عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام قَالَ فِی رِسَالَتِهِ إِلَى الْحَسَنِ علیهالسلام : إِیَّاکَ وَ التَّغَایُرَ فِی غَیْرِ مَوْضِعِ الْغَیْرَهِ فَإِنَّ ذَلِکَ یَدْعُو الصَّحِیحَهَ مِنْهُنَّ اِلَی السَّقْمِ .
وسائلالشیعه ، ج۲۰ ، ص ۲۳۸
حضرت على علیهالسلام مىفرماید : مبادا [نسبت به خانوادهات] نابجا غیرت به خرج بدهى و بدبین باشی ؛ زیرا اگر چنین
کردى آنانى که سالم هستند به بیمارى و نادرستى کشیده خواهند شد .
: متّهم نمودن همسر
هر گاه غیرت بی جا و بد دلىِ شوهر به تهمت زدن منتهی گردد هم گناه کبیره وهم در بعضی موارد حدِّ شرعی دارد
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ : إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِیمَانُ مِنْ قَلْبِهِ کَمَا یَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ .
الکافی ، ج ۲ ، ص ۳۶۲
حضرت صادق علیهالسلام فرمود : هر مؤمنى که برادردینی اش را متّهم نماید (به او تهمت بزند) ایمان در دلش آب مىشود
همچنان که نمک در آب حل مىگردد .
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعلیهوآلهوسلم : مَنْ بَهَتَ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَهً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ حَتَّى یَخْرُجَ مِمَّا قَالَ فِیهِ
وسائلالشیعه ، ج ۱۲ ، ص۲۸
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم فرمود : هرکس به مرد یا زن مؤمنى تهمت بزند یا چیزى را نسبت دهد که ندارد خداوند متعال در
روز قیامت او را در میان آتشى فراوان نگه مىدارد تا آن که خود را رها سازد. [یعنى آن طرف را از خود راضى نماید].
قَذْف چیست؟
قَذْف نسبت دادنِ زنا یا لواط است به شخصِ دیگر و اما نسبت دادنِ چیزهایى دیگر حکم قدف ندارد
اگر چه تعزیر و مجازات می شود .
تحریر الوسیله ، ج ۲ ، کتاب الحدود ، فی حدّ القذف ، مساله ۱
حد قَذْف
حدّ قَذْف براى قذف کننده – مرد باشد یا زن – هشتاد تازیانه است.
تحریر الوسیله ، ج ۲ ، کتاب الحدود ، فی حدّ القذف ، مساله ۱ ، و القول فی الاحکام ، مساله ۲
سؤال : شخصى به خانمى نسبتِ زنا داده است، حکم آن چیست؟
جواب : به طور کلّى اگر کسى که بالغ و عاقل است به مرد یا زن مسلمانى که بالغ و عاقل و آزاد و عفیف است نسبتِ زنا
یا لواط دهد حدّش هشتاد تازیانه است که از روى لباس به او بزنند؛ ولى اگر فحشهاى دیگر بدهد و یا به او اهانت و اذیّت
کند با تقاضاى آن شخص از طرف حاکم شرع تعزیر مىشود؛ یعنى براى تأدیب، هر قدر صلاح بداند، به او تازیانه مىزند.
جامع المسائل ، ج ۲ ، سؤال ۱۱۵۷
مسأله: هر فحشى که موجبات ناراحتى مخاطب را فراهم آورد؛ ولى قذف هم به حساب نیاید
تعزیر دارد مثل این که به کسى بگوید: «تو حرامزادهاى!» یا «اى حرام زاده!» یا «اى فرزند حیض!» یا به
کسى بگوید: «اى فاسق!» یا «اى فاجر!» و یا به همسرش بگوید: «تو را عَذْرا نیافتم» و… که در تمام این
موارد اگر طرفِ مقابل مستحقّ آن نباشد بایستى گوینده ، تعزیر گردد.
تحریر الوسیله ، ج ۲ ، کتاب الحدود ، فی حدّ القذف ، مساله ۱
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعلیهوآلهوسلم : مَنْ قَذَفَ امْرَأَتَهُ بِالزِّنَا خَرَجَ مِنْ حَسَنَاتِهِ کَمَا تَخْرُجُ الْحَیَّهُ مِنْ جِلْدِهَا وَ کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ شَعْرَهٍ عَلَى بَدَنِهِ أَلْفُ خَطِیئَهٍ .
بحارالأنوار ، ج ۱۰۰ ، ص ۲۴۹
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند : هر مردى که همسر خود را به زنا نسبت دهد از کارهاى نیک خود جدا مىشود همچنان که
مار از پوست خود بیرون رود [اعمالش پودر مىشود] و به تعداد هر مویى که در بدنِ اوست هزار گناه برایش مىنویسند .