کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد وافی
عنوان: تحصیلات مادران و رابطه آن با کاهش فرزندآوری
خطاب این سخنان فقط مادران هستند.
بعضی از خانمها میگویند:
- ما تحصیلاتمان را چهکار کنیم؟ میخواهیم مدرک بگیریم و این مانع فرزندخواهی میشود؟
- اصلاً اصولاً اسلام با این موافق است که ما در خانه باشیم و ظرف بشوییم؟ لباس بشوییم و بچه بیاوریم؟
اجازه بدهید بهعنوان مرد یکخانه عرض کنم: این که شما فکر میکنید که در خانه مینشینید و ظرف میشویید و بچه نگه میدارید و شوهرتان به تفریح میرود اشتباه است. خیلی از همسران شما در مأموریتهای مختلف در حال تلاش هستند و سختی میکشند.
اما در مورد تحصیلات چند نکته بسیار مهم وجود دارد:
نکته اول:
تحصیلات مرتبط با محیط خانه و خانواده
الان خیلی از رشتههای آموزشی که برای خانمها وجود دارد غیرمرتبط است.
بنده در دانشکده نفت آبادان وارد یک کلاس شدم، ۵۰-۴۰ دانشجو بودند که فقط دو نفر از آنها دختر بودند. تعجب کردم و گفتم اکثر کلاسها یا دخترها بیشتر هستند یا مساوی هستند چرا در این کلاس فقط دو دختر خانم دانشجو هستند؟
یکی از دانشجوها گفت: این کلاس که آمدید رشته حفاری چاه نفت است. یعنی ما این ذهنیت را در جامعه ایجاد کردیم که دخترخانم، برو در عمق هزار متری، دو هزار متری و سه هزار متری رفتی و چاه نفت حفاری کردی افتخار است. این ارزش است.
- ارزش کردن شغلهای غیرمرتبط و تحصیلات غیرمرتبط الان تبدیل به یک مانع شده است.
تحصیلات اگر به معنای علمآموزی است که مساوی هستند. ما در ایران زن مجتهد داریم که مجتهده است. خیلی بالاست. اما اگر علم را با دانستههای فعلی در جامعه میخواهیم بررسی کنیم اعتقاد ما این است که باید آن چیزی که دنبالش هستیم را اولویتبندی کنیم. اولویت کدام است.؟
خانه و فرزند و فرزندآوری یا خواندن فلان رشته؟
در اولویتبندیها ممکن است که دو اتفاق بیفتد:
- یک اولویت انتخاب میشود و بقیه رها میشود.
- فکر میشود که چگونه میتوان اینها را با هم جمع کرد.
مثال:
دختر بزرگ بنده چهار فرزند دارد و این ترم، آخرینترم دانشگاهش است. توانسته که اینها را با هم جمع کند.