مسأله ۶۳۳ ـ در شرع مقدس اسلام غسلهاى مستحب زیاد است ، و از آن جمله است : ۱ ـ غسل جمعه : و وقت آن بعد از اذان صبح است تا غروب آفتاب ، و بهتر آن است که نزدیک ظهر بجا آورده شود ، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر آن است که بدون نیّت اداء و قضاء تا غروب بجا آورد ، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضاى آن را بجا آورد . و کسى که مىداند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد مى تواند روز پنجشنبه ، یا شب جمعه غسل را رجأً انجام دهد . و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید : «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شرِیکَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه ، اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَاجْعَلْنِی مِنَ التَّوّابِینَ وَاجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهّرِینَ» .
۲ ـ ۷ ـ غسل شب اول و هفدهم ، و نوزدهم ، و بیست و یکم ، و بیست و سوم ، و بیست و چهارم ماه رمضان .
۸ ـ ۹ ـ غسل روز عید فطر و عید قربان ، و وقت آن از اذان صبح است تا غروب ، و بهتر آن است که آن را پیش از نماز عید بجا آورند .
۱۰ ـ ۱۱ ـ غسل روز هشتم و نهم ذیحجه ، و در روز نهم بهتر آن است که آن را در وقت ظهر بجا آورد . ۱۲ ـ غسل کسى که جائى از بدنش را به بدن میّتى که غسل دادهاند رسانده باشد .
۱۳ ـ غسل احرام .
۱۴ ـ غسل دخول حرم مکه .
۱۵ ـ غسل دخول مکه .
۱۶ ـ غسل زیارت خانه کعبه .
۱۷ ـ غسل دخول کعبه .
۱۸ ـ غسل براى نحر و ذبح .
۱۹ ـ غسل براى حلق .
۲۰ ـ غسل داخل شدن حرم مدینه منوّره .
۲۱ ـ غسل داخل شدن مدینه منوّره .
۲۲ ـ غسل داخل شدن مسجد پیغمبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم .
۲۳ ـ غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلىاللهعلیهوآلهوسلم .
۲۴ ـ غسل براى مباهله با خصم .
۲۵ ـ غسل دادن بچّهاى که تازه به دنیا آمده .
۲۶ ـ غسل براى استخاره .
۲۷ ـ غسل براى استسقاء .
مسأله ۶۳۴ ـ فقهاء در بیان اغسال مستحبّه اغسال زیادى نقل فرمودهاند که از جمله آنها این چند غسل است :
۱ ـ غسل تمام شبهاى طاق ماه رمضان ، و غسل تمام شبهاى دهه آخر آن ، و غسل دیگرى در آخر شب بیست و سوم آن .
۲ ـ غسل روز بیست و چهارم ذى الحجّه .
۳ ـ غسل روز عید نوروز ، و پانزدهم شعبان ، و نهم و هفدهم ربیع الاول ، و روز بیست و پنجم ذى القعده .
۴ ـ غسل زنى که براى غیر شوهرش بوى خوش استعمال کرده است .
۵ ـ غسل کسى که در حال مستى خوابیده .
۶ ـ غسل کسى که براى تماشاى دار آویخته رفته و آن را دیده باشد ، ولى اگر اتفاقاً یا از روى ناچارى نگاهش بیفتد ، یا مثلاً براى شهادت دادن رفته باشد ، غسل مستحب نیست .
۷ ـ غسل براى زیارت معصومین علیهمالسلام از دور یا نزدیک . استحباب این غسلها ثابت نیست و کسى که مىخواهد انجام دهد باید به قصد رجاء باشد .
مسأله ۶۳۵ ـ انسان مىتواند با غسلهائى که استحباب شرعى آنها ثابت شده مانند آنچه در مسأله (۶۳۴) ذکر شد ، کارى که مانند نماز ، وضو لازم دارد انجام دهد . و اما غسلهائى که رجاءً بجا آورده مىشود مانند آنچه در مسأله (۶۳۵) گذشت از وضو کفایت نمى کند .
مسأله ۶۳۶ ـ اگر چند غسل بر کسى مستحب باشد و به نیّت همه یک غسل بجا آورد کافى است ، مگر در غسلهائى که به سبب کارى که مکلف انجام داده بر او مستحب شده ، مثل غسل کسى که جائى از بدنش را به بدن میّتى که غسل داده شده رسانده باشد ، در اینگونه غسلها اکتفاء به یک غسل براى چند سبب مختلف محل اشکال است .
غسلهاى مستحب

- آبان ۵, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- No Comments
- تعداد بازدید 149 نفر
- برچسب ها : آموزش و یادگیری, احکام, غسل احرام, غسل براى استخاره, غسل دخول مکه
اشتراک گذاری این صفحه در :

علت دیر دندان درآوردن کودکان
۱۳۹۲/۰۸/۰۵
خواص سوره واقعه
۱۳۹۲/۰۸/۰۵
طرز تهیه کیک هویج
۱۳۹۲/۰۸/۰۵
فرهنگ کتابخوانی در خانواده ها
۱۳۹۲/۰۸/۰۵
از زندگی تا شهادت سید حسن نصرالله
۱۳۹۲/۰۸/۰۵
مفهوم «کوثر» در قرآن و ارتباط آن با شخصیت حضرت زهرا (س) چیست؟
۱۳۹۲/۰۸/۰۵
رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام
۱۳۹۲/۰۸/۰۵