کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد فلاحزاده
عنوان: سقط جنین کجا مجاز است؟
افراد سؤال میکنند:
- اصلاً دوست نداشتیم که فرزند دار بشویم و بنای ما بر این نبود که خانم باردار بشود یا چند فرزند داریم و با این اوضاع گرانی فرزند دیگری را نمیخواستیم؛ آیا اجازه سقط او را داریم؟
- هیچ یک از بهانههای بالا پذیرفته نیست. ازبینبردن حتی نطفه منعقد شده هم جایز نیست.
- اگر روح در او دمیده شده و زنده است که دیگر انسان بهحساب میآید. آیا جایز است انسانی که در یک قفس است کشته بشود؟ مشخص است که پاسخ خیر است. جنین هم در قفسی به نام رَحم مادر است.
- بنابراین، اگر روح دمیده شده باشد؛ یعنی فرزند زنده است بههیچوجه نباید این کار انجام بشود. جایز نیست. حتی اگر برای مادر خطر داشته باشد.
- ممکن است پزشکان بگویند که اگر فرزند سقط نشود مادر از بین میرود آیا میشود جنینی که روح دارد را از بین برد تا مادر زنده بماند؟
- پاسخ دین اسلام خیر است. هیچ ترجیحی وجود ندارد.
مثال:
در یک بیمارستان یک کودکی بستری است، یک شخصیت دینی و سیاسی یا کشوری بیمار است و به بیمارستان آوردند. میگویند کودک را کنار بگذارید و این آقا را بستری کنید و با انجام این کار کودک میمیرد که این جایز نیست. مطلقاً جایز نیست. چون همه حق حیات دارند؛ لذا نمیشود به این بهانه فرزندی را سقط کرد حتی اگر برای مادر خطر داشته باشد.
یک مورد استثنا وجود دارد: دو حالت را در نظر بگیرید؛
- حالت اول: اگر فرزند را از بین ببرند مادر زنده میماند
- حالت دوم: اگر مادر را از بین ببرند فرزند هم زنده نمیماند.
- در حالت دوم گفتهاند؛ چون یکی از آنها باقی نمیماند و چارهای جز این نیست اجمالاً اجازه دادند؛ ولی همیشه اینطوری نیست.