صفحه اصلی دوره بازکردن همه

۲۴ – ویژگی های نوجوان

متن

دورۀ دست‌های پنهانفضای‌مجازی(بخش پانزدهم) 

در پایان این درس، از دانش‌پژوه انتظار می‌رود تا بتواند:

  • شناخت ویژگی‌های کاربران
    • ویژگی‌های نوجوان

راجع‌به ویژگی‌های مخاطبین به‌خصوص کودک و نوجوان گفتگو کردیم رسیدیم به نوجوان گفتیم سه حوزه را مورد برررسی قرار می دهیم: شناختی، عاطفی و رفتاری.

ویژگی های شناختی نوجوان:

(نوجوان کسی است که به سن تکلیف می‌رسد و برای دختر و پسر متفاوت است.)

  سه‌ ویژگی شناختی دارد:

  • یک با بحران هویت مواجه اند، ببینید بچه از کودکی خارج شده دیگر کودک نیست اما جوان هم نیست نه آن است نه این به همین دلیل با بحران مواجه می‌شود، هنوز شخصیت شکل نگرفت هنوز منِ خودش را نمی‌شناسد.

 یکی از چیزهایی که موجب می‌شود بچه‌ها بیشتر با بحران هویت مواجه بشوند همین رسانه ها هستند هر روز یک هویت جدید عرضه می‌کنند و اگر پدر و مادر زرنگی نکنند و برای او شخصیت تعریف نکنند هویت مشخص نکنند، رسانه‌ها زحمت این کار را خواهند کشید.

  •  دوم بحران بلوغ؛ بچه تازه با یک سری مسائل جنسی آشنا می‌شود این می تواند یک عوارضی برایش درست کند.
  • –         سه استقلال‌طلبی؛ در حوزه شناختی به‌طور مستقل باشد حالا منم منم می‌کند خودم انجام می‌دهم، کسی دخالت نکند و خودم می‌تونم اصل آن چیز مثبتی است؛ فقط باید هدایت بشود بچه احساس استقلال‌طلبی می‌کند.

 ویژگی های عاطفی نوجوان:

  •  فوق‌العاده حساس است، تا یک چیزی پیش می آید یک مرتبه به‌هم می‌ریزد، تعجب می کنید که تا دو روز پیش اینجور نبود چرا این واکنش را دارد!

این نوجوان جزء اقتضائات سنش این دو سه سال این‌طوری است.

  • ثبات عاطفی ندارد الان خندان است دو دیقیه دیگر ببینید گریان است، چهار دقیقه دیگر می‌بینید خشمگین است.

پدر ومادر گمان می کنند دیوانه شده هستند چون ثبات عاطفی ندارند.

  •  در ابراز احساسات به‌شدت افراط می‌کنند خیلی افراط می‌کند واکنشی که نسبت‌به یک مسئله نشان می‌دهد فوق‌العاده افراط می‌کند.
  • تخیل گرا است هم پدیده ها را تخیل می‌کند و هم آینده خود را تخیل می‌کند و مسائل خودش را تخیل می‌کند، چون از کودکی خارج شده و هم خوب تحویل گرفته نشده است هنوز شخصیت و هویت خود را پیدا نکرده است؛ نگاه به جوان می‌کند و مقایسه می کند می بیند جوان و شاغل است و و ازدواج‌کرده و کار دارد اما او ندارد یک حس ناکامی و ناتوانی بهش دست می‌دهد حالا تازه این در این غنچه ما دارد شکفته می‌شود ولی انتظار دارد که درخت تنومند باشد یک حس ناکامی و ناتوانی من نمی‌توانم، من موفق نمی‌شوم در او وجود دارد.
  • به‌خاطر آن مسائل شناختی و این حوزه بلوغ جنسی اضطراب و استرس زیادی دارد و خیلی نگران است مثلا پدر و مادرش ترکش نکنند (واقعاً به تو این‌جور مسائل فکر می‌کند)

 دوران نوجوانی دوران بسیار حساسی است و پدر و مادر خیلی به این دوران توجه ویژه داشته باشند.

  •  فوق‌العاده ماجراجو است؛ با دوستانم بروم کوه با دوستانم بروم جنگل با دوستام بروم بیرون بچرخم این کار را بکنم آن کار را بکنم دوست دارد سفر اکتشافی برود فیلم های این حوزه، بازی های این حوزه را خیلی دوست دارد بازی کند؛ بازی هائی مثل Uncharted که بازی اکتشافی است بازی توم‌رایدر و مانند آن را خیلی دوست دارد.
  • –         به دوستی با همسالان خودش علاقمند است.
  • تمایلات اخلاقی، مذهبی فوق‌العاده بالاست.

حتی در آمریکا نوجوانان تمایلات اخلاقی مذهبی خیلی بیشتری نسبت به جوانان دارد چون رسانه جوانان را بیچاره کردند پس در دوران نوجوانی به صورت ویژه بچه را دریابیم  ونگذاریم دیرتر شود و او را به سمت مذهب و مسائل دینی حسابی سوق بدهیم چون به سن بلوغ هم رسیده به سن تکلیف رسیده‌ و بهترین زمان ممکن که بیشترین بهره‌وری داشته باشیم.

 خوب رسانه‌ها از تمام این‌ها به انحاء و روش های مختلف استفاده می‌کنند از اینکه بچه احساسی است استفاده می‌کنند و مؤلفه‌های احساسی را در محصولات خودشان فوق‌العاده افزایش می‌دهند.

  • تخیل اصلا دنیای رسانه، دنیای تخیل است، کلا رسانه با قوه مخیله کار دارد و با قوه عاقله کاری ندارد اتفاقا آن را تضعیف می‌کند پس می‌زند صرفاً روی تخیل سرمایه‌گذاری می کند.

 تمام آنچه که شما در دنیا حتی در تخیل هم سخت بیارید این‌جا برای شما خلق می‌کند.

 در یک بازی شما را به‌عنوان یک سوپر قهرمان یک ابرقهرمان یا یک آدم ویژه و کارکشته و حلال معما و تنومند و تناور تناور نشان می‌دهد و چه موفقیت‌هایی به دست می آورید مثلا یک‌تنه به جنگ صدها نفر می روید و چنین وچنان می کنید از هواپیما بیرون می پرید، هلی‌کوپتر می راند، تانک می راند، ماشین می راند، در مبارزات تن‌به‌تن دیگران را شکست می‌دهد، ماجراجویی عجیب‌وغریب دارد، اکتشافات عجیب‌غریب دارد، اینها همان قوه تخیل است که بچه استفاده می‌کند و طرف مقابل بر همین سوار شده است از علاقه او به ماجراجویی سوءاستفاده می‌کند.

 و متاسفانه رسانه‌های مسلط به‌دنبال لطمه زدن به آن تمایلات مذهبی نوجوان هستند.

 ویژگی‌های رفتاری نوجوان:

  • نوجونان به‌شدت پرخاشگر و به‌شدت به‌خاطر مسائل بلوغ شان و احساساتی بودن و درواقع علاقه به افراط در بروز احساسات فوق‌العاده پرخاشگر هستند.
  •  افسرده ‌همهستند به‌خاطر اضطراب و استرسی که دارد، بخاطر حس ناکامی که دارد.

 اگر این موارد را پدر و مادر مدیریت نکند بچه منزوی می‌شود، افسرده می‌شود، از جمع دور می‌شود از جمع فرار می‌کند، در جمع قرار می‌گیرید، استرس پیدا می کند، عرق سرد می‌کند و امثال آن .

  •  نقش‌آفرینی را دوست دارند که تکلیف بهشان بدهید، دوست دارند بازی‌شان بدهید تا آنها هم در بازی شما باشند بازی منظورم بازی نیست منظورم این است که در متن زندگی یک کاری بکنند، تحویل‌شان بگیرید و اونها را ببینید.

  این علاقه وحشتناک عموم گیمرهای جهان به بازی های سبک نقش‌آفرینی (Role-playing) برای چیست؟

 به‌خاطر همین ویژگی است، شما در آن بازی واقعاً یک نقشی را به عهده می‌گیرید، کاری انجام می دهید، یک کنشی دارید، یک واکنشی دارید خوب حالا با توجه به این ویژگی‌هایی که بچه‌ها دارند واقعاً رسانه ها با استفاده از تمام این ویژگی‌ها محصولات متنوعی تولید می‌کنند ذهنشان را تسخیر می‌کند رفتار فرزندان ما را به سمتی که دوست دارند سوق می‌دهند آنها را آنگونه که دوست دارند تربیت می‌کنند و یک دنیای تخیلی برایشان درست کردند دنیای تخیلی گارد بچه‌ها را می‌اندازد، بچه در دنیا بازی نسبت به محتوایی که می بیند گارد ندارند، واقعاً مسائل ذهنی شناختی بچه‌ها را این‌جا می‌سازند.

 حوزه احساسات جوانان را جهت می‌دهند و آینده و گذشته را آنگونه که دوست دارند برای بچه‌ها تعریف می کنند تاریخ را برای مخاطب با Assassin’s Creed و یا تاریخ جنگ جهانی را با بتلفیلد یا CALL OF DUTY  روایت می‌کند.

آینده جهان را با The Last of Us ترسیم می‌کند.

علم را آنطور که میخواهد بیان می کند روش تنظیم دکوراسیون منزل را همانطور که علاقه دارد در اختیار فرزندان ما قرار می دهد.

باغداری وخانه داری و…. اون‌جا همه‌چیز را برای شما می‌سازد و همه هم بر پایه قوه تخیل این کار را می‌کند.

جاذبه را با موسیقی افزایش می‌دهد، حالا چه تیتراژ یا  اون جایی‌که هیجانی می‌شود یا زمانی که می خواهد فضا را آرام کند.

 بچه‌ها را به دنیاهایی که هرگز نمی‌توانند هرگز ورود کنند شاید آرزویشان باشد وارد می کند مثلاً با آن بازیکن در لیگ قهرمانان ایشان می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

 همه این‌ها با استفاده از اون قوه‌ی تخیلی است که خدمتتان عرض کردم و رسانه ها می‌سازند.

اما ما در جلسات اول عرض کردیم صاحبان رسانه چه کسانی هستند؟

 شرکت‌های صهیونیستی مسلط بر اقتصاد جهان، بلک راک، ونگارد، استت‌استریت، فیدلیتی و…

یک مشت یهودی صهیونیست، یک مشت مسیحی صهیونیست.

هدف اینها از تولید این دستگاه عظیم چیست؟

 ببینید پس ما اشکال به خود دستگاه نمی‌گیریم بلکه ‌اشکال به مدیریتش می‌گیریم، وضعیت موجود هم که متأسفانه مدیرتش دست اوناست این مشکلات را پیدا کرده است.

 بله دنیای بازی، اصل خود بازی و ظرف بازی، ظرف فیلم، ظرف سریال، ظرف انیمیشن؛ مثل ظرف کتاب چیز بسیار خوبی است اگر مال ما باشد اما مال ما نیست در اختیار طرف مقابل است.

او هدفش از ایجاد این بستر چیست؟

درباره چه کسانی صحبت می کنیم؟

 همانانی که به قول قرآن (یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ-سوره صف آیه۸)

میخواهند نور خدا را با رسانه خاموش کنند به‌دنبال این هستند اینها یک مشت انسان ضد خدا، ضد معنویت و ضد اخلاق هستند.

 حال این افراد با این ویژگی ها که هدف‌شان این است آیا خدماتی که ارائه می کنند ولایه خدمات را کامل برایتان توضیح دادیم متناسب با نیازهای انسان است؟

 نیاز انسان به دو دسته تقسیم می‌شود: مادی و معنوی

نیازهای معنوی چه جایگاهی دارد؟

باور به معاد، باور به وجود خدا، باور به عادل بودن خدا، علاقه و عشق به عدالت و عدالت ورزی وهم رفتار عادلانه یعنی با دیگران عادلانه رفتار کنیم و رانت‌خوار نباشیم یک جا سمت داریم عدالت‌ورزی کنیم و طعم شیرین عدالت را به دیگران بچشانیم.

 وضعیت اداره امروز رسانه ها چقدر با مسائل زندگی و مادی ما تناسب دارد؟

 یعنی ما از زمانی‌که این ابزارها به اسم رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی آمدند، ارتباطات اجتماعی تقویت شد؟ صله ارحام تقویت شد؟ ارتباط با همسایه تقویت شد؟ گفت‌وگو درون خانواده، والدین و فرزندان، والدین با هم‌دیگر تقویت شد؟ یا تضعیف شد؟

 کدام یک اتفاق افتاد؟ چقدر با نیازهای ما تناسب دارند؟ جواب نمیدهم می خواهیم فکر کنید.

راجع به سؤال دو وقتی در لایه زیرساخت داشتیم توضیح می‌دادیم یک‌بخشی هم از خدمات و ابزار عرض کردیم که چه دسترسی وسیعی به اطلاعات ما دارند و جزئیات زندگی ما را می‌دانند ممکن است یکبار خطایی کنیم؛ اما آیا ما برای این‌ها کرامت داریم؛ یعنی ما عزیز هستیم پیش این‌ها که کریمانه با ما برخورد کنند؟ به این معنی که خداوند متعال کریم  است و لقد کرمنا بنی آدم نیز هست وبا انسان کریمانه مواجه می‌کند و اگر ما خطایی کردیم به دیگران اطلاع نمی‌دهد آبروی ما را نمی برد، توبه کردیم می بخشد اصلاً کریم الصفح است، حسن التجاوز است، قلم عفو می کشد بر گناهان به رویمان هم نمی آورد چیزی هم که در اختیار ما قرار داده است، منفعتی دنبالش نیست و ما را به‌خاطر منافع خود از بین نمی برد چون منفعتی از جانب ما به او نمی رسد و او بی نیاز وبلکه رئوف ونعیم است.

 آیا صاحبان رسانه‌ها این‌گونه با ما برخورد می کنند؟

 یعنی اگر من یک سرچ بد داشته‌ام، یک ارتباط بد در شبکه اجتماعی داشته ام، یک چیز بد فرستادم، اما پشیمان شدم و پاک کردم اون‌ها هم پاک می‌کنند یا اینکه نگه می‌دارند بعداً به کارشان می‌آید؟

 آیا من هزینه پرداختی بابت ارائه خدمات هستم؟ یا نه به من خدمات می دهند تا اینکه من را رشد بدهند، تعالی بدهند و نیاز مرا پاسخ بدهند؟ کدام اش است؟

 این‌که انسان چقدر کرامت دارد؟ چقدر مورد توجه است؟

نکته آخر و پایان بحث ما با عزیزان گرامی این است که در این جریان سازی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد فلان هشتگ ترند می‌شود فلان مطلب را یکمرتبه همه می‌بینند هشتگ هم ندارد ولی همه می‌بینند.

این جریان‌سازی‌ها فقط نقش کاربران است یا نه مدیران، کاربران را برای یک جریان خاص به خدمت می‌گیرند یا از یک جریان‌سازی کاربران را علی‌حده استفاده می‌کنند علیه خود همین مسئله.

 به این موارد فکر کنید ان‌شاالله این‌ها را در دوره های آینده مفصل گفتگو خواهیم کرد.

خلاصه

  1. باتوجه‌به نوع مدیریت فضای مجازی، کاربر کمترین نقش را در تحولات فعلی فضای مجازی دارد. غالب خدمات نیز برای تأمین منافع حاکمان فضای مجازی طراحی‌شده است و نه برای پاسخ به نیازهای حقیقی انسان‌ها.
  2. سخت‌افزارها به‌عنوان یکی از ابعاد علم و فناوری از اساسی‌ترین عناصر فضای مجازی به شمار می‌روند. هر تحولی که در حوزه سخت‌افزاری ارتباطات ایجاد شود، بر عملکرد سایر بخش‌های ارتباطی تأثیر زیادی می‌گذارد. سخت‌افزارها خود به دو قسم تقسیم می‌شوند: کاربردی و پایه.
  3. نرم‌افزارها هم به‌عنوان بُعد دیگر علم و فناوری به‌مثابه پلی بین مدیران، کاربران و سایر ذی‌نفعان فضای مجازی با سخت‌افزارها هستند. این گروه نیز، به دودسته تقسیم می‌شوند: کاربردی و پایه.
  4. شبکه ارتباطی به‌عنوان یکی از ارکان فضای مجازی دارای سه نوع است:

الف) اینترنت: که خود چهار بخش است: شبکه‌های اجتماعی، فروم، ایمیل و بازی‌های آنلاین.

ب) تلفن همراه؛

ج) تلفن ثابت.

  • تمامی محتواهای فضای مجازی دریکی از این قالب‌ها به کاربران ارائه می‌شود: تصاویر ثابت، تصاویر متحرک، صوت و متن.
  • ارائه مفاهیم و محتوا در فضای مجازی به دو صورت انجام می‌شود: به‌صورت مستقیم و به‌صورت غیرمستقیم.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، تولید محتوا و زیرساخت، چندین برابر سرمایه‌گذاری خود، سود خالص کسب می‌کنند. در لیست ثروتمندترین شرکت‌های جهان، شرکت‌های فناوری اطلاعات حضور چشمگیری دارند. ثروتمندترین افراد جهان نیز مدیران این شرکت‌ها هستند.

 خیلی خوشحال بودیم که این چند جلسه را در بحث تبیین ارکان رسانه حقیر در خدمتتان بودیم وموارد را خدمتتان عرض کردیم کم‌وکاستی اگر بود به بزرگواری خودتون عفو بفرمایید حقیر از دعای خیرتان محروم نکنید و سلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

محتوای درس
اسکرول به بالا