صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۱۹-ایجاد رفتار های مطلوب (قسمت دوم)

متن

بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد عباسی
عنوان: ایجاد رفتار های مطلوب (قسمت دوم)

برای ایجاد رفتار تحصیلی کودک مانند ایجاد رفتار مطلوب هر رفتاری ما باید برنامه داشته باشیم.
گام اول:
والد گرامی، اگر شما به‌جای مادر یا پدر معلم بشوید یعنی بخواهید آموزش بدهید و تذکر بدهید نقش والد بودن خودتان را از دست می‌دهید.
زمانی که نقش والد بودن خودتان را از دست بدهیم آن امنیت خانواده آسیب می‌بیند و در این بستر ناامن کودک دیگر خوب تحصیل نمی‌کند.
بنابراین، در گام اول ما نقش والدی را داشته باشیم. نقش معلم را به خود معلم بسپاریم.
مادر کنار فرزند ننشین و توضیح بده، اگر نیاز داشت کمک کنید؛
یعنی به او بگویید که اگر نیاز داشتی کمک می‌کنیم. اگر سؤال داشتی جواب می‌دهیم. اما شما مادر باشید.
از آشپزخانه که در حال درست‌کردن غذا برای او هستید و در حال ایجاد محل امن با توصیف رفتار هستید به او می‌گویید: اگر نیاز داشتی که کمکت کنم من هستم!
اما برای ایجاد رفتار تحصیلی که به‌موقع بخواند و بنویسند در پیش‌دبستان، مادر باید زمان زیادی را صرف کند. یعنی: با پاداش و امتیاز مدیریت کنید تا رفتار ایجاد کنید.
در کلاس اول شما فقط مجاز هستید که دو ماه او را همراهی کنید. یعنی با کنار ا و باشید. تو برنامه را بردار من کمکت می‌کنم. تکلیفت را بنویس اشکالت را رفع می‌کنم
وقتی که کلاس دوم می‌رود یک ماه اول سال تحصیلی همراه او باشید. آن هم نه کنترل و اینکه شما خودتان بخوانید تا او یاد بگیرد. رفع مشکل می‌کنید.
در کلاس سوم، یک هفته
و در کلاس چهارم به بعد هیچی! و کاری به کودک ندارید و برای نوجوانی هم همین‌طور
تحقیقات نشان داده:
والدینی که به‌جای کودک برای تحصیلش تصمیم می‌گیرند به‌جای نوجوان برای انتخاب رشته و دانشگاه تصمیم می‌گیرند و حتی نظرشان را قطعی می‌گویند که تو خیلی پزشک خوبی می‌توانی بشوی، تو خیلی باهوش هستی؛ بنابراین می‌توانی این دانشگاه را شرکت کنی و موفق بشوی مسئولیت را برعهده خودشان گذاشتند و نوجوان بدون مسئولیت و مسئولیت خودشان را برعهده والدین می‌گذارند و انگیزه‌ای برای تحصیل نخواهد داشت و در نتیجه اُفت تحصیلی خواهد داشت.

اسکرول به بالا