کلیپ
پادکست
متن
بسمالله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد قرائتی
عنوان: دریچه ارزش انسان
ارزش انسان به رفتار و تفکرات اوست.
این انسان هم میتواند از فرشته بهتر باشد، هم میتواند از گرگ درندهتر باشد! وقتی آمریکا ارتشش کاروان عروسی را بمباران میکند آیا حیوان این کار را میکند؟ مثلاً اگر بررسی کنیم یک گرگ در سال چند گوسفند را تکه پاره میکند؟ موشها در سال چقدر ضرر میزنند؟ ضرر کل حیوانات در سال چقدر است؟ این را باید بررسی کنید و ببینید ضرر حیوان بیشتر است یا انسان!
لذا انسان مدل خطرناکی است و میتواند از فرشته هم برتر باشد و از حیوان پستتر!
درجه ارزش انسان:
اگر زمینی را به یک مهندس بدهیم بگوییم این زمینه نقصی دارد، ضلعهایش قشنگ نیست، روی خط زلزله است، روی خط سیل است، مشکل فاضلاب دارد، مشکل آب دارد، مشکل برق دارد، زمینی بدهیم و بگوییم از این چیزی میخواهیم مساحتش، طولش، عرضش فلان باشد، این باید خیلی مهندس باشد که از آن زمین گود و قناس و معیوب، یک برج زیبا بسازد.
ما میخواهیم از انسانی که قرآن میگوید إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی زور میگوید، طغیان میکند، عجول هست أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا با این عیبها میخواهیم یک سلمان فارسی بسازیم! خب چه کسی میتواند این کار را بکند؟ این ظرفیت در همه است، هر انسانی هم میتواند پستترین آدم باشد و میتواند بهترین آدمها باشد. ظرفیتی که بالقوه است را که میتواند به نتیجه برساند؟
اگر انسان دستش در دست خدا نباشد به بشریت ظلم کرده! چطور؟ خدا هستی را برای ما خلق کرده تا از آن استفاده کنیم به دلیلی که در قرآن فرموده خلق لکم، سخر لکم، مطاعا لکم لذا ما هم باید بنده خدا بشویم و ما باید در انتخاب حق و باطل، حق را انتخاب کنیم.
آیا پروفسورها قانونهایشان بیعیب است؟ سلاطین، رئیسجمهورها، مجالس قوه مقننه درکل دنیا قوانینشان سالم است؟ چقدر با به حال قانون وضع کردهاند که گفتند نه اینطور نباشد و یکمرتبه آن را عوض کردند؟ در همین ایران یکمرتبه تعطیلات عید را خواستند از تابستان کم کنند، دومرتبه گفتند نه .
خرمشهر را خونینشهر کردند، مجدداً خونینشهر را خرمشهر کردند. کرمانشاه را باختران کردند دومرتبه باختران را کرمانشاه.
یعنی این قوانین بشری صبح میگوید خیابان یکطرفه است عصر میبینی گفتند دوطرفه است.
گفتند قانون اساسی آمریکا تا حالا ۵ بار عوض شده. یکی از کشورها تابهحال 119 بار قانون اساسیاش عوض شده است. آیا ما میتوانیم خودمان را دست بشری بدهیم که عاجز است و گذشته و آینده و آثار کارها را نمیبیند؟
بشر بخواهد نجات پیدا کند باید بنده خدا بشود.