احکام فقهی اجرایی حج(۱)

احکام فقهی اجرايي حج(1)

پیشـگـفـتار
 

«وَللّه‏ِ عَلَی النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَاِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنِ العالَمینَ.»۱
فراگیری احکام و مناسک حج، برای تمام زائران بیت اللّه‏ الحرام امری ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ چرا که انجام درستِ اعمال حج، بدون شناخت احکام و مناسک آن، غیر ممکن است و کسی که به جهت عدم آگاهی به مسائل شرعی، خللی در اعمال وی پیش آید، علاوه بر آن که هرگز به مراتب معنوی حج نمی‏رسد، به جهت باطل شدن عمره یا حج یا ارتکاب به محرمات احرام، مشکلات فراوانی برایش پدید خواهد آمد.
این معنا برای حجاج، درحدّ فراگیری مسائلی که غالبا بدان نیاز پیدا می‏کنند تحقق می‏پذیرد و حتی در بسیاری موارد با مراجعه به روحانی کاروان یا راهنمایی او می‏توانند نیاز خود را برطرف کنند، ولی دست‏اندرکاران امور اجرایی کاروانها، مدیران، معاونان و خدمه محترم که کار آنها رابطه تنگاتنگ با اعمال و رفتار حاجیان دارد و زائران عزیز را راهنمایی می‏کنند، یادگرفتن مسائل شرعی بویژه مناسک حج برای آنها ضروری‏تر می‏باشد، و چون گاهی بر اثر پیش آمدن مشکلاتی برای روحانی کاروان یا جدایی برخی از زائران از جمع آنها، مدیر یا معاون یا خدمه باید با آگاهی کامل به مناسک حج، مراقب انجام درست اعمال حجاج باشند، به عنوان مثال: هنگام حرکت زائران از میقات به مکه، یا از مکه به عرفات، یا از عرفات به مشعر، که با چند دستگاه اتوبوس حرکت می‏کنند، روحانی کاروان تنها همراه یکی از آنهاست، در نتیجه بقیه اتوبوسها را باید مسؤولان کاروان همراهی کنند و چنانچه برای آنها مسأله‏ای پیش آید، انتظار این است که مسؤولان کاروان بتوانند در چنان شرایطی آنها را راهنمایی کنند.
بنابراین آگاهی مدیران، معاونان و خدمه کاروانها نسبت به مناسک حج باید در حد بالاتری از آنچه برای زائران لازم است باشد و گذشته از مسائل عمومی حج، برخی از احکام فقهی وجود دارد که رابطه تنگاتنگ با مسائل اجرایی حج دارد، که می‏توان آنها را با عنوان «احکام فقهی اجرایی حج» از سایر مسائل جدا کرد.
آنچه پیش رو دارید این دسته از مسائل است، که برای اولین بار، سال گذشته در جلساتی که به همت سازمان حج و زیارت قم ترتیب داده شده بود در جمع مدیران و معاونان کاروانهای شهرستان قم بیان شد، و اکنون خلاصه آن مباحث به صورت جزوه حاضر تقدیم می‏شود، امید است که مورد استفاده مطالعه‏کنندگان و قبول حضرت حق قرار گیرد. «رَبّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیم.»

اخلاص در عمل
 

مدیریت کاروان حج و خدمت به زائران بیت الله الحرام، از اعمالی است که رنگ عبادت دارد، از این رو باید با قصد قربت و برای رضای خداوند انجام پذیرد، که اگر چنین باشد، اجر اخروی فراوانی نیز خواهد داشت.

تنظیم برنامه‏های آموزشی حج
 

بر مسؤولان کاروان لازم است برنامه‏های آموزشی حج را بگونه‏ ای تنظیم کنند که زائران آنها بتوانند به نحو شایسته ‏ای در آن برنامه‏ها شرکت کرده و خود را آماده این سفر عظیم بنمایند؛ یعنی با در نظر گرفتن زمان حرکت کاروان و موقعیت شغلی زائران، جلسات آموزشی در وقت مناسب تشکیل گردد و از نظر مکانی نیز محل برگزاری آنها در جایی باشد که تمام زائران یا درصد بالایی از آنها بتوانند شرکت کنند.

تشویق زائران
 

مسؤولان کاروان، زائران خود را به شرکت در کلاسهای آموزشی مناسک، که توسط روحانیون معظم کاروانها برگزار می‏گردد و استفاده از برنامه‏های صدا و سیما که ویژه حج تهیه و پخش می‏شود تشویق کنند چون هر چه سطح آگاهی زائران نسبت به مسائل حج بالاتر باشد، اداره کاروان نیز راحت‏تر است.

استطاعت
 

کسانی که حج واجب خود را بجا نیاورده‏اند؛ یعنی سال اوّل تشرف آنهاست یا تاکنون استطاعت نداشته‏اند و الآن با هزینه سازمان حج و زیارت به حج مشرف می‏شوند، چنانچه به غیر از مخارج سفر سایر شرایط استطاعت حج را داشته باشند باید حجه‏الاسلام بجا آورند. و سایر شرایط عبارتست از:
۱ ـ آنچه در زندگی بدان نیاز است؛ مانند مسکن، فرش، لوازم دیگر منزل و… داشته باشد و از این جهت برایش مشکلی نباشد و چنانچه با منزل اجاره‏ای و اشیا و وسایل زندگی عاریه‏ای نیازشان برطرف گردد و به سختی نیفتند، استطاعت حاصل است.
۲ ـ در مدت سفر، مخارج زن و فرزند و سایر افرادی که تحت تکفل آنها هستند را داشته باشند.
۳ ـ پس از سفر نیز شغل یا حرفه مناسبی داشته باشند که زندگی‏شان با آن اداره شود و سفر حج به آن لطمه‏ای نزند.
مسأله: خدمه کاروانها که وارد جدّه می‏شوند، اگر سایر شرایط استطاعت را دارند از قبیل داشتن وسایل زندگی، بالفعل یا بالقوه و رجوع با کفایت؛ مثلاً کار و صنعت و غیر آن که با آنها می‏توانند پس از مراجعت، ادامه زندگی مناسب خود را بدهند مستطیع هستند و باید حَجّه‏الاسلام بجا آورند. و کفایت از حج واجب آنان می‏کند و چنانچه سایر شرایط را ندارند به مجرد امکان حج برای آنان، استطاعت حاصل نشده است و حج آنان استحبابی است و چنانچه بعدا استطاعت پیدا کردند باید حج واجب را بجا آورند.۲

نیـابـت
 

کسی که در حج نیابت می‏پذیرد، باید دارای شرایطی باشد که از جمله آنهاست:
۱ ـ واجب نبودن حج بر نایب
۲ ـ آشنایی به افعال و احکام حج (هر چند با ارشاد کسی در هنگام عمل)
۳ ـ معذور نبودن در ترک برخی از افعال حج۳
بنابراین، افرادی که حج واجب خود را بجا نیاورده‏اند و مستطیع هستند، نمی‏توانند نیابت بپذیرند و کسانی که از انجام دادن کامل اعمال حج، معذور باشند، و از ابتدا می‏دانند که باید وظیفه معذور را انجام دهند، نمی‏توانند نیابت بپذیرند، مانند آن عده از خدمه کاروان که شب عید قربان با انجام دادن وقوف اضطراری مشعر، همراه با بانوان به منا می‏روند.
و به فتوای حضرت امام خمینی ـ ره ـ و برخی از فقهای بزرگوار، اگر از ابتدا هم معذور نباشد و در هنگام عمل عذری برایش پیش آید، نیابت او صحیح نیست، بنابراین بهتر است که مدیران، معاونان و خدمه کاروانها نیابت نپذیرند، چون هر لحظه ممکن است به هنگام انجام اعمال مشکلی برای کاروان پیش آید که بناچار باید اعمال معذور را انجام دهند، پس در صورتی که یکی از خدمه، نیابت پذیرفته باشد، بهتر است به اطلاع مدیر کاروان برساند، تا در هنگام اعمال و پذیرفتن کارهای اجرایی کاروان به مشکل برنخورد.

۱ ـ آل عمران: ۹۷
۲ ـ مناسک، ص ۱۸، م ۱۳ ـ یادآوری می‏شود، تمام مسائل از مناسک محشی، نشر مشعر، چاپ اوّل، ۱۳۷۲ آورده شده است.
۳ ـ مناسک، نیابت در حج، مسأله ۱

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا