کلیپ
پادکست
متن
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشناس: استاد عزیزی
عنوان: معرفی انواع رسانه ها
میخواهیم از انواع رسانهها بگوییم و ببینیم اصلاً رسانه را میشناسیم یا خیر؟
یک نکته را یادمان باشد:
جهاد تبیین الزاماً اگر مطرح میشود منظور رسانه است. منظور کار رسانهای نیست. چون وقتی که میگوییم کار رسانهای قطعاً ذهن ما به سمت یک سری از رسانههای محدود میرود که اگر بخواهیم صحبت کنیم خیلی جامع باید مراجعه کنیم و موردتوجه قرار بدهیم؛
لذا حداقل این را حواسمان باشد که اگر گفتیم جهاد تبیین همین صحبتهای چندنفره، دونفره، خانوادگی، دوستان و اطرافیان است. خود اینها جهاد تبیین میشود. الزاماً قرار نیست به رسانه میرویم آن همه رسانهای که الآن همه فکر میکنند شبکههای اجتماعی است و در شبکههای اجتماعی یک کُنشی انجام بدهیم و بگوییم جهاد تبیین کردیم. برای این که این را بدانیم باید رسانهها را بشناسیم:
انواع و اقسام رسانهها:
تا حالا شما به این فکر کردید به تریبونهای مختلف اطرافتان، عنوان رسانه اطلاق میشود؟!
مثلاً فرض کنید امامجمعه شهر یا فرض بفرمایید فلان آدم مؤثری که دارای تریبون است و چهره است. اینها برای شما میتوانند رسانه باشند.
اگر شما رفتید و یک موضوع تخصصی برای خودتان انتخاب کردید و برای شما دغدغه شد تا در آن حوزه بروید و جهاد تبیین کنید یا رفتید و به یک موضوعی رسیدید که این موضوع در محاسبات امامتان جایگاه ویژهای داشتید؛ میتوانید به این فکر کنید که صاحبان تریبون را بهعنوان یک رسانه در نظر بگیرید.
رسانههای رسمی داریم. رسانههای رسمی کتاب، نشریه، خبرگزاریها، صداوسیما و… است. به اینها فکر کردید. شما میتوانید سراغ اینها بروید و از اینها استفاده کنید.
گروههای تخصصی پیرامونیتان، مسجد، گروههای بسیج، انجمنهای دانشجویی، هیئتها که بزرگترین رسانههاست، مداحها، امامجمعههای شهرهای کوچک، امامجماعتها، اینها تریبونهای شما هستند.
مهم آن نفس ارادهای است که شما میکنید که یک جهاد تبیینی داشته باشید. یک کار اثرگذار داشته باشید.
سراغ امامجماعتتان بروید و به او بگویید که فلان موضوع، موضوع روز و از دغدغههای حضرت آقاست، شما بین دونماز این را مطرح کنید. چرا؟ چون امامجماعت شما در بین نمازگزاران اعتبار دارد. تا حالا به این فکر کرده بودید که میشود از این تریبونها استفاده کرد.
فقط رسانه همان گروههایی است که ما عضو شدیم و هزاران نفر عضو دارد؟ معمولاً هر کسی هم که وارد گروه میشود و میبینید مثلاً ۱۰۰۰ پیام نخوانده وجود دارد فِلِش پایین را میزند و به آخرین پیام میآید. همه هم ارسال کنند محتوا هستند. محتواهای بسیار زیادی که هیچ فایدهای ندارند…
رسانههای مجازی ما فقط همین شبکههای اجتماعی ما هستند. اینطوری نیست.
- یک زمانی بود که تا میگفتید رسانه همه ذهنشان به سمت تلگرام میرفت؛ اما امروز کمی ذهنها تغییر کرده و رسانههای داخلی تقویت شدند.
- یک مدت آمدیم جلوتر و وقتی از رسانه صحبت میکردیم همه میگفتند: توئیتر
- کمی جلوتر، اینستاگرام آمد
و اینها واژههای پرتکرار شد. تکرار تثبیت میآورد. چقدر ما این توان را برای رسانههای داخلیمان گذاشتیم؟ الآن چقدر حاضر هستیم برای داخلیهای خودمان ارزش قائل بشویم؟
آیا فقط اینها هستند؟
تابهحال به این فکر کرده بودید که این انجیاو ها ما میتوانند رسانه باشند چرا؟ چون با گروههای مختلف در حال کار هستند.
خیلی از این پلتفرمهایی که در حال فعالیت هستند، اسنپ، دیجیکالا، باد صبا و.. رسانه هستند. مهم این است که دغدغه ذهنی را بشناسید و از هر فرصتی استفاده کنید برای آن محتوایی که دارید تا بتوانید آن محتوا را انتشار بدهید. این میشود کلیات کار که شما را جلو میاندازد و الا اگر بخواهید خودتان غرق این موضوعات بشوید عملاً نتیجهای نخواهید دید و بازی را باختید.