قیامت و پرسش از مهمترین نعمتها
مرحوم شیخ صدوق به نقل از حاکم بیهقی حکایت کند:
روزی حضرت علی بن موسی الرّضا علیهما السلام در جمع عدّهای نشسته بود، ضمن فرمایشاتی فرمود: در دنیا هیچ نعمت واقعی و حقیقی وجود ندارد.
بعضی از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند: یاابن رسول اللّه ! پس این آیه شریفه قرآن ((لتسئلنّ یومئذٍ عن النّعیم ))(۱۴) که مقصود آب سرد و گوارا میباشد، را چه می گوئی ؟
حضرت با آوای بلند اظهار نمود: شما این چنین تفسیر کردهاید؛ و عدّهای دیگرتان گفتهاند: منظور طعام لذیذ است ؛ و نیز عدّهای دیگر، خواب راحت و آرام بخش تعبیر کردهاند.
و سپس افزود: به درستی که پدرم از پدرش ، امام جعفر صادق علیه السلام روایت فرموده است که : خداوند متعال نعمت هائی را که در اختیار بندگانش قرار داده است ، همه به عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده و بهره قرار دهند.
و خدای رحمان اصل آن نعمتها را مورد سؤال و بازجوئی قرار نمیدهد و منّت هم برایشان نمیگذارد، چون منّت نهادن در مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است.
بنابر این ، منظور از آیه شریفه قرآن ، محبّت و ولایت ما اهل بیت رسول اللّه صلوات اللّه علیهم است که خداوند متعال در روز محشر، پس از سؤال پیرامون توحید و یکتاپرستی ؛ و پس از سؤال از نبوّت پیغمبر اسلام ، از ولایت ما ائمّه ، نیز سؤال خواهد کرد.
و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآید و درمانده نگردد، وارد بهشت گشته و از نعمتهای جاوید آن بهره میبرد، که زایل و فاسدشدنی نخواهد بود.
سپس امام رضا علیه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش علیهم السلام حکایت فرمود، که رسول خدا صلی الله علیه و آله خطاب به علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود:
ای علی! اوّلین چیزی که پس از مرگ از انسان سؤال میشود، یگانگی خداوند سبحان ، سپس نبوّت و رسالت من ؛ و آن گاه از ولایت و امامت تو و دیگر ائمّه خواهد بود، با کیفیتی که خداوند متعال مقرّر و تعیین نموده است .
پس اگر انسان ، صحیح و کامل اقرار کند و پاسخ دهد، وارد بهشت جاوید گشته و از نعمتهای بی منتهایش بهره مند میگردد.