پرسش: عاقبت امام زمان علیه السلام چه میشود؟ میگویند حضرت به دست یک زن کشته میشود. آیا چنین چیزی حقیقت دارد؟ چگونه ممکن است مؤمنان مدت طولانی منتظر بمانند و وقتی امام زمان ظاهر شد و حق و عدل را جایگزین باطل کرد، کشته شود؟
پاسخ: در مورد شهادت امام زمان علیه السلام روایاتی داریم. برای نمونه آمده است: «ما منا الا مقتول او مسموم (بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۳۶۳ ) ؛ از ما هیچ کس نیست مگر آنکه با سم به شهادت میرسد یا کشته میشود». این، شامل امام زمان علیه السلام هم میشود. در برخی روایات به شکل خاص گفته شده است که امام زمان به شهادت میرسد. اما اینکه حضرت به دست یک زن، شهید میشود، تنها در بعضی از نقل ها آمده است که آن هم چندان قابل اعتماد نیست، ولی به طور کل، اصل شهادت امام زمان را هم روایات عام تأیید میکند و هم روایات خاص.
مطلب دیگر اینکه امام زمان بعد از این همه مدت ظهور میکند، تکلیف الهی خود را که ساختن جامعه نمونه اسلامی و گشودن راه هدایت بندگان خدا باشد ادا میکند، جهان را پر از عدل و داد مینماید و نظام بینظیر الهی را بر جامعه حاکم میکند، ظلم و جور را ریشه میکَند، دین خدا را بر همه عالم استوار میسازد و ویژگیهای جامعه عصر ظهور را تحقق میبخشد. با به شهادت رسیدن ایشان نیز زمین از حجت خالی نمیشود؛ چرا که آن طور که در روایات آمده، دیگر امامان معصوم علیهم السلام «رجعت» میکنند و سکان جامعه را به دست میگیرند و جامعه را به مقصد میرسانند. بنابراین اولاً همه آرمانها، نیازها و ضرورت های جامعه الهی و دوره آخر زمان، به دست امام زمان علیه السلام محقق میشود و پس از اینکه تکلیف انجام شد، حضرت به شهادت میرسد. ثانیا بحث «رجعت» به میان میآید و این گونه نیست که با رفتن حضرت مهدی، برنامه هدایتی خداوند ناتمام بماند، بلکه امامان معصوم دیگر علیهالسلام راه ایشان را ادامه میدهند و جامعه را اداره میکنند تا زمانی که خداوند متعال صلاح بداند و کار دنیا به پایان برسد.
نکته سوم اینکه برای دریافت تصویر روشن از جامعه آخر زمان، برهان عقلی کارساز نیست، علم هم نمیتواند از آینده خبر دهد. بنابراین جز قرآن و روایات به منبع دیگری نمیتوان در این باره رجوع کرد. قرآن هم فقط کلیات را مطرح کرده و یک دورنمای کلی از جامعه پس از ظهور را نشان داده است. البته روایات روشنتر است و توضیح بیشتری دارد، در عین حال، بسیاری از مسائل مبهم میماند. مواردی از روایاتی که درباره چگونگی «رجعت» آمده، متواتر است و انسان را به این یقین میرساند که مثلاً رجعت امام حسین علیه السلام قطعی است، اما بعضیها، خبر واحد است و انسان در حد یک قرینه میتواند احتمال رخ دادن آن را بدهد.
نکته آخر اینکه در برخی روایات، مشخصات زنی آمده است که حضرت را به شهادت میرساند، اما سند این روایات در حدی از اعتبار نیست که بتوان به آن اعتماد کرد.