo-forum/8219

[۱۵].http://jewishbusinessnews.com/2013/11/29/strauss-zelnicks-take-two-software-buys-back-carl-icahns-shares-for-200-million/

[۱۶] https://www.marketscreener.com/quote/stock/SQUARE-ENIX-HOLDINGS-CO–6494078/company/

[۱۷]. https://web.archive.org/web/20120207221933/http://www.square-enix.com/jp/company/e/history/

[۱۸]. http://www.hd.square-enix.com/eng/company/group.html

[۱۹]. https://www.pcgamer.com/the-200-eidos-anthology-arrives-on-steam/

[۲۰].https://www.bloomberg.com/research/stocks/people/person.asp?personId=24840586&privcapId=884137

[۲۱]. https://www.forbes.com/profile/yasuhiro-fukushima/

[۲۲]. http://www.hd.square-enix.com/eng/ir/finance/financial_highlights.html

[۲۳]. http://www2.tse.or.jp/disc/96840/100920180214471847.html

[۲۴]. http://www.hd.square-enix.com/eng/ir/finance/financial_highlights.html

[۲۵]. https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/atvi/institutional-holdings

[۲۶]. https://venturebeat.com/2015/08/27/call-of-duty-publisher-activision-blizzard-joins-the-sp-500/

[۲۷].https://www.polygon.com/2015/11/11/9715060/call-of-duty-black-ops-3-sales-advanced-warfare-ghosts

[۲۸]. https://www.activisionblizzard.com/about-us

[۲۹]. https://www.activisionblizzard.com/about-us

[۳۰].files.shareholder.com/downloads/ACTI/5306989887x0x938514/5075E521-4A3F-456C-8C2B-9EEF50DD69FE/Activision_2016_AR_FINAL_Spreads.pdf

[۳۱] https://live.euronext.com/en/product/equities/FR0000054470-XPAR/company-information

[۳۲].www.gamasutra.com/view/news/305110/Earnings_report_roundup_Game_industry_winners_and_losers_in_Q2_2017.php

[۳۳]. https://finance.yahoo.com/quote/UBI.PA/profile?p=UBI.PA

[۳۴]. https://finance.yahoo.com/quote/UBI.PA/holders?p=UBI.PA

[۳۵]. https://www.gurufocus.com/term/Total+Assets/UBSFY/Total-Assets/Ubisoft-Entertainment

[۳۶] https://www2.tse.or.jp/tseHpFront/JJK020030Action.do

[۳۷]. https://geeks.media/biggest-gaming-companies

[۳۸]. http://www2.tse.or.jp/tseHpFront/JJK020030Action.do

[۳۹]. https://www.polygon.com/2017-best-games/2017/12/15/16780516/the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild-goty-best-games-2017

[۴۰]. http://www.tanookisite.com/nintendo-censorship/

[۴۱]. برای کسب اطلاعات بیش‌تر ر.ک: www.jewishbusinessnews.com.

محتوای درس
اسکرول به بالا