ملاک قبولى نماز
قال الصادق – علیه السلام -:قال الله تبارک و تعالى : انما اقبل الصلاه لمن تواضع لعظمتى ، و یکف نفسه عن الشهوات من اجلى و یقطع نهاره بذکرى ، و لایتعاظم على خلقى و یطعم الجائع و یکسوا العارى ، و یرحم المصاب و یؤ وى الغریب …؛
خداوند متعال فرمود: نماز کسى را مى پذیرم که :
۱ – در مقابل عظمت من خاضع باشد.
۲ – از خواسته هاى نفسانى به خاطر من خود را دور کند.
۳ – روزش را با یاد من به پایان برد.
۴ – بر بندگانم بزرگى نفروشد.
۵ – به گرسنه غذا دهد.
۶ – برهنه را بپوشاند.
۷ – به مصیبت دیده مهربانى کند.
۸ – غریب را پناه دهد.
(بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۴۲.میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۸۶)
قبولى یک نماز
قال الصادق – علیه السلام -:من قبل الله منه صلاه واحده لم یعذبه ؛
اگر خداوند از کسى یک نماز بپذیرد او را عذاب نمى کند.
(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۲۳.محجه البیضاء، ص ۳۳۹)
نشانه قبولى نماز
قال الصادق – علیه السلام -:من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته من الفحشاء و المنکر فبقدر ما منعته قبلت منه ؛
هرکس دوست دارد بداند نمازش قبول شد یا نه ، ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتى باز داشته یا نه ؟پس به هر قدر که نمازش او را از گناه بازداشته ، به همان اندازه نمازش قبول شده است .
(بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۱۹۸)
نماز، ملاک قبولى اعمال
قال الصادق – علیه السلام – :اول ما یحاسب به العبد، الصلاه فان قبلت قبل سائر عمله و اذا ردت رد علیه سائر عمله ؛
نخستین چیزى که از بنده حسابرسى مى شود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته مى شود.اگر نمازش رد شود، بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد.
(وسائل الشیعه ، ج ۳، ص ۲۳.فلاح السائل ، ص ۱۲۷.من لایحضره الفقیه ، ج ۱، باب ۳۰، حدیث ۵)
حضور قلب
قال زین العابدین – علیه السلام -:ان العبد لایقبل من صلاته الا ما اقبل علیه منها بقلبه ؛
همانا نماز بنده پذیرفته نمى شود، مگر آن چه را که باقلبش به نماز توجه کرد.
(وسائل الشیعه ، ج ۴، ص ۶۸۸.المواعظ العددیه ، ص ۲۷۰)
مقدار قبولى نماز
قال الباقر – علیه السلام -:علیک بالاقبال على صلاتک فانما یحسب لک منها ما اقبلت علیه ؛
در نماز توجه به خدا داشته باش ، زیرا از نماز آن مقدار قبول مى شود که تو به آن توجه دارى .
(محجه البیضاء، ج ۱، ص ۳۵۴)
استخفاف در نماز مانع قبولى نماز
قال الصادق – علیه السلام -:والله انکم لتعرفون من جیرانکم و اصحابکم من لو کان یصلى لبعضکم ما قبلها منه لاستخفافه بها ان الله لا یقبل الا الحسن فکیف یقبل ما یستخف به ؟
قسم به خدا، از همسایگان و دوستان خود کسانى را مى شناسید که اگر براى بعضى ازشما نمازى بخوانند از او قبول نخواهید کرد، به علت استخفاف و بى اعتنایى که بر آن روا داشته ، همانا خداوند چیز نیکو و شایسته را فقط مى پذیرد، پس چگونه بپذیرد عبادتى را که به آن بى توجهى شده است ؟
(میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۸۷)
سخت ترین چیز
قال الصادق – علیه السلام -:والله انه لیاتى على الرجل خمسون سنه ، و ما قبل الله صلاه واحده فاى شى ء اشد من هذا؛
قسم به خدا، از زندگى انسان پنجاه سال بگذرد (و نماز نخوانده باشد)، ولى خداوند یک نماز او را قبول نمى کند، چه چیزى سخت تر از این !
(میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۸۷)
نماز و ولایت
عن على بن الحسین – علیه السلام -:- فى جواب سائل ساله عن حدود الصلاه … قال : و ما سبب قبولها؟قال – علیه السلام – ولایتنا و البراءه من اعدائنا ؛
– در پاسخ کسى که پرسید حدود نماز… و چه چیزى سبب قبولى نماز است – فرمود: «ولایت ما اهل بیت ، و برائت از دشمنان ما».
(میزان الحکمه ، ج ۵، ص ۳۸۶)
حلال و مباح ، شرط قبولى نماز
قال على – علیه السلام -:یا کمیل !انظر فیما تصلى و على ما تصلى و ان لم تکن من وجهه و حله فلا قبول ؛
على (ع ) خطاب به کمیل فرمود: اى کمیل ! نگاه کن ببین که در چه چیز نماز مى گزارى و برروى چه چیز به نمازایستادى .اگر آن چیزى را که براى نمازت استفاده مى کنى ، حلال و مباح نباشد، نمازت قبول نیست .
(تحف العقول ، ص ۱۸۷)
قبول و کمال نماز
- شهریور ۲۰, ۱۳۹۲
- ۰۰:۰۰
- بدون نظر
- تعداد بازدید 67 نفر
- برچسب ها : آموزش و یادگیری, شرط قبولى, قبولی اعمال, نشانه قبولى, نماز