رکورددار بودن همیشه خوب نیست!

رکورددار بودن همیشه خوب نیست!

رکورددار بودن همیشه چیز خوبی نیست! ما ایرانی‌ها علاوه بر برخی رشته‌های ورزشی و علمی در بعضی چیزهای دیگر هم رکورددار هستیم که یکی از آن‌ها عادت‌های بد غذایی است.

بررسی‌ها و گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ایرانی‌ها بیش از میزان استاندارد جهانی، نمک، شکر و روغن استفاده می‌کنند و درنتیجه مصرف این سه قلم ماده خوراکی در تغذیه مردم کشورمان بالاتر از حد مجاز است. برای مثال ما روزانه ۱۰ تا ۱۲ گرم نمک می‌خوریم که این میزان باید ۵ گرم باشد. فشارخون، پوکی استخوان، سرطان معده و… عوارض مصرف نمک زیاد است.

درباره شکر هم باید گفت که طبق گفته محققان یکی عوامل پیری زودرس است، پس بعد از این، در مصرف این چاشنی‌ها خسیس باشید!

سرانه مصرف شکر ایرانی‌ها تا ۳۰ کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف شکر در جهان، فقط ۵ کیلوگرم است.این یعنی ایرانی‌ها ۶ برابر مردم جهان از شکر استفاده می‌کنند. در مورد مصرف روغن نیز ایران آمارش حیرت انگیز است. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، سرانه مصرف روغن در کشور ۲۰ کیلوگرم است این در حالی است که به گفته وزیر بهداشت، سرانه مصرف روغن هر ایرانی سالانه ۳ کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

گذر تغذیه‌ای در ایران با رشد فزاینده چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت همراه است و افزایش اختلالات مقاومت به انسولین، چربی و فشار خون، چاقی شکمی و بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط بسیار نزدیکی با شیوه زندگی و الگوی غذایی مردم دارد. همچنین مطالعاتی که در ایران انجام گرفته نشان می‌دهد، دریافت بالای چربی‌های ترانس با چاقی شکمی و سرطان سینه ارتباط دارد و منبع دریافت آن غذاهای فرآیند شده و روغن‌های هیدروژنه است.

عضو هیأت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور درباره تغییر رفتار تغذیه‌ای مردم گفت: «مطالعه‌ای که توسط انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور انجام گرفته نشان می‌دهد، دریافت نمک در مردان ایرانی ۹ گرم در روز و در زنان ۷ گرم در روز است که حدوداً ۲ برابر مقدار توصیه شده روزانه است و عمده آن از طریق نان، پنیر و دوغ دریافت می‌شود.نکته جالب آنکه عمده نمک سر سفره به غذا اضافه می‌شود و نزدیک به ۳۰درصد مردم قبل از چشیدن غذا به آن نمک اضافه می‌کنند. به عبارتی ۱۴ درصد از زنان خانوار و ۳۶ درصد مردان سر سفره قبل از تست غذا به آن نمک می‌پاشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

اشتراک گذاری این صفحه در :
ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید
اسکرول به بالا