اسلام و استحکام خانواده

اسلام و استحکام خانواده

اسلام عزیز، برای استحکام خانواده دستورات و توصیه‌های بسیاری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

۱- ممنوعیت اختلاط زن و مرد نامحرم

۲- ممنوعیت خلوت کردن مرد با زن نامحرم،

۳- حرمت زینت زن برای نامحرمان،

۴- حرمت نظر و دست دادن به نامحرم،

۵- مجازات شدید برای زناکار،

۶- توصیه به پایین گرفتن مهریه

۷- نکوهش از ازدواج دیرهنگام،

۸- عبادت شمردن همسرداری و تلاش برای خانواده.

 با اینکه خداوند در قرآن کریم به جزئیات احکام نماز و زکات اشاره نکرده و بیان فروعات و بسیاری از مسائل جزیی را به عهده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) گذاشته، ولی در بیان مسائل خانوادگی و تربیتی به ریزترین مسائل پرداخته است. مانند آیات ۳۱ تا ۳۳ و ۵۸ سوره نور. اسلام، رعایت حجاب را که نقش جدی در استحکام بنای خانواده دارد لازم شمرده است.

نشان ندادن مواضع زینت، پایکوبی نکردن، با ناز و کرشمه حرف نزدن، با حیا راه رفتن و با مردان مختلط نشدن، از سفارشات قرآن به زنان است که برای هریک، آیه صریحی داریم.

و به زنان با ایمان بگو: از برخی نگاهها چشم پوشی کنند و دامن‌های خود را حفظ نمایند و جز آنچه (به طور طبیعی) ظاهر است، زینت‌های خود را آشکار نکنند و روسری خود را بر گریبان بیفکنند (تا علاوه بر سر، گردن و سینه آنان نیز پوشیده باشد) و زینت خود با ظاهر نکنند جز برای شوهر، با پدر یا پدرشوهر، یا پسر، یا پسرشوهر (که از همسر دیگر است) یا برادر، یا پسربرادر، یا پسرخواهر، یا زنان (هم کیش)، با آنچه مالک شده‌اند. (از کنیز و برده)، یا مردان خدمتکار که تمایل جنسی ندارند، با کودکانی که به سن تمییز نرسیده و بر امور جنسی زنان آگاه نیستند. و پای خود را به گونه‌ای به زمین نکوبند که آنچه از زیور مخفی دارند آشکار شود. ای مؤمنان! همگی به سوی خدا باز گردید و توبه کنید تا رستگار شوید. (نور، ۳۱) پسران و دختران بی همسر و غلامان و کنیزان شایسته (ازدواج) خود را همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی نیازشان می‌گرداند و خداوند، گشایشگر داناست. (نور، ۳۲)

((و کسانی که (وسیله ی) ازدواج نمی یابند، پاکدامنی و عفت پیشه کنند، تا آن که خداوند از کرم خویش، آنان را بی نیاز نماید. و هر کدام از غلامان و کنیزان شما که خواهان بازخرید و آزادی (تدریجی خود باشند، اگر در آنان خیر و شایستگی دیدید، تقاضای آنان را بپذیرید و برای کمک به آزاد شدن أنان) از مالی که خدا به شما داده به آنان بدهید، و کنیزان خود را که تصمیم بر پاکدامنی دارند، به خاطر رسیدن به مال دنیا به فحشا وادار نکنید، و هر کس آنان را مجبور کند، همانا خداوند برای آنان که به اکراه وادار گشته اند، بخشنده ی مهربان است.)) (نور، ۳۳)

((ای کسانی که ایمان آورده اید! غلامان و فرزندانی که به سن بلوغ و احتلام نرسیده اند، در سه وقت (برای ورود به اتاق) از شما اجازه بگیرند پیش از نماز صبح و هنگام نیمروز، که لباس از تن بیرون می کنید، و بعد از نماز عشاء این سه وقت، هنگام خلوت شماست، اما در غیر این سه وقت ، بر شما و بر آنان گناهی نیست که بدون اذن وارد شوند، زیرا آنان پیوسته با شما در رفت و آمد هستند و بعضی بر بعضی وارد می شوند، خداوند آیات خود را این گونه برای شما بیان می کند و خداوند دانا و حکیم است.)) (نور، ۵۸)

حفظ حجاب و ترک جلوه گری، ثمرات بسیاری دارد که برخی از آنها عبارت است از: آرامش روحی، جلوگیری از سوء قصد و تجاوز، از بین رفتن رقابت‌های منفی، حفظ شخصیت زن و نجات از چشم‌ها و دل‌های هوسبازی که امروز غرب و شرق را در خود فرو برده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
پیمایش به بالا